Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:18

Maar 13 is niet echt oud, die zijn gemaakt om veel langer mee te gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:58

Ik heb een Honeywell thermostaat. Prima ding.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:33

Hier kortgeleden een 20 jaar oude cv ketel die stuk was, laten vervangen door een nieuwe cv ketel. De nieuwe ketel is bij ons 60-75% zuiniger dan de oude. De oude ketel had een reservoir waarin water op temperatuur werd gehouden zodat je sneller warm water had. Dat heeft de nieuwe ketel niet en dat zal veel schelen qua gasverbruik. Verder een nieuwe Honeywell modulation thermostaat. Dat zal straks ook zuiniger uitpakken dan de oude 'aan/uit' thermostaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:45

Suzanne F. schreef:
Thermostaat kan je in heel veel elektrowinkels kopen. Zelfs bij de bol.com. Google even en je vindt er zo eentje. De meesten zijn aangesloten met een thermostaatkabel. Die loopt vanaf je cv door de muren naar beneden naar de thermostaat. De thermostaat zit meestal beneden in de woonkamer. Er zijn ook draadloze thermostaten maar dat lijkt mij niet handig, zit batterij in en ik zou bang zijn voor storingen.
En niet elke thermostaat kan op elke cv ketel dus wel even checken.

Wij hebben een draadloze thermostaat. Zat bij dit huis. Het ding is verouderd en moet vervangen, maar geen idee hoe het gekoppeld zit aan de cv? Niet met een draad dus :D Op zich best handig, draadloos. Heb niet zo'n behoefte aan een draad door het hele huis trekken >;)

Is een Remeha :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:19

Ann schreef:
Hier kortgeleden een 20 jaar oude cv ketel die stuk was, laten vervangen door een nieuwe cv ketel. De nieuwe ketel is bij ons 60-75% zuiniger dan de oude. De oude ketel had een reservoir waarin water op temperatuur werd gehouden zodat je sneller warm water had. Dat heeft de nieuwe ketel niet en dat zal veel schelen qua gasverbruik. Verder een nieuwe Honeywell modulation thermostaat. Dat zal straks ook zuiniger uitpakken dan de oude 'aan/uit' thermostaat.

Gewoon nieuwsgierig hoor, maar wanneer heb je je ketel laten vervangen? Heb je al een heel stookseizoen achter de rug waarin je hetzelfde ‘deed’ als anders? Want 60-75% klinkt wel erg ‘optimistisch’….al hoop ik natuurlijk dat dat echt zo is voor jullie… ;)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:28

Ik heb een app waarmee ik het dagelijkse verbruik kan zien. Heb onder dezelfde omstandigheden (buitentemperatuur, douchen, eten koken) een week met de oude ketel en een week met de nieuwe ketel vergeleken. Maar het is inderdaad nog maar over een korte periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:34

Eef_Bam schreef:
Ik twijfel of het slim is mijn cv ketel te laten vervangen. Hij is 13 jaar oud, hr ketel, dit voorjaar nog onderhoud gehad en een nieuw expansievat, maar doet het verder prima. Lees op internet wat tegenstrijdige berichten of een nieuwere ketel echt zuiniger is, ja als je geen hr ketel hebt, maar die heb ik wel al. Iemand ervaring met het vervangen van een oudere hr ketel en wat dat doet met je verbruik?

Warmtepomp is voor mij geen optie, heb daarvoor niet de juiste radiatoren en denk niet zolang in mijn huis te blijven wonen dat ik die investering eruit haal. Een nieuwe cv ketel zou ik wel uitzoeken op dat hij hybrid ready is.

Ik huur, via de woningbouw.
Mijn ketel is 18 jaar oud. Was toen ook HR-nogwat.
Dertien jaar is dus prima te doen.

Gewoon even afzetten wat een nieuwe kost tov je oude, dan weet je of het de moeite waard is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:52

Nielojram schreef:
Eef_Bam schreef:
Ik twijfel of het slim is mijn cv ketel te laten vervangen. Hij is 13 jaar oud, hr ketel, dit voorjaar nog onderhoud gehad en een nieuw expansievat, maar doet het verder prima. Lees op internet wat tegenstrijdige berichten of een nieuwere ketel echt zuiniger is, ja als je geen hr ketel hebt, maar die heb ik wel al. Iemand ervaring met het vervangen van een oudere hr ketel en wat dat doet met je verbruik?

Warmtepomp is voor mij geen optie, heb daarvoor niet de juiste radiatoren en denk niet zolang in mijn huis te blijven wonen dat ik die investering eruit haal. Een nieuwe cv ketel zou ik wel uitzoeken op dat hij hybrid ready is.

Ik huur, via de woningbouw.
Mijn ketel is 18 jaar oud. Was toen ook HR-nogwat.
Dertien jaar is dus prima te doen.

Gewoon even afzetten wat een nieuwe kost tov je oude, dan weet je of het de moeite waard is.

Dat is eigenlijk de vraag die ik hier stel, wat is het verschil in verbruik/kosten :Y) . Online kan ik hier geen duidelijke informatie over vinden. Hij hoeft nog niet vervangen, maar vanaf 2025 kan/mag je misschien geen nieuwe cv ketels meer kopen, dus vind het een lastige afweging. Prijs van de ketel maakt me niet zoveel uit, kan het betalen uit een bouwdepot dat ik nog heb, dus voel het niet direct in de portemonnee.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:58

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:09

Sansevieria schreef:
Lijkt een goed begin, als ze nu ook al eens zouden kijken naar mensen in armoede, voordat die schulden hebben door de energie-rekeningen zou het nog beter zijn:
https://nos.nl/artikel/2444350-kabinet- ... en-betalen

Maar die persoon die er alles aan doet om uit de schulden te blijven krijgt géén extra hulp.

Beter verhogen ze de energietoeslag of gooien ze de prijzen omlaag. Maar dit helpt alleen voor de mensen die nu al in de schulden zitten of bijna in de schulden terecht komen. Diegene die probeert uit de schulden te blijven krijgt niets....

En als je ervoor in aanmerking komt, kan je dus "gewoon" je verwarming enz weer volop aanzetten.....want de energierekening wordt toch kwijtgescholden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:12

Sansevieria schreef:
Lijkt een goed begin, als ze nu ook al eens zouden kijken naar mensen in armoede, voordat die schulden hebben door de energie-rekeningen zou het nog beter zijn:
https://nos.nl/artikel/2444350-kabinet- ... en-betalen

Vind het echt noodzakelijk als de overheid helpt, maar is dit nou de oplossing? Krijgen mensen die krom liggen van de kou want ze willen principeel geen schulden krijgen dus niets, anderen zetten volop de verwarming aan "want de overheid betaald toch wel de rekening als we in de schulden komen". Vind het wel terecht dat ze alleen mensen met lage inkomens helpen, maar zeg dan we betalen X% van de energierekening als je huishoudinkomen onder de X is, eventueel met een aantal levels. maar dan stimuleer je mensne nog steeds om wel zuinig te doen.

edit: wat mvdende zegt dus :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:14

Verhogen van de energietoeslag voor degene die het nodig hebben voor de energierekening dan. Dus zoals in dit artikel degene die dit jaar een nieuw contract hebben moeten afsluiten en dus hoge prijzen betalen. Maar dan heb je alsnog een hele grote groep die daar niet voor in aanmerking kwam en ook in de problemen zit.

Ja, er zou moeten worden voorkomen dat mensen kn de schulden terecht komen, maar het is al jaren zo dat je bij veel dingen pas hulp kan krijgen als je al schulden hebt.

Het lastige vind ik dus dat sommige heel veel bezuinigen op alles en andere weer helemaal niet. Die mensen die bezuinigen zitten ook niet voor hun lol met kachel op 15 graden en weinig douchen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:15

Van deze regeling gaat zo massaal misbruik worden gemaakt. Kom we gaan nog even op vakantie en kopen een auto want de energierekening wordt toch kwijtgescholden. Mensen gaan gewoon massaal stoken, gooien hun maandbedrag naar beneden want de schuld wordt toch wel kwijtgescholden. Van een kale kip kan je niet plukken he? Hier in Nederland kan je beter helemaal niks hebben. Hoe meer je hebt hoe harder je wordt gepakt.

En wat sneu voor de mensen die wel kou lijden en er alles aan doen om het te kunnen blijven betalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:18

Nou, zo zwart wit is dat niet hoor. Of krijg jij minder salaris als je een cadeau van iemand anders krijgt? Of wanneer je geld moet lenen en dat vervolgens ingehouden wordt op salaris waardoor je 2 keer zoveel geld kwijt bent? Ik denk dat je je enorm vergist op hoeveel dingen sommige mensen met weinig gepakt worden.

Er staat ook iedereen die het niet kan betalen, dus dat zou zomaar iemand met veel kunnen zijn als er geen goede controle manier komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:23

Ja maar wanneer kan je het niet betalen? Als er niks op je rekening staat? Of als je geen baan hebt? Of als je geen bezittingen hebt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:24

Dat zal aan de manier van controleren liggen. Nu staat er vrij simpel wanneer er herinneringen gestuurd zijn en het niet betaald is. Dus geen controle.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:26

MyWishMax schreef:
Dat zal aan de manier van controleren liggen. Nu staat er vrij simpel wanneer er herinneringen gestuurd zijn en het niet betaald is. Dus geen controle.

Oh nou dan weet je zeker dat mensen niet meer gaan betalen natuurlijk als er geen controle komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:27

Dit is natuurlijk vrij spel voor mensen om misbruik te maken :=

Want precies als mensen dan lekker de verwarming op 22 gaan zetten en hoppa stoken maar overheid betaald wel.

En daar mag de werkende nederlander die nergens voor in aanmerking komt , net aan rondkomt en de verwarming maar laag of uit zet voor krom gaan liggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:30

Spenk schreef:
Dit is natuurlijk vrij spel voor mensen om misbruik te maken :=

Want precies als mensen dan lekker de verwarming op 22 gaan zetten en hoppa stoken maar overheid betaald wel.

En daar mag de werkende nederlander die nergens voor in aanmerking komt , net aan rondkomt en de verwarming maar laag of uit zet voor krom gaan liggen.

Ik mag toch echt hopen dat ze dit niet zo gaan doen. Al zou het wel weer echt kabinet Rutte achtig zijn.
Te lang wachten, dan veel te laat ingrijpen met hele domme maatregelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:31

Ik vond mijn idee voor een renteloze lening om je huis van het gas af te halen zo gek nog niet.

Dat plan is lang niet toereikend, het is voor iedereen nu enorm zwaar. Een paar honderd euro extra hakt er bij iedereen goed in, en iets zegt me dat de energierekening niet de enige is die stijgt, maar vrees ook voor de zorgverzekering.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:32

Ik snap dat ook niet hoor. Ik zou daar helemaal geen gebruik van willen maken. Laat mij maar gewoon bezuinigen op stoken enzo en het kunnen betalen. Maar goed, dat is met meer dingen zo, ik ben juist trots dat ik geen betalingsachterstanden heb of schulden.

Maar die mensen gaan er wrl zijn, ja. Helaas... Net als mensen die energietoeslag gekregen hebben en daar leuke dingen van hebben gedaan omdat ze het niet nodig hadden en corona hulp aan bedrijven die zonder corona het ook niet hadden iverleefd en noem alle andere opties.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:37

BigOne schreef:
In Engeland worden de prijzen bevroren, niet meer dan 2000 pond per jaar aan energie, de rest betaald de regering. Lijkt mooi maar dan is er dus geen enkele rem om te bezuinigen op energie want de regering betaald wel. Hoe fijn dat ook is, dat is niet de weg. Zorgen voor een lagere gas en elektra prijs wel.

En het ene huis is het andere niet. Hoe gaan ze dan om met een vreselijke grote villa met sauna en zwembad?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:37

Mijn zus was vanmorgen bij een vrouw uit de buurt die krijgt een uitkering waar de zorgkosten vanaf zijn gehaald en nu nieuw maandbedrag van het energiebedrijf van 600 in de maand. Die vrouw heeft zware suiker, is al op leeftijd maar kan nu geen huur meer betalen en nog minder eten :n

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:39

MyWishMax schreef:
Ik snap dat ook niet hoor. Ik zou daar helemaal geen gebruik van willen maken. Laat mij maar gewoon bezuinigen op stoken enzo en het kunnen betalen. Maar goed, dat is met meer dingen zo, ik ben juist trots dat ik geen betalingsachterstanden heb of schulden.

Maar die mensen gaan er wrl zijn, ja. Helaas... Net als mensen die energietoeslag gekregen hebben en daar leuke dingen van hebben gedaan omdat ze het niet nodig hadden en corona hulp aan bedrijven die zonder corona het ook niet hadden iverleefd en noem alle andere opties.

Die energietoeslag is/ was niet alleen voor energie hé! Er staat duidelijk bij vermeld dat het óók een compensatie is voor de gestegen boodschappen kosten. En die heeft haast iedereen!

Vanmiddag hier bijvoorbeeld nog een zakje chips wat van €0,89 naar €1,14 ging. Nu is chips én luxe én ongezond, dus dat dàt duurder wordt ok. Maar gewoon in één klap €0,25 erbovenop vind ik best veel.

Komkommer was nu ook alweer €0,99. Dat was een paar jaar geleden nog €0,49.... alles wordt extreem snel extreem veel duurder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:40

Laten ze nou gewoon iedereen helpen ipv een bepaalde groep.
Ik geef niks om chips. Ik wil gezond leven en chips is nou niet bepaald een eerste levensbehoefte.
Laat het kabinet gewoon eens haast maken met het geen wat in het regeerakkoord staat namelijk de btw verlagen op groenten en fruit. Maar zelfs dat schijnt te moeilijk te zijn

Overigens was en is de energieopslag wel ter compensatie van de gestegen energiekosten. Kosten die elke Nederlander tegen zal komen.
En ik blijf het krom vinden dat mensen die ook een inkomen hebben wederom naast de pot pissen.
Laatst bijgewerkt door purny op 12-09-22 17:55, in het totaal 3 keer bewerkt