Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
x_spekkie_x schreef:EllyC schreef:hebben jullie al iets gehoord wat men gaat doen met de plafonds als je met meerdere gebruikers achter 1 hoofdmeter zit?
Dat vind ik een goede vraag, want dat is bij mij ook het geval. Nooit over nagedacht (ik huur all-in).
8nnemiek schreef:Ik ben wel benieuwd hoe het zit als je geen slimme meter hebt of inderdaad het uitlezen op afstand hebt uitgezet, en de tarieven veranderen halverwege het jaar. Hoe weet het energiebedrijf welk deel van je stroom/gas onder het oude tarief valt?
Maris schreef:8nnemiek schreef:Ik ben wel benieuwd hoe het zit als je geen slimme meter hebt of inderdaad het uitlezen op afstand hebt uitgezet, en de tarieven veranderen halverwege het jaar. Hoe weet het energiebedrijf welk deel van je stroom/gas onder het oude tarief valt?
Doen ze dan niet gewoon jaarverbruik delen door 12 en dan per maand verrekenen ? dus niet naar het exacte verbruik per maand kijken.
lnvdh schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben, voor de mensen die nu investeren in warmtepompen, zonnepanelen, isolatie etc; kies je hier nu voor omdat je straks minder geld per maand kwijt zijn aan je energiekosten en had je het anders nooit gedaan, of twijfelde je al en heeft de crisis ervoor gezorgd dat je nu overgaat tot aankopen?
Wij hebben een eigen zonnepanelen bedrijf en kunnen de aanvragen nu niet meer aan en moeten nu ook de laatste tijd helaas nee verkopen. de leveranciers kunnen de bestellingen ook zowat niet meer aan en bij sommige krijgen we al te horen dat ze pas in februari geleverd kunnen worden ( bepaalde merken en dan vnl de omvormers). Het intrigeert me te weten waarom mensen er nu voor kiezen.
lnvdh schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben, voor de mensen die nu investeren in warmtepompen, zonnepanelen, isolatie etc; kies je hier nu voor omdat je straks minder geld per maand kwijt zijn aan je energiekosten en had je het anders nooit gedaan, of twijfelde je al en heeft de crisis ervoor gezorgd dat je nu overgaat tot aankopen?
Wij hebben een eigen zonnepanelen bedrijf en kunnen de aanvragen nu niet meer aan en moeten nu ook de laatste tijd helaas nee verkopen. de leveranciers kunnen de bestellingen ook zowat niet meer aan en bij sommige krijgen we al te horen dat ze pas in februari geleverd kunnen worden ( bepaalde merken en dan vnl de omvormers). Het intrigeert me te weten waarom mensen er nu voor kiezen.
8nnemiek schreef:Zonnepanelen gaan minimaal 25 tot 40 jaar mee. Als ze daarna teveel gedegradeerd zijn kunnen ze nog worden hergebruikt bij zonneparken in arme landen.
Ze kunnen vervolgens voor een heel groot deel worden gerecycled:
https://www.zonneplan.nl/kenniscentrum/ ... n-recyclen
“ Recycling van zonnepanelen wordt gedaan door alle paneelonderdelen los te halen. Vervolgens worden de verschillende materialen van het paneel gescheiden wat ervoor zorgt dat tot wel 96% van een paneel hergebruikt kan worden.”
En die technieken voor recycling worden steeds beter.