E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:21

Ik snap al niets van computers,maar als ik hem inplug kreeg ik:'computer herkennen' en dus 'ja' gedaan.
Toen boek gedownload maar kon ik niet openen want: 'geen programma beschikbaar'???

ShilohJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:22

Moet je even Calibre downloaden en installeren.

http://calibre-ebook.com/download

Als je het boek dan in dat programma opent, en je sony hebt aangesloten, kun je in de lijst met boeken rechtsklikken op het boek en dan zeggen "sturen naar hoofdgeheugen van apparaat" en dan even geduld hebben. Dan staat die op je ereader.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:23

Shadow0 schreef:
C_arola schreef:
Oh ok en kun je het gewoon zo kopiëren op de ereader of moet je het dan op de ereader overnieuw doen?

Dat is me nog niet helemaal duidelijk maar als je het goed instelt moet het volgens mij ook naar de reader toe kunnen. Maar eea staat volgens mij in de link die ik gaf?

Ga ik dat binnenkort bekijken, ik dacht de short cut te nemen door het hier te vragen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:27

Ik geloof dat niemand hier de moeite heeft genomen om zich er echt in te verdiepen :P Overigens hoef ik niet alle boeken op de ereader, dus voor mij zou organisatie in calibre en 1 niveau mappen op de reader genoeg zijn.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:43

Jaaaa!Het is gelukt!!!!
Ik ben echt zo'n ei met computers dat ik al niet snap waar ik een programma vandaan moet halen.
Hahaha!Maar hij staat er op!En dan kan ik hem dus verwijderen van mijn reader en dan op calibre laten staan?
Gaat vast goed komen.Zo eerst beginnen aan de nieuwe Mo Hayder!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:25

C_arola schreef:
Dank je, ja ik heb zo'n 250 boeken op de mediacenter staan die zo georganiseerd zijn. Geeft me rust door de overzicht waardoor ik me alleen hoef te richten op het lezen ipv zoeken welke boek deel 2 is van welke serie :)

Haha, zo heb ik het ook graag :D . Ben nu in Calibre bezig het één en ander te reorganiseren. Voor die link van Shadow0 zijn mijn hersenen iets te beschadigd geraakt, maar mijn zus (Annick1975) zoekt dat wel samen O:) met mij uit.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:47

Doet ze wel hoor, ze heeft het voor zichzelf ook uitgepuzzeld.

Ik zit eigenlijk met een heel ander probleempje. Ik Heb keurig Adobe Digital Editions op mijn lappie staan om e-books DRM vrij te maken, maar Gwen heeft volgens mij nog voor ik zelf een e-reader kocht, eens hier ingelogd en nu staat in dat programma mijn laptop dus geautoriseerd op haar naam en AdobeID.

Ik heb zelf wel een account aangemaakt, maar kan dat er niet bij zetten of dat van Gwen vervangen door mijn eigen account. Vraag me nu dus af of als ik zelf een e-book koop, ik het dan toch DRM vrij kan maken met ADE of dat het problemen gaat geven. Daarbij is het ook wel handig om gewoon mijn eigen account te kunnen gebruiken. Programma verwijderen en opnieuw installeren werkt in elk geval niet.

Ah, google is toch mijn vriendje: http://rsnijders.info/vakblog/2009/12/2 ... -editions/

En zo kun je dus eindeloos wisselen, haha.
Laatst bijgewerkt door Annick75 op 07-09-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:55

Adobe Digital Editions maakt geen boeken drm-vrij, je kan er enkel readers of andere apparaten die een drm-code voor dat type bestand hebben toegang tot dat bestand mee geven.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:05

Hmm, dan heb ik het verkeerd begrepen. Nou je, heb het in elk geval aan mijn eigen account gekoppeld nu.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:25

DRM-vrij maken deed ik inderdaad met een via google gevonden link, anders kon ik ze niet via Calibre lezen op mijn Sony-reader. Kennelijk veranderde er toen iets in het DRM-systeem, want ineens werden boeken alleen nog omgezet in demo-versies waarin hele hoofdstukken ontbraken :? . Toen ben ik maar weer overgestapt op dat irritante Adobe-gedoe.

Maar kun je in Calibre ook boeken DRM-vrij maken? Moet je dan een extra tooltje downloaden of zo? Al mijn bol.com-boeken zijn voorzien van DRM, hoewel ze tegenwoordig geloof ik zijn overgestapt op een andere vorm. Vandaar misschien ook dat die drmvrijmaaklink ineens niet meer werkte.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:39

Zo wou ik 't ook doen Carola, maar op de ereader zelf lukte me dat niet. Binnenkort maar eens naar Calibre kijken dan, als het via daar wel kan :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:37

Ik krijg ze met ADE wel DRM vrij.
Ik open ze in het programma en dat duurt eerst een hele poos voor dat die hem dan helemaal heeft opgestart.
En dan kies ik geloof ik weergeven in verkenner(?) en dan staan ze daar gewoon als gewone epub.
Ik doe daar dus zelf niks speciaals voor en ook niet met een of andere kunstgreep ofzo.

En ik kan dan vervolgens via verkenner gewoon het boek verslepen naar waar ik her hebben wil.
Ik heb mijn ebooks niet in calibre oid georganiseerd.
Heb een map op onze server staan en daar staan alle ebooks gerangschikt in mappen op schrijversnaam, that's it.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:59

Help deze nono even, ADE...? :o Vast iets heel voor de handliggends :+ .

Op mijn Sony heb ik ze ook zo in mappen gerangschikt, maar soms verlies ik het overzicht een beetje nu ik een stuk meer nog ongelezen boeken heb, en helaas toch een heel wat verminderd geheugen. Door ze in Calibre te zetten ben ik er meer mee bezig, kan ik ze op verschillende manieren rangschikken, blijven ze beter in mijn picture, enz. Zie het maar als bezigheidstherapie of zo :)) .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:04

Adobe Digital Editions.

Ik heb nooit meer dan zo'n 30 boeken op mijn reader staan.
Als ik ze gelezen heb, gooi ik ze er weer af en zet er weer nieuwe op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:13

Marije_jiplover schreef:
Ik krijg ze met ADE wel DRM vrij.
Ik open ze in het programma en dat duurt eerst een hele poos voor dat die hem dan helemaal heeft opgestart.
En dan kies ik geloof ik weergeven in verkenner(?) en dan staan ze daar gewoon als gewone epub.
Ik doe daar dus zelf niks speciaals voor en ook niet met een of andere kunstgreep ofzo.

En ik kan dan vervolgens via verkenner gewoon het boek verslepen naar waar ik her hebben wil.
Ik heb mijn ebooks niet in calibre oid georganiseerd.
Heb een map op onze server staan en daar staan alle ebooks gerangschikt in mappen op schrijversnaam, that's it.

Je reader staat in dat programma aangemeld als toegestaan apparaat, vandaar dat je de epub bestanden die je via dat programma gedownload hebt op je reader kan lezen. Probeer datzelfde bestand te lezen op een reader die niet bij jouw programma bekend is en je reader geeft gegarandeerd een foutmelding.

DRM van een bestand slopen kan wel, maar echt niet met een programma als ADE waarvan de makers juist voor drm zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:20

Ik kon ze zo ook op mijn nieuwe Aura zetten, terwijl ADE die nog niet kende.
Mijn Glo stond toen nog als bekend apparaat.
En ik heb er dus echt niks geks mee gedaan hoor, alleen geopend via ADE en in een ander mapje op mijn pc weggeschreven dan waar die de met,drm beveiligde link neerzet.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:34

Sinds een tijdje wordt een andere manier van DRM gebruikt door bijv. Bol.com, zodat je boeken in principe nog steeds niet commercieel kunt gebruiken, maar wel kunt 'uitlenen' aan je familie, zoals je ook met papieren boeken kunt. Werd enige tijd geleden bij Bol gemeld, maar het precieze hoe en wat ben ik direct weer vergeten }:0 .

In ADE (tuurlijk :+ ) kon ik die boeken direct lezen, maar in Calibre later echt niet, hoe ik ze er ook inzette, daar moesten ze eerst voor omgezet worden, DRM-vrij gemaakt worden. Intussen weet ik niet meer welke boeken dat waren, trouwens.

Oja, Vals Spel van Harlan Coben was er eentje van :j .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:33

Watermerk toch? Straks eens proberen, want ik wil nou eindelijk mijn boekje eens bestellen (Sylvia Witteman! *\o/* )

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:59

Ja, watermerk, maar er werd eerst een andere methode gebruikt in hetzelfde gamma. Mijn lief programmeert onder andere watermerk- en fingerprintingsoftware voor beeld- en geluiddragers (film, tv, radio, smartphone, enz.), maar dat gaat me allemaal boven m'n petje. De veranderingen daarin gaan zo ontzettend snel. Ik ben zelf allang ongelooflijk blij dat ik überhaupt weer kan lezen en schrijven in het Nederlands :D .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:39

Wauw, dat kopen / plaatsen van zo'n ebookje is wel heel eng makkelijk :oo Je hoeft er nu echt niks ingewikkelds meer aan te doen, perfect! Eens kijken hoelang ik me in kan houden om het allemaal te lezen :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:09

Nog een vraagje, morgen gaan we de ereader kopen, of anders gezegd, morgen krijg ik het van mijn schoonmoeder en vriend. Nu wil ik zo calibre gaan downloaden. Kan ik de ebooks hier al meteen inzetten en blijft het erin totdat ik de ereader heb aangesloten of moet het echt aangesloten zijn voordat het kan werken? Wil morgen meteen ebooks gaan lezen dus ik ben nu al een beetje enthousiast :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:11

Je kan ze er gewoon inzetten en dan kan je morgen ze overzetten :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:14

Super, weet ik wat ik zo kan gaan doen :)

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:44

Sterker nog als je Calibre hebt gedownload, kan je daarmee al op je computer ebook lezen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:06

Ik heb een adobe daar eerder al voor geïnstalleerd met bibliotheek.