Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:35

Gent is gelukkig heel makkelijk met beschermde panden.

Wij hoeven geen grond wel dicht bij de stad en liefst een tuintje of mooi terras. Ja wij zoeken echt de jackpot haha.

Ik ken iemand die laste en veel in het zwart: daar kwamen echt bedragen uit hoor.

Ik werk ook altijd extra en dat scheelt echt wel veel. En idd: mss spaarboekje van thuis mee of veel kunnen sparen eerste jaren.

Ik ben na mijn studies gelijk alleen gaan wonen en ja had ik nog 3 jaar kunnen thuis wonen had ik mijn droomhuis wel kunnen kopen. Maar dat was geen optie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:40

Door eerdere ervaringen heb ik een beetje een bloedhekel aan dichte buren, en waar we nu wonen heeft dat niet verbeterd. Idem dito met wonen in een dorpskern, wat een drama zeg.
Dus ik wil wel graag ofwel een rustiger plekje ofwel vrijstaand. En NOOIT nog een huis zonder minstens een eigen oprit of garage. Auto van vriend staat in de garage, ik heb bewonerskaart. Dat is pas weggegooid geld als je ziet hoe moeilijk je hier je auto kwijt kan. Er wordt een sport gemaakt om hele dagen te parkeren met een parkeerschijf, of alle gratis plekken aan het station worden ingepalmd.

Nee, als we de jackpot kunnen vinden dan zijn we weg hoor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:42

Herenhuizen vind ik ook mooi, de jaren 30 woningen vooral :j Maar dat is misschien ook omdat ik erin ben opgegroeid. Dat was wel twee onder een kap, maar wel met zo'n mooie ronde boog bij de voordeur, erker met glas in lood..
Afbeelding

Nu zou ik er nooit meer willen wonen, zo midden in de stad.. Maar het soort huizen blijf ik prachtig vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:44

De eerste bewonerskaart is hier gelukkig gratis. Al moet ik wel elke dag 5-10 min stappen naar de auto en rij ik soms echt wel veel rondjes. Zeker na mega lange werkdag om 22u thuiskomen: echt om zot van te komen! Maar dat is het stad natuurlijk.
Met buren gelukkig geen last.

‘Mijn’ huis was van een rederijbaas, uit 1890 of zo.
https://www.zimmo.be/nl/gent-9000/te-koop/huis/JV0GB/
Keek uit op het water. De gevel was wel echt superlelijk vooral omdat alles ernaast mega mooi gevels had. Maar jongens dit was groot en het was echt in verschrikkelijke staat. Maar wel prachtig toch? :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 22:51

_/-\o_ die trap en dat plafond..

Voor mijn scheiding ook in een giga herenhuis gewoond midden in de stad, glas in lood, prachtige houtsnijwerk etc etc. zo dat was echt zo mooi... voelde me soms net een prinses als ik naar beneden liep vanaf de slaapkamer.
Maar je wordt er niet in alles gelukkiger van ;-) maar ... heb nu een appartementje uit jaren '30 en ook glas in lood ensuite deuren *\o/* dus toch nog wat :P

Citaat:
Garages gaan hier al 35.000 à 50.000 euro… begin maar
hier voor het dubbele daarvan _O-

Zwart geld kun je goed gebruiken voor van alles, van kopen van boodschappen tot uitstapjes. En zeker ook je zwart geld verdienende maatjes. Denk dat er echt veel zwart rond gaat hoor. Maar wat ook wordt gezegd, kan ook erfenis, gift zijn van ouders. Uitkoop uit een zaak. Dat soort dingen.

In mijn werk ontmoet ik ook hele arme mensen. Soms zo arm dat ze in de crisisopvang niet eens fatsoenlijk ondergoed hebben laat staan simpele toiletartikelen. Zo schrijnend. En soms ook niemand die om ze geeft. Vind dat heel erg. Dan denk ik altijd: tel je zegeningen. En je spaarrekening :+ zorg dat daar altijd wat op staat. Voor het geval dat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:55

Oh man ik moet er niet aan denken om nog ooit in de stad te moeten wonen. Veel te druk, veel te veel prikkels.

Mooi huis, genoeg om op te knappen. Aparte kleur keuze... Maar wel veel authentieke details om te behouden. Ik vind dat soort huizen ook erg mooi om te zien.

In Budel Dorplein staan echt prachtige grote jaren 20-30 woningen, vrijstaand.

Alleen zo ontzettend jammer van de zink fabriek op een kilometer of minder afstand :')

Maar die huizen gaan ook nog gewoon voor de hoofdprijs weg!

https://www.funda.nl/koop/budel-dorplei ... straat-78/

Deze bijvoorbeeld.

En deze zou ik in Frankrijk graag eens bekijken. Ik zie die schuur al helemaal omgebouwd naar woning met prachtige grote ramen.

https://m.paruvendu.fr/immobilier/vente ... 1KIVHMN000

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:00

Dat zwart klussen kan wel oplopen ja. Maar heb niet het idee dat hij dat veel doet.
Altijd in het weekend op het voetbalveld met z’n kinderen en terrasjes en uitjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:01

Wauw prairy ook echt prachtig die! Maar wat een werk ook. Je verslikt er je echt snel op op zoiets.

Vanhuisuit: mooie post :j zet de dingen even weer in perspectief :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:02

Prairy schreef:
Oh man ik moet er niet aan denken om nog ooit in de stad te moeten wonen. Veel te druk, veel te veel prikkels.

Mooi huis, genoeg om op te knappen. Aparte kleur keuze... Maar wel veel authentieke details om te behouden. Ik vind dat soort huizen ook erg mooi om te zien.

In Budel Dorplein staan echt prachtige grote jaren 20-30 woningen, vrijstaand.

Alleen zo ontzettend jammer van de zink fabriek op een kilometer of minder afstand :')

Maar die huizen gaan ook nog gewoon voor de hoofdprijs weg!

https://www.funda.nl/koop/budel-dorplei ... straat-78/

Deze bijvoorbeeld.

En deze zou ik in Frankrijk graag eens bekijken. Ik zie die schuur al helemaal omgebouwd naar woning met prachtige grote ramen.

https://m.paruvendu.fr/immobilier/vente ... 1KIVHMN000

Dat is toch geen duur huis voor net geen 400m2?
Er moet veel aan gebeuren, maar als het af was geweest zou je er meer dan het dubbele voor betalen.

Gemiddeld rijtjeshuis met achterstallig onderhoud doet rond de 100m2 en die heb je niet voor 275000...

Wat een geweldig object voor iemand die heel zelf kan. Zorgen dat je een goede woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamers hebt zodat je er in kunt wonen en daarna kamer voor kamer alles authentiek restaureren.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 09-06-21 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:04

Samantha_ schreef:
Dat zwart klussen kan wel oplopen ja. Maar heb niet het idee dat hij dat veel doet.
Altijd in het weekend op het voetbalveld met z’n kinderen en terrasjes en uitjes.

Met zwart kun je ook geen huizen kopen. Hooguit je vakantie en een gedeelte van je verbouwing financieren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:08

In België gelooft e bank je op je woord over wat je verdient is mijn ervaring. Als je ze vertelt dat je in het zwart nog zoveel verdient zijn er dus echt banken die dat meenemen in de berekening.

Dat huis van 400m2: daar verbouw je zo voor 400.000 aan in België qua kosten. En dan nog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:10

Wat een mooi uitzicht bij dat Franse huis, Prairy! Daar zou ik ook zo kunnen wonen, dan maakte het me niks uit hoe groot/klein of lelijk het huis zou zijn :')
En prachtig dat huis in Budel! Flinke bedragen wel.

Ben ik blij dat onze boot niet meer kostte dan de garages bij poes in de buurt :') Net op tijd gekocht, in de botenwereld zijn de prijzen sinds corona ook drie keer over de kop gegaan..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 06:18

PSvanLot, de ligging is ruk, de zink fabriek is daar net niet tegenover. Tenzij het al gesaneerd is, is de grond zwaar vervuild.

En je moet zeker voor 200k nog verbouwen om het weer in oude glorie te herstellen. Dan vind ik een vraagprijs van 600k best aan de hoge kant. Ik ben er wel eens langs gereden, verf is al helemaal afgebladderd van de ramen, als dat een indicatie is van het gepleegde onderhoud, houd ik mijn hart vast voor de staat van de rest van het huis.

Annemiek, ja dat geloof ik wel, net als de prijzen van campers en caravans. Wij hebben de onze met wat mazzel gekocht denk ik zo, en moeten hem helemaal opknappen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:30

poes schreef:
In België gelooft e bank je op je woord over wat je verdient is mijn ervaring. Als je ze vertelt dat je in het zwart nog zoveel verdient zijn er dus echt banken die dat meenemen in de berekening.

Dat huis van 400m2: daar verbouw je zo voor 400.000 aan in België qua kosten. En dan nog.

Je hoeft daar geen loonstroken of jaaropgaven te overleggen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:35

Prairy schreef:
PSvanLot, de ligging is ruk, de zink fabriek is daar net niet tegenover. Tenzij het al gesaneerd is, is de grond zwaar vervuild.

En je moet zeker voor 200k nog verbouwen om het weer in oude glorie te herstellen. Dan vind ik een vraagprijs van 600k best aan de hoge kant. Ik ben er wel eens langs gereden, verf is al helemaal afgebladderd van de ramen, als dat een indicatie is van het gepleegde onderhoud, houd ik mijn hart vast voor de staat van de rest van het huis.

Annemiek, ja dat geloof ik wel, net als de prijzen van campers en caravans. Wij hebben de onze met wat mazzel gekocht denk ik zo, en moeten hem helemaal opknappen.

Las dat de grond idd gesaneerd is. Het is veel geld, maar ik denk ook een mooie kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:25

Ze vragen wel loonstroken of jaaropgave, maar als ze die van mijn vriend zien met 11 jaar werkervaring in het bedrijf is dat gesprek vaak snel afgelopen en goedgekeurd 8-) Helaas voor hen is hij zuinig en wil niet tot maximale gaan, dan vinden ze het wel jammer ja. Dat ervaren we wel vaker, dat mensen denken dat iemand met een hoog loon met gemak uitgeeft. Of een hoge lening wil afsluiten.

Wij zouden willen kopen zonder onze huidige woning te verkopen. Huur is in België een belastingsvrije inkomst en dus best interessant als je een 2e woning hebt of wil kopen. Ofwel spek je daarmee een deel van de aflossing, ofwel kan je dat mooi sparen. Ook voor ouderen in een rusthuis is het interessant, omdat huurinkomst van hun woning vrijgesteld wordt bij berekening van zorgtoeslagen. En geld van een verkocht huis niet. Dus daar is ook nog flink wat te halen hoor.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:47

poes schreef:

ECHT? :wow:

Hier zijn ze redelijk correct wel denk ik, enige nadeel vind ik dat alles tegenwoordig online moet.

Varekaj, tot je max gaan is absurd. Soms pushen ze daar echt naar heb ik ervaren. En dan kijken ze je aan of ze water zien branden als je daar niet in mee wil gaan .... Pipo's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:54

De huizenprijzen zijn echt niet normaal nu.
Wij kunnen ons huis met flinke winst verkopen, maar om iets terug te kopen zouden naar onze wens (ruime woning met stallen, bak, weiland etc.) zouden we echt aan de max moeten zitten en alle overwaarde mee moeten nemen in de hypotheek. Nou laat maar even zitten, lijkt me nogal benauwend.
Daarbij kunnen we het op papier misschien wel, maar ons uitgave patroon is daar niet naar. We gaan regelmatig uiteten, kopen veel merkkleding, hebben 2 auto's, een paard, gaan 2 a 3x per jaar met vakantie.
Denk dat we elk dubbeltje zouden moeten omdraaien.

Ik heb toch een meevaller: Mijn auto startte gister niet bij mijn man, later weer wel en ook op zijn werk deed hij het gewoon. Toch doorgereden naar de dealer om de auto te laten checken.
Wat blijkt? Het ligt aan hemzelf... is een automaat gewend dus hij kreeg hem niet aan de praat.
Heb hem keihard uitgelachen, maar ben in ieder geval blij dat ik geen nieuwe accu oid nodig heb.

Gisteren een hele nette fiets voor mijn dochter via marktplaats gekocht voor 50 euro, nog vlakbij ook.
Had precies dezelfde gezien voor 110 euro, die was nog 40 km bij ons vandaan ook.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:43

PSvanLot schreef:
Wij kochten vier jaar geleden en door de gekte en ons lage aankoopbedrag is de overwaarde 1.5x zo hoog dan de aankoopprijs.
Maar heel eerlijk heb ik daar niks aan, want ik koop er niks fatsoenlijks voor terug.

Ik haal deze nog even aan. Afhankelijk van je hypotheek kan dit je zeker wat opleveren. Een lagere hypotheekrente. Daar zou je nog naar kunnen kijken als je dat nog niet gedaan hebt.

Wat betreft die seniorenwoningen, die staan hier ook te koop.
Voor best een schappelijke prijs. Alleen bedragen de servicekosten dan €700.
Daar ga je als jongere niet wonen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:10

Luxorvalkje schreef:
PSvanLot schreef:
Wij kochten vier jaar geleden en door de gekte en ons lage aankoopbedrag is de overwaarde 1.5x zo hoog dan de aankoopprijs.
Maar heel eerlijk heb ik daar niks aan, want ik koop er niks fatsoenlijks voor terug.

Ik haal deze nog even aan. Afhankelijk van je hypotheek kan dit je zeker wat opleveren. Een lagere hypotheekrente. Daar zou je nog naar kunnen kijken als je dat nog niet gedaan hebt.

Als ze dan elke dag voor me koken en schoonmaken zou ik dat nog wel prima vinden :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:46

Luxorvalkje schreef:
PSvanLot schreef:

We hebben een rente van 1.9 dus daar is nog weinig af te krijgen. ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:13

@Zonnebloem, ik snap dat je m uit hebt gelachen :') . En natuurlijk dat het niet aan je auto lag!

Ik vind de huizenmarkt nu stom :') . Wat een prijzen vragen ze zeg!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:30

Zonnebloem, hahaha stiekem moet ik erom lachen van die auto! :))

Huizenprijzen zijn gestoord, zelfs hier in het dorp (waar veel mensen uit de randstad komen wonen, want betaalbaar en relatief dichtbij grote steden). 3 huizen verderop stond een tussenwoning te koop voor €350.000 en die is verkocht voor €390.000 :wow: Deze woningen zijn vorig jaar opgeleverd en waren destijds beschikbaar vanaf €210.000

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:56

Wel leuk voor de spaarboek.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:00

PSvanLot schreef:
poes schreef:

Je hoeft daar geen loonstroken of jaaropgaven te overleggen?

Jawel maar enkele 100 euro loon erbij doen kan wel.