Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:40

8nnemiek schreef:
Waarom heb je niks aan dat plafond? Tot aan het plafond betaal je gewoon de lage prijs, dus het zal altijd veel schelen.
En wellicht kun je hier en daar nog wat besparen op je verbruik. Simpele dingen als led lampen en kortere wasjes/wasmachine op eco kunnen bv al flink schelen.

De lage prijs? 70 cent per kwh is het dubbele van wat ik nu variabel betaal, ik vind het dus absurd duur. Het zal idd mensen gaan weerhouden zich nog tot de dure kat in de zak, de warmtepomp, te laten verleiden.
Een normaal setje van 12 zonnepanelen voorziet in een jaarlijks verbruik van ca. 3000 kwh, maar als je dan een warmtepomp neemt die tijdens de wintermaanden zo'n 8000 kwh verbruikt, dan stijgt je rekening alsnog tot ongekende hoogte.

Ipsilonka

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 01:12

Wij hebben al een aantal jaar zonnepanelen en ik ben nu aan het kijken of we een paar windwokkels kunnen installeren. Een buurman verderop heeft er pas 1 en die houdt me een beetje op de hoogte hoe het bevalt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:15

Dat prijsplafond verlicht inderdaad niet zo erg in ons geval. Ik vind 0.70 per kwh en 1.50 per m3 nog buitensporig. En als je meer verbruikt (hier 5 personen en vrijstaand buiten bebouwde kom), dan kom ik nu op 0.90 en 3.30. Is echt niet te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:21

Ipsilonka schreef:
Wij hebben al een aantal jaar zonnepanelen en ik ben nu aan het kijken of we een paar windwokkels kunnen installeren. Een buurman verderop heeft er pas 1 en die houdt me een beetje op de hoogte hoe het bevalt.

Dat is interresant.
Wat weet je daar tot nu toe al over?
Hier waait het altijd.

Edit
Er over zitten lezen.
Ik begrijp dat je er een accu bij nodig hebt en niet op een omvormer gaat.
De kleinste nu samen met accu rond de 10.000 ex BTW zit.
Voor zo'n 1400 kw.

Als ik dat goed samenvat. Correct me if I'm wrong.

Maar maakt weinig geluid.
Geen slagschaduw.
En uiteraard mooi voor nacht en winter.

Kijken voor als die goedkoper word.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:09

elnienjo schreef:
maar als je dan een warmtepomp neemt die tijdens de wintermaanden zo'n 8000 kwh verbruikt, dan stijgt je rekening alsnog tot ongekende hoogte.

Als je een warmtepomp hebt die 8000kWh verbruikt, dan zou je met een gewone elektrische kachel dus 24.000 tot 40.000kWh kwijt zijn om dat huis te verwarmen, of op gas zou je dan 2400 tot 4000 kuub gas verbruiken. Dat is echt heel veel meer dan het gemiddelde verbruik in Nederland.
En reken eens uit: 8000kWh x €1 is 8000 euro.. maar 4000 kuub gas x €3,30 is 13.000 euro. Dan heb je zo'n warmtepomp er alsnog snel uit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:09

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:21

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:
maar als je dan een warmtepomp neemt die tijdens de wintermaanden zo'n 8000 kwh verbruikt, dan stijgt je rekening alsnog tot ongekende hoogte.

Als je een warmtepomp hebt die 8000kWh verbruikt, dan zou je met een gewone elektrische kachel dus 24.000 tot 40.000kWh kwijt zijn om dat huis te verwarmen, of op gas zou je dan 2400 tot 4000 kuub gas verbruiken. Dat is echt heel veel meer dan het gemiddelde verbruik in Nederland.
En reken eens uit: 8000kWh x €1 is 8000 euro.. maar 4000 kuub gas x €3,30 is 13.000 euro. Dan heb je zo'n warmtepomp er alsnog snel uit.

Dan moet je wel los van het gas kunnen. Het vastrecht van gas komt hier ook nog bij, naast het elektrisch verwarmen. Plus de verwachting dat de elektraprijzen hier niet bij blijven.
Je rekent nu met de prijzen van nu. Maar momenteel stijgt de prijs van elektriciteit harder dan die van gas.
Tenminste bij mij. En dat is nog niet afgelopen is de verwachting.

Zo’n windwokkel lijkt me ook wat, wij zitten echt op een windhoek.
Iemand daar ervaring mee?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:32

fjordjes schreef:
Ik heb dus helemaal niets aan dat prijsplafond, de standaard jaarafname is 4945 kwh. Dus dan zit ik er al ruim overheen. En gas verbruiken wij juist heel weinig, jaarafname is 775 m3.
Dus dat wordt betalen...
Zonnepanelen mogen we niet van de gemeente dus die optie valt af.

Wij gaan met gas dik door het plafond, maar goed de eerste zoveel kuub is dan toch maar mooi een stuk goedkoper.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:15

verootjoo schreef:
Dan moet je wel los van het gas kunnen. Het vastrecht van gas komt hier ook nog bij, naast het elektrisch verwarmen. Plus de verwachting dat de elektraprijzen hier niet bij blijven.
Je rekent nu met de prijzen van nu. Maar momenteel stijgt de prijs van elektriciteit harder dan die van gas.
Tenminste bij mij. En dat is nog niet afgelopen is de verwachting.

Vastrecht komt bij beide berekeningen nog erbij, dus dat maakt geen verschil.. tenzij je inderdaad wel van het gas af kan, dan is die warmtepomp nog gunstiger. En ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Als je geen cv meer hebt dan heb je dat gas toch helemaal niet meer nodig?

Ik verwacht het juist andersom; we hebben geen gas meer uit Rusland via de Nordstream en dat komt er ook niet meer, dus die prijs gaat niet meer dalen. Maar elektriciteit kunnen we zelf opwekken, en hoe meer duurzame energie er komt hoe goedkoper die wordt. Nu ligt er al een plan klaar om minder winsten op duurzame energie toe te staan, dús lagere prijzen voor ons.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:08

8nnemiek schreef:
Ik verwacht het juist andersom; we hebben geen gas meer uit Rusland via de Nordstream en dat komt er ook niet meer, dus die prijs gaat niet meer dalen. Maar elektriciteit kunnen we zelf opwekken, en hoe meer duurzame energie er komt hoe goedkoper die wordt. Nu ligt er al een plan klaar om minder winsten op duurzame energie toe te staan, dús lagere prijzen voor ons.

Als wij geen gas meer krijgen uit Rusland, zal Rusland proberen zijn gas elders te verkopen, hun economie is voor een deel afhankelijk van deze inkomsten. Er liggen reeds enkele leidingen richting Azië.

Nu krijgen Aziatische landen Amerikaans LNG, maar als ze goedkoper gas uit Rusland kunnen krijgen zullen ze dat afnemen, daardoor kunnen wij in Europa weer goedkoper LNG kopen.
Op dit moment worden enorme LNG installaties in gebruik genomen zodat we dat terug kunnen omzetten naar gas.

Het blijft onzeker wat de gasprijs doet, nu hebben veel Europese landen hun gasvoorraden meer gevuld dan andere jaren, als de winter meevalt daalt de vraag enorm naar gas wat de prijs ook weer ten goede zal komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:52

Maar LNG uit Azië moet per schip vervoerd worden gok ik? Dat is behoorlijk veel duurder dan via een pijpleiding, dus dat zal de gasprijs niet doen dalen lijkt me.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 19:16

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 19:50

Reed vandaag langs zo’n windwokkel, interessant!! Een stuk vriendelijker in het landschap ook, valt veel minder op.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 19:56

DuoPenotti schreef:
elnienjo schreef:
Ik moest googlen wat een windwokkel was, maar ik kom dit tegen:
https://www.amazon.nl/Maglev-windturbin ... 84381&th=1
Dat is niet bepaald duur, maar wat voor iets zie jij dan DP, dat je 10.000 euro noemt?

oh dat scheelt nogal wat in prijs, maar ook in grote

Ik dacht dat ik de link erbij had gezet, niet dus
https://www.greenhybrids.nl/solution/windwokkel/"

in de brochure die je aan kan klikken de prijzen

Ik zie dat 50 meter rondom de windwokkel geen obstakels mogen staan, dus dat valt voor mij als bosbewoner ook af, net als zonnepanelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:13

elnienjo schreef:
Dat is niet bepaald duur, maar wat voor iets zie jij dan DP, dat je 10.000 euro noemt?

Die dingen leveren geen zak op, beter zonnepanelen.,...

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:19

8nnemiek schreef:
Maar LNG uit Azië moet per schip vervoerd worden gok ik? Dat is behoorlijk veel duurder dan via een pijpleiding, dus dat zal de gasprijs niet doen dalen lijkt me.

Het LNG komt uit Amerika en gaat nu per schip naar Azië.
Door het afkoelen van het gas tot -162 graden wordt het vloeibaar en neemt het volume af tot 1/600
Er kan dus heeeeel veel gas in een schip.

Maar hoe de kosten verhouding is tussen een schip en de leidingen durf ik niet te zeggen.
Leidingen leggen en onderhouden is ook vrij duur.

Maar je kunt beter zaken doen met de Amerikanen dan de Russen :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:38

Arabesk schreef:
elnienjo schreef:

Die dingen leveren geen zak op, beter zonnepanelen.,...

Kan ik ook niks mee want omringd door hoge eikenbomen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:44

Ik heb mijn eindafrekening gekregen. Krijg meer dan 1000 terug. Mede dankzij mijn zonnepanelen. Ik heb zelfs 600kwh teruggeleverd. Nu zit daar de winst niet in, maar wel in t geen eigen stroomverbruik. Blij met mn panelen dus

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 02:31

Die windwokkel hoeft niet op accu, daar staat bij optioneel als je off grid wil. Ik zou het een mooie aanvulling op onze zonnepanelen vinden, als in als de zon niet schijnt waait t meestal hier :+ Wij wonen zo’n 10 km van de kust denk ik.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 07:05

Ipsilonka schreef:

Daar ben ik ook benieuwd naar. Wat ik er van kan vinden is de opbrengst niet zo hoog en levert het te weinig op tov de investering

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 08:21

Ik ben me kapot geschrokken. Wij zaten op een oud contract advies maandbedrag was 70 euro.
Nieuwe maandbedrag is 445 voor november en december. Dat is een stijging van meer dan 600%

Wij zijn zeer zuinig met gas. Ons jaarverbruik gas is ongeveer 700 kuub. Electra zou nog wel iets naar beneden kunnen. Daar zitten we nu op 3300 kWh.

Nu is dit maar voor 2 maanden maar dit kunnen wij simpelweg niet betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 09:09

Jeetje wat een geld :\

Hier na een maand nog steeds geen nieuw termijnbedrag gehad. Wel de prijzen erg verhoogd.

We hebben de verwarming nog uit en af en toe doe ik hem even aan om de temperatuur op 18 graden te hebben in huis :=

En in de app staat nu het verbruik van het hele afgelopen jaar met de nieuwe prijzen maar ons nieuwe prijzen gingen vanaf 15 september in. Ik neem aan dat die prijzen toch niet over geheel 2022 worden gerekend dan :\

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 09:11

Winged schreef:
Ik heb mijn eindafrekening gekregen. Krijg meer dan 1000 terug. Mede dankzij mijn zonnepanelen. Ik heb zelfs 600kwh teruggeleverd. Nu zit daar de winst niet in, maar wel in t geen eigen stroomverbruik. Blij met mn panelen dus

Lekker zeg! Dan hoef je eigenlijk ook geen nieuw maandbedrag te betalen of nog wel?

Mijn maandbedrag staat op 2 euro, dat wordt niet afgeschreven ivm admi kosten. Ik spaar 't nu zelf in een apart potje.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 09:17

Een vraagje voor andere Vattenfall gebruikers: waar ontvangen jullie de tariefwijzigingen? Wij zijn sinds Maart 2022 klant met een variabel contract, maar hebben sindsdien nooit informatie ontvangen over nieuwe tarieven. Ik kan ook binnen de app niet goed onze tarieven zien, behalve in onze contractbevestiging die onder ‘Berichten’ staat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 09:20

Heb je al eens op de site ingelogd? Daar zie ik het bij correspondentie. Verder ook via de mail. App laat het niet altijd zien, ik log sneller in via de site, maar misschien is dat een fout in mijn app.

Eigenlijk zou je al meerdere wijzigingen gehad moeten hebben. De wijzigingen dit jaar waren 1 april, 1 juli en 1 oktober.