ikke schreef:Mooi dat het steeds beter gaat. Hopen dat het ook doorzet.
Wanneer je over de kop van de palen een dopje/kapje zet dan rotten ze veel minder snel in zoals de resten die je laat zien.
Wat ik me dan afvraag: als ze zo de isolatoren eraf lopen, zou je toch ook enige schade aan je paarden moeten vinden, in de vorm van krassen en kleine wondjes?
Dat zou je wel verwachten ja, maar heb eigenlijk niet echt wat gezien. Nou niet helemaal waar, mijn merrie had een tijdje terug oppervlakkige kras op haar achterbeen. Zou goed die laag zittende isolator kunnen zijn geweest nu je het noemt
Maar verder valt het allemaal donders mee gelukkig. De allereerste dag op de track heeft Dailey 1 isolator kapot gelopen omdat hij de bocht verkeerd inschatte. Dat was toen mijn aller eerste opzet met gewoon een rechthoek met vier palen afgezet in 1 van de twee weides. Dat was dus nog een haakse bocht. En sinds die eerste dag (nu dus bijna 1,5 jaar alweer
) alleen deze twee nog.
superpony schreef:Fijn dat het beter gaat.
Hier snijden ze ook heel erg de hoeken af. Wij hebben gewone ringisolatoren overal en die nog niet kapot. Maar we hebben bredere en iets smallere paden en dan zie je aan de afdruk dat ze maar een halve meter belopen en dan echt vlak langs de bochten. Beetje jammer van ons werk...........
Mijn ene ruin heeft vaak wondjes en vorige week met hem rondje gelopen om te zien of ergens bloed of haren hangen en met zijn hoogte kon vergelijken, maar niks.....Nu denk ik; had ook naar de isolatoren moeten kijken.
Die palen :0 Zulke stonden hier ook. Wel fijn zulke buren!!!
Haha van die paadjes-binnen-de-paadjes hebben we hier ook veel
Over de slinger hebben ze heel paadje 'uitgesleten' inmiddels van ongeveer 40cm breed oid. Ze gebruiken die slinger ontzettend veel. Maar als ze een keer los gaan, gebruiken ze wel weer de hele breedte.
Libera schreef:Wij zagen de palen aan de bovenkant schuin af zodat het water eraf loopt, verf helpt ook! Wij hebben alles met zwarte asfalt verf gedaan.
Dat probleem hadden wij met de hoekjes ook toen we nog paden hadden, maar hier dus wel regelmatig schade aan de paarden. Daar zijn we dus weer grotendeels vanaf gestapt. Heb nu nog maar 1 recht pad vanaf de paddock naar de weilanden en gewoon weer min of meer rechthoekige weides gemaakt met afgeronde hoeken.
Fijn dat het met je gezondheid weer beter lijkt te gaan! Mooier weer helpt vast ook om weer allemaal nieuwe plannen te bedenken, hier wel in ieder geval!
Scheef afzagen is ook wel een goede tip! Op de kastanjepalen zie ik eigenlijk niet echt dat er water blijft liggen, maar dit soort veel grotere palen zal je dat denk ik sneller hebben... Uiteindelijk zou ik voor de poort wel van die grove vierkante palen willen met een eikenhouten hek. Al hebben die vaak van die 'diamantdakjes' ook zag ik. Zal daar ook wel mee te maken hebben!
En echt schade aan de paarden er van is niet grappig... Dan snap ik heel goed dat je dingen toch weer anders gaat opzetten!
Hilary schreef:Wij hebben geen afgeronde hoeken op de track, de meeste hoeken zijn 90 graden. Twee niet omdat het dan wel een erg smal stukje zou worden. Tot nu toe is er één paal gesneuveld, juist een van die palen die dus niet op een 90 graden hoek stond. Er zijn overigens meer palen gesneuveld, maar allemaal palen die gewoon in een rechte lijn staan.
Moet zeggen dat wij niet de dikste / beste palen hebben op de track, boompalen van zo'n 5-6 cm doorsnee.
Ik merkte hier heel erg dat de paarden de afgevlakte hoeken heel erg waarderen. Met de gekke 5 minuten gebruiken ze nu ook veel meer de hele track! Probeer ook wel zo veel mogelijk 'flow' te krijgen in de aansluiting van de diverse paden ten opzichte van elkaar.
Nu lukt dat niet overal en mijn merrie daagt zichzelf ook nogal eens graag uit
Die vind het bijvoorbeeld ook prachtig om in rengalop aan te komen over een langere rechte stuk, bijna op haar kont te gaan zitten bij de ingang naar de paddock en daar dan een vrijwel 180 graden rollback de bocht om te maken om er weer vol vandoor te stieren