Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:29

DuFraize schreef:
Wij hebben stadsverwarming (die tarieven zijn afhankelijk van de gasprijs) en als we inloggen bij Vattenfall zien we alleen ons maandbedrag maar ik kan nergens iets zien of we op koers liggen qua afrekening. Vrees echt voor een bizar hoog bedrag. Ben er nog niet achter op welk maandbedrag we nu het beste kunnen inzetten om geen huge ass afrekening te krijgen. Staat niet duidelijk aangegeven.

Ik geloof dat Vattenfall wilde ophogen naar 1,99 per m3. Dus nu zitten ze nog lager. Denk ik. Misschien kan je het dan uitrekenen als je uitgaat van 2 euro per m3 gas ofzo.b

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:31

8nnemiek schreef:
Officieel moeten ze als ik het goed heb bij het milieupark in de elektronica-bak, zeker niet bij het asbest.
Maar voor die complete elektronica-container geldt inderdaad dat er nog veel te weinig wordt gerecycled omdat het niet rendabel is. Helaas is geld meestal belangrijker dan duurzaamheid. Dat heeft verder niks met die panelen te maken, en maakt zonnepanelen niet slecht. Dat heeft te maken met hoe onze maatschappij en economie werkt.
Van mij zou er best een recycling-fee op elk verkocht elektronisch apparaat mogen zitten, wat garandeert dat een recycling-bedrijf het artikel uiteindelijk verplicht moet recyclen. Een soort verwijderingsbijdrage, maar dan wat nuttiger :)) Zodat niet alleen die zonnepanelen, maar ook je stofzuiger, pc, broodrooster en föhn niet op de stort terecht komen.

Een kennis van me werkt bij een recyclingbedrijf, geen gemeente.
En daar ging echt alles toen de asbestbak in.
We zijn nu een paar jaar verder, misschien dat het veranderd is?
Of als je 5 plaatjes komt brengen, maar met die hoeveelheden toen niet.

dat betaal je ook al :)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -apparaten

Citaat:

verootjoo

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:20

Hier warmtepomp/hybride warmtepomp doorgerekend.
Is echt niet rendabel :n

Loodgieter is ermee gestopt offertes te maken, niemand neemt ze meer, je krijg ze er niet uit.

Hier dus geen warmtepomp. Elektriciteitsprijzen stijgen ook gruwelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:59

Onze cv-schoonmaker is toevallig vorige week nog geweest, en die vertelde juist dat hij zelf binnenkort een warmtepomp ging installeren. Deels als voorbeeld om aan klanten te kunnen tonen hoe het werkt en om zelf te testen wat hij verkoopt, maar hij zei ook dat de verkopen van warmtepompen nog steeds prima lopen. Waarschijnlijk wel vooral/alleen bij mensen met zonnepanelen of meteen in combinatie met panelen. Dan heb je ze er zo uit.

DP, nooit geweten dat die recyclingbijdrage al wordt berekend. Maar als die op zonnepanelen ook al zit dan zou je toch verwachten dat die gewoon gerecycled moeten worden met behulp van die extra inkomsten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:29

verootjoo schreef:

Loodgieter is ermee gestopt offertes te maken, niemand neemt ze meer, je krijg ze er niet uit.

Wij verkopen-verleasen warmtepompen als een service en het is niet aan te slepen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:03

8nnemiek schreef:
Onze cv-schoonmaker is toevallig vorige week nog geweest, en die vertelde juist dat hij zelf binnenkort een warmtepomp ging installeren. Deels als voorbeeld om aan klanten te kunnen tonen hoe het werkt en om zelf te testen wat hij verkoopt, maar hij zei ook dat de verkopen van warmtepompen nog steeds prima lopen. Waarschijnlijk wel vooral/alleen bij mensen met zonnepanelen of meteen in combinatie met panelen. Dan heb je ze er zo uit.

DP, nooit geweten dat die recyclingbijdrage al wordt berekend. Maar als die op zonnepanelen ook al zit dan zou je toch verwachten dat die gewoon gerecycled moeten worden met behulp van die extra inkomsten.

Wij hebben zonnepanelen, en er is daarmee gerekend. Over 20 jaar heb je het eruit met de huidige warmtepomp prijzen.
Per maand betaal je alsnog een hoop. Weinig minder dan met gas, nu met salderen valt het nog mee maar dat gaat eraf, de vraag naar elektriciteit gaat enorm stijgen en de prijzen stijgen maar door. Een huis verwarmen met een warmtepomp kost 11.000kwh per jaar. Daar is nog lang niet genoeg capaciteit voor, met zonnepanelen kom je er niet in de winter. Alleen met salderen dus nu.
Je haalt de investering er op redelijk korte termijn niet uit :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:05

Benzz schreef:
verootjoo schreef:

Wij verkopen-verleasen warmtepompen als een service en het is niet aan te slepen.

Bijzonder, in mijn omgeving hoor je van iedereen die er een berekening op los heeft gelaten dat het niet lonend gaat zijn met de regelingen zoals ze nu bekend zijn.
Weet niet of ze van plan zijn het salderen nog langer toe te staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:16

verootjoo schreef:
Wij hebben zonnepanelen, en er is daarmee gerekend. Over 20 jaar heb je het eruit met de huidige warmtepomp prijzen.
Per maand betaal je alsnog een hoop. Weinig minder dan met gas, nu met salderen valt het nog mee maar dat gaat eraf, de vraag naar elektriciteit gaat enorm stijgen en de prijzen stijgen maar door. Een huis verwarmen met een warmtepomp kost 11.000kwh per jaar. Daar is nog lang niet genoeg capaciteit voor, met zonnepanelen kom je er niet in de winter. Alleen met salderen dus nu.

Heb je dan wel goed gerekend? Heb je rekening gehouden met het COP van de warmtepomp? Als je huis bv 15.000kWh nodig heeft voor het verwarmen, en je warmtepomp heeft een rendement van 300% (COP van 3) dan verbruikt die 5000kWh per jaar. De betere warmtepompen zitten zelfs tegen de 500% aan. Dan verbruikt zo'n pomp nog 3000kWh per jaar.
Een kuub gas is 10kWh aan energie.
Als ik lees dat een gemiddeld huishouden 1200 kuub gas verbruikt per jaar, dan is dat dus 12.000kWh. Met een warmtepomp zou je dan dus 2400 tot 4000 kWh aan stroom verbruiken. Hoe kom je dan aan de 11.000kWh? Of maak ik ergens een rekenfout?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:18

Precies, dat is ook wat ik ook hoor hier in de omgeving :j
Ken ook nog precies nul mensen met een warmtepomp.
Terwijl bijna heel de familie en vrienden groep een eigen huis hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:30

Ik ken er juist weer veel met warmtepomp. Maar allemaal in combinatie met zonnepanelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:32

Zonnepanelen ken ik er ook weer veel mee, dat weer wel. :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:01

verootjoo schreef:

Niemand neemt ze meer?
Ze zijn niet aan te slepen. Overal zit een stop op de wachtlijst. Wij willen een hybride, maar kan al maanden nergens terecht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:57

8nnemiek schreef:
verootjoo schreef:

Heb je dan wel goed gerekend? Heb je rekening gehouden met het COP van de warmtepomp? Als je huis bv 15.000kWh nodig heeft voor het verwarmen, en je warmtepomp heeft een rendement van 300% (COP van 3) dan verbruikt die 5000kWh per jaar. De betere warmtepompen zitten zelfs tegen de 500% aan. Dan verbruikt zo'n pomp nog 3000kWh per jaar.
Als ik lees dat een gemiddeld huishouden 1200 kuub gas verbruikt per jaar, dan is dat dus 12.000kWh. Met een warmtepomp zou je dan dus 2400 tot 4000 kWh aan stroom verbruiken. Hoe kom je dan aan de 11.000kWh? Of maak ik ergens een rekenfout?

Ik ben niet van de cijfers, mijn vader zit in de cijfers. Die rekent het helemaal door.
Met de cijfers die hij van de offerte kreeg.
Die cijfers waren overigens geen 4000kwh per jaar, want dat wordt al zonder warmtepomp gebruikt, met warmtepomp gaat het gebruik naar 11.000 kWh. En dat is gewoon met de huidige en toekomstige te verwachten elektriciteitsprijzen lang niet rendabel.
Nou is dat ook wel een erg groot huis, ons huis is wat kleiner, maar dan nog is het voor even leuk, maar over een paar jaar zit iedereen zonder gas alsnog met hoge prijzen. En krijg je deze investering er niet uit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:01

DuoPenotti schreef:
Precies, dat is ook wat ik ook hoor hier in de omgeving :j
Ken ook nog precies nul mensen met een warmtepomp.
Terwijl bijna heel de familie en vrienden groep een eigen huis hebben.

Ik ken alleen mensen met een nieuwbouwhuis met warmtepomp. Dan heb je die investering niet. Dat scheelt een hoop. De investering is fors en de verwachting is dat je het er niet uit krijgt binnen 10-20 jaar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:04

verootjoo schreef:
8nnemiek schreef:

Ik ben niet van de cijfers, mijn vader zit in de cijfers. Die rekent het helemaal door.
Die cijfers waren overigens geen 4000kwh per jaar, want dat wordt al zonder warmtepomp gebruikt, met warmtepomp gaat het gebruik naar 11.000 kWh. En dat is gewoon met de huidige en toekomstige te verwachten elektriciteitsprijzen lang niet rendabel.
Nou is dat ook wel een erg groot huis, ons huis is wat kleiner, maar dan nog is het voor even leuk, maar over een paar jaar zit iedereen zonder gas alsnog met hoge prijzen. En krijg je deze investering er niet uit.

Ik ben alleen. Dus ik zou met zonnepanelen mijn warmtepomp geheel kunnen dekken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:06

daantjuhhh schreef:
verootjoo schreef:

Ik ben alleen. Dus ik zou met zonnepanelen mijn warmtepomp geheel kunnen dekken.

Zo lang je kan salderen ja :) en dat is eerder afgelopen dan je je investering eruit hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:14

daantjuhhh schreef:

Zonnepanelen leveren amper op tussen november en maart, juist als je meer nodig hebt ivm verwarmen, licht, etc. Dat is nu nog geen probleem, aangezien saldering opgewekt en verbruikt tegen elkaar wegstreept. Ga je ivm kosten productie betalen wat de prijs is op moment/dag gebruik, dan zal je in de winter de actuele prijs gaan betalen en dan is zon niet genoeg, wind of iets anders blijft er dan over tegen dan geldende prijzen. En met nu al momenten zoals in de media gemeld dat je moet betalen/geld krijgt om stroom af te nemen op enkele heel zonnige zomerdagen, zou dat wel eens een rekening voor het leveren kunnen betekenen ipv geld te krijgen. Wat je in de winter nodig hebt zal tegen de dan geldende prijzen gerekend worden en die zullen flink hoger liggen. Zomerproductie opslaan voor winter wordt hem niet, zeker niet op grote/groot genoege schaal om prijzen te drukken (of andersom afhankelijk van die kosten).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:16

Ja dat salderen, maar geloof mij. Tegen die tijd dat dat afloopt heb je wel een waardige accu.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:19

Daar heb ik mijn twijfels bij.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:20

Ik niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:21

daantjuhhh schreef:
Ja dat salderen, maar geloof mij. Tegen die tijd dat dat afloopt heb je wel een waardige accu.

Dat is over een paar jaar al.
En dan heb je weer een investering die je eruit moet zien te krijgen.
Als iedereen zo’n accu wil schieten de prijzen omhoog.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:30

Vraag een aanbod is inderdaad een dingetje.
Maar er zijn al zoveel bedrijven mee bezig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:53

daantjuhhh schreef:
Vraag een aanbod is inderdaad een dingetje.
Maar er zijn al zoveel bedrijven mee bezig.

En welke daarvan zijn voorbij het gelikte animaties stadium? Hebben iets werkends en dat blijft ook in de praktijk overeind na een paar jaar?
Als je de investeringen en bedragen als maatstaf voor kans op geslaagde oplossing neemt, dan hadden we al lang thorium, ITER en die heilige graal fission gehad. Helaas komt men eerder voorzichtig tot de conclusie dat de nodige kennis ontbreekt of het doel niet bereikt kan worden. Mooi kunnen praten is geen garantie op werkende oplossingen. Nog afgezien van problemen met nodige grondstoffen, landgebruik, etc.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:28

Ik heb dus helemaal niets aan dat prijsplafond, de standaard jaarafname is 4945 kwh. Dus dan zit ik er al ruim overheen. En gas verbruiken wij juist heel weinig, jaarafname is 775 m3.
Dus dat wordt betalen...
Zonnepanelen mogen we niet van de gemeente dus die optie valt af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:50

Waarom heb je niks aan dat plafond? Tot aan het plafond betaal je gewoon de lage prijs, dus het zal altijd veel schelen.
En wellicht kun je hier en daar nog wat besparen op je verbruik. Simpele dingen als led lampen en kortere wasjes/wasmachine op eco kunnen bv al flink schelen.