E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:49

Dat sorteren op de aura vind ik nog niet helemaal logisch moet ik zeggen. Misschien toch eens uitzoeken... Maar ik heb me er al evenmin in verdiept dus wie weet is het heel makkelijk vanuit Calibre.

Weekje op vakantie, was mijn aura spontaan even de weg kwijt: van 65% batterij in notime naar 30 - 10 - 4%... toen even aan de lader gehangen en toen sprong het van 6 ineens weer terug naar 66%? De wijze les is echter om toch altijd een lader mee te nemen (gelukkig paste een andere lader), want van die batterij-bijna-leeg-meldingen werd ik wel redelijk nerveus.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:13

Een lege batterij van mijn ereader vind ik zelfs erger dan een lege telefoonbatterij of zo :)) .

Na een hele hoop autopech en stress in een weekje Frankrijk vond dat ik een nieuwe reader verdiend had O:) , dus nu ben ik eindelijk de trotse eigenaresse van een Kobo Aura *\o/* . Ik vind hem heel makkelijk in gebruik :j . Het omslaan van de blz. gaat wat trager dan bij de Sony PRS-T1, maar de bediening is heerlijk eenvoudig. Sony had vaak last van vastlopen, had weliswaar wifi, maar bleef continu hangen bij gebruik ervan. Dat lijkt bij de Aura veel makkelijker te gaan.

Ik sleep mijn boeken er gewoon op via Windows Verkenner, het enige jammere tot nu toe vind ik dat de (boekenplank)opmaak van de computer niet meekomt naar de reader, dat je daar alles nog eens moet verdelen en zo. Dat gaat bij de T1 makkelijker.

Mijn partner is heel gelukkig met het backlight van de Aura :) , van het felle lichtje van de Sony had hij vaak last.

Maar goed, ik heb hem pas een paar dagen, wie weet waar ik nog tegenaan loop :)) .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:35

Jeeeeej Gwen *\o/* Afbeelding

Overigens ging ik wel lekker op vakantie... mijn foon viel namelijk ook spontaan uit (om vervolgens een half uur niet meer te restarten) bij elke poging tot wifi :=

Overigens: verhaaltje over boekenplanken. Misschien toch eens uitproberen... http://rsnijders.info/vakblog/2013/08/1 ... s-calibre/ Heb wel alvast op de reader zelf een paar plankjes gemaakt.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:06

Mjam, een beschuit met muisjes als toetje :9 :D . Veel wifi was er überhaupt niet in en om onze gîte, maar gelukkig strandde mijn auto naast een McDonalds met wifi 8-) . Het automatische koppelingsgebeuren van mijn pas 3 jaar oude auto begaf het. Geen mechanisch probleem, eerder een ontwerpfout van het computergebeuren van de auto. Terug in NL begaf hij het weer en ernstiger, het hele koppelingsapparaat moet vervangen worden :$ -:(- . Reken maar dat ik aan de slag ga met de rechtsbijstand }:) .

We konden niet direct een huurauto krijgen, dus ik was heel erg blij dat ik vanalles op mijn reader gezet had; kon ik tenminste lekker in het zonnetje in de gîte-tuin zitten lezen om even in een ander leven te kruipen :)) .

Dank voor die link, trouwens, die ga ik dit weekend eens even goed bestuderen :j .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:16

Zo, dat is balen...is het een Fiat toevallig? :=

Ik zal de link ook even onthouden +:)+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:48

Link heb ik net opgeslagen, later eens rustig bekijken.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:00

pmarena schreef:
Zo, dat is balen...is het een Fiat toevallig? :=

Neuh, 'nOpel 8-) . Easytronic. Hmhm, very easy kapot, dus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:50

Ik sleep alles via verkenner/bestandsbeheer van computer naar ereader (die de computer dan als verwisselbare harde schijf ziet) Zijn boekenplankjes mappen? want op die manier kan ik alles keurig groeperen op de reader. Precieze volgorde boeken hangt vaak ook af van de titels en waarop geordend wordt. Sommige readers laten je daarin kiezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:20

Tamary: volgens die link zijn boekenplankjes inderdaad mappen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:38

Alleen ziet de kobo glo geen mappen, die zet alles bij elkaar.

Een boek kan ook meerdere boekenplanken hebben, dat is wel handig.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:40

Boekenplankje of boekenkasten zijn op de kobo inderdaad mappen. Nadeel is dat je die op de e-reader zelf moet aanmaken.

Ik ben gisteravond aan het klooien geweest met de instructies uit die link en da's nog best een uitdaging als je eigen Calibre in het Nederlands is en de benamingen in het verhaaltje in het Engels en je ook niet van alle knopjes een plaatje krijgt. Gisteravond is het dan ook jammerlijk mislukt, waarschijnlijk omdat ik ergen vergeten was een # neer te zetten en niet goed op toepassen/opslaan had geklikt.

Ergens tussendoor, ik meen na het aanmaken van een nieuwe kolom, moet Calibre nl. opnieuw opgestart worden, maar dat staat niet in het verhaaltje en was bij mij ook niet gebeurd.

Ik heb wel gisteren vrolijk alle labels even aangepast zoals ik ze handig vind en als je dan nadat je alle instellingen hebt aangepast je boeken sorteert op genre, dan kun je ze ook per genre allemaal selecteren en per groep de groepsmetadata aanpassen en dus ook per hele rits boeken de boekenkast/plank toewijzen.

Ben nu alles aan het overzetten naar de Glo, nog even geduld en dan kijken wat het resultaat is!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:41

Net bij de mediamarkt gekeken naar de ereaders en ik vind de aura het beste wat ik tot nu toe heb geprobeerd.
Volgende week maar voorstellen aan mijn schoonmoeder en dan ophalen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:43

Oké, en als je het dan wel goed gedaan hebt, dan werkt het ook nog, haha. Nu heb ik nog een map met 250 e-books die er ook nog op kunnen, maar ik geloof niet dat ik zin heb om nu 250 boeken in te gaan delen :+ .

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:49

Ah, Annick, dan laat ik jou lekker uitvlooien hoe of wat en neem het later over onder het genot van een kop cappuccino :9k -:) .

Gelukkig heb ik Calibre al een tijd gebruikt, hoewel het me op een gegeven moment niet meer lukte om DRM's van Bol.com-boeken af te halen, wat nodig is bij gebruik van Calibre. Daarom was ik maar weer overgestapt naar dat irritante Reader voor PC van Adobe.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:59

Ik heb het uitgevlooid hoor, dus dan puzzelen we wel een keer samen bij jou op de pc, als jij die link met instructies maar opslaat ;)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:21

Yeah, dat had ik idd al gedaan :j .

Ik zet er nu alleen maar wat voorlopig leesvoer op, de rest komt vanzelf wel. Ik heb toch meestal mijn pc bij de hand om bij te voederen.

Weet iemand hoe je ook weer een reeks maakt in Calibre? Ik heb er ooit 2 gemaakt en wil er nu nog één bijmaken voor m'n Kathy Reichs-serie, maar ik kan dus echt niet meer vinden hoe ik dat dan gedaan heb :o? .

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:07

Oh, kan voorgaande post niet meer wijzigen, zie ik.

Laat mijn laatste vraag maar: gewoon de door jouw gewenste naam in het vak typen óf op het pijltje ernaast klikken als het een toevoeging is op een serie die je al hebt 8-) .

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:34

Kun je met calibre ook mappen in mappen maken? Ik lees verschillende genres en ik vind het wel fijn om bv aparte mappen van schrijfsters in 1 genre map te maken en in die map van schrijfsters weer mappen per serie te maken. Zo heb ik het ook op de mediacenter wat voor mij overzichtelijk werkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:48

In calibre wel volgens mij. Maar de beste manier is het programma te downloaden en kijken wat je ermee kunt. Je hoeft niet eens een ereader te hebben om de verzameling te beheren.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:56

Oh ok en kun je het gewoon zo kopiëren op de ereader of moet je het dan op de ereader overnieuw doen? Als het laatste moet dan wacht ik daarmee, ik heb het nu al georganiseerd op de mediacenter.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:59

Carola, ben jij echt zo georganiseerd? Credits!!!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:01

Dank je, ja ik heb zo'n 250 boeken op de mediacenter staan die zo georganiseerd zijn. Geeft me rust door de overzicht waardoor ik me alleen hoef te richten op het lezen ipv zoeken welke boek deel 2 is van welke serie :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:07

C_arola schreef:
Oh ok en kun je het gewoon zo kopiëren op de ereader of moet je het dan op de ereader overnieuw doen?

Dat is me nog niet helemaal duidelijk maar als je het goed instelt moet het volgens mij ook naar de reader toe kunnen. Maar eea staat volgens mij in de link die ik gaf?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:07

Ik heb sinds kort ook een E reader,een Sony.
Snap er geen yota van.Krijg een boek via de mail.
Wel op de computer te lezen maar zou niet weten hoe nu op de reader te krijgen...
Gelukkig belt strax een vriendin van me om te helpen.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:10

Ambre kun je niet gewoon je e-reader inpluggen en dan je boek kopiëren en plakken naar je e-reader? -Zo doe ik het altijd :+