Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:29

Klopt maar ik erger me daaraan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:36

Fitzroy schreef:
https://www.srf.ch/news/schweiz/vorschl ... as-engpass

Het zijn alleen nog plannen in het geval van gastekorten. Bejaardenhuizen en ziekenhuizen zijn uitgezonderd. De kantons zijn zelf verantwoordelijk voor controle. Overigens hebben ze het over maar 300.000 huishoudens die op gas verwarmen. Lijkt me ook niet heel veel.

Ooooow dus beetje zoals hier de "bij nood zal dan die en die regio afgesloten worden".. prima dan toch.. overigens dat afsluiten hadden we toen in België ook standaard een schema voor bij elektriciteitstekort. Hebben ze nooit moeten inzetten.

Fitzroy

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:41

Precies. Geen idee, misschien liggen hier ook wel noodplannen klaar maar worden die nog niet gecommuniceerd :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:08

Een wasmachine en droger hebben geen gasaansluiting. Dus ze gebruiken geen gas. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:11

Nikass schreef:
Ff een vraagje hè; de wasmachine en de droger verbruiken toch alleen electriciteit? Of op de één of andere manier ook gas? (hoe dan?)

En is het beter om je cv in te stellen op 1 temperatuur, of kan je hem ook laag instellen en af en toe handmatig wat hoger zetten op een koude dag? Of verbruik je dan juist meer?

Gas wordt ook gebruikt in energiecentrales om stroom op te wekken. Het is nl makkelijker te doseren afhankelijk van de vraag dan zon of wind.

Verwarmen naar een hogere temperatuur kost meer gas dan op temperatuur houden, maar dat verschil valt weg na aantal uur. Voor 's nachts is bv 2 graden koeler goedkoper en als je ivm werk/actief in huis bezig oid 's morgens en overdag niet stookt, dus enkel 's avonds uurtje of 3-4 max 2 graden bijstookt ben je goedkoper uit met lagere basistemperatuur. Hier stook ik overdag 16 dat is comfortabel als ik beweeg en 18 als ik 's avonds stil zit. Kan zijn dat alles 0.5-1 graad omlaag gaat deze winter, maar dan moeten de handschoentjes werken, want 17.5 achter laptop gaf koude, pijnlijke vingers.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:25

Ligt ook aan het huis. Het is hier een stuk goedkoper om hem op 14/15 te laten staan en af en toe naar 19 te stoken, dan om hem bij wijze van spreken op 18 te laten staan overdag. Dus op 1 temperatuur is hier duurder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:32

Ik heb hem in de winter overdag op 18 of 19 en ‘s nachts op 15.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:39

Dank jullie allemaal. Mijn gasverbruik zit dan vooralsnog alleen in koken, verwarming en warm water gebruiken.
Wij hebben de cv op 18 graden overdag en 15 snachts staan. Wij willen die instelling wel wat gaan verlagen. Mijn vriend denkt aan standaard op 12 graden, zowel overdag als s nachts. Overdag dan soms een paar uur bijwarmen tot 18.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:40

De temperatuur in huis is nu maar 19,8 en ik vind het al kil. Normaal zou de verwarming gewoon aanspringen als het onder de 21 graden was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:44

Vraag het even na bij je cv-monteur, maar onder de 14 graden zou je huis te vochtig maken met schimmel en slechte luchtkwaliteit tot gevolg. En dan is het naar 18 stoken ook duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:49

Nikass schreef:
Dank jullie allemaal. Mijn gasverbruik zit dan vooralsnog alleen in koken, verwarming en warm water gebruiken.
Wij hebben de cv op 18 graden overdag en 15 snachts staan. Wij willen die instelling wel wat gaan verlagen. Mijn vriend denkt aan standaard op 12 graden, zowel overdag als s nachts. Overdag dan soms een paar uur bijwarmen tot 18.

Dat is idd hetgeen waar gas voor nodig is :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:00

elnienjo schreef:
De temperatuur in huis is nu maar 19,8 en ik vind het al kil. Normaal zou de verwarming gewoon aanspringen als het onder de 21 graden was.

Hier "maar" 22°c. Is natuurlijk absoluut niet koud! Maar wel ff wennen weer want het was de laatste weken vaak niet kouder dan 25-26°c in de woonkamer. En dan valt ineens een paar graden kouder wel even op.

Maar zat nog zonder vest en alleen dun fleecedekentje (ik lig bijna het gehele jaar ergens onder, meer omdat het anders kaal voelt) dus voorlopig gaat de verwarming écht niet aan. Probeer het uit te stellen tot oktober.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:12

Wie laat jaarlijks eigenlijk de cv ketel etc controleren en onderhouden?
Dat scheelt ook in levensduur, gasverbruik en rendement van de installatie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:15

elnienjo schreef:

Trui aantrekken. Bij mij is het nog steeds 27 graden. Maar ik heb ook grote ramen aan de voorkant waar de zon bijna de hele dag opstaat.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:19

purny schreef:
elnienjo schreef:

Trui aantrekken. Bij mij is het nog steeds 27 graden. Maar ik heb ook grote ramen aan de voorkant waar de zon bijna de hele dag opstaat.

:j
Ik heb nu ook weer bij alle ramen waar de zon op staat de gordijnen open, gratis warmte van de zon :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:27

tienus63 schreef:

Ik doe dat idd net als m'n airco. Heb ze in onderhoud bij de installateur van de airco en wordt in één beurt meegenomen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:27

purny schreef:
elnienjo schreef:

Ik zit al met m'n dikste fleece vest aan. Buiten regent het.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:28

tienus63 schreef:

Yup, en dan niet middels een flut "onderhoudscontract" van bijvoorbeeld Essent, veel te duur en slecht.
Hadden wij van de oude bewoners van ons huis overgenomen, maar na een paar storingen snel opgezegd.

Tegenwoordig een particuliere firma met verstand van zaken. Voor de helft van de centen ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:47

tienus63 schreef:

Nope. Gaat via de verhuurder en die doen dat niet elk jaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:53

MyWishMax schreef:
tienus63 schreef:

Nope. Gaat via de verhuurder en die doen dat niet elk jaar.

Als je aan kunt tonen dat het heel lang geleden > 3 jaar is, zou ik de verhuurder aan de jas trekken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:55

Ik weet dat het niet zolang geleden is, maar hoe lang ptecies weet ik niet, maar laatste keer hebben ze niet afgetekend dus laatste keer die ingevuld is is 4 jaar geleden. Ga ze er maandag over bellen, want als zij er niet mee akkoord gaan moet ik het zelf betalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:03

tienus63 schreef:

ja standaard elk jaar. Afspraak voor dit jaar is ook alweer binnen. Dat gewoon bij de verwarmingsinstallateur.

In de nacht gaat hij hier op 15.
Overdag staat hij op 18. soms even 19 maar nooit hoger.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:07

tamary schreef:
Nikass schreef:
Ff een vraagje hè; de wasmachine en de droger verbruiken toch alleen electriciteit? Of op de één of andere manier ook gas? (hoe dan?)

En is het beter om je cv in te stellen op 1 temperatuur, of kan je hem ook laag instellen en af en toe handmatig wat hoger zetten op een koude dag? Of verbruik je dan juist meer?

Gas wordt ook gebruikt in energiecentrales om stroom op te wekken. Het is nl makkelijker te doseren afhankelijk van de vraag dan zon of wind.

Verwarmen naar een hogere temperatuur kost meer gas dan op temperatuur houden, maar dat verschil valt weg na aantal uur. Voor 's nachts is bv 2 graden koeler goedkoper en als je ivm werk/actief in huis bezig oid 's morgens en overdag niet stookt, dus enkel 's avonds uurtje of 3-4 max 2 graden bijstookt ben je goedkoper uit met lagere basistemperatuur. Hier stook ik overdag 16 dat is comfortabel als ik beweeg en 18 als ik 's avonds stil zit. Kan zijn dat alles 0.5-1 graad omlaag gaat deze winter, maar dan moeten de handschoentjes werken, want 17.5 achter laptop gaf koude, pijnlijke vingers.

Wat jij zegt klopt voor een goed geïsoleerd huis. Als je huis slecht geïsoleerd is, is het goedkoper om hem ‘s nachts op 15 te zetten (niet kouder ivm vochtproblemen in huis) en als je thuis bent eventueel wat hoger.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:32

tienus63 schreef:

Omdat een warmtepomp niet geschikt is voor ons huis, hebben we kortgeleden een nieuwe cv ketel laten plaatsen. Deze verbruikt ongeveer 60-75% minder gas dan de oude!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:33

tamary schreef:
Verwarmen naar een hogere temperatuur kost meer gas dan op temperatuur houden, maar dat verschil valt weg na aantal uur. Voor 's nachts is bv 2 graden koeler goedkoper en als je ivm werk/actief in huis bezig oid 's morgens en overdag niet stookt, dus enkel 's avonds uurtje of 3-4 max 2 graden bijstookt ben je goedkoper uit met lagere basistemperatuur..

Dat verschilt echt per huis. Bij ons is het echt duurder om de cv op een basistemperatuur te houden. Bij ons staat hij dus dag en nacht helemaal uit en gaat hij alleen aan wanneer we meerdere uren huis zijn. Ja, dan kan het zijn dat hij 3 of meer graden bij moet verwarmen maar dat kost hier minder gas dan wanneer we hem continu op basis temp laten staan. Vind het persoonlijk ook onzin om hem snachts wanneer iedereen op bed ligt en overdag wanneer niemand thuis is, hem aan te laten staan. Dan stook ik voor niks.

Wij zitten qua gasverbruik in onze niet zo goed geïsoleerde eengezinswoning nu ook onder het verbruik van een flat :)