[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:01

Nee ik ben niet zo'n goede onderhandelaar :+
Ik heb naar de woning gekeken hoe het erbij stond, goed luisteren naar wat de eigenaar vertelde (werd particulier verkocht) Ook een makelaar laat weleens dingen vallen dus sla alles goed op wat ze je vertellen. Wij waren op dat moment de enige serieuze koper en dat was ook een groot voordeel. Aan deze woning moest zoveel gebeuren dat er qua prijs gewoon het 1 en ander moest veranderen. De verkoper heeft toen geprobeerd om 5000 euro meer te krijgen maar ik heb toen aangegeven bij mijn bod te blijven en dat als zij het zo graag aan ons wilden verkopen ze akkoord moesten gaan met mijn bod :+ En dat hebben ze uiteindelijk gedaan.

Morgen hebben wij een gesprek met onze makelaar die tevens aankoopmakelaar is, om te kijken wat de mogelijkheden zijn om dit keer wel een aankoopmakelaar in de arm te nemen. De woning waar ik nu in zit is particulier verkocht en zonder aankoopmakelaar op zich is het prima verlopen we hebben de woning stukken goedkoper kunnen kopen en hebben het nu met een fikse overwaarde verkocht. Maar of ik dit een 2e keer weer zou doen weet ik niet (al sluit ik het ook niet uit hang er maar net vanaf wat de makelaar morgen te vertellen heeft) Vrijdag aan de telefoon had ik het idee dat hij ons wat van deze woning die we op het oog hebben af te "houden" maar ik heb mijn zinnen op dit huis gezet en heb afgelopen maanden ook genoeg anderen bekeken om te kunnen zeggen dat dit weleens de woning kan zijn waar ik wel gelukkig kan worden.

Wat vooral belangrijk is om in je achterhoofd te houden is dat jij als koper zo min mogelijk betalen wilt, de verkoper wil er zoveel mogelijk voor terug krijgen daarin moet je een middenweg zien te vinden en jij moet heel goed overwegen wat je maximaal aan een woning uit wilt geven om niet een torenhoge hypotheek te hebben (en dus nog leuk te kunnen leven) Je moet overwegen of je wilt verbouwen en zoja wat het kosten gaat, zodat je dit mee kan nemen in je hypotheek. Het belangrijkste is nog wel dat je weet hoeveel je lenen kunt zodat je niet een bod doet en de bank het uiteindelijk af zal keuren omdat je het niet betalen kunt (dat is zuur voor jezelf maar ook zeker voor de verkoper) Ik heb me er afgelopen jaren over verbaasd hoeveel mensen ondoordacht maar een bod doen op het huis. Of domweg bij huizen gaan kijken die boven hun budget ligt. Wij hebben ontzettend veel bezichtigingen gehad maar het liep elke keer stuk omdat ze de vraagprijs net konden betalen maar dan niet meer konden verbouwen. Dus zorg dat je goed voorbereid de woningmarkt instapt ;)

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 08:59

Wij hebben ook een jaar lang gezocht naar de woning die wij nu gaan kopen. Ook hebben we verschillende bezichtingen gehad in de diverse huizen. Vaak is een huis het net niet en een verbouwing kost altijd weer een hoop geld. Uiteindelijk dus ons droomhuis gevonden.
Na een jaar huizen zoeken is me opgevallen dat een aantal makelaars standaard te hoog zitten met hun vraagprijs. Ook is het goed om eens op andere sites te kijken zoals Jaap.nl en marktplaats. En foto's zijn heel geduldig, huizen blijken in het echt vaak slecht afgewerkt. Dat is dan voor mij een afknapper. Het heeft dus een jaar geduurt maar ons droomhuis is gevonden.

Mootje

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:04

Huizen zijn inderdaad vaak slecht afgewerkt :j Ik vind mijn huis al niet 100% afgewerkt, maar als ik dan kijk bij anderen, heb ik eigenlijk niets te klagen :D
In een ander topic stond een link naar een villa in Soest van 1.3 miljoen. Bladderende verf, gescheurde tegels....

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:28

Dat is mij ook opgevallen. Foto;s zien er prima uit maar dan loop je zo'n huis binnen met een behoorlijke vraagprijs.....ben mij soms echt rot geschrokken van de daadwerkelijk staat van onderhoud.
Zeg tegen mijn vriend daar moet echt een behoorlijk stuk van de prijs af, kijkt hij mij aan alsof ik gek ben. Hoe zie je dat te bereiken schat?!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:34

Pff, bíjna alles rond voor de financiering, alleen mijn werkgeversverklaring nog. Aangezien bestuursbureau ook vakantie had (onderwijs hè, allemaal vrij ;) ) kon ik vandaag pas bellen. Was de juiste persoon er vandaag niet, dus zou er een briefje op haar bureau gelegd worden. Is dan maar weer de vraag hoe lang dat gaat duren, want als die terug komt van vakantie morgen/overmorgen/... heeft ze neem ik aan ook genoeg ander werk liggen :\

En financiering moet eigenlijk volgende week maandag rond zijn, dat gaan we sowieso niet redden :n
Ga morgen gewoon weer bellen of ze er is en even uitleggen dat het echt belangrijk is en of het snel afgegeven kan worden :j

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:19

Citaat:
Foto;s zien er prima uit maar dan loop je zo'n huis binnen met een behoorlijke vraagprijs.....ben mij soms echt rot geschrokken van de daadwerkelijk staat van onderhoud.

Ha, de kijkers die wij onlangs hadden tegen de makelaar: 'Hier hoeft werkelijk niks aan te gebeuren, wat een perfect onderhouden spul is dit'. Kijk, dan weet je waar je het voor doet ...

Helaas, zij konden het ook niet betalen.

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:22

En dan raar opkijken dat hun huis al zo lang te koop staat.......

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:03

Mae schreef:
Pff, bíjna alles rond voor de financiering, alleen mijn werkgeversverklaring nog. Aangezien bestuursbureau ook vakantie had (onderwijs hè, allemaal vrij ;) ) kon ik vandaag pas bellen. Was de juiste persoon er vandaag niet, dus zou er een briefje op haar bureau gelegd worden. Is dan maar weer de vraag hoe lang dat gaat duren, want als die terug komt van vakantie morgen/overmorgen/... heeft ze neem ik aan ook genoeg ander werk liggen :\

En financiering moet eigenlijk volgende week maandag rond zijn, dat gaan we sowieso niet redden :n
Ga morgen gewoon weer bellen of ze er is en even uitleggen dat het echt belangrijk is en of het snel afgegeven kan worden :j

een werkgeversverklaring heb ik dus als een van de eerste dingen geregeld. Dat hadden de kopers bij ons ook niet geregeld. Ze kregen eerst 2 weken uitstel en vervolgens vroegen ze nog een keer 2 weken uitstel toen heeft onze makelaar ook gezegd dat ze toch maar een paar passen harder moesten gaan lopen.

De huizenprijs hangt natuurlijk niet alleen van de makelaar af maar ook van de verkopende partij. Als die met alle geweld 2 ton willen hebben voor een woning die nog geen ton waard is dan kun je als makelaar daarin adviseren maar de verkoper is wel diegene die bepaald of het gebeurd of niet.

Wij hadden onze woning voor een hele scherpe prijs te koop staan. Het resultaat was dan ook dat de woning binnen 2 weken nadat hij op Funda stond verkocht was. Alleen deze mensen kregen de financiering niet rond. Na ontzettend veel bezichtigingen die allemaal stuk liepen op het feit dat ze dit bedrag konden lenen maar niet verder konden verbouwen hebben we in overleg met de makelaar de vraagprijs met 25.000 euro omhoog gebracht zodat je weet (of eigenlijk hoopt) dat mensen dit betalen kunnen en er wel mogelijkheden zijn voor onderhandeling mensen willen graag onderhandelen en hebben dan de indruk dat ze veel van een woning afgekregen hebben. Dit was bij ons ook het geval zij denken veelvan de woning afgekregen te hebben terwijl wij nu meer gevangen hebben dan in eerste instantie onze vraagprijs was :+ Iedereen gelukkig :D

Een woning met slechte afwerking is toch juist ideaal? Heb je onderhandelingsmogelijkheden. Net als een huis wat in zeer slechte staat is ;)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:16

Citaat:
Een woning met slechte afwerking is toch juist ideaal? Heb je onderhandelingsmogelijkheden. Net als een huis wat in zeer slechte staat is

Ik denk dat dat lang niet voor iedereen op zal gaan hoor. Toen ik 11 jaar geleden dit huis kocht, kwam ik als kersverse weduwe met twee jonge kinderen van een hele grote boerderij die ik verkocht heb. Je wilt niet weten wat daar op te ruimen viel aan huis, koeien, werktuigen en stallen.
Ik was dolgelukkig met een huis waar ik bijna niks aan hoefde doen, de voormalige bewoners woonden hier net twee jaar en ik heb zelfs nu nog hun gordijnen en vloerbedekking (dat laatste alleen boven). Het huis zat goed in de verf, tuin was net aangelegd en in huis was alles keurig.

En het huis wat we in Spanje gekocht hebben is helemaal nieuw, maar wel af. Wij zijn gillend weggelopen bij huizen die in slechte staat waren, ik moet er niet aan denken maandenlang te verbouwen of andermans troep te ruimen.

Niet iedereen is jong, gezond en klusvaardig ;-)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:22

ID Monique, ik moet er eerlijk gezegd nu niet aan denken :=
Ben ook blij dat wij niet zoveel hoeven te doen ;)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:33

MISTRAL94 schreef:
een werkgeversverklaring heb ik dus als een van de eerste dingen geregeld. Dat hadden de kopers bij ons ook niet geregeld. Ze kregen eerst 2 weken uitstel en vervolgens vroegen ze nog een keer 2 weken uitstel toen heeft onze makelaar ook gezegd dat ze toch maar een paar passen harder moesten gaan lopen.

Wij ook :D
Dag na de koop en het gesprek met de adviseur meteen achteraan gegaan.
Vriend had 'm binnen 2 dagen binnen, alleen werk ik dus in het onderwijs en waren tot vandaag alle tekenbevoegde mensen van het bovenschools bestuur nog op vakantie :Y)

Eerder kón dus gewoon niet, helaas. En uitgerekend de persoon die ik moet hebben, was er vandaag ook nog niet. Maar morgen hang ik weer aan de telefoon, wil haar gewoon echt persoonlijk spreken en ga niet afwachten tot zij het briefje, waarschijnlijk verdwenen tussen een grote stapel ander werk, eens vindt ;)

Als ik haar te pakken krijg, laat ik onze adviseur contact met haar opnemen, hij kan het dan met haar afhandelen en gaf aan de verklaring zelfs persoonlijk op te willen gaan halen op het bestuursbureau, dit scheelt weer aantal dagen met de post, echt top :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:48

Kijk zoals we dit huis verbouwd hebben wil ik ook niet meer, maar de woning die ik nu op het oog heb moet toch wel het 1 en ander aan gebeuren. De vloer schijnt op een bepaalde plaats rot te zijn (daar ben ik minder gelukkig mee) maar hier en daar wat verf, een glaslat vervangen, er zit een hele oude ketel in. Keuken is niet mijn smaak maar wel netjes (dus zou ik dan tzt vervangen willen) badkamer wc zijn ook netjes maar zitten van die spuuglelijke witte tegels in (ook niet mijn smaak dus :+ )Dat zijn dingen die ik absoluut geen probleem vind en die er juist voor zorgen dat je een huis helemaal naar eigen smaak in kunt richten. Moet het wel doorgaan natuurlijk :o Vanmiddag gesprek met onze makelaar wat hij betekenen kan qua aankoopmakelaar ben benieuwd!

De woning waarin ik nu zit, trok je daar het hardboard van het plafond keek je tegen het kippengaas aan (het dak dus) Daar is een heel nieuw dak op gekomen. Trok je de vloerbedekking boven weg keek je in een grote buis (was vroeger een melkfabriek) een nieuwe badkamer, nieuwe wc, CV aangelegd, kozijnen vervangen en ga zo maar door. Dat wil ik niet weer.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:02

Hooi!!

nog even geen tijd om bij te lezen (ben aan het werk) maar nog maar 3 nachtjes en dan is het zover :):) Donderdag ochtend krijgen wij de sleutel van ons huisje!! Ik ben echt helemaal leeggezogen, geen energie en ow wat verheug ik me op het moment dat we zondagmiddag iedereen de deur uit gooien en lekker samen kunnen genieten :o

Als ik straks thuis ben, lees ik even bij :D

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:10

echt super leuk zeg patricia dat het nu bijna zo ver is!

Ons bod is in overweging genomen :j , de makelaar belde net dat hij de bewoners steeds probeert te bellen maar ze niet te pakken krijgt (ze zijn op vakantie en nemen hun mobiels niet op) hij baalt hier behoorlijk van want wil graag met een tegenbod oid kunnen komen naar ons.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:32

Super Tries nog eventjes dus en dan is het zover.

Spannend Calice, al kan ik me de verkopers ook wel voorstellen als ze even niet bereikbaar willen zijn :o
Ik had het "geluk" dat ik niet bereikbaar was in het buitenland. Toen ik thuis kwam had ik 5 voicemail berichten van zowel makelaar als advocaat. Op dat moment had ik zoiets van ben ik alweer thuis en dan begint het gedonder alweer. Maar gelukkig was het dit keer goed nieuws.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:43

Mijn vriend en ik hebben ook aangegeven dat we de tijd hebben hoor en dat we het vanzelf wel merken als ze boven water zijn :+ .
echter zit de makelaar er achter aan omdat er rond de 200-250 huizen te koop staan in ons dorp, hij ziet de bui al hangen dat we zo voor wat anders kunnen kiezen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:01

Ja dat kan ik me voorstellen dat die makelaar er dan enige haast mee heeft :D

Wij hebben vandaag een gesprek gehad met onze makelaar en hij gaat informeren naar de mogelijkheden, ik hoop dat hij morgen al gaat bellen. Ben nu al helemaal zenuwachtig, het is erop of eronder := Maar na het gesprek zie ik het toch wel redelijk positief in, nog even spannend dus.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:34

Help ;(
Ik vind het helemaal niet leuk om m'n kamertje in m'n ouderlijk huis leeg te trekken...
Nog maar 2 nachtjes.. is het normaal dat je zó bloednerveus bent?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:38

Zenuwen zijn heel normaal hoor patricia :j .

Ik had ook even de zenuwen toen ik dit huis introk, en het is natuurlijk jullie eerste koophuis en dan meteen samenwonen, dat maakt het extra spannend :j .

De makelaar belde vandaag weer, we hebben een behoorlijk onrealistisch tegenbod gehad.. mijn vriend en ik gaan nu dus goed overleggen wat we willen en hebben aangegeven dat we eind deze week even contact opnemen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:43

Ach ja.. ik twijfel absoluut niet en tussen mijn vriend en mij zit het 100% goed.. en toch is het héél erg moeilijk :o

Hmm.. daar moet je idd even goed over nadenken wat je wil. Een beetje zakken oke, maar als jij al zegt dat het onrealistisch is..

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:50

Ik denk dat het normaal is Patricia, je neemt een stap richting volwassen en trekt weer een deur achter je dicht.

Ik heb een klusvrij avondje. Net weer wat kleurstaaltjes gehaald. Ben erg benieuwd waar we nu eindigen met kleurtjes :-)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:55

Komt wel goed Tries!

Calice mag ik vragen wat onrealistisch is?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:14

ik heb je even een pb gestuurd mistral :)

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:49

Is idd normaal patricia, had ik ook toen ik voor het eerst het "huis" uit ging.
@ Calice van een onrealistisch tegenbod wordt je niet echt vrolijk van. Succes met nadenken

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:55

Goeiemorgen!!! Pfff niet zo goed geslapen, en heb nog slaapdienst ook, moet nog tot 12 uur :P

Morgen is het zover :):) Nog precies 24 uur :):)