Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:49

MyWishMax schreef:
Even een hele stomme vraag hoor, maar ik kom er zelf niet uit haha.

Ik heb dus hulp in huis voor schoonmaken omdat ik het zelf niet kan. Er is nu al een maand niemand geweest en die maand daarvoor ook maar 2 keer. Je kan je voorstellen dat er wat achterstallig schoonmaakwerk is. (En niet slecht bedoeld, maar de vorige was een student die zelf geen dingen zag en vooral deed wat ik aangaf en ik geef eerlijk toe dat ik ook niet alles zie, maar bepaalde dingen zullen echt al langerebtijd niet gedaan zijn) ik kan zelf in principe een doekje door de badkamer halen, maar niet echt schoonmaken. Net als swiffer over de grond, maar niet stofzuigen en dweilen. Echt de klusjes die bijna geen inspanning vragen en binnen paar minuten klaar zijn dus en hoe langer er geen hulp is geweest hoe zwaarder die simpele klussen zijn, want niet goed genoeg bijgehouden. Met elke week hulp is het hier gewoon netjes, maar nu zie je dat er te weinig gedaan is de laatste tijd.

Nu komt er morgen een vervanger en volgende week weer een ander. Morgen heb ik geen idee hoe lang ik hulp krijg, volgende week is het 3 uur. Wat moet ik nu doorgeven dat gedaan moet worden? Wat kunnen ze in 3 uur?
Kijk, standaard is het bed verschonen, stofzuigen boven en beneden en dweilen. Natuurlijk ook stoffen, maar dat gebeurde altijd alleen beneden. De badkamer en wc, maar dan was vaak alleen bad en wc schoonmaken en niet echt uitgebreid?
Maar voor de rest ben ik het overzicht kwijt en weet ik niet wat handig is, vooral omdat het niet zeker is dat ik na deze 2 keer weer hulp krijg. Als ik nu een vaste hulp zou hebben is het veel makkelijker, want dan bespreek je dat.

De dingen die je noemt moeten ze in drie uur echt wel redden...

Suzanne F.

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:08

Belangrijkste is stofzuigen, de wc’s, bed verschonen, wastafel/douche en je keuken (blad, spoelbak, gasstel). Dat moet lukken in 3 uur.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:17

Ilsje_007 schreef:
Wij gaan ons huis verbouwen en herinrichten en ik vraag me af of jullie tips hebben om het geheel wat makkelijker te maken wbt het poetsen/schoonmaken.
Ik heb bijv al bedacht om de sierplinten met leuke randjes te vervangen door een rechte plint (minder stof), te kijken naar een bank waar de robotstofzuiger onderdoor kan en er komt een tegelvloer.
We wonen landelijk met paarden aan huis en 4 katten die in en uit lopen, dus vies wordt het sowieso makkelijk....
Hebben jullie nog tips en tricks?

Weinig frutsels neerzetten en weinig horizontale oppervlakken en ik heb een witte hoogglans keuken, ideaal doekje erlangs en schoon. Mijn vorige keuken had kaders, ziet er mooi uit, maar lastig schoonmaken. Sinds kort een bank waaronder ik kan zuigen, hiervoor een zeer lage waar je niks onder kon zien. Qua schoonmaken was het minder werk, maar de hoeveelheid onzichtbaar zand en stofvlokken :n

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:20

Alle ruimtes tussen meubelen minstens de breedte van de bek van de stofzuiger laten.
Kasten volledig op de grond, of er onder kunnen stofzuigen.
Geen randjes in de keuken, gladde kastjes.
Geen kleden, kleedjes of andere zaken op de vloer.
Hangend toilet, hangende toiletborstel.

fjordjesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:20

MyWishMax schreef:
Even een hele stomme vraag hoor, maar ik kom er zelf niet uit haha.

Ik heb dus hulp in huis voor schoonmaken omdat ik het zelf niet kan. Er is nu al een maand niemand geweest en die maand daarvoor ook maar 2 keer. Je kan je voorstellen dat er wat achterstallig schoonmaakwerk is. (En niet slecht bedoeld, maar de vorige was een student die zelf geen dingen zag en vooral deed wat ik aangaf en ik geef eerlijk toe dat ik ook niet alles zie, maar bepaalde dingen zullen echt al langerebtijd niet gedaan zijn) ik kan zelf in principe een doekje door de badkamer halen, maar niet echt schoonmaken. Net als swiffer over de grond, maar niet stofzuigen en dweilen. Echt de klusjes die bijna geen inspanning vragen en binnen paar minuten klaar zijn dus en hoe langer er geen hulp is geweest hoe zwaarder die simpele klussen zijn, want niet goed genoeg bijgehouden. Met elke week hulp is het hier gewoon netjes, maar nu zie je dat er te weinig gedaan is de laatste tijd.

Nu komt er morgen een vervanger en volgende week weer een ander. Morgen heb ik geen idee hoe lang ik hulp krijg, volgende week is het 3 uur. Wat moet ik nu doorgeven dat gedaan moet worden? Wat kunnen ze in 3 uur?
Kijk, standaard is het bed verschonen, stofzuigen boven en beneden en dweilen. Natuurlijk ook stoffen, maar dat gebeurde altijd alleen beneden. De badkamer en wc, maar dan was vaak alleen bad en wc schoonmaken en niet echt uitgebreid?
Maar voor de rest ben ik het overzicht kwijt en weet ik niet wat handig is, vooral omdat het niet zeker is dat ik na deze 2 keer weer hulp krijg. Als ik nu een vaste hulp zou hebben is het veel makkelijker, want dan bespreek je dat.

Ik ben zelf huishoudelijke hulp en bij mij is het zo dat de mensen een indicatie krijgen voor hoeveel tijd wij schoonmaken. Zo heb ik een adres gehad waar ik maar 1,5u schoonmaakte tot 4 u maar dan ene week wel andere week niet. Gemiddeld werk ik 3u per adres, maar het hangt ook wel van de werkzaamheden af. Bij sommige adressen moet ik ook de kleding wassen en strijken en het bed verschonen en bij anderen hoef ik dat helemaal niet te doen. Maar in 3u kan ik veel doen, basis dingen zoals stoffen, zuigen, dweilen, wc en badkamer en dan nog extra klusjes zoals de ramen een keer zemen, achter de verwarming stofvrij maken, gordijnen wassen, deuren en kozijnen schoonmaken etc. Vaak doe ik wel een koffiepauze met de mensen samen, dit vinden ze vaak erg gezellig, even een praatje maken hoort er ook bij. Maargoed een vaste hulp is idd prettiger, dan kun je makkelijker afspraken maken.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:26

Ik zou ook vragen om dingen zoals klinken af te nemen ivm hygiëne. Je zit er zo vaak aan namelijk...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:35

Ik zou concentreren op badkamer, wc.
Bed verschonen, stof afdoen met nat. Als je dettol in het water doet eventueel ook snel even klinken en schakelaars.
Dan stofzuigen of swifferen en dweilen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:39

MWM, heb je Tody al eens gedownload? Die geeft voor een groot deel aan welke klussen er zijn per kamer en hoevaak dit moet gebeuren. Zelf kan je dit uiteraard aanpassen. Daarnaast geeft het de zwaarte van de klussen aan (dien je zelf in te vullen).

Misschien kan je door die app bij te houden wat meer richting geven aan je hulp en in de weken dat er geen hulp is zelf beter zien wat lichte klussen zijn.

Is meer voor de toekomst dan morgen natuurlijk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:41

Ik heb idd een indicatie voor 3 uur per week, maar omdat ik nu invallers heb, als er überhaupt iemand komt, wisselen de uren dus. Het kan anderhalf uur zijn, 2 uur en noem maar op. Ligt er maar net aan wat ze hebben.
De basis dingen weet ik idd wel, maar zoals jij zegt achter de radiator of ertussen heeft nog nooit iemand gedaan. Ja, ik als ik de energie ervoor heb en ik het toevallig zie. Dat bedoel ik, veel van die extras kan ik niet bedenken. Of in ieder geval niet ter plekke, dus daar maak ik graag een lijstje voor dat ze uit kunnen kiezen welke extra's ze pakken en ik kan bijhouden wanneer wat gedaan is. En sommigen zijn zelf gewoon heel goed in 'werk' zien liggen,anderen moet je alles vertellen en daar gaat het ook fout. Is vooral dat mijn hoofd niet goed meewerkt, geheugen is slecht en als ik moe word kan ik de simpelste dingen al niet meer bedenken.

Ik snap dat de basis dingen makkelijk in 3 uur kunnen. Hoewel een badkamer uitgebreid doen wel veel meer werk is als een normale schoonmaakbeurt.

Maar dank jullie wel, ik ben een lijstje aan het maken. (Strijken zou in principe ook zo'n klus zijn maar ik vertrouw niet iedereen met strijkijzer. Heb paar keer studenten of scholieren gehad die dat nog nooit gedaan hadden haha)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:48

Ik kreeg een keer een studente, ik kwam toen net uit het zkh en moest hulp, die wist het verschil niet tussen een dweil een een vaatdoek :x dus ik was daar zo klaar mee.

Ik zou voor iedere keer proberen een extra klusje te bedenken, zoals nu je deuren en posten en de keer erop bovenop de kasten schoonmaken bijvoorbeeld.
Je kan het ook opschrijven voor jezelf.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:03

Ilsje_007 schreef:
Wij gaan ons huis verbouwen en herinrichten en ik vraag me af of jullie tips hebben om het geheel wat makkelijker te maken wbt het poetsen/schoonmaken.
Ik heb bijv al bedacht om de sierplinten met leuke randjes te vervangen door een rechte plint (minder stof), te kijken naar een bank waar de robotstofzuiger onderdoor kan en er komt een tegelvloer.
We wonen landelijk met paarden aan huis en 4 katten die in en uit lopen, dus vies wordt het sowieso makkelijk....

Op de hele verdieping dezelfde vloer leggen (bijv. tegels of laminaat), zonder drempels.
Dan kun je in één keer door met de (robot)stofzuiger of dweil.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:23

Wij hebben sinds deze week een pup in huis. Iemand kuis tips hiervoor? Alles is tegel vloer dus dat scheelt. Ik heb zo een swiffer gehaald om nat mee te doen. Dwijlen jullie daar echt mee of doe je dat alsnog met een gewone mop?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:25

Alsnog met gewone dweil. Ik heb die swiffer ook met natte doeken, maar dat is alleen voor even snel tussendoor. Helemaal met hond, enorm makkelijk als je even pootafdrukken weg wilt halen, maar de normale dweil maakt toch beter schoon. Dus dat 1 keer per week en tussendoor de swiffer. (Maar als ze een ongelukje hebben gehad eerst keukenrol en daarna alsnog normale dweil of doekje wat meteen de was in gaat en opletten met welk model je schoonmaakt)

Nu weet ik ook niet welke natte doeken je erbij hebt, maar even goed opletten of het wel veilig is als pup erop loopt en binnen kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-08-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:26

Nou, ik mezelf laten gaan. Voor 55 euro aan pink stuff en scrub mommy en daddy sponsjes :')

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:55

L_iek schreef:
Nou, ik mezelf laten gaan. Voor 55 euro aan pink stuff en scrub mommy en daddy sponsjes :')

+:)+ wat zal het heerlijk schoon worden <3
Waar heb je het gekocht/besteld?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:54

Albertina71 schreef:
Ilsje_007 schreef:

Op de hele verdieping dezelfde vloer leggen (bijv. tegels of laminaat), zonder drempels.
Dan kun je in één keer door met de (robot)stofzuiger of dweil.

Wat doe je op de muren ( vooral het gedeelte waar je binnen komt van af stal enz..) wij hebben in keuken en gaan bij achterdeur tegels tot 1.20 hoog en daar boven verf met coating ( zo handig met kinderen en honden)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:56

Ik heb van the pink stuf nu de
Cleaning paste
Miracle window and glas cleaner
Miracle toilet cleaner.
Welke is nog makkelijk er bij te hebben?

De pasta moet je afspoelen met heet water, top in de keuken en badkamer, maar zoek er nu wat bij voor alledaagse poetsdingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:32

PSvanLot schreef:
Ik heb van the pink stuf nu de
Cleaning paste
Miracle window and glas cleaner
Miracle toilet cleaner.
Welke is nog makkelijk er bij te hebben?

De pasta moet je afspoelen met heet water, top in de keuken en badkamer, maar zoek er nu wat bij voor alledaagse poetsdingen.

De Floor cleaner. Ik heb hem besteld, wordt half september geleverd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:00

Kan de floorcleaner op pvc? Dan is het misschien nog wel een optie.

Heb jij ook iets waarmee je gewoon kunt poetsen, iets van allesreiniger oid?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:20

PSvanLot schreef:
Kan de floorcleaner op pvc? Dan is het misschien nog wel een optie.

Heb jij ook iets waarmee je gewoon kunt poetsen, iets van allesreiniger oid?

Ja de multipurpose allesreiniger. Spuitfles.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:19

Er had een kat gesproeid tegen mijn glas en papierbakken, ik heb geen kat :') en er had er eentje midden op mijn grasstrookje voor huis gepoept, altijd fijn, extra werk waar je niet op zit te wachten...

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:58

[/quote]
Dan kun je in één keer door met de (robot)stofzuiger of dweil.[/quote]

Wat doe je op de muren ( vooral het gedeelte waar je binnen komt van af stal enz..) wij hebben in keuken en gaan bij achterdeur tegels tot 1.20 hoog en daar boven verf met coating ( zo handig met kinderen en honden)[/quote]

Ik dacht inderdaad aan verf met coating of een beetje hippe lambrisering tot 1.20m hoogte, zeker bij de ingang. Alles wordt daar zo vies…

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:32

Kan iemand even onverwacht langskomen? Dan ga ik tenminste schoonmaken. _O-

Heb zo weinig motivatie. Vooral stofzuigen haat ik intens. Hoe kweken jullie motivatie?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:41

MarlindeRooz schreef:
Kan iemand even onverwacht langskomen? Dan ga ik tenminste schoonmaken. _O-

Heb zo weinig motivatie. Vooral stofzuigen haat ik intens. Hoe kweken jullie motivatie?

Ik wacht tot ik gek wordt van mijn eigen rommel :+

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:41

Hier is bezoek ook de beste motivatie :D