Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef_Bam

Berichten: 4137
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:13

Was het in Belgie niet ook zo dat je een hypotheek in principe kan gebruiken voor wat je wil? Dus bijvoorbeeld een auto kan kopen ipv een huis. Heb ik ooit gehoord, verbaasde me gezien de strenge regels in Nederland.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:28

Een hypotheek niet.
Sommige renovatieleningen krijg je het geld zo op de rekening,maar de meesre moet je wel facturen voorleggen. Een persoonlijke lening kan je wel voor alles gebruiken

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:17

Eef_Bam schreef:
Was het in Belgie niet ook zo dat je een hypotheek in principe kan gebruiken voor wat je wil? Dus bijvoorbeeld een auto kan kopen ipv een huis. Heb ik ooit gehoord, verbaasde me gezien de strenge regels in Nederland.

Dat was in Nederland enkele jaren geleden ook nog. Ken mensen die een huis en auto kochten met 1 hypotheek.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 20:47

Je kan in België echt geen auto kopen met je hypotheek. Wel eventueel kun je het geld voor de verbouwing samen met de hypotheek financieren en dan moet je idd facturen voorleggen :j

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:05

Nee dat kan hier nu ook niet meer hoor, is al meer dan 10 jaar geleden.
Toen kon je nog meer dan 100% van de waarde financieren.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 21:27

Citaat:
Vanhuisuit: mooie post :j zet de dingen even weer in perspectief :)

Dank je. Tja in mijn werk zie ik erg veel voorbij komen. Daarom is het ook wel weer prachtig werk :)

Zo ben goed bezig met mijn boodschappen :7 zeer tevreden met m'n bestedingspatroon deze maand :+

En nog een groepje erbij met mijn ZZP werk. In 2 avonden verdien ik dan net zoveel als anders in 2 dagen }:0

Ja die huizenmarkt werkelijk bizar. Heb zoiets van waar gaat dat heen...
@Prairy krijg je niet enorm de kriebels zo?

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:41

Ik ben gisteren en vandaag ook op de fiets naar werk geweest 22km retour. Toch wat benzine bespaard. En was heerlijk weer. Ook nog even op werk gedouchd

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:55

Morgen weer frietjes op werk. Rest van de week braaf zelf boterhammen meegenomen. Scheelt ook altijd. En ik krijg veel dierenoppasklussen binnen, dat helpt ook. Het weekend zit goed vol maar allemaal dingetjes bij vrienden dus daar gaan we ook niet veel aan kwijt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:07

Met de fiets naar werk heeft zo zijn voordelen, maar ik hoop iig wel dat mijn auto vandaag klaar is. Of anders echt morgenochtend ten laatste, want moet rond 13u met de trailer op pad. En met een fietsje ervoor gaat wat lastig denk ik zo. Wil het wel blijven doen, de auto wat vaker opzij laten staan.

Een auto kan je wel op afbetaling kopen maar dat is geen hypothecaire lening nee. Gaat dat niet via de autodealer? Mijne zijn altijd zo betaald, waren dan ook goedkope tweedehandsjes :)) dus dat scheelt.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 08:47

Goed zeg het fietsen! En wat je zegt het is gratis en gezond, bespaard ook de sportschool :+

Als je een auto koopt heeft een dealer vaak een overeenkomst met een geldverstrekker maar die checken zeker ook via de BKR of je de lening volgens de normen kunt betalen. Zo niet, geen lening (en gaat aankoop niet door). Ik betaal mijn auto's ook altijd in één keer.

Moet dit weekend zondag werken, wel handig kan je ook geen geld uitgeven :P

@Olejon ook douchen op het werk, dat is ook handig :D
Toen ik nog slaapdiensten deed waren het ook altijd goedkope dagen. Ik at mee op het werk, daar slapen en ook daar douchen. Bij een slaapdienst ben je aanwezig op de locatie voor noodgevallen maar je gaat wel gewoon slapen. Moet zeggen bij mij waren er heel vaak noodgevallen dus van dat slapen kwam vaak maar weinig }:0 maar tijdens je slaapuren kreeg je wel 50% doorbetaald. Dus je verdiende je geld slapend :D

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:01

Haha, dat is nog eens leuk, om je geld slapend te verdienen. Zo heb ik wel eens bedacht om professioneel matrassentester te worden _O- Lijkt me ook een leuke job.

Ik ga zo weer wat geld uitgeven. Het is niks dat je 3 maten bent afgevallen maar nu moeten er ook weer nieuwe kleren komen.

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:07

Ik betaal auto’s ook in 1 keer. Zo zonde, een lening voor een auto. Maar ik koop ook niet nieuw.
Spannend, ik heb zo gesprek met de bank. Verwacht ook dat volgende week de huizen in de verkoop gaan. Nog even contact met de makelaar gehad mbt verkoop dit huis. Hij verwacht zonder gezien te hebben vraagprijs eind 3 ton.

Wat zouden jullie doen? Meteen verkopen, en dan gaan huren tot het huis klaar is. Voordeel is dat ik dan weet wat ik kan uitgeven aan keuken etc, nadeel is 2x verhuizen. En kan ook niet overal iets huren, moet wel passen met 2 kids.
Of wachten met verkopen. Voordeel is 1x verhuizen, nadeel is als huizenmarkt instort dat ik veel minder krijg.
Ik ben nogal angstig hierin, ik heb in de vorige crisis net ervoor m’n vorige huis te koop gezet en het dus jaren in de verkoop gehad. Jaren dubbele lasten, wel verhuurd toen. En uiteindelijk voor veel minder verkocht dus dikke restschuld.

Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:10

Spannend samantha!

Oeh, slapend rijk worden, wil ik ook wel :D

Ik zie mensen fietsen, lekker bezig!

Auto’s op afbetaling snap ik ook niet zo. Al staat hier wel een zakelijke lease bak op de oprit :') .

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:11

Is het al zeker dat je een huis kunt kopen ? Is er niet heel veel animo voor?
Als je inderdaad een huis kunt kopen zou ik het huidige huis gelijk in de verkoop doen. Je weet dat de markt nu booming is en wat je zegt, deze kan ook weer instorten en dan zit je.

Ik heb ook nooit geld geleend voor auto’s. Net zo min als voor paarden.

Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:12

Wacht, paarden op afbetaling? Bestaat dat?

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:14

Nee weet het nog niet zeker, is wel veel animo voor dus kans is niet heel groot.
Maar bedoel ook met in verkoop doen als ik zeker een huis heb. Start bouw is Jan 22 en dec 22 ongeveer klaar.
Dan kan ik het bijv okt dit jaar in verkoop doen, en begin 22 ergens tijdelijk gaan wonen.
Of ik wacht, en doe het mei 22 in verkoop.
Maar durf die gok eigenlijk niet te nemen.
Bovendien lijkt het me onhandig met afwerking van het huis. Want om bijv een vloer te kiezen wil ik wel weten wat m’n budget is, daar heb ik de overwaarde voor nodig.

Iloveiswan

Berichten: 3324
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:47

Hier dus wel een lease auto. Hebben net een jaar een huis en doen het al 8 jaar zonder auto/ lenen van schoonouders. Waren dat zat en wil ook wel eens naar familie die 2 uur verder op woont.
Waren er over uit dat we wel een nieuwe auto wilden heb zoveel ellende gezien in familie en dure rekeningen van 2de handsautos.

En tja kunnen het betalen maar die jaren sparen voor een nieuwe zagen we even niet zitten. Nu zit alles erbij in en is het niet eens zoveel duurder dan een 2de hands.


Hier gaat het besparen wel heel erg goed. 2 maanden geleden 3 weken van 40 uur gemaakt dus had lekker veel loon. heb gewoon 1000 euro over afgelopen maand _/-\o_

Binnenkort maar beginnen met rijbewijs. Dat is niet echt besparen _O-

Prairy
Berichten: 9267
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:20

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Vanhuisuit: mooie post :j zet de dingen even weer in perspectief :)

Dank je. Tja in mijn werk zie ik erg veel voorbij komen. Daarom is het ook wel weer prachtig werk :)

Zo ben goed bezig met mijn boodschappen :7 zeer tevreden met m'n bestedingspatroon deze maand :+

En nog een groepje erbij met mijn ZZP werk. In 2 avonden verdien ik dan net zoveel als anders in 2 dagen }:0

Ja die huizenmarkt werkelijk bizar. Heb zoiets van waar gaat dat heen...
@Prairy krijg je niet enorm de kriebels zo?


Ja :+

En we hebben komende maandag een afspraak staan daar met de makelaar. Hij zei al in zijn eerste mail, ja, wel grote renovatie of volledig nieuwbouw, big budget works. Joh, dat hadden we zelf ook wel al gezien :')

Huis verkopen zou ik na de zomer denk ik doen. Ze verwachten dat de werkgelegenheid nog aan gaat trekken. Jaar huren kun je dan mooi betalen van de extra overwaarde. En als de oplevering dan wat uit loopt (wat het bijna altijd doet) hoef je ook niet op stel een sprong je huis uit voor 1-2 maanden. Dan zou ik kiezen voor een jaartje ofzo, iets meer betalen maar wel rust.

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:33

Ja dat is ook zo, meestal loopt het uit of word je keuken later geplaatst etc. Dan moet je idd voor een maandje ergens anders heen.

Nou gesprek ging prima, krijg een rapport opgestuurd wat ik kan uploaden in het nieuwbouw project.

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:23

Samantha_ schreef:
Nee weet het nog niet zeker, is wel veel animo voor dus kans is niet heel groot.
Maar bedoel ook met in verkoop doen als ik zeker een huis heb. Start bouw is Jan 22 en dec 22 ongeveer klaar.
Dan kan ik het bijv okt dit jaar in verkoop doen, en begin 22 ergens tijdelijk gaan wonen.
Of ik wacht, en doe het mei 22 in verkoop.
Maar durf die gok eigenlijk niet te nemen.
Bovendien lijkt het me onhandig met afwerking van het huis. Want om bijv een vloer te kiezen wil ik wel weten wat m’n budget is, daar heb ik de overwaarde voor nodig.


Ik zou het huis pas te koop zetten als het nieuwe klaar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:34

Net telefoontje van garage, auto is klaar. Mag ff €885 aftikken deze middag #) dus :evaw: vakantiegeld. Is wel met 4 nieuwe banden (en geen standaarmaatje), volledig onderhoud en achteraan nieuwe remblokken. De banden alleen zijn al helft van de kost, goddank hoeft dat niet jaarlijks.
Auto's koop ik tweedehands en weleens een oudere, maar stiefpa is algemeen wel handig met kleine herstellingen etc. Dat scheelt ook wel wat.

We zouden via werk van vriend kunnen leasen maar dan gaat het van zijn brutoloon af, en dat is nadelig voor zijn pensioenberekening later, dus doen we niet. Sommige werkgevers laten het van het netto afgaan, dan heb je dat nadeel niet. Ik weet niet of private lease voor ons interessant zou zijn. Misschien als ik mijn bijberoep doorzet... Maar daar ben ik nog niet over uit.
Als er nu een nieuwe moet komen zal doe samen aangekocht worden en dan kan het weleens een hele nieuwe zijn of jonge tweedehands met meer luxe.

Zag dat iemand wat zei over lenen voor paarden of kopen op afbetaling. Doen mensen dat dan echt?

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:40

Er zijn mensen die lenen om een nieuwe tv te kopen, dus ....

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:50

Er zijn mensen die voor alles lenen ... jammer genoeg ....

Ik zou trouwens nooit leasen :+

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:52

Een geluk dat we niet in Amerika zitten, daar schijnt dat echt doodnormaal te zijn. Daar kun je je blender zelfs op afbetaling kopen :')

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:56

Hier ook hoor! Je hoeft bij bepaalde maatschappijen zelfs niet te zeggen wat je met het geld gaat kopen. Dankzij die constructies kon ik mijn huis kopen. De vorige eigenaar heeft daar gretig van gebruik gemaakt :+

Deze week nog 40 euro cashback van mijn blender gekregen :D