Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:36

tienus63 schreef:
Wie laat jaarlijks eigenlijk de cv ketel etc controleren en onderhouden?
Dat scheelt ook in levensduur, gasverbruik en rendement van de installatie.

Ja, doen wij braaf. Maar nu 11 jaar oud en exact buiten de garantie van 10 jaar is de warmtewisselaar lek en moet volledig vervangen… mooi balen!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:37

Cynthia82 schreef:
Wat jij zegt klopt voor een goed geïsoleerd huis. Als je huis slecht geïsoleerd is, is het goedkoper om hem ‘s nachts op 15 te zetten (niet kouder ivm vochtproblemen in huis) en als je thuis bent eventueel wat hoger.

Hier staat hij snachts en overdag wanneer er niemand thuis is gewoon helemaal uit. Scheelt hier een hoop kosten en gas.
Geen last van vocht.

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:42

Hier kan dat al niet, tieme := Ik moet hem ook op 15 houden, helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:47

Tieme schreef:
tamary schreef:
Verwarmen naar een hogere temperatuur kost meer gas dan op temperatuur houden, maar dat verschil valt weg na aantal uur. Voor 's nachts is bv 2 graden koeler goedkoper en als je ivm werk/actief in huis bezig oid 's morgens en overdag niet stookt, dus enkel 's avonds uurtje of 3-4 max 2 graden bijstookt ben je goedkoper uit met lagere basistemperatuur..

Dat verschilt echt per huis. Bij ons is het echt duurder om de cv op een basistemperatuur te houden. Bij ons staat hij dus dag en nacht helemaal uit en gaat hij alleen aan wanneer we meerdere uren huis zijn. Ja, dan kan het zijn dat hij 3 of meer graden bij moet verwarmen maar dat kost hier minder gas dan wanneer we hem continu op basis temp laten staan. Vind het persoonlijk ook onzin om hem snachts wanneer iedereen op bed ligt en overdag wanneer niemand thuis is, hem aan te laten staan. Dan stook ik voor niks.

Wij zitten qua gasverbruik in onze niet zo goed geïsoleerde eengezinswoning nu ook onder het verbruik van een flat :)

Uit als in al vriest het in huis uit of thermostaat staat op 15-16 graden uit? Want dat laatste is wat ik bedoel. Dus niet standaard de ik wil het 's avonds lekker warm temperatuur constant stoken, maar een minimale temperatuur in huis die te doen is en geen problemen geeft als vocht en bevroren leidingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:18

Hier staat hij in de nacht en als we weg zijn op 16 graden. Comfortabel genoeg voor onze demente kat en alle planten. Als we thuis staan op 19 graden en paar uur voor we gaan slapen uit. En als we op de bank serie kijken, gaat ie vaak al veel eerder uit, want dan pakken we het dekbed erbij. Als de verwarming dan aan is nog, is het bloedheet :')

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:40

OleJon schreef:
Je bedoelt dat ik niet betrouwbaar ben?
Wees gerust is gewoon op Google te vinden. Bnnvara
[/quote]

BNNVara vind ik niet zo,n betrouwbare bron en via Google kan je alles vinden. Ook ern hoop rotzooi en onwaarheden. Dus nee, ik ben niet gerust en geloof het pas als ik het van een inwoner uit Zwitserland zelf hoor. En toevallig woont er een bokker in Zwitserland, dus ben benieuwd naar haar verhaal.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:39

Fitzroy schreef:
https://www.srf.ch/news/schweiz/vorschl ... as-engpass

Het zijn alleen nog plannen in het geval van gastekorten. Bejaardenhuizen en ziekenhuizen zijn uitgezonderd. De kantons zijn zelf verantwoordelijk voor controle. Overigens hebben ze het over maar 300.000 huishoudens die op gas verwarmen. Lijkt me ook niet heel veel.

Hier kun je de uitzending terugkijken uit Zwitserland. Heb je Sizzle niet voor nodig ;)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:13

Fitzroy schreef:
Fitzroy schreef:
https://www.srf.ch/news/schweiz/vorschl ... as-engpass

Het zijn alleen nog plannen in het geval van gastekorten. Bejaardenhuizen en ziekenhuizen zijn uitgezonderd. De kantons zijn zelf verantwoordelijk voor controle. Overigens hebben ze het over maar 300.000 huishoudens die op gas verwarmen. Lijkt me ook niet heel veel.

Hier kun je de uitzending terugkijken uit Zwitserland. Heb je Sizzle niet voor nodig ;)

Ik begrijp geen Duits.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:44

Op nieuwsuur gaat het er ook weer over.

Geen daden maar woorden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 07:24

https://nos.nl/l/2444141

Korte samenvatting

Gemeenten willen kwijtschelding schulden van gas/stroom rekeningen. Om afsluiten te voorkomen van heel veel mensen. De afsluitingen nemen al best toe en ze willen echt een drama voorkomen.

De persoon in het artikel kent een wijk waar zomaar de helft van de mensen afgesloten kan gaan worden met wat pech

Leveranciers moeten gaan beseffen dat ze ook een maatschappelijke taak hebben en niet alleen moeten denken aan een betaalde rekening
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-09-22 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 07:42

Tis niet zo dat die leveranciers pure winst maken….. je kunt niet alles op oude tarief hanteren.
Tis gewoon rampzalig allemaal

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:02

Geen pure winst, wel enorm hoge winst, hoger als dezelfde periodes in voorgaande jaren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:07

Ja maar ze zullen ook duur moeten gaan inkopen natuurlijk. Ik vraag me hoeveel er al van tevoren is ingekocht op de lage tarieven die ze nu tegen hoge prijzen verkopen. Of dat het niet zo werkt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:15

karuna schreef:
https://nos.nl/l/2444141

Korte samenvatting

Gemeenten willen kwijtschelding schulden van gas/stroom rekeningen. Om afsluiten te voorkomen van heel veel mensen. De afsluitingen nemen al best toe en ze willen echt een drama voorkomen.

De persoon in het artikel kent een wijk waar zomaar de helft van de mensen afgesloten kan gaan worden met wat pech

Leveranciers moeten gaan beseffen dat ze ook een maatschappelijke taak hebben en niet alleen moeten denken aan een betaalde rekening

De overheid heeft ook de taak de belasting fors te verlagen maar ze willen er zelfs weer 21% op zetten vanaf januari.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:17

Btw gaat weer terug, maar de belasting omlaag. Zoals al vaker geschreven is de belasting al omlaag en nu de btw. Straks gaat de btw weer terug,maar belasting verder omlaag.

Waarom blijf je zulke dingen telkens negeren? Dat je het er niet mee eens bent, oké. Maar je kan wel eerlijk blijven ipv bewust dingen weglaten om het erger te laten lijken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:21

Ze verruilen de ene korting voor de andere, waarom niet er bovenop tot de prijzen weer op een acceptabel niveau zitten?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:22

Omdat het wel betaald moet worden en daar ook geld voor nodig is? Ze zijn druk bezig met allerlei maatregelen en Brussel is ook al bezig, maar het moet wel te doen zijn.

Maar de korting blijft wel, alleen jn een andere vorm en niet zoals jij schrijft gewoon afgeschaft.....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:23

elnienjo schreef:
Ze verruilen de ene korting voor de andere, waarom niet er bovenop tot de prijzen weer op een acceptabel niveau zitten?

Ze verruilen de 1 voor de ander. Van de huidige profiteert iedereen evenveel, van de bijstandsmoeder tot de multimiljonair.
Met de nieuwe regel profiteer je naar rato van inkomsten. De bijstandsmoeder profiteert heel veel, de multimiljonair niet tot nauwelijks.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:38

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:49

Thermostaat kan je in heel veel elektrowinkels kopen. Zelfs bij de bol.com. Google even en je vindt er zo eentje. De meesten zijn aangesloten met een thermostaatkabel. Die loopt vanaf je cv door de muren naar beneden naar de thermostaat. De thermostaat zit meestal beneden in de woonkamer. Er zijn ook draadloze thermostaten maar dat lijkt mij niet handig, zit batterij in en ik zou bang zijn voor storingen.
En niet elke thermostaat kan op elke cv ketel dus wel even checken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:19

En welke thermostaat is een aanrader ? Wat is gemakkelijk wat hij kan ? Of welk merk is echt goed ( of zijn ze dat allemaal ?) ?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:27

Ik heb een evohome, incl. aparte radiator thermostaten.
Kost wat, maar hebben zich inmiddels wel terugverdiend.
Meer comfort in huis, en minder gasverbruik. Heel tevreden over.

Maar ik neem aan dat je met andere slimme thermostaten vast hetzelfde kunt doen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:41

Ik twijfel of het slim is mijn cv ketel te laten vervangen. Hij is 13 jaar oud, hr ketel, dit voorjaar nog onderhoud gehad en een nieuw expansievat, maar doet het verder prima. Lees op internet wat tegenstrijdige berichten of een nieuwere ketel echt zuiniger is, ja als je geen hr ketel hebt, maar die heb ik wel al. Iemand ervaring met het vervangen van een oudere hr ketel en wat dat doet met je verbruik?

Warmtepomp is voor mij geen optie, heb daarvoor niet de juiste radiatoren en denk niet zolang in mijn huis te blijven wonen dat ik die investering eruit haal. Een nieuwe cv ketel zou ik wel uitzoeken op dat hij hybrid ready is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:50

Maris schreef:
En welke thermostaat is een aanrader ? Wat is gemakkelijk wat hij kan ? Of welk merk is echt goed ( of zijn ze dat allemaal ?) ?

Wij hebben een google nest thermostaat ideaal is die! Hebben ook een paar google homes hangen dus bedien hem gewoon met stem meestal. Zit ook een afwezigheidsfunctie op dus zodra die merkt dat wij weg zijn (telefoon weg) dan gaan die ook uit.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:02

Wij hadden een oude ketel in ons vorige huis met een branderbed, zo noemde de monteur het.
Nieuwe ketel laten plaatsen en het eerste jaar 900 euro terug :j