[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 21:13

pmarena schreef:
Hier heb ik gewoon verschillende mesthoopjes verspreid over de wei, beetje in de hoekjes van de track zodat ik niet steeds met de kruiwagen heen en weer hoef :) Heb ook op 2 plekken een hoop die compost moet worden voor de tuin, en daar gooi ik ook groente- en fruit afval op. Dat is na een klein jaartje echt al heel prima bruikbare compost zonder er verder iets aan te doen :j

Dat is hier ook nog een overweging! Al dan niet en/en. Maar eigenlijk wil ik dan graag eerst wat verder zijn met de aanplant zodat ik het wellicht wat meer strategisch uit het zicht kan leggen. En wilde daarnaast ook iets waarmee ik dit jaar/uiterlijk aankomend voorjaar nog wat kon, en dat gaat hem met compost nu natuurlijk sowieso niet meer worden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:34

Aankomend voorjaar moet sowieso geen enkel probleem zijn hoor :)

Ik ben pas begonnen met het maken van meerdere hoopjes toen ergens eind vorige zomer de Fjord van weidegenootje ingeslapen werd. En had daar in maart al prima compost van.

Wil niet zeggen dat dat altijd zo snel gaat natuurlijk. Maar het onderste van de hoop is hier in een half jaar tijd toch meestal wel al mooie compost. Als je het regelmatig omwerkt zou het sneller moeten gaan. Maar dat doe ik niet. Voor mij is het nu juist de sport om er zo min mogelijk geld en energie in te stoppen, dat vind ik het mooiste, als je zonder allerlei gedoe een prima resultaat haalt...less is more weet je wel :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 21:46

Nou ja, daar zou ik dan nog (de onderste helft van) de gewone mestbult voor kunnen gebruiken :D

Dat omwerken heb ik ook geen zin in nee haha. Misschien als we wel een trekkertje met grondbak hebben. Maar ga ik zeker niet met de hand aan beginnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:52

Composthoop is ook leuk om groentes op te kweken. Als je aardappelschillen weggooit dan zie je hier al dat er aardappels beginnen te groeien :)) En pompoenen zijn er ook gek op, dat groeit als een tierelier :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:27

pmarena schreef:
Composthoop is ook leuk om groentes op te kweken. Als je aardappelschillen weggooit dan zie je hier al dat er aardappels beginnen te groeien :)) En pompoenen zijn er ook gek op, dat groeit als een tierelier :j

Nee, dat groeit als pompoen :))

Maar wat doet die kortere verwerkingstijd met zaken als worm-eitjes? Is fermenteren agressief genoeg om dat de nek om te draaien?

superpony

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:25

Wij hebben er 5 en de mesthoop hebben we 5x5 en kan ongeveer 2 meter hoog worden.

Hij is laatst na bijna 6 maanden leeggehaald en wat onderop lag was wel al mooie compost, maar heb zelf geen trekkertje, dus had ik dat met de kruiwagen moeten gaan scheppen. Zij waren wel met grote trekker bezig, maar die is al keer over de wei geweest en laat behoorlijk sporen na.

Ik heb nu voor het gemak gekozen, maar als onze tuin af is, wil ik een moestuin en denk ik wel wat eraf te halen om te laten composteren of evt te fermenteren.

Pompoen lust ik niet. En ik weet mensen die dat hebben, maar dan moet je daarna dus op een andere plek je mesthoop leggen. Dat vind ik zelf wat zonde van alles wat we hebben aangelegd en we hebben nu gekozen voor een plek die heel praktisch is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:05

Sowieso is het wel handig bij composteren om een rustende hoop te hebben, die zeg maar "vol" is, en dan daarnaast een nieuwe hoop op te bouwen. Zodat die rustende hoop een fijne composthoop kan worden en je niet steeds weer vers spul daar op blijft gooien waardoor je niet makkelijk bij de compost kan zeg maar :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:32

pmarena schreef:
Sowieso is het wel handig bij composteren om een rustende hoop te hebben, die zeg maar "vol" is, en dan daarnaast een nieuwe hoop op te bouwen. Zodat die rustende hoop een fijne composthoop kan worden en je niet steeds weer vers spul daar op blijft gooien waardoor je niet makkelijk bij de compost kan zeg maar :)

Ja daarom en dat vind ik bij ons geen doen. Heb een plek waar ik naartoe moet lopen, maar zo vrij ver van huis en stal af ligt ivm evt geur en beestjes. En waar je erbij kan van buitenaf.

Hij is 5x5 en 2meter hoog. Met 5 paarden is hij met 6 maanden echt tot de max en dat ts dus bij buitenlopen, dus geen stro,vlas etc'

2x zo een hoop vind ik wel veel. Als hij pas na een jaar vol zou zijn, had ik er nog een gemaakt, maar dat redden we niet.

Maar verder heb jij altijd gelijk natuurlijk }>

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:41

Haha met mijn zwaluwen gelukstreffers :))

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 20:25

ikke schreef:
pmarena schreef:

Nee, dat groeit als pompoen :))

Maar wat doet die kortere verwerkingstijd met zaken als worm-eitjes? Is fermenteren agressief genoeg om dat de nek om te draaien?

Heb ik wel ook wat over gelezen, er is bij mijn weten geen officieel onderzoek over.

BioRon schrijft er het volgende over;
Link; https://www.bio-ron.com/producten/bodem ... eraar.html
Uiteraard denken we gelijk aan de eitjes van de parasieten die we in de mest kunnen tegenkomen. 100% bewijs heb ik hiervoor niet maar voor zover ik kan beredeneren lijkt de kans zeer klein dat deze organismen in bokashi, maar ook in goede compost zouden kunnen overleven.

De hoeveelheid actieve micro-organismen is in beide gevallen zo enorm dat het aannemelijk is dat de wormeitjes die uit eiwitten / creatine bestaan door de micro-organismen zullen worden opgesoupeerd / aangetast.

Ik check steeksproefgewijs mijn eigen gemaakte compost en bokashi op wormeitjes maar heb slechts een zeer sporadisch hierin een eitje teruggevonden, mest van 2 weken na ontwormen, ivm te hoge eitelling, composteer ik apart en voeg het op zijn tijd gedoseerd toe aan de grote composthoop.

En BioSolutions;
link; https://biosolutions.bio/bokashi/
Wie parasieten in zijn weide heeft, die weet dat hij best zijn weide een maand of zes onbegraasd laat liggen en dat dan de parasieten zo goed als verdwenen zijn. Wormeitjes in paardenmest die stilaan gefermenteerd worden in een pH van 3 à 4 overleven dat niet. De eiwitten van hun schaal worden afgebroken door de micro-organismen. Die mest kun je met een gerust gemoed terug op de weide aanbrengen. Je hebt al Bokashi na een maand of twee. Heb je parasieten, dan wacht je beter een maand of zes. De fermentatie is dan al verder gezet en de mest is dan ondertussen van een nog betere kwaliteit.

Het eerste deel van de nieuwe palen staat :D
De (nieuwe) buitenomheining wordt 1.50. Hij is nu twee meter naar binnen geplaatst zodat de nog te planten Meidoornhaag echt vol de ruimte krijgt. De omheining rechts gaat dan ook nog iets verder naar binnen zodat het pad weer wat breder wordt.
Afbeelding

Ook bezig geweest met het stukje achter de poel weer wat vrij te snoeien zodat we het pad gelijk achter de poel langs kunnen doortrekken. Kunnen ze straks een rondje om de poel galoperen :D :D ). Daar waren de peerdies wel blij mee :D :D
Afbeelding

Echt super fijn dat mijn schoonouders zo hebben geholpen! Morgen even een rustdag en dan komen ze dinsdagmiddag weer :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:03

Oh wat een leuke ideeën weer allemaal ben zo benieuwd hoe het allemaal wordt.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:33

Wat een paradijselijk plekje heb je toch :+: Vind jouw foto's altijd zo mooi <3

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 18:23

Mer1980 schreef:
Oh wat een leuke ideeën weer allemaal ben zo benieuwd hoe het allemaal wordt.

Ik ook :D :D
Al heb ik qua track wel aardig helder plan in mijn hoofd. Maar zo gaande de tijd verzin ik er ook steeds wel weer wat bij haha!

Zo heb ik vandaag bedacht dat ik de heuvel toch ergens anders ga doen dan ik oorspronkelijk had gepland. Namelijk niet meer naast de poel, maar toch op de wintertrack. Afgelopen winter heb ik namelijk de lage helft ook tijdelijk af moeten zetten omdat de poel compleet overspoelde met die enorme hoeveelheid regen. Dan is het toch leuker als ze juist in de natte periode de heuvel op een deel hebben waar ze er jaar rond op kunnen.

En terwijl ik aan het uitmesten was bedacht ik nog dat waar ik de heuvel had gepland dan misschien wel een lagere heuvel/verhoging kan maken met daarop nog een voerpunt (passieve fysio :D ).

Denk dat het sowieso als alle beplanting er uiteindelijk in staat (en enig formaat begint te krijgen) echt heel mooi wordt <3
Vind het nu al mooi :D

xXutopiaXx schreef:
Wat een paradijselijk plekje heb je toch :+: Vind jouw foto's altijd zo mooi <3

Zo lief, dankje <3

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:57

Ja die heuvel moet je echt goed kunnen gebruiken, zeker als het langere tijd nat is lijkt me dat een heel goed plan!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:02

Is er bij de poel een sloot vlakbij? Zo ja zou je daar een dikke slang daar naartoe in kunnen graven zodat de poel bij teveel water overloopt in de sloot?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 22:11

YvonneV schreef:
Is er bij de poel een sloot vlakbij? Zo ja zou je daar een dikke slang daar naartoe in kunnen graven zodat de poel bij teveel water overloopt in de sloot?

Er is wel een soort van slootje, maar die is zo ondiep inmiddels dat dat in de huidige situatie geen meerwaarde heeft. Ik wil die op termijn zelf nog wat verder gaan uitdiepen, maar door de hoge oever/wal naar de weg toe, kom je daar wat lastig bij. Is in elk geval wel iets waar ik ook al eens aan had zitten denken!

Eerste winter is hij overigens amper overstroomd, maar afgelopen winter was het natuurlijk ook wel heel extreem. En ik gok dat de poel ook best wel eens weer uitgebaggerd kan/moet worden. Dat zal ook helpen natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 01:27

Een heuvel is zo leuk! Ze waren hier bezig en moest iets te overhaast beslissen, dus hij ligt op zich goed, maar 100% ideaal is anders. En hij is echt wel hoog. Ik heb er een kruising op gemaakt, dus ze kunnen van 4 kanten erop en eraf. Bovenop nog wat meer ruimte dat ze samen kunnen staan of kunnen keren etc.
De vakken beneden afgezet met gaas en dan in de 4 vakken kruiden en eetbare plantjes.

Wij hebben achter en naast een schouwsloot die hele jaar droog staat, maar die liep met die regen bijna over onze track op. Bleek wel dat de duikers verderop verstopt zaten, maar het was echt wel heel veel water.

Variatie is wel leuk. Ik wilde wei bewaren en nu zandpaden laten aanleggen en dan wat beperkter geworden, maar ik vind altijd hetzelfde ook wel snel saai voor ze. Maar goed, het is even wachten tot de boompjes op komen en dan kan ik weer wat dingetjes anders doen misschien.

Hoe breed wordt je meidoorn haag??

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 09:36

Meidoorn haag heeft straks ruimte genoeg om ongeveer 2,5 a 3 meter breed te worden. Daarmee dus ook wat meer recht als echt "vee kerende haag" :D En wil hem aan die kant ook echt flink hoog laten worden. En ik wilde bovendien meer een 'natuurlijke look' dan een strakke rechte haag. Extra voordeel daarvan is dat je minder vaak hoeft te snoeien :D

Heb je een foto van jouw heuvel Superpony? Wel leuk zo met meerdere toegangen!

Mijn oorspronkelijke plan was ook om de zijkanten met kruiden in te zaaien. Maar waar ik hem nu (hoogstwaarschijnlijk) ga plaatsen komt daar denk ik niet genoeg zon voor. Maar wil het sowieso wel beplanten, maar dan met ander groen/bosjes. Dit is de hoek waar ik hem nu heb bedacht, in de grote schets helemaal rechtsonderin, voor de nog te realiseren tweede schuilstal. Dus in plaats van "groene blob" wordt het dan een "groene blob op een heuvel" :+
Er zijn sowieso nog wat andere punten die ik toch weer iets wil aanpassen.
Afbeelding

Gisteravond hadden we een mooie regenboog <3
Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:46

Ooh die laatste foto! Heel gaaf plaatje zo!

Heuvel is gaaf, hadden we op de vorige plek en daar werd altijd erg leuk (en spectaculair!) op gespeeld.
Nu helaas geen mogelijkheid maar op de volgende plek moet die er echt weer komen ;)

Fijn dat je weer aan de slag kan buiten!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:36

Ik ben er niet goed in, maar ga het proberen, dus even zien of het weer lukt....

Afbeelding

Volgens mij staat ie er. Onder dus gaas dat ze niet verkeerd de heuvel op lopen. Daar kunnen de plantjes wel doorheen groeien straks.
Pad is 1.50m breed en bovenop wat ruimte. Ik wil dat nog zand maken en evt schelpen pad. Maar we hebben hele grote bulten zand liggen, dus wil eerst zien of we over houden.

Eerst liepen ze van alle kanten erover en dan wordt plantjes erop zetten wel lastig.

Ze waren dus aan het afgraven en ik vroeg ze dat naar de plek te rijden die lager lag. Ik zei voor de grap dat ik wel een heuvel wilde en toen was ie er al. Ik dacht eerst altijd als we een poel gingen graven. Maar die zwarte laag is over de gevreesde wei gegaan en het zand ligt dus klaar om de fundering weer op te vullen en evt voor het pad.

Hij is wel echt hoog.

Er staan nu wat plantjes, maar er was niet zoveel meer te halen laatst bij de kwekerij. Ik heb nu staan; zwarte bes, salie, tijm, munt, echinachea en citroenmelisse. Brandnetel laat ik groeien, tenzij het teveel wordt.
Ik wil nog meer, maar komt wel.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:57

Wauw, mooie foto van de regenboog!! :+:

En superpony! Wat een gave heuvel! Voor het eerst dat ik een foto van jou zie geloof ik haha! :D Leuk!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:22

xXutopiaXx schreef:
Wauw, mooie foto van de regenboog!! :+:

En superpony! Wat een gave heuvel! Voor het eerst dat ik een foto van jou zie geloof ik haha! :D Leuk!!

Ja, ben er niet goed in. Snap nog steeds niet waarop ik druk dat het soms wel, soms niet lukt??

Is misschien wel uit een vreemde hoek genomen??

Hij is niet helemaal gelijk, dus ene pad is wat schuiner dan andere.

Enige nadeel; hij ligt vrij vooraan en mensen die langs fietsen zien het als paarden erop staan. Ik zie iedereen omgedraaid zitten. Vroeg of laat fietst iemand tegen een boom of de sloot in :p

O, nee, nog een nadeel; soms zijn we een paard kwijt......De shet zien we niet als die erachter staat en ze liggen erachter ook erg vaak te slapen...........

Hopelijk gaat mijn idee met eetbare plantjes zo van alle kanten werken. En middelste voor de mooi en om te plukken dan.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:03

Superpony wat een fantastisch idee! Als het af is, gaat het bovendien ook gewoon echt mooi zijn wellicht. Heel tof! Ik denk wel dat ik misschien iets minder kanten helemaal toe had gemaakt, dat het een plek kan zijn om chill tegenaan te liggen, maar het idee van vakken uitrasteren en daar beplanten is wel echt helemaal mijn ding. Benieuwd!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:26

neile schreef:
Superpony wat een fantastisch idee! Als het af is, gaat het bovendien ook gewoon echt mooi zijn wellicht. Heel tof! Ik denk wel dat ik misschien iets minder kanten helemaal toe had gemaakt, dat het een plek kan zijn om chill tegenaan te liggen, maar het idee van vakken uitrasteren en daar beplanten is wel echt helemaal mijn ding. Benieuwd!

Toen de onderkant niet dicht was, liepen ze daar omhoog. Dat is zowel voor hun als de planten echt niet handig. Het is echt wel behoorlijk hoog en ze moeten erop en eraf kunnen en ruimte hebben.

1 x erop en eraf was genoeg geweest, maar de heuvel is vrij groot, dus zo gedaan. Alle 5 tegelijk erop zal niet gaan, maar dat doen ze niet snel. Ze eten wel samen, maar ze weten wel wat wel of niet kan.

Ze gaan er aan de achterkant altijd tegenaan liggen. Maar daar loopt het ook vanaf het pad nog iets omhoog.

We hebben even gaas gekozen, omdat je dat niet zo heel erg ziet. Maar misschien vervangen we dat nog door iets als meidoorn of braam, rozenbottels etc. Maar doel van gaas was dat het niet in het oog springt en het er doorheen kan groeien straks.

Ik heb 1 paard die niet zo goed durft en die kan dan ook van onderaf wat eten inderdaad.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 06:47

Wij zijn ook bezig met het aanleggen van een pp en de heuvel ligt er al (we moesten behoorlijk wat graszoden en stronken kwijt). Het plan is om in het midden een schuilstal te creëren die meeloopt in de boog van de heuvel. Op het dak (waar de paarden niet mogen komen natuurlijk) wil ik bijen bloemen zaaien). En aan de zijkant van die schuilstal wil ik kruiden planten. Wat jij zegt over zo’n plateau ivm passieve fysio vind ik ook leuk om wellicht mee te nemen.
Onze heuvel (op de overzichtsfoto rechtsonder en de laatste met mijn bijna 2 meter lange man om de grootte aan te geven):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding