Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:10

Ja je kan alles met een PL kopen natuurlijk, of met roodstand.
Ik ken iemand die nog een lening heeft voor z’n huwelijk. Schijnt niet zo raar te zijn. Maar het huwelijk was zo’n 17 jaar geleden, en ze zijn ook al weer wat jaren gescheiden. Dan is het toch best triest.

Luxorvalkje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:19

8nnemiek schreef:
Een geluk dat we niet in Amerika zitten, daar schijnt dat echt doodnormaal te zijn. Daar kun je je blender zelfs op afbetaling kopen :')


Het systeem daar is niet te vergelijken met ons systeem.
Die hele creditscore is heel erg belangrijk om meer te mogen lenen voor bijvoorbeeld je hypotheek.
Eigenlijk hoe meer geld er doorheen gaat (erbij en eraf) hoe beter het is.
Je kunt daar ook gewoon je huur via je creditcard laten lopen.
Dat is ook weer cashflow namelijk.
Idem voor de koffie bij de starbucks

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:33

Auw dat doet pijn Varekaj, hopelijk kun je er nu weer fijn een tijdje mee rijden.

Hier ook verder geen lening of iets op afbetaling o.i.d. alleen de hypotheek dan. Zou wel lekker zijn als je die ook in 1 keer kon aftikken.

Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:35

8nnemiek schreef:
Een geluk dat we niet in Amerika zitten, daar schijnt dat echt doodnormaal te zijn. Daar kun je je blender zelfs op afbetaling kopen :')

Wauw _O- .

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:48

Ja in Amerika hebben mensen heel veel leningen en ook tig creditcards.
Volgen jullie Dave Ramsey?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:51

Ik ontdek net dat 1 van mijn bankkaarten nog in een broekzak zit. Ik weet alleen niet of ik die broek al in de wasmachine heb gepropt of niet. Indien ja kan het weleens een hele zuinige maand worden := goddank betaal ik straks bij de garage met een andere kaart haha. Zou anders helemaal balen zijn natuurlijk.

Het enige waarvoor ik eventueel zou lenen/afbetalen is een huis. En dan nog liefst zo weinig mogelijk en zoveel mogelijk eigen inbreng. Mijn weilanden heb ik ook ineens afgerekend, geeft toch ook rust in het hoofd.
Stel dat je ooit zonder werk valt of whatever, dan hoef je je daarover al geen zorgen te maken.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:29

Ik moet de laatste tijd af en toe echt diep nadenken over mijn pincode, zo weinig gebruik ik die pinpassen nog :')
Sinds ik Apple pay heb, en zeker sinds ik dat ook op mijn horloge kan gebruiken, heb ik vaak niet eens meer een tas of beurs bij me als ik wat kleine boodschappen nodig heb :=

Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:10

8nnemiek schreef:
Ik moet de laatste tijd af en toe echt diep nadenken over mijn pincode, zo weinig gebruik ik die pinpassen nog :')
Sinds ik Apple pay heb, en zeker sinds ik dat ook op mijn horloge kan gebruiken, heb ik vaak niet eens meer een tas of beurs bij me als ik wat kleine boodschappen nodig heb :=

Ja, ik gebruik echt alleen nog maar Apple Pay :') . Zowel de samen als de privé pas staan er op, ideaal!

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:11

Ik betaal ook alleen maar mobiel, maar moet nog wel af en toe mijn pincode invoeren en dat vind ik ook wel zo'n prettig idee :D

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:24

Ik gebruik ook alleen nog mijn telefoon. Dat is overigens niet handig als je tankpas het niet doet ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:25

Prairy schreef:
Ik gebruik ook alleen nog mijn telefoon. Dat is overigens niet handig als je tankpas het niet doet ^)


Ja tanken heb ik altijd nog wel pinpas nodig, die onbemande pompen waar ik kom zijn nog niet contactloos. Ik heb standaard mijn pinpas in de auto liggen :')

rainbowtrash
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-09-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:28

8nnemiek schreef:
Ik moet de laatste tijd af en toe echt diep nadenken over mijn pincode, zo weinig gebruik ik die pinpassen nog :')
Sinds ik Apple pay heb, en zeker sinds ik dat ook op mijn horloge kan gebruiken, heb ik vaak niet eens meer een tas of beurs bij me als ik wat kleine boodschappen nodig heb :=

Ik was m daardoor dus echt kwijt haha, moest naar de bank om te resetten.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 15:53

Hier gewoon één bankpas en één creditcard. Betaal de benzine altijd met m'n creditcard. Zit hier zo'n zelftankding en daar is ooit mijn bankpas ingeslikt :+ ^) toen had ik nog geen creditcard en moest die dag nog van alles betalen wat een ramp }:0

Nou Varekaj jullie zitten wel in de hoofdprijzen zeg -O-

Ik kan je niet adviseren Samantha vwb je verkoop van je huis maar wel wat gedachten meegeven. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je zekerheid wilt, ook al kan dat ook betekenen dat het bedrag wat je nu krijgt voor je huis minder is dan over een half jaar of een jaar. Reken er echt niet op dat het huis op de opleverdatum klaar is. En reken er ook niet op dat keukens, badkamers etc op tijd worden geleverd zonder strubbelingen... huis van vriend van me werd 4 maanden later opgeleverd en daarna duurde het nog 3 maanden voordat de keuken en badkamer erin zat :x 8)7
Huren is heel erg duur. Dus ik zou wel even uitrekenen wat de mogelijke opbrengst nu is (300.000) en daar de huurprijs voor 12 maanden vanaf trekken (want dat ben je dus in ieder geval kwijt) plus herinrichtingskosten (je gaat zeker met kinderen niet op een betonnen vloer zitten zonder bijv gordijnen of zoiets). Dat is minimaal (vrije sector) 1000 waarschijnlijk eerder 1500 per maand. Is dus ook incl extra verhuiskosten zo'n 18.000 Euro.
Stel dat je huis 10% minder op gaat brengen volgend jaar, dan kost je dat dus 12.000 EUR effectief en zit je niet in de 2x verhuisstress plus dat je misschien nog extra maanden moet huren ivm latere oplevering.

10% in de - tov nu is al heel veel. De verwachting is dit jaar dat de huizen gemiddeld 11% stijgen.

Zeker in die prijsklasse verwacht ik eigenlijk dat het nog extra gaat stijgen want die huizen zijn er vrijwel niet....

Sterkte met je beslissing, lastig zeg. Maar eerst afwachten uiteraard of je ingeloot wordt of niet. En eerst ook nog eens heel goed kijken wat de kosten zijn voor afwerking, keuken, badkamer etc.

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:56

Ja zo heb ik er ook naar gekeken. Maar ik heb wel iets op het oog om te huren, dat kost 750 euro. Is een chalet, waar je ook in de winter etc prima kan vertoeven, met 3 slaapkamers, en is ook ingericht.

Ik denk ook dat de huizenmarkt nog niet instort maar omdat ik het al eens heb meegemaakt ben ik nogal huiverig. Toen had ik een partner om de kosten mee te delen, nu ben ik alleen en red ik dat niet.

Ik heb nu 75000 begroot voor alle kosten bovenop het huis. Dus meerwerk met evt uitbouw, keuken badkamer vloeren tuin etc.

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:01

O nu word ik helemaal zenuwachtig. Zie nu dat de huizen volgende week donderdag in de verkoop komen. Dan heb je een week de tijd om te reageren, en de 25e wijzen ze de huizen toe.

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:40

Waarom word je daar zenuwachtig van? Gewoon inschrijven en als je onverhoopt ingeloot wordt kun je altijd nog kijken wat je doet. Dan moet de koopovereenkomst nog gemaakt worden, etc. Je hoeft echt die donderdag nog niet gelijk te beslissen.

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:43

Prairy schreef:
Waarom word je daar zenuwachtig van? Gewoon inschrijven en als je onverhoopt ingeloot wordt kun je altijd nog kijken wat je doet. Dan moet de koopovereenkomst nog gemaakt worden, etc. Je hoeft echt die donderdag nog niet gelijk te beslissen.

Haha nee klopt maar is even spannend. Al is de kans niet zo heel groot.
Sommige huizen zijn door 140 mensen als favoriet genoemd. Al zegt dat ook niet zoveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:54

Je moet eventueel ook huur van opslagruimte meetellen als je een tussenstop maakt.

Nou, te voet naar de garage geweest, we houden het sportief deze week. En anders blijven mijn melkflessen spierwit :j Auto rijdt echt fantastisch! Er zou geen marterschade zijn, daar ben ik iig al blij om. De grootste kost zijn inderdaad de banden en de remmen geweest.

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:05

O dat is fijn, maar jammer van de andere kosten dan.

Ja opslag kan ook oplopen. Al wil ik ook een groot deel verkopen, zoals bedden en kasten boven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:45

Auto’s zijn zo duur. Ik heb voor mijn eerste auto geleend. Ik had door omstandigheden plots een auto nodig maar het geld niet. Daarna altijd auto’s van het werk gehad gelukkig.

PSvanLot

Berichten: 10225
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:02

8nnemiek schreef:
Een geluk dat we niet in Amerika zitten, daar schijnt dat echt doodnormaal te zijn. Daar kun je je blender zelfs op afbetaling kopen :')


Je kunt hier ook alles op afbetaling kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:15

Ik voel me echt oldschool soms. Heb geen creditcard en ook geen bankpas op de telefoon en ik betaal ook nog regelmatig niet contactloos :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:12

Ik betaal gewoon niet contactloos en ik heb geen creditcard. Enige wat in de buurt komt is paypal, maar die kan niet in het rood gaan. Iets met gezonde argwaan en lekker ouderwets zijn haha.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:13

Ik wil geen Apple Pay :D
Ik doe nog contant en veel ook heb ik beter inzicht

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:38

Ik heb altijd veel cash, heb 2-3 kredietkaarten, betaal met Apple Pay of payconiq. Ik vind het allemaal prima. Nog nooit wat gek meegemaakt en vooral kredietkaarten zijn eigenlijk super goed beveiligd én je aankopen zijn vaak verzekerd. Op reis kun je ook ver niet anders. Vroeger had ik een amex zonder limiet, ook heel handig als je rondtrekt en elke dag borg moet zetten (telt op want wordt vaak met vertraging vrijgegeven) bovenop de borg van de huurwagen. Dan kom ik met de MasterCard echt niet toe.