Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:35

Met onze eisen,
-tuin
-geen bovenburen
-binnen ons budget
Blijft er in de gemeente waarin we zoeken al niet veel keus over en dan vallen bepaalde wijken voor ons gevoel nog af. Ik vind het dus ook lastig om te zeggen of iets echt een fijn huis is of alleen één van de weinig die op papier aan de eisen voldoet. Neem daarbij dat wij er sowieso op achteruit gaan omdat we van een goedkopere regio naar een duurdere gaan en hier een geweldig huis hebben. Én dat mijn vriend en ik dan nog verschillen van mening over welke eisen we wel willen aanpassen. Ik ga liever voor een wat kleinere tuin en huis terwijl mijn vriend liever toch bij duurdere huizen gaat kijken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:37

EmptyWords schreef:
eilleen333 schreef:
T is vooral lastig als je alleen bent. Je niet eigenlijk meteen samenwonen

In m'n eentje kan ik echt geen huis kopen

Nee, hier net zo. Weinig keus met alleen mijn loondienst inkomen.
Maar het stomme is, ik mag wel 1200 euro huur betalen, maar niet 700 euro hypotheek. Schiet mij maar lek.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:52

Onze eisen waren:
- minstens 100m2
- twee slaapkamers en een werkkamer/zolder
- veel licht
- tuin
- in de buurt van een station (voorkeur voor intercity)
- enigszins aansprekend huis (zowel karakteristiek als nieuwbouw was prima)

Verder hoefde het allemaal niet heel spannend te zijn, een rijtjeshuis was prima. Daarnaast wilden we best wat klussen, zolang de basis maar goed was.

Uiteindelijk niet helemaal met dat lijstje geëindigd: 93m2 en 2 slaapkamers plus een zolder die puur voor opslag is. Maar, wel een tuin en op loopafstand van een intercity station. En als bonus is het een twee-onder-een-kap geworden mét karakter. In die zin meer dan we ons hadden kunnen wensen! Dus nog altijd heel blij :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:29

horsii schreef:
Hier nu 90 M2 en twee verdiepingen en we gaan naar 126 en twee verdiepingen maar er komt wel Hopelijk een flinke aanbouw.

Heerlijk, die extra ruimte!

Wij gaan van 95 m2 (2 verdiepingen) naar 160 m2 (3 verdiepingen). Met uitbreiding van het gezin een hele welkome stap :D

Elin_ schreef:
Jouw plekje klinkt perfect (alleen wil ik dan perse een hoekwoning in het geval van een rijtjeswoning), maar voor de rest exact wat ik ook prettig vind. Ik heb geen idee wat reeel is. Aanstaande maandag hoor ik wat ik maximaal erbij kan lenen wbt garantstelling ouders, dus dat geeft ook meer perspectief waar ik naar mag / kan kijken.

Ik vrees dat het nog wel eens zo kan zijn dat je wensenlijst moet gaan inschikken, maar ik hoop dat het meevalt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:32

eilleen333 schreef:
EmptyWords schreef:

In m'n eentje kan ik echt geen huis kopen

Nee, hier net zo. Weinig keus met alleen mijn loondienst inkomen.
Maar het stomme is, ik mag wel 1200 euro huur betalen, maar niet 700 euro hypotheek. Schiet mij maar lek.

Ik las laatste bij Vereniging eigen huis dat ze een pilot aan het doen zijn. Dat mensen die al een langere tijd een hoge huur betalen, mogelijk in aanmerking komen voor een hogere hypotheek.

Superterecht natuurlijk, want het slaat nergens op.
Wij mochten in eerste instantie qua hypotheek de helft aan maandlasten kwijt, als wat we aan sociale(!) huur betalen terwijl die 700 euro nou toch nooit een probleem zijn geweest in onze bestaan hoor.... :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:39

eilleen333 schreef:
T is vooral lastig als je alleen bent. Je niet eigenlijk meteen samenwonen

Ja dit. Mijn zus en ik hebben super veel geluk gehad dat we allebei middels koopgarant beiden hebben kunnen instappen met een koopgarant.

Zeker als middeninkomen val je overal tussen. Geen recht op sociale huur. Particuliere huur veeeeel te duur. Maar je verdient te weinig om in je eentje de benodigde hypotheek te krijgen.

Mijn zus zou niet weer zelf kunnen kopen, ik met mijn overwaarde waarschijnlijk wel, maar niet een huis. Hooguit een appartement. Dat maakte het ook toch wel tricky. We geven allebei iets op wat we niet zomaar terug kunnen vinden, mocht 1 van de twee niet meer willen samenwonen. Nu hebben we allebei geen partner en ook allebei geen behoefte tot samenwonen met een partner als we die zouden krijgen (we zijn meer het type LATters). Maar toch.

Hebben daar ook wel duidelijke commitments naar elkaar over uitgesproken. Gelukkig hebben we al 1,5 jaar praktisch samengewoond, dus de vuurdoop hebben we wat dat betreft wel gehad.

Charaz

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:03

Ik moest het even opzoeken ik heb 102m2 woonruimte en vind mijn huis best ruim.

Op de 1e verdieping 3 slaapkamers, badkamer is niet groot maar wel met bad, douche, wastafel en toilet en dan nog een zolder met dakkapel waar een grote slaapkamer is.

Ook de 2 slaapkamers zijn ruim en 1 wat kleinere maar nog steeds prima slaapkamer.

In deze tijd als starter een eis hebben van minimaal 100m2 is wellicht best een hoge eis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:10

Misschien een hoge eis, maar het is niet omdat de markt lastig is, je niet kieskeurig mag zijn. Zeker met deze prijzen, moet je iets kopen voor de lange termijn. Het is geen pakje boter die je zo weer omruilt. Dan mag je best eisen stellen aan een huis.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:28

Of 100m2 een hoge eis is, ligt ook aan waar je vandaan komt, denk ik. Wij woonden al op 80m2 (huur). Dan vind ik het niet gek om er qua ruimte wat op vooruit te willen gaan. Als je nog bij je ouders woont, dan is 60m2 ook al een hele mooie stap, dus in dat geval zou ik ook zeggen dat 100m2 misschien wat veel is.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:33

idinn schreef:
Misschien een hoge eis, maar het is niet omdat de markt lastig is, je niet kieskeurig mag zijn. Zeker met deze prijzen, moet je iets kopen voor de lange termijn. Het is geen pakje boter die je zo weer omruilt. Dan mag je best eisen stellen aan een huis.

Vind ik ook. Wij zijn ook gewoon kritisch ondanks dat deze markt je doet geloven dat je blij moet zijn als je überhaupt iets kan krijgen.
Ligt misschien ook wel aan de situatie waar je vandaan komt. Wij wonen perfect, maar willen naar een andere regio. Zitten dus niet op een schopstoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:39

Charaz schreef:
Ik moest het even opzoeken ik heb 102m2 woonruimte en vind mijn huis best ruim.

Op de 1e verdieping 3 slaapkamers, badkamer is niet groot maar wel met bad, douche, wastafel en toilet en dan nog een zolder met dakkapel waar een grote slaapkamer is.

Ook de 2 slaapkamers zijn ruim en 1 wat kleinere maar nog steeds prima slaapkamer.

In deze tijd als starter een eis hebben van minimaal 100m2 is wellicht best een hoge eis.

Ligt er denk ik aan in welk proces je zit als starter. Ik ben bijna 30, wil ooit kindjes waarschijnlijk en woon samen. Ik zou het me niet kunnen veroorloven om weer voor een te klein huis te gaan, wat we misschien nooit in kunnen wisselen met alle gekte en onvoorspelbaarheid.

Dan liever een nieuw leven starten in een nieuwe regio waar we wel zo'n huis kunnen betalen. Dan weer een te krap huis, waar we wellicht nooit meer weg kunnen komen door een rare markt, en ook nooit een gezin zouden kunnen starten etc. Consessies zul je iig moeten maken als starter (tenzij rijk, succesvol en veel geluk :D )

Nu konden wij 340K lenen wat als alleenstaande starter niet is op te brengen. 340K is niets in deze markt, maar wel meer dan als je net uit de schoolbanken komt. We zijn dus late starters qua leeftijd. Maar daardoor is onze budget (denk ik) wat hoger en dan is 100 m2 wel realistisch vind ik. Het was iig niet al te moeilijk iets te vinden wat op zijn minst aan die eis voldeed :P .

Voor iedereen die net uit de schoolbanken komt zou het huurhuisje waar wij nu zitten al een hele verademing zijn met z'n 55 m2 en tuin en 2 schuren. Voor een normale prijs (680 eu p/m). Jammer dat dat alleen qua koop ookal op 325K getaxeerd is vanwege de stad en locatie (en dan heeft deze wijk nog een moeilijk slechte reputatie ook) :') Huizen in onze straat van 90 a 100 m2 gaan voor 400 a 500K weg, dus hier was het hem niet geworden idd :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 13:58

Doubtless schreef:
horsii schreef:
Hier nu 90 M2 en twee verdiepingen en we gaan naar 126 en twee verdiepingen maar er komt wel Hopelijk een flinke aanbouw.

Heerlijk, die extra ruimte!

Wij gaan van 95 m2 (2 verdiepingen) naar 160 m2 (3 verdiepingen). Met uitbreiding van het gezin een hele welkome stap :D

Elin_ schreef:
Jouw plekje klinkt perfect (alleen wil ik dan perse een hoekwoning in het geval van een rijtjeswoning), maar voor de rest exact wat ik ook prettig vind. Ik heb geen idee wat reeel is. Aanstaande maandag hoor ik wat ik maximaal erbij kan lenen wbt garantstelling ouders, dus dat geeft ook meer perspectief waar ik naar mag / kan kijken.

Ik vrees dat het nog wel eens zo kan zijn dat je wensenlijst moet gaan inschikken, maar ik hoop dat het meevalt!

Ook heerlijk.
Gelukkig is de 90m2 nu ruim doordat met een blokken doos is qua vorm, geen loze ruimtes.
Maar idd nu met een baby is de extra ruimte welkom.
En met oog op een tweede in de toekomst helemaal.
Heerlijk ruim joh 160m2

Als onze aanbouw doorgaat zoals we voor ogen hebben is onze beneden verdieping straks 110m2.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:43

Ik ben begonnen in een huur appartement van 70m2. Toen doorgestroomd naar 129 m2 en nu dan ivm met mijn hobby/bedrijfje weer een stap verder en ik ben nu 41. De volgende keer dat ik ga verhuizen is naar het huis van mn ouders.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:57

Wij zijn net gebeld over ons bod. Deze wordt nu doorgegeven aan de verkopers. Dus we moeten nog even duimen draaien.

Deze woning is 88m2. Voor ons een enorme vooruitgang. We wonen nu veel te klein en willen ooit gezinsuitbreiding. Dus extra ruimte is wel belangrijk

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:55

Weer gebeld, er ligt een vergelijkbaar bod, tot morgen 1500 om een nieuwe bod te doen

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:12

EmptyWords schreef:
Weer gebeld, er ligt een vergelijkbaar bod, tot morgen 1500 om een nieuwe bod te doen

Wat spannend zeg!
Nu moeten jullie je dus beraden wat je gaat doen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:12

stitchlover schreef:
EmptyWords schreef:

Wat spannend zeg!
Nu moeten jullie je dus beraden wat je gaat doen?

We weten al welk tegenbod we willen doen. Hoger dan dat willen en kunnen we niet.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:24

EmptyWords schreef:

Ik vraag mij dan altijd af of dat echt zo is of dat ze jullie tot een hoger bod kunnen krijgen :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:31

Ja dat kan zomaar. Dat weet je niet.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:35

Tja, geen idee. We hadden al 20.000 overboden. Dus dat lijkt me niet echt nodig

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:54

anca schreef:
EmptyWords schreef:

Ik vraag mij dan altijd af of dat echt zo is of dat ze jullie tot een hoger bod kunnen krijgen :+

Ik vind dat raar... als ik 2 dezelfde biedingen heb, dan pas ik persoonlijk de gunfactor toe,
niet de potentiële kopers vragen voor een hoger bod op de al dik overboden prijs.

Persoonlijk vind ik dat best onbeschoft!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:56

Spannend EmptyWords!!

Het schoonhouden van zo’n groot huis vind ik in de praktijk nog best meevallen, maar we hebben wel geïnvesteerd in meerdere stofzuigrobots en een professionele dweilmachine (geen robot). Daarnaast ben ik wel opgeruimd van mezelf. De keuken maak ik altijd schoon na het koken en de badkamer ook na gebruik. We hebben wel heel veel ramen en daar heb ik een glazenwasser voor (ook voor binnen).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 17:04

Ik ga in het nieuwe huis een schoonmaakster nemen :Y)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:33

Onze eis was zo min mogelijk buren en een tuin.
Na jaren in flats gewoond te hebben ben ik helemaal klaar met buren en altijd lawaai en balkons. Haha.
We gaan nu naar een twee onder één kap woning met ruime tuin. Echt fijn dus. Kijk er nu al naar uit.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:50

listiglistje schreef:
Ik vind dat raar... als ik 2 dezelfde biedingen heb, dan pas ik persoonlijk de gunfactor toe,
niet de potentiële kopers vragen voor een hoger bod op de al dik overboden prijs.

Persoonlijk vind ik dat best onbeschoft!

Vragen mag...

Spannend hoor, hopelijk hebben jullie het na het tegenbod!