Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 00:29

Ik heb ook geen groene vingers :n
Planten die het bij iederéén doen, gaan bij mij stuk :=
Margriet in pot, na 2 weken compléét zonder bloemen -O- misschien heeft het ermee te maken dat ik het ook geen leuke plant vind := (heb hem gekregen)
Ik geef mijn opkomende rucola-slablaadjes water en hop, slablaadjes plat, verzopen, alsof er een hagelbui heeft huisgehouden in het potje 8)7

Het beste is voor mij om planten in mijn tuin aangewaaid te krijgen die zelf hun plekje zoeken en denken: ow, hier kan ik wel staan :j

Aan de andere kant, mijn azalea was met het plaatsen van de tuindeuren verplaatst naar een minder beschut plekje en toen ging het nog even vriezen.... Allemaal dooie stokjes ;( deze helemaal teruggesnoeid, op het balkon gezet, lief tegen gepraat :(:) beetje compost erbij gedrapeerd en nu komen er zowáár ieniemienie groene stukjes 8-)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 00:34

Goof schreef:
Het gaat overigens niet om 'veel schaduw', maar om 'alleen maaar schaduw', er komt geen zon op deze plek.
Oh en geraniums vind ik lelijkkkkkkk :+

Een hele lijst te bestellen (Boskoop)
http://www.bomenzoeker.nl/assortiment2/schaduwplanten
Er zitten echt leuke bij vind ik.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 06:17

Laurabram schreef:
Niet de enige met heermoes dus. Het groeit ook overdadig in de gemeentetuin, dus niet zo raar dat het bij mij ook weer terecht komt helaas. Ook maar round up proberen, wieden helpt niet.

Het groeit hier idd ook overal in de tuinen en gemeente tuin.

En niet iedereen houdt zijn tuin netjes hier in de buurt en aangezien deze aardig
dikke wortels hebben diep in de grond.

Leuke site Nicolletje! Ik ga eens kijken of er wat voor mij tussen staat dan kan mijn vriend het meenemen
voor mij want hij werkt in Boskoop bij een kweker :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:19

Michelle, die oleander niet opgeven hoor! Gewoon terugsnoeien, en hij schiet weer uit. Die van mij zag er vorig jaar nog veel erger uit, bij jou zit er nog iets groens in het blad, dat was bij mij vorig jaar niet meer het geval. En hij staat er weer prachtig bij nu, mooier als ooit tevoren.
Verder begint de kamperfoelie bijna te bloeien, verheug me er nu al op, want het ruikt zo lekker. En de eerste iris is gisteren ook al open gegaan. Waterlelie lijkt ook de eerste knop te hebben.

Blackje

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:06

Ja hier ook een gedeelt stukje met de buren, dat maakt het toch wat lastiger met dat hele vervelende onkruid..

Nic mooie deal, zo'n bougainville is mooi!

Mootje wordt ook wel nieuwschierig haha, maar we zijn bijna bij de 100, dan wordt het ook een HK toch _O-

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:14

Hihi, of we openen nr. 2 :P

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:05

O ja Neonlight, kamperfoelie! Die is er nu uit bij ons, die mis ik wel. Net als de geur van de klimhortensia eigenlijk zou je geuren in een potje moeten kunnen bewaren om af en toe nog eens even te kunnen ruiken.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:10

Neonlight schreef:
Michelle, die oleander niet opgeven hoor! Gewoon terugsnoeien, en hij schiet weer uit. Die van mij zag er vorig jaar nog veel erger uit, bij jou zit er nog iets groens in het blad, dat was bij mij vorig jaar niet meer het geval. En hij staat er weer prachtig bij nu, mooier als ooit tevoren.
Verder begint de kamperfoelie bijna te bloeien, verheug me er nu al op, want het ruikt zo lekker. En de eerste iris is gisteren ook al open gegaan. Waterlelie lijkt ook de eerste knop te hebben.

Hoe moet dat? Terugsnoeien?
Vind t zo jammer dat ik er dit jaar niets meer aan heb. Vorig jaar heeft ie t ook al niet geweldig gedaan.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:21

Hier dan de scan van vlinderborder uit de Landleven van deze maand. Als hij niet duidelijk genoeg is dan mail je maar even dan krijg je hem als Word bestand die je dan zelf even kunt vergroten.
Je kunt hem natuurlijk ook zelf opslaan }:0 .

Zo maak ik dus ook borders, alleen door de strenge winter ben ik op dit moment niet zo heel blij meer met die van mij. Maar gelukkig komen er overal toch weer groene puntjes uit de grond, even afwachten dus.
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:33

Nicolletje schreef:
Goof schreef:
Het gaat overigens niet om 'veel schaduw', maar om 'alleen maaar schaduw', er komt geen zon op deze plek.
Oh en geraniums vind ik lelijkkkkkkk :+

Een hele lijst te bestellen (Boskoop)
http://www.bomenzoeker.nl/assortiment2/schaduwplanten
Er zitten echt leuke bij vind ik.

Dank voor het meedenken!

Heb inmiddels een lijstje gemaakt, ga straks eens kijken bij een tuincentrum!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:37

Michelle, als je het niet te drastisch wilt doen, net onder de bladeren afsnoeien. Wij hebben het geloof ik tot op de stam gesnoeid (maar weet ik niet zeker en zou ik moeten nakijken op de plant, en ik zit nu op het werk), en dat is wel behoorlijk drastisch.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:42

Neonlight schreef:
Michelle, als je het niet te drastisch wilt doen, net onder de bladeren afsnoeien. Wij hebben het geloof ik tot op de stam gesnoeid (maar weet ik niet zeker en zou ik moeten nakijken op de plant, en ik zit nu op het werk), en dat is wel behoorlijk drastisch.

Ok, maar dit jaar hoef ik dan geen bloemen te verwachten neem ik aan?

Dan breng ik 'm wel bij mijn vader. Vind het op mijn kleine balkonnetje geen gezicht zo'n kaal ding.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:44

Nee, dan hoef je geen bloemen te verwachten, en het kan zijn het jaar erop ook niet (ik zie bij de mijne nog geen knoppen, en meestal zitten de knoppen er al in het najaar in). Maar het is doodzonde om een mooie grote oleander zomaar weg te gooien.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:52

Goof schreef:
Dank voor het meedenken!

Tussen de schuur en schutting heb ik ook een brokje schaduw waar nu 2 coniferen staan (hebben, iemand? :=) dus ik had me er al in verdiept en ben eigenlijk blij verrast hoeveel leuke bloemetjes er nog bestaan voor schaduwplekken :j

Dus niet alleen maar hosta's en varens. *\o/*

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:46

Nou, ik ben dus ook wel verrast dat er nog leuke planten met bloemetjes te vinden zijn voor in de schaduw. Anders wordt het zo'n donkere hoek allemaal!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:47

Varens en coniferen vind ik trouwens echt helemaal niks, die komen er hier niet in :o

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:49

Nicolletje schreef:
Tussen de schuur en schutting heb ik ook een brokje schaduw waar nu 2 coniferen staan (hebben, iemand? :=) dus ik had me er al in verdiept en ben eigenlijk blij verrast hoeveel leuke bloemetjes er nog bestaan voor schaduwplekken :j

Dus niet alleen maar hosta's en varens. *\o/*

Wat voor coniferen? Bij mij is er eentje dood.. ;(
Hegje in de voortuin, de middelste mist nu :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:54

Gelukkig zijn er idd wel wat bloemen voor in de schaduw, al vind ik het aanbod alsnog wel beperkt!

Heb ook zo'n borderindeling als Margreet gemaakt en kwam er tijdens het nazoeken van de plantennamen achter dan er 1 plant sowieso al niet in kan en dat we te weinig planten hebben :\
Morgen gaan we naar Esveld in Boskoop, in plaats van een gewoon tuincentrum, omdat ze daar veel meer aanbod hebben.
Ik wil sowieso een buddleja whit ball daarhalen en een hydrangea involucrata en dan nog 4 kleinere plantjes/siergrassen of iets..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:04

Gelukkig kom je er nu achter ipv tijdens het planten! Kun je weer legaal shoppen :P
Mijn ouders hebben zeker 10 jaar een coniferenhaag gehad in de volle zon, ze zijn dus eigenlijk bedoeld voor de schaduw?

Varens vind ik wel leuk, zeker met nog wat hoog kleurrijks erdoorheen (varens als bodembedekkers dus)!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:06

Ik ken varens eigenlijk alleen als vrij grote planten, zijn er ook die kleiner blijven dan? Als bodembedekker zou het misschien wel wat zijn ja.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:31

Mijn droomtuin zal vooral bestaan uit strakke lijnen en een mooie mix van moderne constructies (gestucte muren) met klassiek ogende planten (hortensia)

p.s ben tuinontwerper, ben er dus veel mee bezig haha :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:32

Pieter, strak en hortensia's is volgens mij een combi die niet veel voorkomt? Vind het eerder een plant voor een klassieke tuin :)
Goof, Gewoon terugsnoeien of iets heel hoogs ertussen zetten :')

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:34

Goof schreef:
Nou, ik ben dus ook wel verrast dat er nog leuke planten met bloemetjes te vinden zijn voor in de schaduw. Anders wordt het zo'n donkere hoek allemaal!

Als je schaduwplanten uitzoekt met witte bloemen dan licht het nog meer op in een donkere hoek.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:38

Mootje schreef:
Pieter, strak en hortensia's is volgens mij een combi die niet veel voorkomt? Vind het eerder een plant voor een klassieke tuin :)
Goof, Gewoon terugsnoeien of iets heel hoogs ertussen zetten :')

Nee klopt, maar door de klassiek ogende planten, krijgt een moderne, strakke tuin, toch een vriendelijk karakter..
Kleur is in deze wel belangrijk!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:56

Denk dat het wel mooi is om zulke planten in een strakke tuin te zetten :j .

Laurabram, ik vond dat er weinig schaduwplanten zijn met echt mooie witte bloemen..
Vond zelf alleen een hosta met witte leliebloemen mooi := ..
Heb jij nog meer schaduwplanten met witte bloemen gezien? Of waar je de namen van weet?

Mootje, ja da's waar! :+
Alleen vind het toch jammer dat we niet alles bij esveld zijn gaan halen denk ik :o Is wel veel meer keuze daar :')
Coniferen stonden bij onze oude buren ook altijd in de zon! :j