Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:58

estell__ schreef:
mvdende schreef:
Uitleesstoring. Het is nu een domme meter. Stuurt geen gegevens meer door naar zowel enexis als mijn energiemaatschappij Oxxio.

Moet waarschijnlijk een nieuwe meter komen, maar Enexis maakt daar geen haast mee .....

Huh? Echt waar? Ik heb gisteren gebeld dat mijn slimme meter kapot is en woensdag komen ze en nieuwe installeren. Van enexis…..

Oh, hier zeggen ze dat uitleesstoringen niet direct verholpen hoeven te worden en dat er nog duizenden meters met hetzelfde euvel zijn en dat de wachttijd voor een monteur kan oplopen tot een jaar.

Wat is er stuk aan jouw meter dan?

Hier willen ze Zolang de meter nog meterstanden opneemt, niets doen.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:03

mvdende schreef:
Oh, hier zeggen ze dat uitleesstoringen niet direct verholpen hoeven te worden en dat er nog duizenden meters met hetzelfde euvel zijn en dat de wachttijd voor een monteur kan oplopen tot een jaar.

Hier doet die helemaal niks meer. Misschien dat dat t verschil is?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:19

estell__ schreef:
mvdende schreef:

Hier doet die helemaal niks meer. Misschien dat dat t verschil is?

Dat zal het zijn!

Omdat de mijne het nog "correct" doet, hebben ze geen haast.

Correct tussen haakjes, want wàt heb je aan een slimme meter als ie al z'n slimme functies heeft verloren? Dan is het geen slimme meter meer.....

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:23

Weet iemand of ze bij de Primark de onesies, pantoffels, warme fluffy huispakken en al dat soort spul al hebben of is het nog te vroeg?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:25

Suzanne F. schreef:
Ik zou het heel netjes vinden als alle huizen tot 19 graden verwarmd kunnen worden. Zeker als op deze manier de prijzen betaalbaar blijven voor iedereen.

Niet echt fijn voor mensen die zich bij die temperatuur niet comfortabel voelen. Zeker oudere en zieke mensen hebben het bij 19 graden vaak koud. Het is zo jammer dat als je de pech hebt ziek te zijn je altijd nog een soort "straf" erbij krijgt: je eigen risico al in januari kwijt + nog een heleboel zorgkosten die niet vergoed worden, nog maar 70% van je inkomen krijgen (want blijkbaar dalen je vaste lasten spontaan als je ziek wordt :? ) en dan zou je ook nog in een - voor je gevoel - koud huis moeten leven :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:31

Telpeva schreef:
Weet iemand of ze bij de Primark de onesies, pantoffels, warme fluffy huispakken en al dat soort spul al hebben of is het nog te vroeg?

Daar wilde ik morgen naar gaan kijken als cadeau :+ Ik dacht al wel iets, maar nog niet echt zoveel. Maar als ik ga morgen laat ik het je weten

Nikass, dat is al zo voor een groep, helaas. Er wordt idd vaak vergeten dat je al veel extra kosten hebt. Gestraft worden noem ik het ook vaak, ja.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:33

Nikass schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zou het heel netjes vinden als alle huizen tot 19 graden verwarmd kunnen worden. Zeker als op deze manier de prijzen betaalbaar blijven voor iedereen.

Niet echt fijn voor mensen die zich bij die temperatuur niet comfortabel voelen. Zeker oudere en zieke mensen hebben het bij 19 graden vaak koud. Het is zo jammer dat als je de pech hebt ziek te zijn je altijd nog een soort "straf" erbij krijgt: je eigen risico al in januari kwijt + nog een heleboel zorgkosten die niet vergoed worden, nog maar 70% van je inkomen krijgen (want blijkbaar dalen je vaste lasten spontaan als je ziek wordt :? ) en dan zou je ook nog in een - voor je gevoel - koud huis moeten leven :=

Eens!
Ik ben ook ieder jaar mijn eigen risico kwijt plus de dingen die niet vergoed worden, over inkomen hoor je mij niet want ben blij dat de WAO bestaat en ik zou me nog wel kunnen redden in 19 graden.
Ben wel blij dat mijn moeder dit niet hoeft mee te maken, was ernstig ziek en die had het niet gered in 19 graden :n

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:59

Hier ook een slecht geïsoleerd hoekhuis uit 1928. Mijn buitenmuur wordt nu geïsoleerd aan de binnenkant. De jaren hiervoor was hij dat dus niet en het is een enkelsteens muur, dus echt koud. Wel dubbelglas, maar al ongeveer 40 jaar oud. Mijn huis kan makkelijk 11 graden worden in de winter. Afgelopen winter heb ik mijn huis op 15 graden gehouden en van 16:30 uur tot 19:30 uur op 18 graden en ik heb 548m3 verbruikt. Dus ik vind 1500 erg veel :o

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:17

Cynthia82 schreef:
Hier ook een slecht geïsoleerd hoekhuis uit 1928. Mijn buitenmuur wordt nu geïsoleerd aan de binnenkant. De jaren hiervoor was hij dat dus niet en het is een enkelsteens muur, dus echt koud. Wel dubbelglas, maar al ongeveer 40 jaar oud. Mijn huis kan makkelijk 11 graden worden in de winter. Afgelopen winter heb ik mijn huis op 15 graden gehouden en van 16:30 uur tot 19:30 uur op 18 graden en ik heb 548m3 verbruikt. Dus ik vind 1500 erg veel :o

Zo dan dat is netjes!! Kreeg je het niet koud in de avond als je hem om 19:30 weer terug zette naar 15?

Bij mij is rond het avondeten en iets daarna meestal het moment dat ik hem hoger zet, en rond 22:00 zet ik hem dan weer terug, ik krijg n.a.v. Dit topic toch wel het idee dat daar winst te behalen is als ik de thermostaat al vroeger omlaag zet. Dat ga ik wel proberen zodra het kouder wordt!

Veel goede tips in dit topic, dank daarvoor :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 05:16

Dat deed ik ook op die manier, ja! Werkte hier ook wel aardig.
Je kan beginnen met hem een uur eerder uitzetten en kijken of dat warm genoeg blijft Telpeva. En steeds iets eerder weer uitzetten. Hier kon ik hem vaak ook zo snel weer uitzetten, want het koelt af maar niet zo snel

Dat is hetzelfde als minder warm zetten, even uitproberen wat nog oké is voor iemand

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 06:31

Telpeva schreef:
Cynthia82 schreef:

Zo dan dat is netjes!! Kreeg je het niet koud in de avond als je hem om 19:30 weer terug zette naar 15?

Bij mij is rond het avondeten en iets daarna meestal het moment dat ik hem hoger zet, en rond 22:00 zet ik hem dan weer terug, ik krijg n.a.v. Dit topic toch wel het idee dat daar winst te behalen is als ik de thermostaat al vroeger omlaag zet. Dat ga ik wel proberen zodra het kouder wordt!

Veel goede tips in dit topic, dank daarvoor :D

Ja zeker wel :') Slecht geïsoleerd, dus de warmte verdween ook snel. Maar het helpt wel dat je lichaam door het avondeten goed opwarmt en ik zat uiteraard onder een dekentje en een kopje thee erbij helpt ook. Ik ga vaak rond 22 uur naar bed en op koude dagen was het dan alweer 16 graden binnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 06:49

Ik denk dag mijn huis net een tikje warmer blijft, want net iets beter geïsoleerd haha. Niet veel maar gelukkig wel wat.

En ik zie er thuis echt niet uit, thermobroek, normale broek en bovenkleding en dan onesie aan en onder dekentje met fluffy sokken. En wat warms te drinken.

Als het buiten heel koud is moet ik wel eerst douchen, want dan warm ik niet meer op anders. Maar het viel mij toch mee dat de verwarming best wat eerder uit kon. Vroeger zetten we hem uit als we naar bed gingen en dat was eigelijk doodzonde.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 07:07

tammiebels schreef:
karrij schreef:
Mijn man heeft zo'n P1 splitter gekocht, nu kunnen wij alleen de electra op NU zien wat er gebruikt wordt, voor gas kan dat alleen per dag(5 uur). kan dit bij niemand op NU?

Snappen diegene die ook zo'n splitter hebben wat ik bedoel ?

Dat ligt aan wat voor slimme meter je hebt. Wij hebben p1 van homewizzard. Die heeft aan als je slimme meter SMR 5.0 (of hoger?) is dat het gas dan elke 5 min en stroom elke seconde bijwerkt. Bij lagere SMR (wij hebben 4.2) doet hij stroom per 10 sec en gas per uur

Aha dank voor de info tammiebels

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 07:15

Bedrijven gaan nu ook in de problemen komen. Bakkerijen die zoveel gas en stroom verbruiken dat ze geen winst meer kunnen maken. Friettent in het dorp heeft aangegeven dat ze alleen nog tussen 17u en 20u open zijn omdat ze het niet kunnen betalen om de pannen de hele dag aan te laten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 07:29

Ik krijg hier echt tranen van in mijn ogen.

BigOne schreef:
Het is zeker niet de oplossing maar geeft gewoon lucht en duidelijkheid. Er zitten natuurlijk haken en ogen aan maar zoals nu gaat het gewoon fout. Dan kun je het als regering fiks ingewikkeld maken met allerlei regelingen maar ook gewoon simpel. Verbruik je meer zal je bij moeten betalen , verbruik je minder dan krijg je ook naar dat lage bedrag terug. In ieder geval blijven mensen opletten maar kunnen ze wel gewoon eten, douchen en redelijk verwarmen. Ik heb vorige week nog iemand een pakket gestuurd, op mijn vraag waar ze het meeste behoefte aan had kwam het antwoord, nieuwe washandjes. Ze doucht nog eenmaal per week samen met haar dochtertje , de rest gaat via water wat ze kookt voor de thee en met de rest wassen ze zich bij de wasbak. Ze heeft ms en suikerziekte, klaagt nooit en bespaart waar ze kan maar dit is toch te triest voor woorden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:47

Ff een vraagje hè; de wasmachine en de droger verbruiken toch alleen electriciteit? Of op de één of andere manier ook gas? (hoe dan?)

En is het beter om je cv in te stellen op 1 temperatuur, of kan je hem ook laag instellen en af en toe handmatig wat hoger zetten op een koude dag? Of verbruik je dan juist meer?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:55

Zover ik weet gebruikt een wasmachine en droger alleen elektra en de cv gaat hier ‘s nachts op 16, heb gehoord dat dat beter is want als je hem lager zet moet hij zo blazen om weer op temperatuur te komen overdag.
In de ochtend zet ik hem op 19.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:55

Gas om het water op te warmen? ( Weet ik niet zeker)

Hier geen P1meter want bij Oxxio kan ik precies zien wat ik verbruik en ook welk apparaat er het meest verbruikt.

Gister twee dekbedden gekocht voor op de bank en vorig jaar al geinvesteerd in een elektrische kachel. Samen met kaarsen en thee moet het wel uit te houden zijn.

Dat verhaal dat in Zwitserland niet meer dan 19 graden mag, is dat echt waar? Kan Sizzle dat misschien bevestigen? Want de bron waarvan het nu komt vind ik niet zo betrouwbaar. :+ Dan hoor ik het liever van iemand die in het land zelf woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:06

Nee joh, er zit toch geen gas of warm water aansluiting op de wasmachine :+ de machine warmt zelf het koude water op. Het opwarmen kost ook het meeste stroom in het hele programma, waarschijnlijk dat daardoor de eco stand zuiniger is..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:08

Nee gebruiken idd geen gas.

Eco programma is hier dat hij automatisch minder warm word. Staat zo in de handleiding van die van ons. Dacht water maar die hier niet dus. Andere merken misschien wel
Gebruik ik dus nooit zet zelf was wel op 30 :P

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:14

fohadie schreef:
Gas om het water op te warmen? ( Weet ik niet zeker)

Hier geen P1meter want bij Oxxio kan ik precies zien wat ik verbruik en ook welk apparaat er het meest verbruikt.

Gister twee dekbedden gekocht voor op de bank en vorig jaar al geinvesteerd in een elektrische kachel. Samen met kaarsen en thee moet het wel uit te houden zijn.

Dat verhaal dat in Zwitserland niet meer dan 19 graden mag, is dat echt waar? Kan Sizzle dat misschien bevestigen? Want de bron waarvan het nu komt vind ik niet zo betrouwbaar. :+ Dan hoor ik het liever van iemand die in het land zelf woont.

Je bedoelt dat ik niet betrouwbaar ben?
Wees gerust is gewoon op Google te vinden. Bnnvara

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:18

Het wordt heel sensationeel geroepen op veel websites.. maar een bron uit het land zelf die het ook zegt, heb ik nog niet gezien. Al is mijn talenknobbel ook niet zo groot, dus misschien google ik te jip en jannekerig..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:23

DuoPenotti schreef:

Eco programma is hier dat hij automatisch minder warm word. Staat zo in de handleiding van die van ons. Dacht water maar die hier niet dus. Andere merken misschien wel

Ik ga ook geen ruim drie uur op een was wachten hoor :#

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:25

https://www.srf.ch/news/schweiz/vorschl ... as-engpass

Het zijn alleen nog plannen in het geval van gastekorten. Bejaardenhuizen en ziekenhuizen zijn uitgezonderd. De kantons zijn zelf verantwoordelijk voor controle. Overigens hebben ze het over maar 300.000 huishoudens die op gas verwarmen. Lijkt me ook niet heel veel.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:27

chanicha schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik ga ook geen ruim drie uur op een was wachten hoor :#

Je hoeft er niet bij te blijven zitten hoor :Y)