Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 08:40

Ik hoorde idd dat jullie ook op zoek zijn! Fijn dat jullie nog lekker de tijd hebben om iets geschikts te vinden. Wij hebben ook geen haast, maar ik zou het wel leuk vinden als het dit jaar zou lukken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 08:59

Nadir, gaan jullie eerst kopen en dan verkopen?

Esplendido, wat bijzonder: verkocht maar je mag er nog jaren in?

Vjestagirl, fijn dat je het huis nog even in kon en dus ook nog een aannemer hebt gevonden.

Ik kan ook niet wachten, ik ben net zo’n klein kind dat de dagen aan het afstrepen is :o
Nog 11 dagen ...

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:06

Hoe werkt dat dan Nadir? Als je voor die tijd een huis vind ga je eerder en gaat de nieuwe eigenaar er vroeger in of zo? Ik heb nog niet gehoord dat zoiets kon? Ik heb het onze dat wel eens gevraagd of zoiets kon dat je iets langer tijd hebt en die was heel stellig van niet.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:13

Fitzroy, wij gaan kopen met voorbehoud van verkoop eigen woning. Wij hebben het 12 jaar geleden andersom gedaan, eerst gekocht en toen begon de crisis. Het gevolg was dat we 9 jaar met dubbele lasten hebben gezeten omdat het huis niet verkocht. Dat gaan we niet nog een keer doen. :+ Ik zorg er nu voor dat alles klaar is voor de verkoop, als we dan met een huis bezig zijn kan ons huis direct online.

Hobbyhorse, ik denk dat je Esplendido bedoelt?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:16

Ons huis is niet verkocht aan een particulier en wordt gesloopt zodra wij vertrekken. De situatie is daardoor natuurlijk heel anders dan wanneer je verkoopt aan een particulier.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:17

Oops ja Espendido bedoelde ik inderdaad, dank voor de uitleg!
Dat is natuurlijk een bijzondere situatie.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:20

Wat voor iets zoeken jullie Nadir dan houd ik mijn oren en ogen open voor jullie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:23

Oef, ja, dan snap ik dat jullie er zo voor kiezen in deze markt. 9 jaar dubbele lasten, joh. Daar word je echt niet blij van. Lijkt mij een horrorscenario.
Je weet maar nooit. Zul je inderdaad net zien dat de huizenmarkt in elkaar stort.

Esplendido, dat is inderdaad een apart verhaal. Ik kreeg al beelden van een zeker huisje op Funda in Friesland dat je kon kopen maar waar mensen in zaten die verder niets betaalden en er ook in bleven :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:01

Nadir wat een horror dan. Esplendido dat is wel rustig kijken dan.

Hier gisteravond een :oo moment. Een hoop berichten van mijn zus, hoor ik nagenoeg niks van (ligt gevoelig aan haar kant). We kregen verhuisdoos fotos. Die heeft een impuls aankoop gedaan, een huis. :oo Impuls als in ze heeft net vorige maand alle kozijnen laten vervangen in haar huis. En kennelijk vorige week iets voorbij zien komen. Deze week gekeken en gekocht. Kon zo snel want huis stond al tijdje te koop tegen een in mijn ogen veel te hoge prijs, ja snap wel waarom. -O-

Zonder keuring, of voorbehoud verkoop eigen huis of wat ook. Ik hoop echt wel ovb financiering. -O- Haar vraag op mijn is er iets uit de keuring gekomen. Welke keuring? Volgens makelaar was er wat normaal licht onderhoud, dus er hoefde geen keuring gedaan te worden volgens hem >;) := :n oef maar de fotos die ik zag slik. Echt fikse vocht problemen die normaal niet even gedaan zijn, een dak met twijfels,een muur waar je daglicht doorheen ziet. B-) en nog meer dingen die erg merkwaardig zijn bij een 25 jaar jong huis. :?

En nu kan ik alleen maar "blij" reageren. Heb haar veel geluk toegewenst en de positive dingen gezegd. Weet namelijk als ik die punten ga noemen het fout afloopt. Ik hoop echt zo dat het gaat meevallen. Maar ook mijn paps had zoiets van oh ok eh :o?, verrassend. Hecht contact met de buren, passen over en weer op op kind of hond. En dan 20 km verderop verhuizen naar een woning die echt zoveel slchtere conditie heeft dan ze nu woont. De nieuwe eigenaren krijgen er echt een tophuis aan. :j Als het hier zou staan en betaalbaar hoefde ik niet te twijfelen.

Een dergelijke makelaar kan beter uit mijn buurt blijven grrrr.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:49

Het was idd geen pretje. Toen wij ons huidige huis kochten was de markt ook aan zn top, we hadden dit nooit verwacht. Maar goed, dat gebeurt vast geen tweede keer. :D

Jeetje, wat een bijzonder verhaal van je zus karuna. Mensen doen gekke dingen in deze markt om maar aan een huis te komen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:53

Nou ja zij was dus echt niet op zoek naar een huis. Gewoon niet :n tot 1,5 week geleden en het huis dat ze gekocht heeft had ook geen last van biedingsgekte of over elkaar struikelende kijkers. :n geen standaard doelgroep voor, en juist deze. Voor mij onbegrijpelijk. Voor hetzelfde geld had ze beter, mooier en groter kunnen kopen in diezelfde plaats. Dit had ze ook crisistijd kunnen doen -O- gewoon niet nadenken maar bv paard kopen om zijn mooie gekrulde manen zonder dat je er een deskundige bijhaalt. En daarna er achter komen dat je een versleten slachtpaard hebt gekocht voor teveel geld bij een louche handelaar.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:47

Hobbyhorse schreef:
Hoe werkt dat dan Nadir? Als je voor die tijd een huis vind ga je eerder en gaat de nieuwe eigenaar er vroeger in of zo? Ik heb nog niet gehoord dat zoiets kon? Ik heb het onze dat wel eens gevraagd of zoiets kon dat je iets langer tijd hebt en die was heel stellig van niet.

Oh dat kan wel degelijk hoor, mitsdien beiden partijen zich daar in kunnen vinden. :j

Ik heb mijn nieuwe woning vorige jaar november gekocht met de afspraak dat verkopers de woning op ieder moment, binnen 1 maand en uiterlijk vóór 1 mei mogen overdragen. Een uiterlijk termijn dat 6 a 7 maanden in de toekomst ligt is vrij uitzonderlijk in de huidige markt, maar verkopers waren bang dat ze niet tijdig iets nieuws konden bemachtigen en wilde graag een zo laat mogelijke opleveringstermijn. En bovendien moest ik mijn oude woning toch nog verkopen, dus ik durfde het risico wel te nemen.

Hadden mijn verkopers echter al in januari een nieuw huis gevonden, dan hadden ze dit 1 maand voor de door hun gewenste overdrachtsdatum kenbaar moeten maken en had ik de sleutel van mijn nieuwe huis bijv al op 1 februari kunnen krijgen. Helaas hebben de verkopers van mijn nieuwe huis nog steeds niets gevonden en zal de leveringsdatum dus vrijwel zeker 1 mei worden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:09

Contractueel gezien kun je heel veel afspreken idd. Zo lang je het beiden maar eens bent.

Maar onze situatie waarin we nog een paar jaar de tijd hebben om iets nieuws te vinden dat komt tussen particulieren, denk ik, zelden voor. Die willen meestal niet een huis kopen en dan nog een paar jaar moeten wachten tot ze er kunnen gaan wonen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 00:37

Wij hebben ook 6 maand over de overdracht staan. Die datum kan naar voren, maar niet naar achter. Het is idd maar net wat de beide partijen afspreken. Omdat wij ook eerst ons huis moesten verkopen voor wij wat anders konden kopen hebben wij die 6 maand als datum aangegeven. Maar mochten wij eerder hier eruit kunnen gaat die datum naar voren. Onze kopers hopen daar ook wel op. Die staan al te trappelen om erin te trekken.

Denk dat je daar heel verstandig aan gedaan hebt Karuna. Her circus her monkeys ;) Heb jij al meer info of jij nu wat kunt kopen ja of nee??

Iemand nog interesse in het vervolg van de soap hier?? Laat ik het zo zeggen een huis kopen begint al net zon soap te worden als het huis verkopen :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 00:45

Nee er wordt hard gewerkt om hypotheek te krijgen. -O- maar weet nog niks. Donderdag gesprek weer met adviseur.

Rina ja sappige verhalen graag :D

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:35

Ja Rina graag.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:58

Nou komen de sappige verhalen :D Huis wat we gevonden hadden, bod gedaan, biedingen over en weer, bod geaccepteerd, en toen kwam het voorlopige koopcontract met een leuke bijlage van rijkswaterstaat die een bodemonderzoek eiste. Dat was niet door de makelaar aan ons gemeld. Verkoper wilde geen laten doen, ondanks dat makelaar ze dat al heel vaak geadviseerd had. Toen wij weigerden dit koopcontract te ondertekenen als er geen aanvulling in kwam, dat als er vervuiling gevonden werd, de kosten van reiniging/verwijdering verontreinigde grond voor rekening van de verkoper zou zijn, wilde ineens de verkoper toch zelf een bodemonderzoek laten doen.
Omdat een bodemonderzoek makkelijk 4 weken kan duren, zij bij verontreiniging eerst zichzelf wilden beraden, heb ik bij wederhelft aangedrongen verder te zoeken. 1 juli uiterlijk moeten wij hier eruit en ik zag en zie dit gewoon spaak lopen.

Dus opnieuw de PC ingedoken, en een ander huis gevonden. En op dat moment kwam op Funda een huis te koop in Blijham met 2 Ha. Wederhelft gelijk de makelaar gebeld, 5 over 9 maandagmorgen, en die had op dat moment al 10 bezichtigingen staan voor dat huis. Toen ik dat hoorde zei ik al direct tegen wederhelft dat dat een bieden object zou worden. Wilde hij niet geloven, maar ik kreeg gelijk. Afgelopen maandag hebben wij eerst het ene huis bekeken, en smiddags die in Blijham. Daar kreeg wederhelft dus te horen dat er 12 kijkers mochten kijken, een eenmalig bod uitbrengen en je kreeg dan vrijdags te horen of je het mocht kopen of je bod was afgewezen. Maaarrrrrrr :D zowel wederhelft als ik waren veel meer weg van het eerste huis :j En dinsdag heeft hij daarop een bod uitgebracht. Met wat over en weer is ons bod geaccepteerd. Het voorlopige koopcontract is al ondertekend door ons en gaat morgen op de post naar de makelaar.
En ja tuurlijk is er een extra dingetje, anders zou het niet ons huizenkoopdingetje zijn :') Huis wat we nu gekocht hebben heeft van zichzelf niet genoeg land. Alleen ben ik dit keer ipv eerst huizen te gaan zoeken, eerst stukken land gaan zoeken die te koop stonden :+ :D en dan kijken of er een huis in de buurt te koop stond. In geval van dit huis ligt er op een paar honderd meter afstand een perceel land van iets meer dan 1 Ha te koop. Daar zijn we nog in onderhandeling. Dus maar hopen en duimen dat ook dat gaat lukken. Dat ik dan een stukje met de paarden moet lopen naar de wei stoort mij niet, heb ik hier ook verschillende jaren gedaan. En in de wintermaanden kan je ze gewoon thuis houden, een klein beetje wei is er nog bij het huis en we gaan natuurlijk een paddock aanleggen.

Tot zover onze huiskoopperikelen :D Mag echt hopen dat het nu ook echt over is. Dit is niet goed voor mijn zenuwen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:15

Wow gefeliciteerd zeg!
Super fijn, maar dat verhaal van dat bodemonderzoekpapier als je gaat tekenen is echt best wel gek.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:16

Rina, jeetje wat een verhaal zeg!
Ik denk dat we maandag middag hetzelfde huis in Blijham hebben bekeken :P fijn dat het andere huis in de smaak viel en dat jullie bod geaccepteerd is. Gefeliciteerd! Ik ben wel benieuwd welke het geworden is!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:35

Hahaha MightJoe hoe laat waren jullie in Blijham?? Wij hadden 13.15 uur. En nog veel nieuwsgieriger hebben jullie een bod gedaan? en zo ja is die geaccepteerd? Mag ook via PB hoor.

Wat we nu gekocht hebben hou ik nog even voor me. Ik zie nu meer dan spoken op de weg :P Na 2 jaar huis verkopen, willen kopen maar niet kunnen. Zodra de financiering rond is zal ik het uit de doeken doen.

@HH ja was ook apart. Het was wel gezegd dat verkoper geen bodemonderzoek wilde laten doen. Maar dan even in je voorlopige koopcontract die verplichting vinden was even niet grappig. Het gaat daar om een erfkwestie, en verkoper en dus erfgenaam wil natuurlijk zo weinig mogelijk geld verliezen van dr erfenis. Maar dit zo op een koper z'n brood gooien is niet netjes. Oja thanks. Ben echt weg van dit huis.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:44

Rina, dus nog geen bericht over de grond gehad? of een tegenbod oid?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:49

Tegenbod was vrijdagmiddag laat. Daar gaat wederhelft morgen op reageren. (Grinnik Claudia weet dus meer :D )

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:54

Ik was van het hele spektakel al op de hoogte hé _O-
Maar verwacht je er uit te gaan komen met de grond?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 22:47

Gefeliciteerd Rina! Nu duimen dat het ook met de grond gaat lukken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:42

Wat een verhaal, rina. Jullie maken wel aparte dingen mee zo. Ik ga duimen dat het lukt met de grond.

MightyJoe, ben jij de gelukkige in Blijham geworden?