Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:48

Wat leerzaam! Nog nooit gehoord van gefermenteerde urine. En dat dat ook voor rabarber goed is. Mijn buurman verbouwt rabarber (landbouwbedrijf) maar ik zie hem nog niet het perceel opgaan met z’n gietertje _O-

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 19:47

Ceetje_bokt schreef:
En dat dat ook voor rabarber goed is. Mijn buurman verbouwt rabarber (landbouwbedrijf) maar ik zie hem nog niet het perceel opgaan met z’n gietertje _O-

Volgens jeetje77 kunnen rabarber planten het onverdunt hebben, heeft je buurman geen gietertje nodig, mannen hebben hun gietertje immers altijd bij zich _O-

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:40

TheaD schreef:
Ceetje_bokt schreef:
En dat dat ook voor rabarber goed is. Mijn buurman verbouwt rabarber (landbouwbedrijf) maar ik zie hem nog niet het perceel opgaan met z’n gietertje _O-

Volgens jeetje77 kunnen rabarber planten het onverdunt hebben, heeft je buurman geen gietertje nodig, mannen hebben hun gietertje immers altijd bij zich _O-

Zo bedoelde de collega die het mij vertelde idd ook Thea :j

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 21:46

Geweldig dit! _O-

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:59

Ik was dit topic kwijt geraakt in de loop der tijd. Maar wat ben ik blij dat ik hem weer heb gevonden. Ik heb de afgelopen week regelmatig bij gelezen. Jouw teksten zijn zo fijn geschreven en ondanks dat het over hard werken gaat brengt het rust en ook nieuwe inzichten. Ga asjeblieft door met schrijven!

Vlak voor het lezen over het stukje dat je wil minderen met suiker zat ik mij te bedenken is het zelf winnen van suiker niet iets voor jullie? Of is het klimaat niet goed voor suikerbieten bij jullie of het proces te ingewikkeld?

En pff wat een meters moestuin hebben jullie verbouwd. Volgend jaar weer of wordt het dan nog groter?
En ik ben erg benieuwd naar jullie toekomstplannen dus ik ga zeker weer volgen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:44

Misschien is honing dan leuker om zelf te winnen..Bijen op het terrein is ook nog eens goed voor de biodiversiteit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:17

pien_2010 schreef:
Misschien is honing dan leuker om zelf te winnen..Bijen op het terrein is ook nog eens goed voor de biodiversiteit.

En belangrijk voor de bestuiving van bonen en erwten bijvoorbeeld. Kan ook zorgen voor een hogere fruit opbrengst.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:06

Ja dat is zeker waar. Zo ver had ik nog niet nagedacht, mijn gedachte bleven hangen bij suiker. Suiker was ook een spontane hersenspinsel. Omdat TS zo goed is in de moestuin en ik meen mij te herinneren dat TS ook graag/veel bakt plus er moet natuurlijk ingemaakt worden dus ik dacht 1+1=2. Ik ben gewoon nieuwsgierig of er een bepaalde reden achter zit, waarom (nog) niet. Ik merk dat TS samen met haar man alles goed overdenkt en telkens bewust bepaalde afwegingen maakt, vandaar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:53

Azijn en citroenen zijn ook conserveringsmiddelen.

Sinds ik een paar druppels citroensap bij bonen of aardappelen doe gaat het 99% goed. En je proef er niks van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:33

Marcella schreef:
Azijn en citroenen zijn ook conserveringsmiddelen.

Sinds ik een paar druppels citroensap bij bonen of aardappelen doe gaat het 99% goed. En je proef er niks van.
ik doe dat ook bij de jam (citroen) en heb nooit bedorven jam gehad.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 21:05

radiostilte dankjewel voor het kompliment.
De reden waarom ik minder suiker wil gebruiken heeft niets te maken met dat we het niet zelf maken. We konsumeren allemaal teveel van dit witte goedje. Alleen in Zweden ligt het gemiddelde al op 44 kg per persoon per jaar! Wij zaten daar gelukkig al ver onder met 5kg per persoon per jaar maar alsnog vond ik dat teveel. Tot zo'n honderd jaar geleden was de konsumptie rond de 2kg en dat is mijn streven voor nu en het lijkt te lukken. Suiker is een boosdoener voor vele ziektes en ik blijf graag nog lang gezond :).
Suikerbieten verbouwen heb ik een aantal jaar gedaan. De bieten in blokjes, gekookt, afgezeefd en dan inkoken. Voor stroop blijft er een tiende deel over. Bruin en kleverig maar niet met de smaak die we kennen van stroop. Het smaakt naar aarde, naar biet... niet echt een succes kun je zeggen. Wat voor proces gebruiken ze daarvoor in de suikerfabriek? Nee, dit witte goedje kan voor mij vaker in de kast blijven staan.
Appelstroop daar heb ik dit jaar liters van gekookt. Ook bruin en zoet en nog lekker ook. Honing is de andere keuze die ik neem. Gelukkig genoeg imkers in de buurt hoewel een eigen bijenkorf nog op mijn wenslijst staat.

Afbeelding
Appelstroop in de wording

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 21:15

Warme voeten

De duisternis kroop langzaam het huis binnen en verspreidde zich in alle hoeken en gaten. Het zwakke schijnsel van mijn kaarsen lijkt steeds sterker te groeien.
Ik zit met de schaar in mijn handen en zet de schaar rond de draden. Nee! Wacht! Nog een keer volgt mijn vinger de regels, stap voor stap controleer ik of het allemaal klopt. Het lijkt allemaal goed. Opnieuw zet ik de schaar op de draden. Mijn hand trilt een beetje, dan knijp ik de handvatten bij elkaar. Knip! Pfff, het eerste groepje draden is doorgeknipt. Snel leg ik er een lus in. Zooo, die hangen veilig. Met elk groepje draden die ik knip groeit het gevoel van zekerheid. Nog één laatste, Knip! Nu is de weef los uit het weefgetouw.

Afbeelding

Weven is een vaardigheid die al heel lang op mijn lijstje stond om te leren. Tien jaar geleden had ik al een oud weefgetouw gekregen maar die was veel te groot voor ons kleine huisje. Jammer, want het was wel een hele mooie en oude. 1799 was er ingegrafeerd! Als die toch had kunnen praten!
Een kleiner weefgetouw moest het worden en zo werd het weef project verschoven. Jaren zijn voorbij gevlogen en dan opeens is er een stille volger die mij een berichtje stuurt.
“Ik heb een oud opvouwbaar weefgetouw, 90 cm breed en doe er al jaren niets meer mee. Ik dacht misschien is het wat voor jou?”
Mijn eerste reactie. Wouw! Ja! Maar jullie wonen helemaal in Denemarken….
“We komen hem brengen, als je hem graag wil hebben “
En zo kwam er op middag deze nazomer een weefgetouw bij mij wonen en kregen we nieuwe vrienden op de koop toe.

Afbeelding

Het kleine weefgetouw had sinds 1980 op zolder gestaan en een half afgeweven voddekleed zat nog op de rol. Hier en daar waren de scheringdraden geknapt. Het kostte me een paar avonden om ze, zo goed als ik kon, te repareren. Maar wat is weven geweldig!
De rust. Het ritme, de concentratie en creativiteit.
Avonden vulden zich met het scheuren van smalle strookjes stof, de vodden. Een oude rok, 2 versleten overhemden, een groezelig kussensloop, een voering van een jas…
Eerst maakte ik de mat/kleed af die er nog op zat en daarna maakte ik nog 3 eigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu hangen de kleden los op de rol. Voorzichtig rol ik ze af. Wat leuk om te zien wat ik heb gemaakt! Meter na meter rolt er af. Dan opeens rolt hij zichzelf af en ligt ook de laatste meters op de grond en kan ik eindelijk zien hoe het kleed uit 1980 eruit ziet.

Afbeelding

Als ik de kleden van elkaar gescheiden heb, leg ik in elke 4 scheringdraden een knoopje zodat de inslag er niet meer uit kan. Zo, met mijn hoofd vol nieuwe weef ideeën, heb ik de eerste vier typische Zweedse voddekleden klaar, hebben wij warme voetjes, mocht die koude winter nog komen.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:24

Oh prachtig. Ik vind ze zo mooi die voddenkleden. Als ik maar een partner had gehad die dat ook vond.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:37

Oh wat mooi! Ik heb een tafelloper van vodden die zo geweven zijn. Ik heb nooit een andere gevonden en ben al jaren op zoek. Dit ziet er top uit zeg.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:42

Wat gaaf! En wat leuk dat je er een nuttige nieuwe hobby bij hebt :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:23

Wat heerlijk om je huisje zo steeds meer aan te kleden met jullie zelfgemaakte spulletjes, meer 'eigen' kan het zo niet meer worden! Mooie foto's ook weer, heb je jouw witte kleedje/ vestje ook zelf gemaakt?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:26

Opeens zie ik iets grappigs op mijn lijst 'eigen berichten':

Prairy heeft als laatste gereageerd op Mijn kleine huis op de prairie.

Sorry, beetje OT.

@Thea: fijn dat je steeds nieuwe berichten plaatst, ik lees je nog steeds graag!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:56

Oh wat gaaf weer zeg!
En wat lief van die mensen dat je hem mocht hebben en ze hem kwamen brengen. Maar het is wel goed terecht gekomen bij jullie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 08:26

Wouw een weefgetouw. Wat heeft die een prachtige bestemming gekregen. Veel plezier met dit grote cadeau. En je eerste mat ziet er goed en gelukt uit.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:36

Schitterend! Wat geweldig dat je zo’n klein(er) weefgetouw gekregen hebt.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 21:06

Ik wordt altijd zo blij van jullie leuke en lieve reacties. Bedankt dat jullie de tijd nemen om te reageren <3

jeetje77 dankjewel <3 wat jammer dat je partner ze niet mooi vind.

SuzanneF dankjewel <3, ik had er wel een voor je willen weven maar de verzendkosten worden dan veel te hoog. Misschien kom je nog een keer zo'n kleedje tegen.

prairydankjewel <3

journeedankjewel <3. De omslagdoek heb ik gebreid van zelfgesponnen wol.

mysadankjewel <3, leuk om te horen dat je mijn berichten graag leest <3

Myfairytaledankjewel <3

pien_2010dankjewel <3

Ceetje_boktdankjewel <3

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:40

Is dit een speciaal weefgetouw, Thea? Kun je er ook hennep mee weven straks of roep ik nu iets heel geks?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:35

Ik had al zo'n vermoeden dat je die omslagdoek (was beetje lastig in te schatten zo op de foto :o) zelf had gemaakt. Staat je goed en ziet er ook heerlijk warm uit! Ik vind dat ruitmotiefje ook zo leuk, dat viel me gelijk op! :D

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 18:45

balance schreef:
Is dit een speciaal weefgetouw, Thea? Kun je er ook hennep mee weven straks of roep ik nu iets heel geks?

Nee, dat is niet raar gedacht. Het weefgetouw heeft zijn beperkingen, zoals dat ik alleen een effenbinding kan weven. Maar verschillende materialen komen zeker aan bod de komende tijd.

journeedankjewel <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:13

Ik heb wel door jouw voorbeeld een kleed kunnen vinden online! Gezocht op voddenkleed en toen vond ik al snel wat ik zocht. De maat was moeilijk maar heb er eentje gevonden die er dichtbij in de buurt komt.