We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:47

Het niet passen van een tafelmodel vrieskast vind ik altijd lastig, ik woon op 21m2 samen met mijn 2 honden (incl. badkamer, keukengedeelte, slaapkamer en 'kantoor'), en daar heb ik dat toch gewoon in staan, samen met een 60x60x180 voorraadkast en een tafelmodel koelkast (samen met de vriezer ook 60x60x170). Ja, het neemt plek in, maar dat is een keuze wat je belangrijker vindt, niet dat het niet kan.

Qua boodschappen vraag ik me ook nogal eens af waar het geld heen gaat, maar als ik dan eerlijk ga kijken, blijken de grotere bedragen eigenlijk altijd naar luxe-goederen te gaan. Recent 2 bakjes veggie-sate voor 3 euro. Op zich een goede aanbieding voor dat product, maar tegelijkertijd betekent dat 1.50 euro per maaltijd voor gemaksvoedsel, terwijl ik voor 55ct klaar ben met een pot bonen (of droogbonen), die dezelfde functie in mijn maaltijd heeft, eventueel met nog 20ct satépoeder dat met water aangelengd moet worden erbij.

Appels zijn echt duur geworden, maar je hebt nog wel wat keuze uit fruit voor rond de 2€/kg (bij de ah, de lidl is soms goedkoper). Ik hoop dat het fruit komend najaar ook nog weer wat goedkoper wordt, we zitten nu wel in de dip van het zomerfruit, terwijl het najaarsfruit en zeker winterfruit (citrus) nog goed op gang moet komen.

Hier valt het hondenvoer ook erg tegen qua budget. KVV bij de supermarkt was altijd 2.00-2.50€/kg, maar zit ondertussen rond de 4.85€/kg. Ook de brok is van ruim 3€/kg naar bijna 5€/kg gegaan. Voor de kvv heb ik als alternatief om zelf te koken, als je weet wat je doet kan daar een hoop mee (en dan vlees kopen met 70% korting stickers, gecombineerd met tactisch ingekochte groente en pasta). Maar ik heb niet altijd puf om dat netjes te doen. Dus op dit moment toch weer praktische kvv en zo af en toe een gekookte maaltijd uit de vriezer voor ze (daar heb ik nog 50 dagporties van liggen minimaal, een dagportie vervangt 400g kvv) en voor een groot gedeelte heb ik daar de (ongekookte) pasta ook voor liggen, maar dat is niet de grote kostenpost,
verder krijgen ze brok waarbij ze nu een restje van een zak op aan het maken zijn die ik wilde proberen, maar geen succes is, maar ze straks terug zijn naar hun normale brok verschuift de verhouding brok:kvv ook wat, en wil ik teruggaan naar 200g kvv per dag (2 honden 2x 50g kvv) of het gekookte voer verdelen over 2 dagen. Maar ze moeten nu eerst de huidige brok op maken, want ze doen het er niet slecht op, maar vinden hem gewoon niet smakelijk en eten daardoor eigenlijk te weinig, wat ik voor de winter in aantocht extra niet handig zijn, ze zijn al rank.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:55

8nnemiek, ik hanteer dat met 30%. Anders kan je hier wel gelijk een gat graven en erin gaan liggen denk ik. 50% korting ergens op is heel, héél zeldzaam in Frankrijk.

Maar ook hier last van de stijgende prijzen. En we hadden een heel slecht en kort groeiseizoen in de moestuin, dus helaas moeten we deze winter gewoon veel gaan kopen. Ik duim nog heel hard dat de kolen wat gaan doen anders is het echt vreselijk sneu wat eraf is gekomen.

Voor de wintermaanden hebben we nu een hydroponics systeem in de woonkamer staan, zo hebben we jaarrond verse sla voor heel weinig geld. Er staan trouwens ook snackkomkommers en basilicum in.

En weten jullie dat je kontjes van bijvoorbeeld prei en lente-ui prima terug in de tuin kunt zetten? Er groeien dan weer gewoon nieuwe plantjes uit.

Hier ook over naar de zeepblokjes, voor zowel handzeep, douchegel, shampoo en cremespoeling. Dat gaat inderdaad enorm lang mee en het voelt ook beter voor mij persoonlijk.

We hebben nu met de korte donkere avonden vaak alleen een kaars aanstaan waar we zitten, zo sparen we weer een klein beetje op elektriciteit.

Mensen met kippen: eieren zijn ook in te vriezen! Gewoon breken in een muffinvorm, 1 ei per vorm. Wel een siliconenvorm pakken anders is het een crime om eruit te moeten halen. Na een dag haal je ze uit de vorm en stop je ze in een diepvrieszakje. Zo heb ik nu een wintervoorraad in de vriezer liggen en hoef ik als de dames stoppen met leggen, geen eieren elders te kopen. Water glazing is ook een methode als je geen/niet genoeg ruimte hebt in de vriezer.

foxy80

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:02

Judith, wat een goede aanpak. Bedankt voor de ei-tip.

Als onze kelder koud genoeg was, zou ik zeker proberen champignons te kweken op koffiegruis, maar helaas staat onze ketel daar, dus te warm.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:52

De dag van de klant ken ik niet, hoe zit dat en wat zijn de beste plekken?
edit: google helpt mij naar België. Das iets te ver vanuit Drenthe :D

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:33

Ik wilde ook net meer info vragen over dag van de klant, maar dat is niet in Nederland begrijp ik?

Winged: ik koop ook zelden huismerk. Allen bepaalde producten wil ik niets anders en ook die koop ik alleen als het in de aanbieding is.

Mizora: je bedoelt het vast niet zo veoordelend, maar zo komt het wel over. Fijn dat het bij jou wel past. Ik heb een tafelmodel vriezer maar daar past niet veel in hoor. Paar halfjes brood, wat groente, vis/vlees en dan zit het al gauw vol. Dus voor een voorraadje aan te leggen is het te klein en ruimte voor een grotere heb ik toch echt niet

Edit: blijkbaar heb ik geen tafelmodel. Gok dat ie 60x40 is. Kan em vanavond opmeten.

Hier 45m3 met woonkamer, mini keuken, mini slaapkamer, kantoor in woonkamer en ieniemienie douche en toilet. 2 volwassenen waarvan er 1 voornamelijk thuis werkt en 2 katten
Laatst bijgewerkt door fohadie op 26-09-24 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:08

Ik ga eens proberen of het me lukt om te wecken en of me gaat bevallen. Dit omdat ik erg weinig ruimte in de vriezer heb én doordeweeks erg weinig tijd om te koken. Mogelijk valt hierdoor ook nog wat te besparen :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:06

Fruit is wel lastig inderdaad. Wij hebben gelukkig eigen appelbomen, en peren, pruimen, vijgen, druiven.. Maar dit jaar was wel echt een pokkejaar := Éen pruimenboom deed het fantastisch, daar heb ik een maand lang heel veel pruimen van kunnen eten :9
Van de druiven kreeg ik anderhalve liter sap :')

Maar nog een fruit-tip: bij de boer/voerhandel verkopen ze vaak val-appels. Eigenlijk ‘voor het paard’, maar die zijn echt prima te eten.
Bij ons in de buurt kosten ze 50ct per kilo.
Voerwortelen en bietjes zijn daar ook super goedkoop, en prima te eten.
Aardappelen kun je ook meestal per 15kg zak bij de boer kopen voor nog geen 10 euro.

Shampoo en zeep heb ik ook als blok, van de Action.

Dat hydroponics systeem klinkt gaaf, Judith! Daar ga ik me ook eens in verdiepen.
Nu heb ik wel ook een fijne, grote tuinkamer waar ik oa sla kan kweken, maar dat wil daar in de winter toch net niet lekker groeien.

Wecken is ideaal ja, en helemaal niet zo moeilijk.
Ik had geen enorme opbrengst uit de moestuin dit jaar, maar de sperziebonen gingen goed, dus daar heb ik al 18 potten mee geweckt.

Wat me wel opvalt; ik heb wel eens overproductie uit de moestuin, te veel in een keer rijp, en dan zet ik wat spul ‘gratis af te halen’ in de buurtapp.. Daar komt dan niemand op af := Vorig jaar heb ik kilo’s aardperen weg moeten gooien, zo zonde!

Dit jaar heb ik waarschijnlijk ook weer kilo’s aardperen te veel, dus als iemand ze kan gebruiken, om te eten of te poten.. stuur maar een pb!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:11

8nnemiek schreef:
Wat me wel opvalt; ik heb wel eens overproductie uit de moestuin, te veel in een keer rijp, en dan zet ik wat spul ‘gratis af te halen’ in de buurtapp.. Daar komt dan niemand op af := Vorig jaar heb ik kilo’s aardperen weg moeten gooien, zo zonde!

Dit jaar heb ik waarschijnlijk ook weer kilo’s aardperen te veel, dus als iemand ze kan gebruiken, om te eten of te poten.. stuur maar een pb!

Cropsie.nl al geprobeerd? Kan je je overproductie mee verkopen. Of zet een stalletje in de voortuin.

In BE starten ze nu met goedgeplukt.be - als je fruit op overschot hebt en dat gratis wil laten plukken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:14

Oh wat een handige site! Die heb ik opgeslagen :j

We wonen in the middle of nowhere aan een weg die afgesloten is voor doorgaand verkeer, dus een stalletje aan huis doet niet veel helaas. Heb ik trouwens wel gedaan toen we nog kippen hadden. De postbodes waren onze vaste klanten voor de eitjes toen haha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:53

Kijk ook eens naar een hotbed. Zeker met je eigen mest zou dat heel interessant kunnen zijn. Dan gebruik je de warmte van de verterende mest om in een dun laagje compost erbovenop te zaaien/telen. Van de zomer kun je er dan bijv pompoenen in zetten en tegen het einde of zelfs al veel eerder heb je prachtige compost om te gebruiken en kun je weer opnieuw vullen.
Huw Richards en Charles Downing gebruiken die methode allebei, wel met ietsje anders.

Ik wil het deze herfst winter ook in de kas gaan proberen, ook om te zien of het dan de temperatuur in de kas net iets zou kunnen verhogen.

Daarnaast wil ik een eb en vloed bak maken (soort hydro/Aqua ponics)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:01

Maar weer even een overzichtje gemaakt van wat er in mijn vrieskast zit. Die moet binnenkort grotendeels leeg om te laten ontdooien, dus dan wil ik eigenlijk zo min mogelijk naar mijn vrieskist slepen (die staat in mijn schuur ;) ), want eigenlijk moet het gewoon op. Zeker omdat sommige dingen toch naar achteren zijn geraakt.

Het hondensnoep gaat overigens absoluut niet op voor die tijd, daar heb ik recent een grote batch van gemaakt. Ik sta momenteel 3x per week op het veld (daar bespaar ik niet op :) ) en train ook nog tussendoor, dus het is wel goedkoper dan goed+lekker snoepgoed kopen en het gaat best hard, maar ook weer niet zo hard.

Wat enorm uitmaakt voor een vrieskast optimaal gebruiken qua spullen is om de lades eruit te halen. Lades kosten enorm veel ruimte (liters opslag) en wegen voor mij niet op tegen het overzicht.

Alles op de aanrecht :=
Afbeelding

De inhoud grofweg:
- 2.7kg rauwe groenten
- 2.4kg gegaarde groenten
- 150g (voor het koken gewogen rijst)
- 750g aardappel
- 1 brood
- 1 kant en klaar maaltijd
- instant gist
- 700g fruit
- 14 porties eiwit voor humane consumptie
- 10 toetjes
- 2.4kg hondenvoer
- 4L honden snoepgoed
- zakje hondenbouillon

De (semi)precieze inhoud: https://boktimg.nl/img/m/wBz603.jpg
De vriezer in kwestie qua formaat: https://boktimg.nl/img/m/qihkMj.jpg
En ingericht met nog wat ruimte over https://boktimg.nl/img/m/k3iATT.jpg

Dat is dus bijna voor een maand 200g groenten (25 dagen + 1 k&k maaltijd), 6 porties brood, 3 porties rijst, 3 porties aardappel, 2 weken fruit voor in het ontbijt en 2 weken eiwit.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:58

Ik heb naast de kleine vriezer in huis (met voornamelijk brood erin) een grotere vriezer in de bijkeuken. Hiernaast hangt een whiteboard, hierop heb ik per categorie opgeschreven wat erin zit en hoeveel. Bijvoorbeeld 10× portie gehakt. Als ik er iets uit haal verander ik de hoeveelheid op het whiteboard. Zo heb ik perfect overzicht.

Ik vries de meeste dingen in per portie en als het in de aanbieding is sla ik in. En ik heb het zoveel mogelijk per categorie in de lades. Een lade met vlees, eentje met groente, eentje met patat en snacks etc.

Ik zit dit jaar tot nu toe op een gemiddelde van 48 euro per week voor 2 volwassenen (en wat spul voor het huishouden en vlees voor de katten). Wil het onder de 50 houden. Probeer de vriezer en kelder een beetje leeg te eten want ik kan maanden vooruit maar dat lukt nog niet helemaal...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:04

Een grote vrieskist is echt zo fijn inderdaad :j
Lades eruit is ook slim ja!

Ik heb een grote vrieskist van 220 liter, en in de keuken nog een Amerikaanse koelkast, dus ook nog veel vriesruimte.
Die vriezers zitten regelmatig bomvol :Y)

Ik heb geen systeem trouwens haha. Hier gaat het vooral op geheugen, en op goed geluk graven :')
In de winter als het buiten vriest gooi ik de kist soms even leeg, even ontdooien, en dan doe ik het nieuwe spul onderin, en het oudste bovenop.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:14

Ik heb een vrieskist, een vriesgedeelte in de Amerikaanse koelkast en een hoge vrieskast met lades. :=
En die zitten ook behoorlijk vol.
Koop wel vlees in grote hoeveelheden in, en heb ook veel maaltijden in de vriezer liggen, omdat wij onregelmatig werken. Verder altijd extra brood, en heb groentes voor buiten het seizoen erin liggen. Zo ligt er bijvoorbeeld nog 10 keer 1 kilo asperges in, en 10 zakjes aspergestukken voor soep.

Moet ook zeggen dat er hier in de buurt (dorp) geen winkel zit, daarom dus ook genoeg in de diepvries voor "noodgevallen". En daarom ook groot inslaan voor bijvoorbeeld vlees, het moet wel de moeite waard zijn om net naar die slager te gaan die 25 km verderop zit.
Ik ga vast naar de Jumbo als supermarkt, en houd met name Plus in de gaten voor de aanbiedingen. Andere supermarkten liggen weer in een andere gemeente, moet dan echt de moeite waard zijn om naar toe te rijden.
En verder ga ik voor groentes regelmatig naar de markt, zeker seizoensgroentes zijn goed betaalbaar daar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:17

Ik heb het laatst mijn moestuin leeg gemaakt, er staan nu enkel nog bieten en wortelen. Hoewel het een langzame start was hadden we uiteindelijk wel veel tomaten, sperziebonen en courgettes.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:22

Mijn moestuin is voornamelijk voedsel voor de slakken geweest. |(
Heb nu nog bieten en wortelen staan die geoogst kunnen worden, en verder staat er nog radijs, rettich en savooijekool, en heb vorige week nog rucola gezet.
Tomaten had ik een ziekte inzitten en werden zwart, courgettes en aubergines zijn compleet opgegeten door de slakken. Paprika's wilden ook niet echt, de peperplant heeft nog wel wat opgeleverd.
De peren zijn nu mooi rijp en de druiven van de buurman ook, wisselen we mooi uit.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:37

Handige tip Mizora, maar ik zou als ik jou was diepvries ook eens goed ontdooien. Al dat ijs zorgt voor extra energie verbruik.

Ik loop ook regelmatig na wat er in de DV zit en probeeroudste zaken weg te werken. Ik label ook fanatiek. Niks zo erg als pastasaus willen ontdooien en dan soep te hebben
.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:39

Daarom had ze hem ook leeggehaald om te kijken wat er nog in zat, omdat ze het op wil maken om de diepvries te ontdooien. :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:46

Ik ben sinds mei bezig met Wecken en pressure canning, en dat scheelt geld en tijd. 3 kisten Roma tomaten, totaal 42€ heeft me samen met wat andere ingrediënten passata, pastasaus met en zonder vlees, enchilada soup, enchilada saus, Mexicaanse saus, blokjes tomaat en tomatensap opgeleverd. Als ik dat had moeten kopen was ik minimaal 4x zoveel kwijt geweest.

Het is ook heel fijn voor bijv vlees aanbiedingen met 70% korting, Hop in een paar potten, in de pressure canner en zo weer 2-6 potten erbij die ik alleen maar op hoef te warmen.

Ik heb wel een flinke voorraad potten gekocht en apparaten maar het is ook een stukje hobby, die me uiteindelijk flink geld en vooral ook tijd gaat besparen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:54

Mizora schreef:
Maar weer even een overzichtje gemaakt van wat er in mijn vrieskast zit. Die moet binnenkort grotendeels leeg om te laten ontdooien, dus dan wil ik eigenlijk zo min mogelijk naar mijn vrieskist slepen (die staat in mijn schuur ;) ), want eigenlijk moet het gewoon op. Zeker omdat sommige dingen toch naar achteren zijn geraakt.

Het hondensnoep gaat overigens absoluut niet op voor die tijd, daar heb ik recent een grote batch van gemaakt. Ik sta momenteel 3x per week op het veld (daar bespaar ik niet op :) ) en train ook nog tussendoor, dus het is wel goedkoper dan goed+lekker snoepgoed kopen en het gaat best hard, maar ook weer niet zo hard.

Wat enorm uitmaakt voor een vrieskast optimaal gebruiken qua spullen is om de lades eruit te halen. Lades kosten enorm veel ruimte (liters opslag) en wegen voor mij niet op tegen het overzicht.

Alles op de aanrecht :=
[ Afbeelding ]

De inhoud grofweg:
- 2.7kg rauwe groenten
- 2.4kg gegaarde groenten
- 150g (voor het koken gewogen rijst)
- 750g aardappel
- 1 brood
- 1 kant en klaar maaltijd
- instant gist
- 700g fruit
- 14 porties eiwit voor humane consumptie
- 10 toetjes
- 2.4kg hondenvoer
- 4L honden snoepgoed
- zakje hondenbouillon

De (semi)precieze inhoud: https://boktimg.nl/img/m/wBz603.jpg
De vriezer in kwestie qua formaat: https://boktimg.nl/img/m/qihkMj.jpg
En ingericht met nog wat ruimte over https://boktimg.nl/img/m/k3iATT.jpg

Dat is dus bijna voor een maand 200g groenten (25 dagen + 1 k&k maaltijd), 6 porties brood, 3 porties rijst, 3 porties aardappel, 2 weken fruit voor in het ontbijt en 2 weken eiwit.

Dank voor de foto. Mijn vriezer is iets minder dan de helft van de jouwe. Zonder lades. Ik dacht dat mijn model tafelmodel heette. Is iig evenhoog als mijn salontafeltje. :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 00:03

Neonlight schreef:
Daarom had ze hem ook leeggehaald om te kijken wat er nog in zat, omdat ze het op wil maken om de diepvries te ontdooien. :))

Ik steek alles in de koelkast en zet een kom kokend water in de diepvries met de deur dicht, kan je na 10 minuten al ijs rapen. Waarom leegeten?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:00

Ik maak de vriezer altijd schoon op een echt koude winterdag, maar die komen in Nederland niet zo vaak meer voor ;)
Hier in de Franse bergen wel, dus met een dagje -10 met stevige noorderwind parkeer in de lades met inhoud gewoon buiten en kan ik binnen mooi de vriezer ontdooien.

Hier overigens naast de vriezer een whiteboard aan de muur met categorieën Vlees, Groente, Vleeswaren en Overig. Daaronder alles wat erin zit, turven voor het aantal porties en dan een getal erachter om aan te geven in welke lade het zit. Dit systeem hebben we nu een jaar in gebruik en het gaat tot mijn stomme verbazing nog steeds goed. Deze blijft er dus in :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:42

Hier ook een vriezer met lades. De bovenste is voor brood, de 2e voor vlees, de 3e voor vanalles en de onderste voor friet, bolletjes etc.
Ik ontdooi hem 1 x per jaar ongeveer. Net nog gedaan. Wat een takkewerk.
Ik weet zelf wat er al langer inligt en wat nieuw is. Ik eet altijd eerst het ‘oude’ vlees op zodat er nooit echt oude dingen in liggen. Zelfde met brood. Als ik bijvul, dan schuif ik het achterste brood naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:01

Volgende week is het dierendag. Alle supers hebben hele mooie aanbiedingen.

Voor degene die geld willen besparen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:08

Goede tip.
Eens kijken of ze nog ergens dentasticks in de aanbieding hebben.