We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:30

Prairy schreef:
Wij kregen de 'vraag' om de grondwater put nu nog gratis te registreren, later zou er een boete kunnen volgen. Vooruit, gedaan.

Zie ik op de afrekening ineens gebruik grondwater staan als kostenpost. Het is maar een paar cent maar ik voelde me wel enigzins genaaid :+

Ons waterverbruik is (veel te) hoog, ik denk nog steeds ergens een lek maar beginnen te zoeken is onbegonnen werk met een paar honderd meter aan leiding in de grond...

Ik heb die nog niet gehad, maar heb inderdaad ook de grondwaterput netjes geregistreerd. Hadden ze er ook wel bij kunnen zetten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:03

foxy80 schreef:
Prairy schreef:
Maar dan moet je nog wel voor die 5€ inpakken, naar het postkantoor etc. Prima als je daar dichtbij woont, ik doe het niet meer, 10 minuten enkele reis, daar heb ik geen zin meer in.

- ik hergebruik inpakspul. Dus geen kosten - alleen plakband, ik kocht bij de Euroshop ooit een paar brede rollen tape, doe je jaren mee.
- ik heb alle verzendpunten in de buurt opgezocht, en als het niet lukt met werk combineren dan wel met boodschappen of ik geef het met mijn man mee

Het zijn de kleintjes die ook tellen!

De jaarafrekening van het water was nu ook een blijde verrassing: we verbruiken mooi 1/3 van het gemiddelde hier! Wasmachine en WC' s lopen op regenwater, dat tikt dus duidelijk aan (of in dit geval: af).

Zo doe ik het inderdaad ook. Ik vond het eerst ook onzinnig voor die paar euro, maar zo had ik in 3 weken toch een dikke €100 euro.

Kost me enkel 5 minuten inpakken/wegbrengen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:12

Prairy, was nog even aan het lezen over die grondwaterput en kosten, was dat de rekening van het waterschap? Vraag me af of dat mag, als ik https://iplo.nl/thema/water/grondwater/ ... gsheffing/ lees mogen heffingen alleen door de provincie gedaan worden en niet door waterschap.

Edit: neem aan dat dat ook Brabant Water afrekening is, staat het onder kopje 2 op je jaarrekening? Dat is namelijk grondwaterheffing op drinkwater (kun je aan de achterkant van de rekening zien).

Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 22:15

Citaat:
Friesland is mooi.
Wij wonen hier nu 16 jaar nooit meer terug naar Rotterdam. Veel plezier in het mooie noorden.

Dank je. Ben ook zo blij weer terug in het noorden te zijn!

Vandaag vrijwel alles met korting gekocht mbt de boodschappen dus dat worden een paar goedkope dagen, altijd leuk :j ik heb hier de Plus, had altijd de AH om de hoek. Is wel ff wennen :7

Vorige week had ik mezelf getracteerd op een mooie broek in de uitverkoop van Anna van Toor, is nogal duur merk. Bij de broek hoorde een topje (je kunt er ook wat anders op dragen uiteraard...) van dezelfde kleurencombi. Dat topje was niet meer in mijn maat. Ook geen probleem want broek op zich is ook prachtig. Zag ik gisteren zomaar toch een topje hangen in mijn maat in andere winkel in andere plaats dus en met korting maar toch maar gekocht. Erg blij mee :) Heb in juni een huwelijk, kan ik dat mooi aan *D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:23

foxy80 schreef:
De jaarafrekening van het water was nu ook een blijde verrassing: we verbruiken mooi 1/3 van het gemiddelde hier! Wasmachine en WC' s lopen op regenwater, dat tikt dus duidelijk aan (of in dit geval: af).

Wat goed! Wij hebben met de bouw van ons nieuwe huis ook een regenwateropslag laten aanleggen. Tank van 5000L waar wasmachine, toiletten en buitenkraan op aangesloten zijn. De aanschaf en installatie vond ik wel prijzig, het zal heel wat jaren duren eer we quitte spelen. Ik ben ook wel heel benieuwd hoe hoog ons drinkwaterverbruik per jaar zal zijn.

foxy80

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:17

5000 l is hier het minimum maar met de verbouwing heb ik 7500 l gevraagd. Meerkost is dan niet zo groot en met het weer tegenwoordig moet je als het eens regent voldoende kunnen opslaan, zeker voor de zomermaanden. En laat die putten nu zo geconstrueerd zijn dat je niet direct vanuit een kraantje kan bijvullen, dus dan kan je een tuinslang van je keukenkraan naar buiten leggen als de put droog staat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:39

Ik schop het topic even omhoog. Niet om over verbouwen etc te kletsen.. maar om even mijzelf ook weer te voorzien van tips om te besparen op - jawel - de boodschappen.

Van de week eens de verschillen tussen Aldi-Lidl-de Turk-Jumbo-Appie op papier zetten. Ik merk namelijk dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie en simpelweg verdwaal in de aanbiedingen (wat 9 van de 10x geen aanbieding is) en dat die bonus-box eigenlijk ook pure marketing is.

Wie helpt mij weer op de juiste boodschappen weg? :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:58

Het wordt idd steeds erger.
Laatst artikel in de krant waarin stond dat de prijzenoorlog pas echt goed losgebarsten is dankzij… de elektronische prijskaartjes.
Vroeger moest men echt de winkel in en de prijs manueel aanpassen, nu wordt dat centraal gestuurd.
En dus kan het perfect dat je op maandag prijs A ziet, dinsdag prijs B en woensdag C…

In dat artikel stond ook een koopjesjager (je hebt hier in BE een gekende fb-pagina die elke week folders uitpluist en tips geeft) en die vertelde dat hij voor een groot aantal basisproducten een stukprijs heeft ingestudeerd en zodra de prijs in de winkel hoger is, laat hij het staan en anders koopt hij goed in.
BV melk kocht hij alleen aan 1 euro per liter (dit is een wild voorbeeld hé!), ei alleen aan 20 cent per stuk etc.
De winst zat hem niet alleen in zijn portemonnee, maar ook in zijn hoofd, want hij voelde zich nooit bestolen.

Dus even aan de gang met lijstje wat je regelmatig koopt en zeker de kruidenierswaren die langer houdbaar zijn.
En altijd kijken naar prijs in kg of per stuk (vb vaatwastabletten).
En met lijstje winkelen maar niet te star bv ik heb pasta nodig – je kan evengoed goedkopere spaghetti nemen ipv dure driekleurige farfaille

Oh ja, volkoren producten vullen veel beter! Zowel pasta als rijst.
Daarnaast schoonmaakmiddelen zelf maken, scheelt echt zo veel.
En herbruikbare artikelen wil ook helpen.
En koop nooit zakjes voor boodschappen of de pedaalemmer. Echt never nooit. Weggesmeten geld.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:28

Boodschappen, soms lijkt het net alsof we iedere week meer gaan betalen voor hetzelfde spul...

Ik heb online zo'n spaarpot/kist gekocht met daarop een blaadje met bedragen die je tijdens het sparen afstreept. Ik wilde dat toch eens gaan proberen.
Net pas binnen dus weet nog niet of het helpt met sparen.

Daarnaast heb ik eigenlijk al best veel gekocht voor de decembermaand (ook verjaardagen van de kinderen in diezelfde tijd) dus dat geeft rust en zijn van sommige spullen de prijzen nog niet omhoog gegooid.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:52

foxy80 schreef:
Dus even aan de gang met lijstje wat je regelmatig koopt en zeker de kruidenierswaren die langer houdbaar zijn.
En altijd kijken naar prijs in kg of per stuk (vb vaatwastabletten).
En met lijstje winkelen maar niet te star bv ik heb pasta nodig – je kan evengoed goedkopere spaghetti nemen ipv dure driekleurige farfaille

dat doe ik sowieso (ook mooi te zien in het bestand dat ik nu heb... is direct zichtbaar of de gehakt inderdaad een aanbieding is of dat ik beter naar winkel x kan gaan :+ ). Ik heb een goed inkomen, maar merk gewoon dat ik gigantisch baal van die boodschappen. Als ik daar al van baal, hoe zit het dan met de lagere inkomens, dat is toch zowat niet te doen...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:18

Ik merk het niet alleen aan de prijs, ook aan de verpakkingen die krimpen! Voorheen een kilo gehakt voor een bepaalde prijs, nu is dat 750 of 800 gram.

Mineolas normaal per kilo, nu per pond

Groentes hetzelfde: voorheen prijs per kilo, nu per pond.

Kilozak pasta is nu 800 gram.

Maar denk maar niet dat de prijs goedkoper wordt! Dit is al een tijdje zo, maar ik merk het bij steeds meer producten.

Waar ik wel blij mee ben, is dat het een goed sperziebonen jaar lijkt. Ik zie ze overal in de aanbieding. Laatst had ik een kilo voor €0,98 dat vind ik echt niet duur. Ik ben dol op sperziebonen. (Vers of uit de vriezer)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:46

Ik ben sinds een paar maanden met een nieuwe strategie begonnen; ik koop producten alleen nog met minimaal 50% korting, behalve als het écht niet anders kan én gezond/nodig is :Y)
En dan dus ook voorraad inslaan bij goede aanbiedingen.
Ik heb pas weer wat pakken Alpro melk/pudding/creme fraiche met 50% en Chocomel met pakweg 70% ingeslagen.. geraspte kaas voor een euro per pakje.. pasta uit de uitverkoopbakken met 50%.. Tomatensaus en vleesvervangers van Butlon soms tot 90% korting.. broodpakketten van Too good to go.. verspilzakjes van Lidl en AH..
En vind ik niks, dan eten we voorraad op.
Vorige maand was ik €68 kwijt, voor twee personen, voor de hele maand :')
Ik heb wat havermout ‘te duur’ gekocht, en wat diepvriesfruit, en broodbeleg, en dat was het zo’n beetje :))

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:01

Mijn hoofd vulde de zin ’ En vind ik niks, dan eten we niks’ in. _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:03

Ook een idee, er mogen best een paar kilo’s af :')

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:12

Ceetje_bokt schreef:
Mijn hoofd vulde de zin ’ En vind ik niks, dan eten we niks’ in. _O-

+1 :')

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:31

Dat is mij ook opgevallen Fohadie, prijzen stijgen en de inhoud wordt minder.. pff..
Heb mijzelf nu een budget gegeven van max €150 per week met z'n 4en/om het weekend met z'n 5en. Ik vind dat nog best een uitdaging als je veel vers fruit eet en elke dag vlees.
Ik leg al de folders van 3 supermarkten die bij elkaar op een pleintje zitten naast elkaar voor de aanbiedingen, maar die tip over kijken naar de kiloprijs is ook een goede!

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:32

8nnemiek wow wat jij doet vind ik ook wel heel knap!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 00:15

Zelf groenten kweken, ook al zijn het alleen maar kruiden in een paar potten, dat doet ook heel veel!

En het was idd een giga goed boontjes jaar, hier heeft een boer 1 ha open gezet voor vrije pluk. Fabriek komt ze niet meer halen, ze hadden al genoeg oogst van zijn andere percelen!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 00:17

8nnemiek schreef:
Vorige maand was ik €68 kwijt, voor twee personen, voor de hele maand :')
Ik heb wat havermout ‘te duur’ gekocht, en wat diepvriesfruit, en broodbeleg, en dat was het zo’n beetje :))

Wow 68

Havermout kan ook zo hard in prijs schelen. Goedkoopste zijn denk ik de groene papieren pakjes uit de ah. Dat is gebroken Havermout maar smaakt even lekker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:36

AH is een van de goedkoopste inderdaad :j
Ik kies wel vaak voor biologisch, en zag dat die deze week bij de Plus in de aanbieding is.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:44

Idd, ik houd ook de stuksprijs of kiloprijs in de gaten. Van de gangbare boodschappen kan ik dat best aardig onthouden :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:49

De boodschappen zijn duur inderdaad. Wil best bezuinigen maar ga acht niet op een houtje bijten en wil wel gewoon lekker eten.

Gebruik vaak de aanbiedingen van de AH om daar het weekmenu op te maken, gaat aardig.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:23

Het is soms echt niet leuk meer. Ik heb het maandbudget nu al een paar keer verhoogd en nog hou ik meestal een week over. Dan eten we de vriezer/vooraadkast leeg maar ook die zijn soms leeg.

Nu hoef ik me niet aan een budget te houden gelukkig, er staat nog genoeg op de rekening, maar ook ik vraag me dan af hoe minder bedeelde mensen het doen, degenen die geen gebruik van een voedselbank mogen maken.

Zelf kweken is leuk, moet je wel de ruimte ervoor hebben. Een grote vriezer hebben wij ook niet, past gewoon niet. En zoals hierboven staat, fruit is ongelofelijk duur, ook als je met de seizoenen mee eet. Ik snap dat het ook met het weer te maken heeft, dat een zak appelen niet meer te vergelijken is met wat je er twee jaar terug voor betaalde, maar ik schrik nog steeds van wat fruit kost. En dan heb ik het over fruit uit Nederland. En nee, helaas geen boer of boerderijwinkel in de buurt die groente/fruit verkoopt.

En dan is fruit nog maar 1 voorbeeld. Zo zijn er meerdere producten waarvan ik echt schrik hoe dat enorm in prijs is verhoogd. Mijn salaris (minimumloon) is niet zoveel verhoogd hoor! Dan ben ik blij dat ik een man heb met een goede baan.

Wat dan wel weer leuk is, is dat ik lid ben van de vriendenloterij, en dat je daar een bon krijgt van €10,00 waar je drie producten van Dove, Axe, Andrelon of Zwitsal kan kopen. Nu gebruik ik die merken zelf niet, dus ik kan iemand anders er blij mee maken en anders doneer ik het aan de voedselbank. Ik heb twee loten, dus zes flessen. Maar het scheelt wel, want normaal zijn het best dure merken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:29

fohadie schreef:
Maar het scheelt wel, want normaal zijn het best dure merken.

Ik merk dat ik eigenlijk helemaal geen merken meer koop. Huismerk is vaak stukken goedkoper. Laatst 3 flessen kruitvat douche voor 2,50. En kreeg met inwisselen punten ook nog 1 gratis. Zelfde met bijvoorbeeld chips... Huismerk is goedkoper.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:32

Winged schreef:
fohadie schreef:
Maar het scheelt wel, want normaal zijn het best dure merken.

Ik merk dat ik eigenlijk helemaal geen merken meer koop. Huismerk is vaak stukken goedkoper. Laatst 3 flessen kruitvat douche voor 2,50. En kreeg met inwisselen punten ook nog 1 gratis. Zelfde met bijvoorbeeld chips... Huismerk is goedkoper.

Ik doe geen douche gel meer. Stuk zeep is VEEL goedkoper en zuiniger in gebruik!

Oh ja, binnenkort dag van de klant. Dan krijg je sowieso gratis zeep bij Kruidvat. Heb al lijstje liggen welke winkels ik dan langsloop en stel nu bepaalde aankopen daarom uit :')