Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:59

Wij zitten ook met twee huishoudens op één meter inderdaad. Hier gelukkig geen probleem omdat we nauwelijks gas verbruiken en zonnepanelen hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe het zit als je geen slimme meter hebt of inderdaad het uitlezen op afstand hebt uitgezet, en de tarieven veranderen halverwege het jaar. Hoe weet het energiebedrijf welk deel van je stroom/gas onder het oude tarief valt?

x_spekkie_xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:16

EllyC schreef:
hebben jullie al iets gehoord wat men gaat doen met de plafonds als je met meerdere gebruikers achter 1 hoofdmeter zit?

Dat vind ik een goede vraag, want dat is bij mij ook het geval. Nooit over nagedacht (ik huur all-in).

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:22

Krijgen jullie dan wel vermindering energiebelasting per huishouden a 742 euro?
En wat doen jullie met de heffingskorting?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:27

x_spekkie_x schreef:
EllyC schreef:
hebben jullie al iets gehoord wat men gaat doen met de plafonds als je met meerdere gebruikers achter 1 hoofdmeter zit?

Dat vind ik een goede vraag, want dat is bij mij ook het geval. Nooit over nagedacht (ik huur all-in).

Dat vraag ik me ook af vanwege blokverwarming (wel individueel bemeterd).

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:04

Omtzigt heeft over blok/stadverwarming vragen gesteld in de kamer. Ik kan alleen de antwoorden niet vinden

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 21:56

Ik heb tijdje teruf een convector kacheltje gekocht om gas te besparen (ik heb zonnepanelen dus dan is stroom wat goedkoper voor mij), en het is een topding. Afgelopen nacht alles open gehad ivm brandgeur in m'n huis, dus vanmorgen was 't 15 graden in de woonkamer. Maar dat kacheltje is zo warm en geeft best een hoop warmte. In combinatie met zon op het huis was het zo weer aangenaam. Ik ben blij!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 22:27

Ik heb ook mijn convector kacheltje weer aan staan! Echt top, het is lekker snel warm. Nadeel is wel dat de rest van. Het huis zo koud wordt, ik heb boven nog enkel glas.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 22:37

Vandaag onze Oodies binnen gekregen, wat mij betreft gaat de kachel nu helemaal niet meer aan. Zelfs mijn sceptische man heeft er nu toch 1 besteld.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 22:38

zonnebloem18 schreef:
Vandaag onze Oodies binnen gekregen, wat mij betreft gaat de kachel nu helemaal niet meer aan. Zelfs mijn sceptische man heeft er nu toch 1 besteld.

Ze bevallen goed? :D

Wij hebben ook 2 besteld, ben benieuwd!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 22:53

Ik zei vanavond tegen mijn man dat ik hem even uit moest doen of af te koelen. Hij wist niet wat hij meemaakte. Hij roept altijd dat ik tijdens mijn crematie nog roep of het warmer kan. Ik hoef nu onder mijn Oodie alleen een dun broekje aan. Zodra het nog kouder wordt kan je er altijd nog een shirt of trui onder aantrekken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:55

8nnemiek schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe het zit als je geen slimme meter hebt of inderdaad het uitlezen op afstand hebt uitgezet, en de tarieven veranderen halverwege het jaar. Hoe weet het energiebedrijf welk deel van je stroom/gas onder het oude tarief valt?

Doen ze dan niet gewoon jaarverbruik delen door 12 en dan per maand verrekenen ? dus niet naar het exacte verbruik per maand kijken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:02

Dat is een goede vraag 8nnemiek.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:04

Waar ik wel benieuwd naar ben, voor de mensen die nu investeren in warmtepompen, zonnepanelen, isolatie etc; kies je hier nu voor omdat je straks minder geld per maand kwijt zijn aan je energiekosten en had je het anders nooit gedaan, of twijfelde je al en heeft de crisis ervoor gezorgd dat je nu overgaat tot aankopen?

Wij hebben een eigen zonnepanelen bedrijf en kunnen de aanvragen nu niet meer aan en moeten nu ook de laatste tijd helaas nee verkopen. de leveranciers kunnen de bestellingen ook zowat niet meer aan en bij sommige krijgen we al te horen dat ze pas in februari geleverd kunnen worden ( bepaalde merken en dan vnl de omvormers). Het intrigeert me te weten waarom mensen er nu voor kiezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:07

Maris schreef:
8nnemiek schreef:

Doen ze dan niet gewoon jaarverbruik delen door 12 en dan per maand verrekenen ? dus niet naar het exacte verbruik per maand kijken.

Ja, zoiets verwacht ik ook. Maar dat is wel behoorlijk vervelend als je in het begin van het jaar met de oude tarieven nog volop gas hebt gebruikt en nu met de nieuwe tarieven heel zuinig doet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:10

Ik ben ook aan het kijken naar zonnepanelen en andere manieren van verwarmen. Bij mij is hoofdzaak nummer 1 de prijzen.
2. Iets minder afhankelijk zijn.
3 ook wel belangrijk het milieu.

Maar boven aan toch echt de prijs

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:31

Wij hadden dan wel al zonnepanelen, 3 jaar nu.
Maar hoofdzaak toen al het terug kunnen verdienen, wetende dat er steeds meer elektriciteit gebruikt gaat worden en van het gas af te toekomst word.
Dat dit dan nu gebeurt was uiteraard niet mee ingecalculeerd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:52

lnvdh schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben, voor de mensen die nu investeren in warmtepompen, zonnepanelen, isolatie etc; kies je hier nu voor omdat je straks minder geld per maand kwijt zijn aan je energiekosten en had je het anders nooit gedaan, of twijfelde je al en heeft de crisis ervoor gezorgd dat je nu overgaat tot aankopen?

Wij hebben een eigen zonnepanelen bedrijf en kunnen de aanvragen nu niet meer aan en moeten nu ook de laatste tijd helaas nee verkopen. de leveranciers kunnen de bestellingen ook zowat niet meer aan en bij sommige krijgen we al te horen dat ze pas in februari geleverd kunnen worden ( bepaalde merken en dan vnl de omvormers). Het intrigeert me te weten waarom mensen er nu voor kiezen.

Ik heb ze vorig jaar november bestelt, dus al voor de crisis. Maar wel grootste argument: uiteindelijke besparing en waardevermeerdering woning.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:53

Wij hebben stadsverwarming (die tarieven zijn afhankelijk van de gasprijs) en als we inloggen bij Vattenfall zien we alleen ons maandbedrag maar ik kan nergens iets zien of we op koers liggen qua afrekening. Vrees echt voor een bizar hoog bedrag. Ben er nog niet achter op welk maandbedrag we nu het beste kunnen inzetten om geen huge ass afrekening te krijgen. Staat niet duidelijk aangegeven.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:07

lnvdh schreef:

Als ik naar onszelf kijk, dan hebben wij zonnepanelen/warmtepomp/isolatie, etc. in de planning staan voor ergens in de toekomst, omdat er nu nog geen potje voor is. Wij hebben nog twee jaar een gunstig contract, maar zouden we nu geconfronteerd worden met een verviervoudiging van onze energiekosten, wordt het ineens interessant om toch maar bij te lenen om te verduurzamen, omdat je hetzelfde bedrag anders kwijt bent aan energiekosten, jaar op jaar, zonder dat je er iets voor terugkrijgt. Ik denk zomaar dat dit voor veel mensen geldt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:00

Zonnepanelen genomen omdat het voordeliger is.
Niet voor het milieu, want als de Zonnepanelen aan hun end zijn, waar moet je er dan mee heen? Ivm de giftige bestanden die er in zitten?
En dan nog niet eens over wat er bij brand gebeurt. Dan ligt het overal.

Ze noemen het niet voor niets
Het " nieuwe asbest"

Warmtepomp komt er hier niet in.
Ivm teveel gebrom
Te groot.
En al helemaal niet als het verplicht word.
Is mijn huis, bepaal zelf wat er in geplaatst wordt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:15

Zonnepanelen gaan minimaal 25 tot 40 jaar mee. Als ze daarna teveel gedegradeerd zijn kunnen ze nog worden hergebruikt bij zonneparken in arme landen.
Ze kunnen vervolgens voor een heel groot deel worden gerecycled:
https://www.zonneplan.nl/kenniscentrum/ ... n-recyclen
“ Recycling van zonnepanelen wordt gedaan door alle paneelonderdelen los te halen. Vervolgens worden de verschillende materialen van het paneel gescheiden wat ervoor zorgt dat tot wel 96% van een paneel hergebruikt kan worden.”
En die technieken voor recycling worden steeds beter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:22

Als ze aan hun eind zijn, zijn het nadat je de electronica achterop er af sloopt eigenlijk gewoon waterdichte dakplaten. Je moet enkel wat aan de naden doen als je er meerdere wil gebruiken als (af)dak voor iets. Of ze leggen als megadakpannen. Geen echt practische optie anders dan als kunstuiting, maar beter dan hakselen en hoop rotzooi overhouden.
Recyclen is leuk, en nuttig mits er goed over nagedacht is bij het maken van het product, maar het vreet wel energie en lang niet alles kan al.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:36

lnvdh schreef:

Ik vond de terugverdientijd van panelen te lang, vond ze lelijk en was nog niet overtuigd dat ze uitontwikkeld zijn. Daarnaast maakt het vervallen van het salderen het minder interessant. Ik mis ook nog steeds de oplossing van een goede accu.

Maar de stijging van Kwh prijs en de onzekerheid hebben mij nu toch over de streep getrokken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:43

8nnemiek schreef:
Zonnepanelen gaan minimaal 25 tot 40 jaar mee. Als ze daarna teveel gedegradeerd zijn kunnen ze nog worden hergebruikt bij zonneparken in arme landen.
Ze kunnen vervolgens voor een heel groot deel worden gerecycled:
https://www.zonneplan.nl/kenniscentrum/ ... n-recyclen
“ Recycling van zonnepanelen wordt gedaan door alle paneelonderdelen los te halen. Vervolgens worden de verschillende materialen van het paneel gescheiden wat ervoor zorgt dat tot wel 96% van een paneel hergebruikt kan worden.”
En die technieken voor recycling worden steeds beter.

Tegen die tijd misschien, nu nog niet. Of nog niet rendabel.

Toen hier in 2017(?) overal in de buurt schade was met hagel gingen de kapotte platen de bak in van het asbest.

Bij brand liggen overal kleine snippers glas....
Voor het milieu, daar hebben wij ze ook niet voor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:05

Officieel moeten ze als ik het goed heb bij het milieupark in de elektronica-bak, zeker niet bij het asbest.
Maar voor die complete elektronica-container geldt inderdaad dat er nog veel te weinig wordt gerecycled omdat het niet rendabel is. Helaas is geld meestal belangrijker dan duurzaamheid. Dat heeft verder niks met die panelen te maken, en maakt zonnepanelen niet slecht. Dat heeft te maken met hoe onze maatschappij en economie werkt.
Van mij zou er best een recycling-fee op elk verkocht elektronisch apparaat mogen zitten, wat garandeert dat een recycling-bedrijf het artikel uiteindelijk verplicht moet recyclen. Een soort verwijderingsbijdrage, maar dan wat nuttiger :)) Zodat niet alleen die zonnepanelen, maar ook je stofzuiger, pc, broodrooster en föhn niet op de stort terecht komen.