Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:16

Nefertarie komt ook omdat je boompje nog erg jong is.
Mijn appelboompje zit bomvol apppels, de James Grieve appel,zoet/zuur.Dit boompje was een keer door de midden gebroken toen het stammetje nog zo dun was.Ik heb het met plakband weer aan elkaar geplakt en hij is niet dood gegaan.Hij is wel misvormt en erg klein,hij is nu een jaar of 6 oud.Zal straks eens een foto maken,kunnen jullie het zien.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:20

Ik vermoed ook dat het komt, doordat hij net pas is aangeplant. Ik ben nu heel zuinig en trots op mijn éne appel :D
Er is dus hoop voor volgend jaar?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:21

Jazeker is er hoop,elk jaar krijg je meer en meer appels.Welke appel heb je?
Enne niet elke bloesem word een appel hoor,ook zal niet elk klein appeltje uitgroeien tot een grote appel.Er vallen ook veel kleine appeltjes er af.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:34

Weet iemand hoe het komt dat mijn vlinderstruiken plat naar voren groeien ipv omhoog?. De mooie bloemen liggen nu allemaal op de grond, zo zonde..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:57

Dat komt omdat de takken nu topzwaar worden door de bloemen.
Ik bind de meeste takken aan elkaar vast zodat ze niet gaan hangen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:08

Nefertarie schreef:
Ik haak nog even in op de hortensia's. Het valt mij op dat bija bij iedereen dit jaar de hortensia's zo gedrongen zijn, als ik de foto die ik hier zag staan. Bij mij ook. Zal misschien te maken hebben met de kou eerder dit jaar.

Wat bedoel je met gedrongen? Mijn hortensia's zijn juist enorm uit de kluiten gewassen dit jaar, zelfs degene die ik tot aan de grond afgesnoeid had. Heb dit jaar alleen geen bloemen, of nauwelijks. Baal nu wel dat ik ze niet allemaal tot de grond heb teruggesnoeid, wilde dat een beetje om en om doen voor toch nog bloemen te hebben dit jaar, maar met de late vorst zijn alle knoppen kapot gevroren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:32

Ik zag gister op t.v. bij Rob Verlinden dat de Hortensia pas in het Voorjaar gesnoeid mag worden.En als je bloemen wil,moet je snoeien net onder de oude bloem.Vlak onder de oude bloem zitten n.l. de nieuwe knoppen,dus als je hem te ver terug snoeit,snoei je alle knoppen er af.Als je in het Najaar snoeit,dan loopt er water in de tak waar de nieuwe knoppen zitten en als het dan vriest,dan vriezen al die nieuwe knoppen dood en heb je weer geen bloemen.
Was wel intressant om te weten,nu weet ik hoe ik mijn Hortensia's moet snoeien!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:36

Maar neonlight ik heb juist altijd gehoord dat als je ze helemaal terugsnoeit, je juist hele grote hortensia's krijgt en weinig bloemen omdat de bloemen op oud hout groeien. Ik heb ze niet gesnoeid en heb juist enorm veel bloemen erin!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:38

Goyha in de winter heb je dan ook nog de oude bloemen die de nieuwe knoppen brschermen tegen vorst als je ze pas in het voorjaar snoeit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:56

Naath86
Klopt,als de oude bloemen er nog op zitten,kan er geen water in de tak lopen zei Verlinden,en vriezen ze ook niet dood.De oude bloemen beschermen idd. de nieuwe knoppen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:01

Naath86 schreef:
Maar neonlight ik heb juist altijd gehoord dat als je ze helemaal terugsnoeit, je juist hele grote hortensia's krijgt en weinig bloemen omdat de bloemen op oud hout groeien. Ik heb ze niet gesnoeid en heb juist enorm veel bloemen erin!

Terugsnoeien alleen is inderdaad niet voldoende om ze kleiner te houden, moet ook wat aan de kluit gedaan worden. :) Dat er geen bloemen kwamen wist ik, vandaar ook maar een paar aangepakt, om toch bloemen te krijgen. Hortensia's zijn pas dit voorjaar gesnoeid, ik snoei nooit in de herfst. Helaas is er na de snoei nog vorst geweest die de knoppen (met name de nieuwe knoppen ook, die niet onder de bloemen zaten) heeft doen kapot vriezen. Dit was na de ijsheiligen, ik doe niets snoeien voor de ijsheiligen. Andere jaren heb ik ook een bloemenzee, dit jaar dus niet. -O- Vandaar ook, balen dat ik ze toch niet allemaal heb aangepakt om terug te snoeien, dan had ik volgend jaar weer alles in bloei gehad, maar volgend jaar zijn er toch weer aan de beurt om terug te snoeien (en kluit kleiner te maken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:35

Door het rare koude weer van het afgelopen jaar zijn heleboel planten laat gaan bloeien of laten beide periodes in een keer zien. Heb een clematis die als eerste bloei effen zacht lila heeft en als tweede rose lila.
Kom nu beide periodes in een keer tegen. Mijn dicentra gaat eerst uitgebreid blad zetten en ergens in augustus bloeien. Nu bloeit ie met heel veel bloemen met weinig blad. Mijn engelse roos heeft ook beide periodes in een keer gedaan.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:37

Goed om even te lezen hoe ik de hortensia's moet aanpakken na ijsheiligen :Y) Hoe doen jullie dat met bemesten? Gebruiken jullie speciale hortensiamest? En wanneer?

Volgens de verpakking moet ik de borders nu eigenlijk weer een keer bijmesten. De ene border gaat echter als een tierelier, moet daar al bijna wat gaan verwijderen.... Dus denk dat ik daar nog niet ga bijmesten. De andere border ga ik wel bijmesten als het wat minder warm en zonnig is :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:52

SuSem schreef:
Weet iemand hoe het komt dat mijn vlinderstruiken plat naar voren groeien ipv omhoog?. De mooie bloemen liggen nu allemaal op de grond, zo zonde..

Moet je er een paal bij zetten en zo'n bandje omheen trekken op 50cm boven de grond.
Kijk maar eens rond, is bijna standaard bij vlinderstruiken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:03

Hier nog de foto van mijn Appelboompje dat door de midden was gebroken en door het plakband weer is aan gegroeid.
Afbeelding
En mijn kleinblijvende Perenboompje,voor het eerst met veel peertjes.
Afbeelding

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:16

anneliesdj schreef:
SuSem schreef:

Moet je er een paal bij zetten en zo'n bandje omheen trekken op 50cm boven de grond.
Kijk maar eens rond, is bijna standaard bij vlinderstruiken.

Ik heb al veel vlinderstruiken gezien, maar weet niet wat je bedoelt? Heb je er een plaatje van?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:00

Ik mest mijn borders volgend jaar helemaal niet meer bij! Mijn tuin is echt ontploft, dropplant en kaasjeskruid van zo'n 1.60 hoog.. Volgens mij hoort dat niet zo onwijs te groeien..

Ik heb onze vlinderstruik nog nooit bij elkaar gebonden, maar ik denk idd dat het van de bloemen komt.

Ik ga dit najaar mijn hortensias verplaatsen. Ze staan echt veel te veel in de zon, het blad is bij sommigen ook helemaal verbrand.. Heel zonde..ze zien er ook niet meer uit..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:53

Je slaat een paal in de grond achter de struik en dan haal je bij een tuincentrum of karwei ofzo, een stuk rubberband (of een ouwe fietsband ofzo), die sla je aan het einde met een spijker vast op ongeveer 80cm van de grond, als de struik daar ruim bovenuit komt, trek je voorzichtig die band er omheen en sla je het andere uiteinde ook vast met een spijker, hoeft niet strak.
Het beste kun je dan elk najaar de hele boel 20cm boven de grond afknippen, dan houd je een mooi compacte struik.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:05

Dat band hebben wij inderdaad laatst bij de welkoop gehaald, scheelde behoorlijk qua prijs met de intratuin :P
Maar voor de vinderstruik ook een goed idee! Die hangt bij ons ook behoorlijk om :P

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:16

Hello!

Handige tip voor de vlinderstruik, al is die van mij nog erg klein :)

Wel is onze tuin qua tegels af, en voorlopig laten we het ook even zo. Eind vd zomer komt de overkapping er en dan gaan we weer verder. Eerst maar eens uitrusten en bijkomen van alles.

Uitzicht vanaf mijn ligbedje in de tuin, onder de wilde kersenboom. Heerlijk
Afbeelding

BBq hoek, klaar voor de invasie van ruim 50 man voor de housewarming. Hier komt de overkapping.
Afbeelding

Overzichtje
Afbeelding

Het terras
Afbeelding

En mijn bakken, ondertussen zijn alle klimplanten (incl het kleine tomaatje rechts) zo'n 6 schuttingplanken naar boven geklommen. Net voorbij de onderkant van de vlinder.
Afbeelding

En het hoekje aan het water. Op de voorgrond de Phlox vlinder/vlambloemen. Daarachter in de border de campanula, ooievaarsbek, budleja en frambozen :D
Afbeelding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:23

WOUW! Mooi zeg!!
Veel plezier met de housewarming! :D

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:36

Kentaro schreef:
WOUW! Mooi zeg!!
Veel plezier met de housewarming! :D

thanx!

Die was vorige week zondag :) Was enorm geslaagd, fijn om te weten dat we zo'n 50 man in de tuin kwijt kunnen ahhahaa

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:41

Dan hebben jullie het echt getroffen met het weer!!
(maar dit is natuurlijk meer een gardenwarming dan..... :') )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:13

Michelle77 Erg mooi hoor je tuin!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:30

thanx!

En ook de Gardenwarming was geweldig! :) Zeker omdat dat 't nieuwste was zeg maar wat klaar was, ben je er zelf nog zo verrukt over.