Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fitzroy schreef:https://www.srf.ch/news/schweiz/vorschl ... as-engpass
Het zijn alleen nog plannen in het geval van gastekorten. Bejaardenhuizen en ziekenhuizen zijn uitgezonderd. De kantons zijn zelf verantwoordelijk voor controle. Overigens hebben ze het over maar 300.000 huishoudens die op gas verwarmen. Lijkt me ook niet heel veel.
Nikass schreef:Ff een vraagje hè; de wasmachine en de droger verbruiken toch alleen electriciteit? Of op de één of andere manier ook gas? (hoe dan?)
En is het beter om je cv in te stellen op 1 temperatuur, of kan je hem ook laag instellen en af en toe handmatig wat hoger zetten op een koude dag? Of verbruik je dan juist meer?
Thanks
Nikass schreef:Dank jullie allemaal. Mijn gasverbruik zit dan vooralsnog alleen in koken, verwarming en warm water gebruiken.
Wij hebben de cv op 18 graden overdag en 15 snachts staan. Wij willen die instelling wel wat gaan verlagen. Mijn vriend denkt aan standaard op 12 graden, zowel overdag als s nachts. Overdag dan soms een paar uur bijwarmen tot 18.
elnienjo schreef:De temperatuur in huis is nu maar 19,8 en ik vind het al kil. Normaal zou de verwarming gewoon aanspringen als het onder de 21 graden was.
purny schreef:elnienjo schreef:De temperatuur in huis is nu maar 19,8 en ik vind het al kil. Normaal zou de verwarming gewoon aanspringen als het onder de 21 graden was.
Trui aantrekken. Bij mij is het nog steeds 27 graden. Maar ik heb ook grote ramen aan de voorkant waar de zon bijna de hele dag opstaat.
purny schreef:elnienjo schreef:De temperatuur in huis is nu maar 19,8 en ik vind het al kil. Normaal zou de verwarming gewoon aanspringen als het onder de 21 graden was.
Trui aantrekken. Bij mij is het nog steeds 27 graden. Maar ik heb ook grote ramen aan de voorkant waar de zon bijna de hele dag opstaat.
tienus63 schreef:Wie laat jaarlijks eigenlijk de cv ketel etc controleren en onderhouden?
Dat scheelt ook in levensduur, gasverbruik en rendement van de installatie.
MyWishMax schreef:tienus63 schreef:Wie laat jaarlijks eigenlijk de cv ketel etc controleren en onderhouden?
Nope. Gaat via de verhuurder en die doen dat niet elk jaar.
tienus63 schreef:Wie laat jaarlijks eigenlijk de cv ketel etc controleren en onderhouden?
tamary schreef:Nikass schreef:Ff een vraagje hè; de wasmachine en de droger verbruiken toch alleen electriciteit? Of op de één of andere manier ook gas? (hoe dan?)
En is het beter om je cv in te stellen op 1 temperatuur, of kan je hem ook laag instellen en af en toe handmatig wat hoger zetten op een koude dag? Of verbruik je dan juist meer?
Thanks
Gas wordt ook gebruikt in energiecentrales om stroom op te wekken. Het is nl makkelijker te doseren afhankelijk van de vraag dan zon of wind.
Verwarmen naar een hogere temperatuur kost meer gas dan op temperatuur houden, maar dat verschil valt weg na aantal uur. Voor 's nachts is bv 2 graden koeler goedkoper en als je ivm werk/actief in huis bezig oid 's morgens en overdag niet stookt, dus enkel 's avonds uurtje of 3-4 max 2 graden bijstookt ben je goedkoper uit met lagere basistemperatuur. Hier stook ik overdag 16 dat is comfortabel als ik beweeg en 18 als ik 's avonds stil zit. Kan zijn dat alles 0.5-1 graad omlaag gaat deze winter, maar dan moeten de handschoentjes werken, want 17.5 achter laptop gaf koude, pijnlijke vingers.
tamary schreef:Verwarmen naar een hogere temperatuur kost meer gas dan op temperatuur houden, maar dat verschil valt weg na aantal uur. Voor 's nachts is bv 2 graden koeler goedkoper en als je ivm werk/actief in huis bezig oid 's morgens en overdag niet stookt, dus enkel 's avonds uurtje of 3-4 max 2 graden bijstookt ben je goedkoper uit met lagere basistemperatuur..