[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 12:27

Ir111 schreef:
Hoi TS, ik kan het niet meer terugvinden in je topic maar jullie hebben toch hooi de zolder op gesleept via een trap? Wij zitten nl in een vergelijkbare situatie (wel een ruime zolder, nog geen handige toegang om hooi te lossen). Ben heel benieuwd hoe jullie dat toen precies opgelost hebben.

Ja klopt, in elk geval met een deel! De echt zwaardere pakken was kansloos om vanaf beneden naar boven te gooien :+ . Die hebben we via een heel stijl staande trap naar boven schoven. Even een plank over de treden heen geeft een boel meer glij :D . Dat ging best ok! Maar niet heel snel natuurlijk.

De lichtere pakjes hebben we (lees; mijn man) gewoon naar boven gegooid net over het randje en ik pakte ze dan weer door om op te stapelen.

Ir111

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:36

Ik had het me goed herinnert! Dank! Had je die plank nog vastgezet of werkt dat ook als ie los staat?

Wij hebben ook een steile trap (wel een vaste trap gelukkig). Ik zie mijn vriend die pakjes nog niet naar boven zwaaien maar wie zit er een hulk in hem verborgen. 8-) :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 13:18

Tijdje geleden al weer, ik dacht dat ik rond de onderkant een strotouwtje had gedaan, maar kan ook zijn dat hij gewoon los stond.

Hier dan geen vaste trap, voordeel daarvan is dat we de hoek konden veranderen haha!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 09:09

Gisteren de eerste herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Het is geweldig dat ze regelmatig zo met z'n tweetjes over de track lopen te crossen. Maar ondanks alle afgeronde hoeken etc, weten ze af en toe toch te presteren om toch nét iets te krap door de hoek te gaan :')

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast zijn we (lees, ik gaf aanwijzingen, mijn man voerde uit) bezig geweest met de poort. Die stond er al niet meer netjes bij toen we het hier kochten. En tja, dat wordt natuurlijk steeds erger :') . Ik ben helaas vergeten een 'voor' foto te maken. Maar laten we zeggen dat de poort inmiddels meer lag dan recht op stond :') Heb super lief van een 'buurvrouw' hier verderop in de straat (die ook een Paddock paradise blijkt te hebben! Hoe cool!) twee palen gekregen van drie meter.

Dit was de paal ene die er nog in stond :')
Afbeelding

En de paal aan de andere kant waar de poort aan hing :j
Afbeelding

De nieuwe palen er in en voor nu de poort even met strotouwtjes vast gebonden. De poort ook weer vast zetten wordt ronde twee. Er zitten ook wat planken los enzo, dus daar moeten we nog even weer wat tijd voor maken. De paarden kunnen overigens niet helemaal bij de poort komen ook. Ik heb die hoek 'afgesneden'.
Afbeelding

De verbetering qua gezondheid lijkt gelukkig echt door te zetten *\o/* . Merk ook dat ik gelijk weer allemaal plannen en ideeën krijg voor zowel de track als het huis haha. Komende tijd natuurlijk zien of het zo blijft en (hopelijk) verder doorzet. Ben in elk geval héél erg blij dat ik weer een beetje buiten rond kan scharrelen en steeds meer weer zelf voor de paarden kan zorgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:18

Mooi dat het steeds beter gaat. Hopen dat het ook doorzet.

Wanneer je over de kop van de palen een dopje/kapje zet dan rotten ze veel minder snel in zoals de resten die je laat zien.

Wat ik me dan afvraag: als ze zo de isolatoren eraf lopen, zou je toch ook enige schade aan je paarden moeten vinden, in de vorm van krassen en kleine wondjes?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:42

Fijn dat het beter gaat.

Hier snijden ze ook heel erg de hoeken af. Wij hebben gewone ringisolatoren overal en die nog niet kapot. Maar we hebben bredere en iets smallere paden en dan zie je aan de afdruk dat ze maar een halve meter belopen en dan echt vlak langs de bochten. Beetje jammer van ons werk...........

Mijn ene ruin heeft vaak wondjes en vorige week met hem rondje gelopen om te zien of ergens bloed of haren hangen en met zijn hoogte kon vergelijken, maar niks.....Nu denk ik; had ook naar de isolatoren moeten kijken.

Die palen :0 Zulke stonden hier ook. Wel fijn zulke buren!!!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:07

Wij zagen de palen aan de bovenkant schuin af zodat het water eraf loopt, verf helpt ook! Wij hebben alles met zwarte asfalt verf gedaan.

Dat probleem hadden wij met de hoekjes ook toen we nog paden hadden, maar hier dus wel regelmatig schade aan de paarden. Daar zijn we dus weer grotendeels vanaf gestapt. Heb nu nog maar 1 recht pad vanaf de paddock naar de weilanden en gewoon weer min of meer rechthoekige weides gemaakt met afgeronde hoeken.

Fijn dat het met je gezondheid weer beter lijkt te gaan! Mooier weer helpt vast ook om weer allemaal nieuwe plannen te bedenken, hier wel in ieder geval!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:17

Wij hebben geen afgeronde hoeken op de track, de meeste hoeken zijn 90 graden. Twee niet omdat het dan wel een erg smal stukje zou worden. Tot nu toe is er één paal gesneuveld, juist een van die palen die dus niet op een 90 graden hoek stond. Er zijn overigens meer palen gesneuveld, maar allemaal palen die gewoon in een rechte lijn staan.
Moet zeggen dat wij niet de dikste / beste palen hebben op de track, boompalen van zo'n 5-6 cm doorsnee.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:26

ikke schreef:
Mooi dat het steeds beter gaat. Hopen dat het ook doorzet.

Wanneer je over de kop van de palen een dopje/kapje zet dan rotten ze veel minder snel in zoals de resten die je laat zien.

Wat ik me dan afvraag: als ze zo de isolatoren eraf lopen, zou je toch ook enige schade aan je paarden moeten vinden, in de vorm van krassen en kleine wondjes?

Dat zou je wel verwachten ja, maar heb eigenlijk niet echt wat gezien. Nou niet helemaal waar, mijn merrie had een tijdje terug oppervlakkige kras op haar achterbeen. Zou goed die laag zittende isolator kunnen zijn geweest nu je het noemt :+

Maar verder valt het allemaal donders mee gelukkig. De allereerste dag op de track heeft Dailey 1 isolator kapot gelopen omdat hij de bocht verkeerd inschatte. Dat was toen mijn aller eerste opzet met gewoon een rechthoek met vier palen afgezet in 1 van de twee weides. Dat was dus nog een haakse bocht. En sinds die eerste dag (nu dus bijna 1,5 jaar alweer :wow: ) alleen deze twee nog.

superpony schreef:
Fijn dat het beter gaat.

Hier snijden ze ook heel erg de hoeken af. Wij hebben gewone ringisolatoren overal en die nog niet kapot. Maar we hebben bredere en iets smallere paden en dan zie je aan de afdruk dat ze maar een halve meter belopen en dan echt vlak langs de bochten. Beetje jammer van ons werk...........

Mijn ene ruin heeft vaak wondjes en vorige week met hem rondje gelopen om te zien of ergens bloed of haren hangen en met zijn hoogte kon vergelijken, maar niks.....Nu denk ik; had ook naar de isolatoren moeten kijken.

Die palen :0 Zulke stonden hier ook. Wel fijn zulke buren!!!

Haha van die paadjes-binnen-de-paadjes hebben we hier ook veel :D Over de slinger hebben ze heel paadje 'uitgesleten' inmiddels van ongeveer 40cm breed oid. Ze gebruiken die slinger ontzettend veel. Maar als ze een keer los gaan, gebruiken ze wel weer de hele breedte.

Libera schreef:
Wij zagen de palen aan de bovenkant schuin af zodat het water eraf loopt, verf helpt ook! Wij hebben alles met zwarte asfalt verf gedaan.

Dat probleem hadden wij met de hoekjes ook toen we nog paden hadden, maar hier dus wel regelmatig schade aan de paarden. Daar zijn we dus weer grotendeels vanaf gestapt. Heb nu nog maar 1 recht pad vanaf de paddock naar de weilanden en gewoon weer min of meer rechthoekige weides gemaakt met afgeronde hoeken.

Fijn dat het met je gezondheid weer beter lijkt te gaan! Mooier weer helpt vast ook om weer allemaal nieuwe plannen te bedenken, hier wel in ieder geval!

Scheef afzagen is ook wel een goede tip! Op de kastanjepalen zie ik eigenlijk niet echt dat er water blijft liggen, maar dit soort veel grotere palen zal je dat denk ik sneller hebben... Uiteindelijk zou ik voor de poort wel van die grove vierkante palen willen met een eikenhouten hek. Al hebben die vaak van die 'diamantdakjes' ook zag ik. Zal daar ook wel mee te maken hebben!

En echt schade aan de paarden er van is niet grappig... Dan snap ik heel goed dat je dingen toch weer anders gaat opzetten!

Hilary schreef:
Wij hebben geen afgeronde hoeken op de track, de meeste hoeken zijn 90 graden. Twee niet omdat het dan wel een erg smal stukje zou worden. Tot nu toe is er één paal gesneuveld, juist een van die palen die dus niet op een 90 graden hoek stond. Er zijn overigens meer palen gesneuveld, maar allemaal palen die gewoon in een rechte lijn staan.
Moet zeggen dat wij niet de dikste / beste palen hebben op de track, boompalen van zo'n 5-6 cm doorsnee.

Ik merkte hier heel erg dat de paarden de afgevlakte hoeken heel erg waarderen. Met de gekke 5 minuten gebruiken ze nu ook veel meer de hele track! Probeer ook wel zo veel mogelijk 'flow' te krijgen in de aansluiting van de diverse paden ten opzichte van elkaar.

Nu lukt dat niet overal en mijn merrie daagt zichzelf ook nogal eens graag uit _O-

Die vind het bijvoorbeeld ook prachtig om in rengalop aan te komen over een langere rechte stuk, bijna op haar kont te gaan zitten bij de ingang naar de paddock en daar dan een vrijwel 180 graden rollback de bocht om te maken om er weer vol vandoor te stieren :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:07

Klinkt als Rena, het ligt aan de kleur waarschijnlijk :')

Ik heb op hoog-risico-punten de isolatoren wel aan de buitenkant van de paal geplaatst om te voorkomen dat ze afgebroken werden door de Fjord / mini-trekker.

Wat fijn dat je je echt wat beter begint te voelen *\o/*

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 18:23

Super dat je vooruitgang merkt! Hopelijk blijft dat lekker doorzetten!

Dat die palen nog “stonden”! Altijd fijn zulke buren :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 01:11

Wij hebben de hoeken wel schuin of rond en dan snijden ze alsnog behoorlijk af eigenlijk.

In principe zou ik bij de weitjes waar het pad omheen loopt ook het draad aan de binnenkant kunnen doen en dan kunnen ze alleen de palen raken. Maar tot nu toe is alles heel.

Marlies, dat paadjes maken doen ze bij ons echt behoorlijk. Op onze vorige plek staken ze de grote paddock over en daar lag gewoon een smal paadje in een hele grote zandbak.
Daar liep een breed pad om het weitje met achterin nog een stuk paddock. Die paden waren 4-5meter en dat hebben we nu niet meer gedaan. Hebben ze ook weer 1 of 2 meter wei meer.

Ze lopen hier ook het meeste in een treintje. Heel af en toe als ze rennen passeert er eentje een andere, maar dat past en ze zijn ook vreselijk vies klef, dus gebeurt niet veel verder.
Ze lopen ook altijd in treintje achter ons aan als we uitmesten of hooi vullen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 04:44

MarliesR schreef:
Libera schreef:
Wij zagen de palen aan de bovenkant schuin af zodat het water eraf loopt, verf helpt ook!

Scheef afzagen is ook wel een goede tip!

Dat zou ik dan weer niet aandurven, zeker niet met alleen palen en een draadje. Ongeluk zit in een klein hoekje (en dat is ook wel een kleine kans) en heb er dus al eens een paard zich erop zien spietsen.

Fijn dat je gezondheid weer een beetje de betere kant op lijkt te gaan Marlies en wat heerlijk zo je eigen plekje. Leuke verassing van de buurvrouw.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 06:22

Zou eigenlijk niet weten hoe een paard zich hierop kan spiesen? :?
Afbeelding
Afbeelding

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 06:59

Omdat jullie er nog planken voor hebben. Ik heb het dus echt alleen over losse of uitstekende palen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 13:21

Gisteren voor het eerst in lange tijd even echt serieus regen gehad en nu dus kunnen ervaren of de ingegraven pallets daadwerkelijk een verschil maakten. Dat doen ze zeker!

Rond de voerbak waar we nog niks mee hebben gedaan stond best wel een plas direct na de fikse buien. Waar de pallets al zijn ingegraven was slechts een klein plasje waar ze met de voorvoeten staan en daar was het het ook heel snel weer weggetrokken.

Hoe het zich gaat houden in het najaar is natuurlijk even afwachten, maar so far so good :D

Verder ben ik begonnen aan een experiment om een deel van de mest van de paarden te fermenteren (Bokashi) in plaats van composteren. Heb er twee vakken voor gemaakt. Hoop dat ik daarmee dan mijn eigen land kan bemesten! Grootste voordeel van de bokashi is dat je er veel sneller weer wat mee kan. Met composteren moet je er toch wel een jaar voor uit trekken. Met Bokashi kan je normaliter na ongeveer 8 weken rusten ermee bemesten!
Afbeelding

Verder nog 50 palen kunnen overnemen van een 'straatgenootje'. Echt zo leuk, ze wonen hier achter in de straat en bleken ook een Paddock paradise te hebben :D Klikt ook leuk. Vandaag komt mjn schoonmoeder en haar man langs en aankomende week staan ze hier op een camping vlakbij en komen ze helpen :D . Hoop is om dan de nodige werkzaamheden aan de track kunnen te verrichten met hun help. Oa. even het daadwerkelijk weer ophangen van de toegangspoort bij de wei, de prikpaaltjes van de laatste slinger eindelijk vervangen door echte palen en de omheining langs de weg waar we deze winter een meidoornhaag willen aanplanten gaan we nog wat verder naar binnen verplaatsen en dan gelijk met langere palen zodat (uiteindelijk) de hele buitenomheining op ong. 1.50 kan.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:00

Wat een prachtige plek en fijn dat je weer lekker aan de slag kunt!
Ik lees al een tijdje stilletjes mee :D
Ik ben erg benieuwd naar je bokashi experiment!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:29

Klinkt goed! Voor dat bokashi gebeuren moet je wel iets kopen zeker?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:45

Ik ben ook benieuwd.......

Wilde eerst composteren, maar heb gewoon teveel mest en moet dan zo een grote ruimte gaan maken voor de mest........Dus is nu 1x opgehaald na half jaar. Had er wel compost versneller door, maar ja......

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 18:19

Tara_13 schreef:
Wat een prachtige plek en fijn dat je weer lekker aan de slag kunt!
Ik lees al een tijdje stilletjes mee :D
Ik ben erg benieuwd naar je bokashi experiment!

Aah dankje! Het is ook echt zo genieten hier <3
Wil hier echt nooit meer weg :D

En vooral met dat mooie weer en dan al die vogeltjes, reeën, konijntjes, eekhoorns...
Afbeelding

Flink mobiel ingezoomd, dus niet heel mooi qua kwaliteit. En een klein beetje een zoekplaatje haha. Maar we zien deze met enige regelmaat, zo leuk <3
Afbeelding

Als het lukt om aankomende week alle palen te plaatsen zal ik eens een doorloopfilmpje maken :D

pmarena schreef:
Klinkt goed! Voor dat bokashi gebeuren moet je wel iets kopen zeker?

Ja, dat is wel een nadeel! Je hebt minimaal EM nodig ("effectieve micro organismen"). Ik heb dat nu kant en klaar gekocht - MicroFerm. Je kan het wel ook zelf maken, maar dat gedoe heb ik geen zin in en heb je ook weer spullen voor nodig (uitleg staat wel op diezelfde website als ik hierboven heb gelinkt).

Verder mix ik er nu dus gelijk wat schelpenkalk en vulkamin door zodat het gelijk wat extra verrijkt is, maar is strikt gezien niet noodzakelijk. Vaak wordt aangeraden zowel schelpenkalk (waardoor pH stabieler blijft), vulkamin (vereiking) en kleimineralen (houden de voedingsstoffen beter vast) erdoor te mengen. Maar ik vond het zo wel even prima haha.

superpony schreef:
Ik ben ook benieuwd.......
Wilde eerst composteren, maar heb gewoon teveel mest en moet dan zo een grote ruimte gaan maken voor de mest........Dus is nu 1x opgehaald na half jaar. Had er wel compost versneller door, maar ja......

Nee precies dat vind ik dus ook een groot nadeel van composteren, en jij hebt natuurlijk nog een stuk meer paarden staan. Tot dusver heb ik het ook steeds elk half jaar laten ophalen, maar het is natuurlijk wel mooi als je van je eigen mest weer terug kan bemesten.

Ik overweeg er nog een kleine compoststraat bij te maken met palletbakken. Maar goed, eerst dit maar eens testen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:07

MarliesR schreef:
Ja, dat is wel een nadeel! Je hebt minimaal EM nodig ("effectieve micro organismen"). Ik heb dat nu kant en klaar gekocht - MicroFerm. Je kan het wel ook zelf maken, maar dat gedoe heb ik geen zin in en heb je ook weer spullen voor nodig (uitleg staat wel op diezelfde website als ik hierboven heb gelinkt).

Ik heb eens zitten neuzen op de site, want vind dit wel heel interessant. Er staat op de site enkel doseringen met drijfmest. Is dit vergelijkbaar aan paardenmest? Of welke dosering gebruik jij?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:38

Stille meelezer en meegenieter meldt zich.
Is de mest die je gebruikt voor het bokashi pure mest of zit er ook vlas bij?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 20:34

Humpiedumpie schreef:
MarliesR schreef:

Ik heb eens zitten neuzen op de site, want vind dit wel heel interessant. Er staat op de site enkel doseringen met drijfmest. Is dit vergelijkbaar aan paardenmest? Of welke dosering gebruik jij?

Ik richt me op deze:
Je hebt ongeveer 1 à 2 liter Effectieve Micro-organismen nodig per m³ paardenmest.
Bron: https://biosolutions.bio/bokashi/

Maar ben er nog een beetje zoekende in. Het moet bijvoorbeeld ook niet te nat worden. Toen ik de bult begon, was alles kurkdroog. Nu met alle regen was de mest behoorlijk nat. Dus het gaat wel een beetje op de gok.

Olympia96 schreef:
Stille meelezer en meegenieter meldt zich.
Is de mest die je gebruikt voor het bokashi pure mest of zit er ook vlas bij?

Ik mix er bewust wat vlas/stro/oud hooi doorheen en heb ook een laagje gemaaid gras erdoor gedaan. Het schijnt ook prima te werken met pure mest, maar heb meerdere keren gelzen dat (net als met composteren) en bevorderlijk is om ook wat van dat spul erdoor te mengen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:47

Dank voor je antwoord. Vind het zeer interessant klinken dus ben benieuwd naar hoe je experiment verloopt. Het zou voor ons ook interessant kunnen zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:54

Hier heb ik gewoon verschillende mesthoopjes verspreid over de wei, beetje in de hoekjes van de track zodat ik niet steeds met de kruiwagen heen en weer hoef :) Heb ook op 2 plekken een hoop die compost moet worden voor de tuin, en daar gooi ik ook groente- en fruit afval op. Dat is na een klein jaartje echt al heel prima bruikbare compost zonder er verder iets aan te doen :j