Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 19:35

jolliegirl dankjewel <3

Dammie dankjewel <3

gerlienke dankjewel <3 dat vind ik leuk om te lezen

DuoPenotti dankjewel <3 leuk dat je er weer bij bent.

pien_2010dankjewel <3
Dat klinkt als een geslaagde avond in Parijs.

marcella dankjewel <3 welkom terug

Ceetje_bokt en Myfairytale dankjewel <3, ik vind het leuk om te horen dat mijn schrijfsels dat kunnen doen.

JudithO dankjewel <3, we hadden 100m2 en ongeveer 7kg meel. We hebben veel verlies gehad doordat we alles nog moeten leren. Van dit oppervlakte zouden we in een gemiddeld jaar 20kg moeten kunnen oogsten. Maar ben nu blij met mijn 7 kg *\o/* We hebben gelukkig geen schade gehad van vogels, misschien houden die niet van rogge?

tamary

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:41

Kan zijn dat ze het nog niet door hadden, soms gaat er een jaartje of zelfs 2 overheen voordat de "meeeters voor de tafel uit" je gevonden hebben.
Ik maal mijn eigen graan met een handmolen, maar dat bestel ik maalklaar bij de molen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:42

Oh een filmpje wat leuk :D

Ik heb vandaag genoten van een leden dag van de vereniging Voedsel uit het bos, dus allemaal mensen met een voedselbos of interesse daarin. Heel erg leuk om weer mensen die ik al ken te zien, nieuwe verhalen te horen, maar ook te leren dat ik stiekem al best veel geleerd én onthouden/ook toegepast heb.

Ik wil heel graag een vriesdroger (dat is een ander proces als bijvoorbeeld je appels drogen , hierbij wordt al het vocht eruit gehaald maar blijven de voedingsstoffen beter bewaard) kopen en de 2* Michelin chef die ook even langs kwam om een praatje te houden vond dat ook wel heel interessant. Hij kende het proces maar eigenlijk niet de producten.

En dan zie ik jou met je koffiemolen en dan denk ik, ja, dat kan ook gewoon nog steeds _/-\o_

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 07:18

Ik geniet weer van je verhalen.
Hoe simpel sommige dingen kunnen zijn.

Ik vind het echt knap dat je op deze manier kan leven heel mooi om te zien.

Het wordt inderdaad weer snel donker, ik vind deze periode niets aan. Mis dan echt het zonnetje.

Maar het is ook een mooie periode om te zien hoe de natuur in winterslaap gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 07:33

Wat gaaf zo met je eigen crackertjes *\o/*

Maar wat een bult werk jongens..... en dan zie ik die kat en dan denk ik al meteen weer van ieuw wat als die er lekker tegenaan gaat staan piesen :oo

Wat is je planning voor volgend jaar...?

Hier ben ik bezig een stuk wei achter het huis af te zetten met het idee daar iets moestuinigs van te maken. Wellicht frambozen ofzo langs de zijkanten (waar nog palen met gaas staan) en dan buitenom een rand maïs en / of zonnebloemen? En daarvoor dan een rand bloemen voor de bijen en vlinders enzo. En dan in het midden een aantal "veldjes" met aardapels enzo, zodanig dat er tussen die veldjes nog paden zijn van gras dat we gewoon met maaien bij kunnen houden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:58

pmarena schreef:

Maar wat een bult werk jongens..... en dan zie ik die kat en dan denk ik al meteen weer van ieuw wat als die er lekker tegenaan gaat staan piesen :oo

Hier ben ik bezig een stuk wei achter het huis af te zetten met het idee daar iets moestuinigs van te maken. Wellicht frambozen ofzo langs de zijkanten (waar nog palen met gaas staan) en dan buitenom een rand maïs en / of zonnebloemen? En daarvoor dan een rand bloemen voor de bijen en vlinders enzo. En dan in het midden een aantal "veldjes" met aardapels enzo, zodanig dat er tussen die veldjes nog paden zijn van gras dat we gewoon met maaien bij kunnen houden.

Frambozen zijn net onkruid en gaan ook aan de wandel via hun wortels. Die zou ik, uit eigen ervaring, niet zetten in de buurt van waar je andere dingen wil planten.

En een kat is geen hond he, die gaat daar echt niet zo maar tegenaan plassen ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:15

Wat een werk zeg voor wat crackers! :wow:
Heel interessant om te zien hoe zo’n proces gaat. Wel handig dat je nu ook stro hebt voor de pony’s natuurlijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:42

Wat hebben jullie een mooie manier van leven! Hard werken, maar wat een voldoening zul je hebben van het eind resultaat. :j

Ik ben heel nieuwsgierig welke groenten je allemaal teelt in de moestuin? Kun je in Zweden zo'n beetje dezelfde dingen telen als in Nederland? Of is het seizoen daar toch anders/ korter?

Mijn eigen moestuin had dit jaar een trage start, maar uiteindelijk een meer dan overvloedige oogst, dus volgend jaar maar een beetje minderen. :D Om zaden van 2 jarige planten te oogsten, kun je enkele kleine planten/ trage groeiers in de moestuin laten staan. Daar spit je dan het jaar erop omheen en kun je dan in het volgende seizoen zaden van oogsten.

Als je vaker met langdurige droogte te maken hebt, kan het een overweging zijn om zaden voor zandgrond aan te schaffen. Die hebben minder snel last van droge voeten.

En om je eigen voeten droog te houden: schoenen insmeren met bijenwas of (warm) kaarsvet? (Natte voeten zijn gewoon echt niet fijn! :brr: )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:06

Prairy schreef:
pmarena schreef:

Frambozen zijn net onkruid en gaan ook aan de wandel via hun wortels. Die zou ik, uit eigen ervaring, niet zetten in de buurt van waar je andere dingen wil planten.

En een kat is geen hond he, die gaat daar echt niet zo maar tegenaan plassen ;)

Katten sproeien overal tegenaan :=

Frambozen aan de wandel vind ik juist prima, we hebben nu ook al een paar mooie stukken frambozen en juist fijn dat ze zichzelf uitbreiden. Bramen vind ik vervelender.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 19:46

tamary we zullen het zien :)

prairy wat een heerlijke dag heb jij gehad. Altijd leuk om ideeën en inzichten met anderen te delen.

Spannend met de vriesdroger, het lijkt mij een betere manier dan wecken.

mando dankjewel <3 voor mij is de herfst de mooiste tijd van het jaar. Ik houd van de kleuren, het koelere weer en dat het donkerder wordt.

pmarena dankjewel <3 onze katten zijn niet zulke sproeiers maar ik denk dat het graan/meel wat je koopt ook niet altijd even fris is :P
Wat een leuke plannen heb je voor het nieuwe seizoen. Ik ben nog niet aan plannen voor volgend jaar begonnen :)

SuzanneF.dankjewel <3

journeedankjewel <3 het groeiseizoen is korter maar door de langere daglicht uren intensiever. Je kunt ongeveer hetzelfde verbouwen als in Nederland. Wij telen zo'n beetje alles wat maar te telen valt. Aardappels, bonen, kolen, wortelgewassen, tomaten, mais en pompoenen en dan ben ik vast nog wel iets vergeten :)

Bedankt voor je tips.
De schoenen smeren we al met bijenwas maar met zulk weer is er niets aan te doen. Het loopt dan door de stiksels van de leren zolen naar binnen :(

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 23:28

Vaarwel zomer

Nauwelijks een week is voorbij gegaan maar over één nacht maakte het schilderachtige oktober landschap plaats voor de kale winterse bomen.

Afbeelding

Ik veeg de dikke laag met dorre bladeren opzij om de laatste rode kolen te oogsten. De tuin ziet er zielig uit met de bruine verdorde planten en onkruid. De ene poot van de bonenstelling is afgeknapt en slingert zachtjes heen en weer. Alleen de boerenkool en prei steken nog fel af tegen de donkere grond. Met een mand vol kolen in mijn hand doe ik de poort naar de moestuin resoluut achter mij dicht. Dit is de afsluiting van het oogst seizoen.

Afbeelding

Afbeelding

Overal in en rond het huis kun je het resultaat van dit jaars oogst zien.
De grote bult aarde verraad de plek waar de aardappels, wortelen, pastinaken en koolrapen veilig zijn ingekuild. In een dik pak rogge stro zijn ze beschermd tegen weer en wind.

Afbeelding
Sander bedekt de wortelgewassen met stro

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Na nieuw inzicht wil ik onze suiker consumptie beperken tot het minimum, wat maakte dat ik veel meer groente ging fermenteren en vruchten op eigen sap heb geweckt.

Afbeelding

Afbeelding

De meesten eten deze lange bonen als snijbonen, maar wij eten ze het liefst gepeld en gekookt. Barbiebonen noemen we ze gekscherend vanwege hun kleur. Gedroogd zijn ze helaas niet meer roze maar nog steeds net zo smakelijk

De voorraadkast puilt uit met pickles, bessen, appelmoes, appelsap, zuurkool en zoveel meer. Op elke tafel en kast brengen de oranje pompoenen een warm herfst decor aan. Strengen met knoflook en uien hangen aan het plafond. Blikken vol gedroogde bonen en zakken vol appelringen staan op de planken. Een zolder vol hooi en stalstrooisel.

Afbeelding

Na drie maanden waren we klaar met de hooioogst. Ruim 3000kg hooi en 1000kg biezengras om de stallen mee op te strooien. Elke cm van ons perceel was afgemaaid.

Afbeelding

De hele natuur bracht dit jaar een rijkdom voort zoals nooit te voren! Nog nooit zag ik zoveel lijsterbessen, de appels zooo groot en zoooveel. De kroosjebomen droegen zoveel vrucht dat de hele struiken er paars van waren en de takken onder de zware last afbraken. Nog nooit zag ik zulke grote groepen ganzen luid gakkend naar het zuiden trekken.
Was dit een voorbode voor een koude winter?

Afbeelding

Een paar weken geleden hadden we van die mooie koude knisperende ochtenden en leek de winter in aantocht maar nu zijn de dagen weer mild gestemd. De hele natuur lijkt zijn adem in te houden. Alle dagen zijn zo stil en grijsgrauw als de vorige en als het al regent, dan miezert het, om de eentonigheid niet te verbreken.

Afbeelding

De kolen worden in dunne reepjes gesneden en gemixt met de vers geplukte jeneverbessen, fijn gesneden appeltjes en het zout en dan gestampt. Voor de laatste keer dit jaar vul ik de zuurkoolpot. Met weemoed denk ik terug aan het voorbijgevlogen seizoen maar ik kijk ook uit naar wat de winter brengen gaat.

Afbeelding

Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 00:07

Wat prachtig! (En veel werk)
Een waar oogstfeest. En dan weer die prachtige foto's.
Dankjewel.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:48

Heerlijk verhaal weer. Dapper dat je de rode bessen zonder suiker eet, mijn gezicht vertrekt spontaanbij de gedachte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:34

Prachtige foto's van een geweldige oogst.

Weet je zeker dat het ganzen zijn? Als ik de foto's nl uitvergroot denk ik dat het kraanvogels zijn en die maken inderdaad veel geluid (kletsen wat af) en het is een prachtig gezicht!! Ook worden ze vaak verward met ganzen. Zo te zien zijn ze aan het cirkelen en dan wachten ze op anderen die zich kunnen aansluiten bij de groep om zo verder te vliegen naar ons
De eerste groepen zijn inmiddels al weer gevlogen dis we wachten op de grote bulk.

Jullie hebben een goddelijk plekje, het is een hard werkend leven dicht bij de natuur. Prachtige nostalgische sfeer weet je op te roepen. Het is wel iets voor een film decor.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:40

Wat een heerlijk stuk weer en wat een prachtige foto's!
Nog even heerlijk bij weggedroomd. <3

Fijn dat jullie zo'n rijke oogst hebben, al hoop ik toch dat het mee zal vallen met de winter.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:54

<3 <3 <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:24

Wat fijn dat jullie de oogst goed binnen hebben +:)+

Blijven de aardappels e.d. zo goed ja? Worden ze niet opgegraven door hongerige (of hebberige :P ) diertjes...?

En als je de boontjes gedopt hebt, eet je de groene hulzen dan alsnog op of doen jullie er verder nog iets nuttigs mee...? :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:31

Wauw wat een geweldige oogst! Die rode kolen ook, geweldig. Die zijn mij nog nooit gelukt :')

Hoe droog je de bonen precies? Oogst je ze als ze volledig verdord aan de plant hangen, of nog groen zoals in je foto's?
Prachtig, die Barbie bonen. Briljante naam ook.

Heb je nog een overzicht van hoeveel jullie ongeveer verbruiken per jaar, dat je weet hoeveel je waarvan in de moestuin moet zetten?

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 17:57

senna21 dankjewel <3

Ceetje_boktdankjewel <3, zo zuur zijn rode bessen toch niet? Heerlijk op de pap!

pien_2010dankjewel <3. Ik moet je teleurstellen, maar het waren echt ganzen. De kraanvogels waren al veel eerder over gevlogen. Mooie beesten zijn het, hè.

Myfairytale dankjewel <3, ik hoop ook dat de winter een beetje normaal blijft.

pmarena De kuilbult is gemaakt op een plek waar de grond vol zit met grind, als het goed is zouden we geen last van ongedierte moeten hebben.

De hulzen van de boontjes zijn zo houterig dat we die maar op de kompost gooien :)

JudithO bij mij mislukte de kool ook altijd tot we goudwater (gefermenteerde urine) zijn gaan gebruiken. Nu groeien de kolen echt als kool :)

Wat we ongeveer planten per jaar
25 meter wortel
20 meter pastinaak
30 meter uien
50 meter kool
20 meter koolraap
60 meter boontjes (is niet genoeg)
60 meter erwten
80 meter aardappels
20 meter bieten
25 meter knoflook
Dan nog mais, pompoenen, en tomaat naar behoefte.
Misschien ben ik nog wat vergeten, maar zo ongeveer

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:02

Wat heb je toch een prachtige schrijfwijze.
Droom zo je wereld in.

En wat een geweldige oogst.
Kunnen jullie en de dieren er weer goed tegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:14

Dat zijn veel meters TheaD. Doen jullie goed!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:45

Hoe werkt het trouwens met water bij jullie? Jullie halen het met emmers uit een put toch? Wat is de reden om daar geen handpomp op te zetten, zo'n zwengelpomp?
Bevriest de put niet in de winter?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:46

Gefermenteerde urine ? Hoe werkt dat ?

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 21:44

JudithO zag dat ik vergeten was te reageren op je vraag over de bonen. Om de bonen te bewaren pluk ik ze als ze bruin zijn, of eventueel laat ik ze nadrogen zoals te zien is op de foto met het fornuis. Voor direkt gebruik pluk ik ze groen. Dan hoeven de bonen maar 10-15 minuten te koken.

We hebben geen waterpomp omdat ze, en bevriezen en niet geschikt zijn voor drinkwater. Toen we hier net woonden hebben we 300 euro uitgegeven aan een handpomp, maar jakkie, wat was dat water smerig. Zowel in smaak als in kleur.... misschien zijn er wel goede pompen maar ik haal het wel met emmers ;)

DuoPenotti dankjewel <3

Dankjewel pien_2010

matheno je laat urine 2 dagen tot meerdere weken staan en verdun met 9 delen water. Giet bij de planten en ze groeien als kool. In Zweden kun je zelfs speciale bloemengieters kopen die je als plaspot kunt gebruiken, handig voor op het volkstuintje :P

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:53

Oh die urine tip kreeg ik ook eens ve collega. Rabarber planten vinden het ook onverdund heel lekker.