We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:47

Bepaalde aankopen laten liggen tot black friday wil ook wel helpen. Vb stofzuigerzakken, dierenvoeding, tuingereedschap...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 19:17

Als het dan daadwerkelijk goedkoper is, soms doen ze zelfs de prijzen omhoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:25

Nielojram schreef:
Volgende week is het dierendag. Alle supers hebben hele mooie aanbiedingen.

Voor degene die geld willen besparen.

Bespaart ook op een toastje.
Zouden er echt mensen het verschil proeven?
Ik heb nog nooit kattenvoer geproefd, heb geen idee.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 23:10

Nielojram schreef:
Nielojram schreef:
Volgende week is het dierendag. Alle supers hebben hele mooie aanbiedingen.

Voor degene die geld willen besparen.

Bespaart ook op een toastje.
Zouden er echt mensen het verschil proeven?
Ik heb nog nooit kattenvoer geproefd, heb geen idee.

Ik heb wel eens runderhart bedoelt voor honden door de rijst gegeten. Lang verhaal en nee, ik wist het niet van te voren want ik was niet de kok. Het rijstprutje vond ik niet te eten behalve... Het vlees. Dat had ik eruit gevist.

Kattenvoer ruikt vaak heel sterk. Als ik dat op een toastje krijg, zou ik denken dat het niet goed meer is. Verse vis of vlees heeft van zichzelf niet zo n sterke geur.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 21:18

Zoooo ik sluit ook weer even aan :D zie dat het topic weer leven in is geblazen thanks _/-\o_

Hier van de zomer genoten van een lidmaatschap van een pluktuin. De groenten (en de bloemen) waren volop aanwezig en ik denk dat het wel uitkon, maar dan moet je het wel vergelijken met biologisch geteelde groenten bij de groenteboer enzo. Nu is onze pluktuin biologisch dus ... maar vond het ook gewoon gezellig om te doen. Dus volgend jaar sluit ik weer aan. In oktober zullen we zeker ook nog oogsten trouwens want de kolen, bonen maar ook spruitjes en uiteraard pompoenen en courgettes doen het nog volop.

Verder hier dus ook geïnvesteerd in een 2e diepvries (lades) en de droger eruit gegooid, anders paste het niet in de bijkeuken :+

Ik ben trouwens weer twee dagen per week aan het werk bij een mbo college. Vind het erg leuk. Gezellig weer collega's (is toch weer anders dan ZZP'en in je eentje }:0 ). Het is een tijdelijk opdracht, paar maanden. Vind dat wel erg fijn want we zijn dus in mei verhuisd van de Randstad naar Friesland en zo doe ik ook weer sociale contacten op etc.
Rustig is leuk maar te rustig dat gaat niet werken bij mij :P

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:20

Hoi, Ik ga graag hier weer meelezen.
Heb de afgelopen periode weer behoorlijk veel last van stress. Een aantal maanden achter de rug waarin sparen heel lastig was en merk dan toch aan mezelf dat dat onrust met zich meebrengt. :(

Ik merk dat ik enorm geniet van leuke dingen doen/ uiteten en elke keer spreek ik weer vanalles af. Moet ik echt niet meer doen, maar is zo "gewoon" geworden haast.
In december eerste koophuis gekocht, eigen paard, wintersport en zomervakantie en dan ook nog alles willen doen kan natuurlijk ook gewoon niet.
Meer mensen die deze "levensstijl" herkennen (of van vroeger), wat heb je hierin met jezelf afgesproken?
Ik wil nu bijvoorbeeld met mijzelf af spreken dat ik maar één keer per maand uiteten/ lunchen kan met iemand. Is nu soms wel 3/4/5 keer per maand.
Daarentegen koop ik amper kleding of dure spullen voor het paard. Enkel het hoognodigde

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:38

Maak jezelf vooral niet te druk! Een eerste koophuis is een hele verantwoordelijkheid. Er moet ineens veeeel gebeuren, inrichting, aankleding, etc. Dat zijn onderaan de streep ook best behoorlijke uitgaven. Op den duur zou dat wel moeten settlen.

Wat betreft het lunchen/uit eten gaan. Dit zou je ook onder elkaar kunnen doen waarbij iedereen een gerecht voorbereid. Meestal minstens zo lekker en gezellig.

Kijk vooral kritisch naar je uitgaven. Zomervakantie en wintersport, 2x is gewoon vaak op vakantie per jaar. Wij gingen altijd alleen op wintersport en de zomervakantie brachten we thuis door. Maar dat is net wat je er zelf van maakt natuurlijk en wat je zelf wilt. In eigen land kun je ook goed op vakantie, niet op wintersport natuurlijk maar in de zomer is het in Nederland vaak ook prima vertoeven. Verre vliegvakanties, tja het is mogelijk maar ook fors duurder natuurlijk.

Vergeet niet dat sparen voor iedereen anders is. De een heeft een doel voor ogen en kan heel makkelijk daarvoor sparen. De ander heeft niet per see een doel en kan er daarom wat losser mee om gaan. Hoe je het invult is geheel aan jou. 10 euro per maand gespaard is toch weer 10 euro!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:39

Zie sparen als een uitgave, zodra je salaris binnen is zet je dat bedrag op een aparte rekening zodat je het niet ziet en het 'weg' is.

Daarnaast potjes, fysiek werkt voor sommigen het beste, geld pinnen en in enveloppen met verschillende doelen. Envelop leeg= daar heb je niets meer te besteden.

En wat je nu doet heet leefstijl inflatie. Je geeft het geld uit omdat het er is. Als het er niet is (want op een aparte spaarrekening) dan kan dat soms helpen om een zuinigere leefstijl aan te gaan houden.

Misschien kun je ook anders af gaan spreken? Ipv uit eten samen thuis eten en samen koken?

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:52

Felien_Kyra schreef:
Heb de afgelopen periode weer behoorlijk veel last van stress. Een aantal maanden achter de rug waarin sparen heel lastig was en merk dan toch aan mezelf dat dat onrust met zich meebrengt. :(

Ik merk dat ik enorm geniet van leuke dingen doen/ uiteten en elke keer spreek ik weer vanalles af. Moet ik echt niet meer doen, maar is zo "gewoon" geworden haast.
In december eerste koophuis gekocht, eigen paard, wintersport en zomervakantie en dan ook nog alles willen doen kan natuurlijk ook gewoon niet.
Meer mensen die deze "levensstijl" herkennen (of van vroeger), wat heb je hierin met jezelf afgesproken?
Ik wil nu bijvoorbeeld met mijzelf af spreken dat ik maar één keer per maand uiteten/ lunchen kan met iemand. Is nu soms wel 3/4/5 keer per maand.
Daarentegen koop ik amper kleding of dure spullen voor het paard. Enkel het hoognodigde

Ik herken de onrust/stress. Wij zijn in mei getrouwd en hebben in diezelfde maand (niet geheel volgens plan) een huis gekocht. In december waren we nog op vakantie geweest en hadden voor in de zomervakantie al vliegtickets voor onze huwelijksreis. Daarbij nog een pony die medisch niet 100% is en af en toe ook iets leuks doen. Het werd mij in die periode allemaal een beetje te spannend.
Nu alles van de bruiloft is afgehandeld en de huwelijksreis voorbij is, merk ik dat mijn spaarrekening direct weer groeit. Dat is een erg fijn en rustgevend gevoel.
Daarnaast ga ik de komende 4 maanden extra werken. Ik neem een zwangerschapsverlof van een collega over. Naast dat ik haar daarmee help, bouw ik voor mijzelf weer wat extra buffer op.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:21

Felien_Kyra schreef:

Dat is toch prioriteiten stellen.
Je kunt niet alles.
Zou zeker toch kijken om te sparen.
Een euro kun je maar 1 keer uit geven.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:39

Ik zou een goed overzicht maken van je uitgaven. Ik persoonlijk vind een keer in een maand uiteten al duur/veel :P

Kan de vakantie minder duur? Minder lang? En waar geef je nog meer geld aan uit waar je op zou kunnen besparen. Dat kan ook in abonnementen zitten of andere dingen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:04

Felien_Kyra schreef:

Tja, ik ben in mijn hele leven nog nooit 2x per jaar op vakantie geweest.
Toen ik mijn huis had gekocht ben ik meerdere jaren helemaal niet op vakantie geweest. Vakantiegeld ging in het huis zitten: schuur laten bouwen, erfverharding aanleggen in meerdere etappes etc.

Vorig jaar heb ik een nieuw huis laten bouwen en ben vorig jaar en dit jaar (dus) ook niet op vakantie geweest. Het vakantiegeld gebruik ik wederom voor het huis.
Ik heb nu wel een spaarpotje op mijn spaarrekening aangemaakt voor vakantie, dus hopelijk dat ik volgend jaar na de zomer er een weekje tussenuit kan.

Kortom: je zal keuzes moeten maken. Je kan met jezelf afspreken een spaarpotje aan te maken (of 2). Eentje voor vakantie en eentje voor uitstapjes. En daar elke maand een bepaald bedrag automatisch in te storten. Voordat je dan op stap gaat kan je zien wat je daarvoor aan budget hebt (of niet).

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:28

Qua uitgaven voor sociale gelegenheden helpt het mij om een vast bedrag per maand te bedenken, bijvoorbeeld in jouw geval 70€ per maand. Kan je zelf kiezen of je 1x echt uit eten gaat + 1x lunchen, of bv 1x lunchen en 4x een drankje met iemand doen.
Ik merkte dat het dan minder groots hoefde. Even een kop thee met een vriend(in) is net zo gezellig als een etentje.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:31

De eerste stap is bijhouden, bijhouden, bijhouden. Schrijf elke cent die je uitgeeft op, en je schrikt je rot. Daarna ga je vanzelf besparen, want je ziet heel duidelijk wat je 'onnodige' uitgaven zijn en waarvoor je je hand dus beter op de knip kunt houden :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:57

Ik heb momenteel hetzelfde, felienkyra. Dan neem ik me voor om minder uit te geven en dan loop ik in de Action en gaan er toch weer dingen mee onder de noemer : o ja, ook handig.
Rijd ik toch weer even langs de Mac.

2 x per jaar op vakantie vind ik niet overdreven. Ik zit nu te kijken voor de 4e keer dit jaar :+
Wel steeds maar een week.

Ik geef vooral heel veel geld uit aan cadeaus. En ik zou ook echt niet weten hoe ik dat naar beneden kan brengen. Bosje bloemen hier, doos bonbons daar. Vandaag van stal veranderd, kom je ook niet met lege handen aanzetten bij de stalhouder waar je vertrekt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:10

Ik heb daarom budgetten. Als het op is, is het op. Dan is er dus geen plek meer voor etentjes.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:11

@foaly, ik houd alles bij in MoneyManager, maar dat zorgt er nog niet voor dat ik minder uitgeef :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:23

Felien_Kyra schreef:

Maak een excel bestand met daarin een 'huishoudboekje'

Plaats daar van 1 november tot 30 november en van 1 december tot 31 december al je inkomsten/uitgaven en kijk waar al je geld blijft.

Dit geeft inzicht waar je geld naartoe gaat en waar je op kunt/wilt besparen.

Ik kan je een voorbeeld sturen als je dat graag wilt. Het heeft voor mij super gewerkt en heeft me veel inzichten gegeven. Gebruik het nu nog ieder maand.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 08:29

Cashstufing kan ook goed werken. Zijn veel filmpjes over te vinden op oa tiktok.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:51

Hoi, ik val even binnen met een vraag over Woolsocks. Via de zoekfunctie kwam er al een topic van naar boven, daar had ik eerder al gepost maar kwam geen reactie op. Ik zag dat het ook werd benoemd, vandaar.

Ik wil mijn rekening koppelen om zo "passief" geld terug te krijgen. Lees wel goede recensies maar zie ook dat ze toegang willen tot mijn saldo en (historie) bij- en afschrijvingen. Best wel veel dus :=

Heeft iemand hier zijn rekening gekoppeld om zo, zonder enige moeite, geld terug te krijgen van de Jumbo etc zonder een kassabon in te dienen? Kun je het geld ook laten uitbetalen of is dat enkel te gebruiken in de app? Dankjewel :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:26

Het gaat bij Woolsocks inderdaad zo gemakkelijk, maar volgens mij moet je maandelijks een actieve actie doen om het in werking te houden.Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:28

Dat levert zo weinig op.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:29

Ik ben er ook mee gestopt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:40

Ik heb ook een tijdje mijn rekening gekoppeld gehad, maar ik koop zo weinig bij die winkels dat het nauwelijks iets toevoegt. Ik heb er inmiddels 5 euro mee verdiend dacht ik, op een aantal jaar tijd :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:02

8nnemiek schreef:
Ik heb ook een tijdje mijn rekening gekoppeld gehad, maar ik koop zo weinig bij die winkels dat het nauwelijks iets toevoegt. Ik heb er inmiddels 5 euro mee verdiend dacht ik, op een aantal jaar tijd :+

En ondertussen heeft jouw data waarschijnlijk een groot veelvoud hiervan voor hun opgeleverd :=