Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:03

En qua energie label? Houden jullie daar nog rekening mee.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:11

Elin_ schreef:
En qua energie label? Houden jullie daar nog rekening mee.

Ik wel, moet wel in deze tijd met zulke absurde tarieven!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 19:30

Wij moeten aan de slag,nu energie label e

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:38

idinn schreef:
Misschien een hoge eis, maar het is niet omdat de markt lastig is, je niet kieskeurig mag zijn. Zeker met deze prijzen, moet je iets kopen voor de lange termijn. Het is geen pakje boter die je zo weer omruilt. Dan mag je best eisen stellen aan een huis.

Eens hoor. Maar de afgelopen jaren zie je dat veel eisen en een lager budget wel consequenties kan hebben, namelijk geen huis vinden.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:45

Dat energie label. Ik was er eerst ook mee bezig. Maar in mijn prijsklasse erg lastig.

Kosten voor mij nu per maand zijn €88. Geschat verbruik 1100kwh en 900m3 gas per jaar. Betreft een jaren ‘30 tussenwoning. Het is warm buiten, maar bij mij 21 graden binnen.

Hoor mensen met een nieuwere woning vooral klagen over de warmte binnen. Dus schiet mij maar lek.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:46

Ik lees altijd mee hier, maar nu eigenlijk een vraag aan jullie als dit mag.
Heeft iemand ervaring met samen (met partner oid) een huis kopen waarbij 1 iemand een tijdelijk contract heeft?
Op internet lezen wij nu dat het daarmee niet kan, of de afgelopen periode wordt meegerekend als flex-werker.
Ik begin in juli met een nieuwe baan, ga fulltime werken maar krijg een tijdelijk contract.. wij hadden eigenlijk gehoopt dat we met mijn nieuwe contract nu al wat zouden kunnen kopen.

Ik pb zou ik onze situatie wat beter uit kunnen leggen, mocht iemand in zo’n zelfde situatie zitten of gezeten hebben.

Edit: we hebben vandaag al via via contact opgenomen met een Hypotheker, wachten nog op reactie en nemen morgen rechtstreeks ook contact op met een andere. Maar dacht misschien heeft iemand hier wel ervaring met een soortgelijke situatie :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:51

EdkingEnzo schreef:
Ik lees altijd mee hier, maar nu eigenlijk een vraag aan jullie als dit mag.
Heeft iemand ervaring met samen (met partner oid) een huis kopen waarbij 1 iemand een tijdelijk contract heeft?
Op internet lezen wij nu dat het daarmee niet kan, of de afgelopen periode wordt meegerekend als flex-werker.
Ik begin in juli met een nieuwe baan, ga fulltime werken maar krijg een tijdelijk contract.. wij hadden eigenlijk gehoopt dat we met mijn nieuwe contract nu al wat zouden kunnen kopen.

Ik pb zou ik onze situatie wat beter uit kunnen leggen, mocht iemand in zo’n zelfde situatie zitten of gezeten hebben.

Edit: we hebben vandaag al via via contact opgenomen met een Hypotheker, wachten nog op reactie en nemen morgen rechtstreeks ook contact op met een andere. Maar dacht misschien heeft iemand hier wel ervaring met een soortgelijke situatie :)

Je kan een intentieverklaring aanvragen. Waarbij de werkgever aangeeft de intentie te hebben je contract hierna te verlengenx

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:53

Wij willen deze week een bod uit brengen op een huis, maar wat is dat nog lastig om te bepalen wat je moet bieden!
Het is een heel courant nog jong huis met een zonnige tuin. Ik begreep dat er 9 kijkers zijn geweest, is dat nu normaal of toch weinig? En hoeveel daarvan bieden dan gemiddeld gezien?

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:02

Mijn vriend en ik hebben beide met een nieuwe baan (hij net 4 maanden in dienst en ik net uit mijn proeftijd) een intentieverklaring aangevraagd en een hypotheekaanvraag was geen probleem!

Wat betreft aantal kijkers; wij hebben huizen gehad met 30 kijkers maar ons laatste huis had er 10 waarvan de helft denk ik een bod heeft gedaan. Het zegt niet zoveel denk ik!

Over een week krijgen wij eindelijk de sleutel van ons eerste huisje!!!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:10

Luxorvalkje schreef:
Dat energie label. Ik was er eerst ook mee bezig. Maar in mijn prijsklasse erg lastig.

Kosten voor mij nu per maand zijn €88. Geschat verbruik 1100kwh en 900m3 gas per jaar. Betreft een jaren ‘30 tussenwoning. Het is warm buiten, maar bij mij 21 graden binnen.

Hoor mensen met een nieuwere woning vooral klagen over de warmte binnen. Dus schiet mij maar lek.

Ik kom uit een jaren 30 woning en nu nieuwbouw en het is nu al veel warmer. Komt door de ramen. Jaren 30 had een lange pijp zonder zijramen. Alleen voor en achter.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:18

Over het algemeen warmen nieuwbouwhuizen in de zomer langzaam op, maar koelen ze ook langzaam af.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:23

Shiloh schreef:
Over het algemeen warmen nieuwbouwhuizen in de zomer langzaam op, maar koelen ze ook langzaam af.

Dat zou je denken maar is hier niet het geval vergeleken met uit welk huis ik kom.
Mijn bedrijfspand is nu al 24,5 graad binnen en in huis ook 24,5 graad.
Volgende week hangen mijn airco's er!

Ik had in mijn jaren 30 woning pas na daaaaagen echte hitte 30+ dat hij richting 25/26 graden ging.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:27

Hier ook een huis gekocht met een partner met een tijdelijk contract. Bij ons werd er gekeken naar een intentieverklaring en het gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar geloof ik.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:28

Shiloh schreef:

Ik heb hiervoor in nieuwbouw gewoond maar het was echt in no time bloedheet en afkoelen deed het nooit meer. Ja toen het ging vriezen. Heb nog nooit de verwarming aan gehad daar.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:31

Nou 12:00 sloot het bieden op ons huis.
Vanmiddag gebeld door de makelaar en er zijn 3 biedingen uit de 10 bezichtigingen. Helemaal blij.
2 biedingen dichtbij elkaar en 1 flinke uitschieter met goede voorwaarden :j

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:37

Gefeliciteerd!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:43

Gefeliciteerd *\o/* zei ik toch...

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:48

Gefeliciteerd! *\o/*

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:48

Wow lijkt mij echt gaaf! Helaas liep mijn huis geen storm met biedingen! Ik had graag willen kiezen haha.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:01

Wel een mooi bod toch zonnetje?

Mijn pa is boos.
Hij is het er niet mee eens dat ik ‘zo ver weg’ ga wonen.
Dat ik niet de broer van zijn vriendin als verkoop makelaar heb genomen
En hij had het misschien zelf willen kopen (geen idee waarom), maar niet voor de prijs waarvoor het online komt.

Ben benieuwd wanneer de makelaar klaar is met de tekst en foto’s

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:07

Menino schreef:
Wat gaan jullie allemaal voor grote huizen zeg :D ! Ik vond mezelf al decadent met minimaal 100 m2 :oo Ons nieuwe huis is nu 113 + 16 m2 zolder die net niet als woonruimte gerekend mag worden, maar je kunt er lopen en er is een vaste trap. Woon nu op 55 m2, en hier zijn voor ons 2 kinderen grootgebracht door onze voorgangers (hebben er 50 jaar gewoond) :oo .

Groot perceel lijkt me heerlijk met de doggos :D Is de ruimte vanwege kids of iets anders voor jullie?

Hoop dat dit nu wel eens genoeg is voor ons qua ruimte :D Had hiervoor 33 m2, en toen dachten we dat 55 m2 een zee van ruimte op zou leveren :') Huurhuis van 90 m2, waar we op nummer 1 van de wachtlijst stonden, afgeslagen omdat we dachten dat zoveel ruimte onzin zou zijn :') .

Wij wonen nu met z’n 2en en 3 katten op 175m2 excl garage. Komen van 125m2 af en ik vind dit toch wel een lekker formaat. Zeker omdat de indeling van het nieuwe huis prettiger is. Ik zou dus ook niet veel kleiner willen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:20

Luxorvalkje schreef:
Mijn pa is boos.
Hij is het er niet mee eens dat ik ‘zo ver weg’ ga wonen.
Dat ik niet de broer van zijn vriendin als verkoop makelaar heb genomen
En hij had het misschien zelf willen kopen (geen idee waarom), maar niet voor de prijs waarvoor het online komt.

Ben benieuwd wanneer de makelaar klaar is met de tekst en foto’s

Jammer dat hij daar tegenaan loopt. Zijn het voor jou de goede keuzes? Zo ja, dan is het goed toch :*

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:46

Gefeliciteerd irisje, klinkt goed!

Ik heb een vraag aan mensen die een huis met grond erbij hebben gekocht. We moeten over de agrarische grond van 8000m2 8% overdrachtsbelasting betalen. Nu zag ik dat de verkopers het toen op een waarde van 15k euro hadden gezet. Onze notaris gaf aan dat 6 euro/m2 gebruikelijk is en dan komen wij op 50k euro uit waarover belasting moet worden betaald, dus veel meer belasting voor dezelfde grond. Heeft iemand hier ervaring mee en wat zou er gebeuren als we de waarde lager zouden zetten?

Ik dacht zelf om er qua waarde tussenin te zitten, want deze grond is in theorie voor een landbouwbedrijf minder waard, want klein stuk en rare vorm. Of zou de belasting dienst daar niet in meegaan?

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:34

listiglistje schreef:
Gefeliciteerd *\o/* zei ik toch...

Haha ja je had gelijk!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:47

Talishe schreef:
Gefeliciteerd irisje, klinkt goed!

Ik heb een vraag aan mensen die een huis met grond erbij hebben gekocht. We moeten over de agrarische grond van 8000m2 8% overdrachtsbelasting betalen. Nu zag ik dat de verkopers het toen op een waarde van 15k euro hadden gezet. Onze notaris gaf aan dat 6 euro/m2 gebruikelijk is en dan komen wij op 50k euro uit waarover belasting moet worden betaald, dus veel meer belasting voor dezelfde grond. Heeft iemand hier ervaring mee en wat zou er gebeuren als we de waarde lager zouden zetten?

Ik dacht zelf om er qua waarde tussenin te zitten, want deze grond is in theorie voor een landbouwbedrijf minder waard, want klein stuk en rare vorm. Of zou de belasting dienst daar niet in meegaan?

Stille meelezer. Je gaat de grond niet voor een onderneming gebruiken? De waarde van 60k voor een hectare lijkt me heel redelijk en zeker niet hoog momenteel. Als de kwaliteit van de grond en de ligging ongunstig is, kan je er wel iets onder zitten, maar veel lager kan je zonder taxatie niet gaan denk ik.