[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:21

[***] schreef:
Even een stille meelezer, maar ik kan me hier eerlijk gezegd heel slecht een beeld bij vormen. Iemand een foto van vloerbedekking in soortgelijkig situatie?

Hier een stukje bij de voerbakken

Afbeelding

en verder langs de randen van de paddock zodat ik met een zware kruiwagen niet door het rulle of sompige zand hoef :)

Afbeelding

Nu ze je ze al niet eens meer liggen en is alles een egale grauwe zandkleur :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 17:54

Haarbal schreef:
Ik heb je hele topic in 1 ruk uitgelezen, wat een droomplekkie! Jullie zijn goed bezig hoor! Ik kom graag een keer een dagje helpen bramen knippen, draad trekken, zand scheppen etc. Dus als je een keer een dagje een paar handen nodig bent dan roep je maar. Ik mis het lekker buiten bezig zijn bij de paarden enorm namelijk.

Dankjewel!

Het lijkt hier gelukkig weer een klein beetje de goede kant op te gaan en gezien hoe enorm slecht het op enig moment ging, is dat een enorme opluchting.

Ik hoop daarmee ook dat we misschien tóch dit seizoen de meidoorn kunnen gaan aanplanten (en wellicht ook -een deel van- de andere hagen), dus als dat doorgaat is hulp meer dan welkom!

Afbeelding
De laatste dag van het jaar al weer! Blijft altijd absurd hoe snel de tijd gaat. Vorig jaar waren de paarden er toen net een weekje. Ze trekken zich gelukkig erg weinig aan van het vuurwerk (en het lijkt hier al een paar dagen net een oorlogsgebied met alle carbid).

Mijn vriend man ( :D ) heeft vandaag nog drie aanhangers met snoeiafval weggebracht om nog even maximaal onze gratis groenkilo's van dit jaar te kunnen gebruiken :D . En vanaf morgen hebben we mooi weer nieuwe gratis kilo's voor 2020 voor restafval ook (700kg uit mijn hoofd). Kunnen we weer stappen gaan maken met verder opruimen van het terrein.

En we hopen natuurlijk heel erg dat ergens de komende maanden éindelijk het nieuwe dak er op komt.

neile

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:19

Ik blijf volgen. Jij zit daar ook in wild-gebied denk ik? Waar wij erg last van hebben bij aanplant is vraat door dieren (herten?). Ik plant via Natuurpunt steeds stekjes van meidoorn, winterlinde,... ik heb er nu een kippendraadje rond gezet maar dat is eigenlijk idioot want de tak steekt er alsnog bovenuit. Ik hoop dat jij een betere manier vindt (en die dan wil delen ^^) of gewoon geen last hebt hiervan want dat is wel zo'n dingetje...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:20

neile schreef:
Ik blijf volgen. Jij zit daar ook in wild-gebied denk ik? Waar wij erg last van hebben bij aanplant is vraat door dieren (herten?). Ik plant via Natuurpunt steeds stekjes van meidoorn, winterlinde,... ik heb er nu een kippendraadje rond gezet maar dat is eigenlijk idioot want de tak steekt er alsnog bovenuit. Ik hoop dat jij een betere manier vindt (en die dan wil delen ^^) of gewoon geen last hebt hiervan want dat is wel zo'n dingetje...

Belangrijkste vraat van jonge boompjes is meestal konijnen en zulk klein spul. In de bosbouw hebben ze daar boko's voor (boomkokers), zie je in GB heel veel als er bossen worden herplant.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:36

Echt? Want het lijkt van bovenaf aangevreten. Echt het stokje dat nog uit de grond steekt maar vanboven getopt is?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:14

Er is natuurlijk altijd risico dat reeën en herten de jonge aanplant lekker vinden, maar de meeste vraat is van laag bij de gronds wild :)
In dat geval kun je kijken of je er wat hogere boko's omheen kunt zetten.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:02

Ik zet alles eerst in potten tot het wat groter is, en daarna een soort kooitje van draad erom heen als dat nodig is. Mijn hond heeft een appelboom en een kersenboom afgebeten halverwege de stam, waren ook nog jonge boompjes... echt balen!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:33

Fijn dat het weer de goede kant op lijkt te gaan! Ben heel benieuwd naar alle updates van het komend jaar. ;)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 02:48

in 1 ruk uitgelezen, hopelijk komt het nieuwe dak er snel aan, nieuwsgierig hoe het nu gaat alhoewel met al die regen... bah.. hoe houden de tracks het nog nu etc?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 19:27

Weer een tijd stil geweest. Zie dat ik eind dec mijn laatste bericht had geplaatst dat het weer wat beter ging. Dat was te vroeg gejuicht helaas. Was een korte opleving en daarna weer dubbel zo hard instorten. Maar inmiddels wel nog wat medische trajecten verder en weer een boel kunnen uitsluiten en een stuk meer duidelijkheid. Ik stond net helemaal aan het begin van het revalidatietraject toen COVID om de hoek kwam kijken waardoor alles eerst van de baan is.

Het lijkt nu echter toch in kleine stappen gelukkig echt blijvend wat beter te gaan met nog wat meer aanpassingen etc. Ik hoop enorm dat het deze keer blijvend is en in een positieve lijn omhoog blijft gaan :o .

Qua huis zijn er verder geen updates meer (ook nog niks weer van de aannemer gehoord). Op de track hebben we nog 1 aanpassing gedaan (nou ja, mijn man dan :+ ).

Met de énorm natte winter liepen wij er ondanks de zandgrond toch ook tegen aan dat het rond de voerbakken echt kapot werd getrapt en echt blub werd. Ik ben op enig moment alleen nog in de stallen gaan voeren (dubbel bonus, want verder dan dat lopen lukte mij ook toch niet meer :') ). Overigens hield het grootste deel van de track zich heel erg goed! Zeker het meer hooggelegen deel was zo'n 80% weer droog zodra het een paar uur stopte met regenen. Alleen het lager gelegen deel waar ook de poel zit heb ik op enig moment wel afgesloten. Het deel rond de poel overstroomde op een gegeven moment een heel deel van de track wat daar direct omheen zit en kwam zelfs een heel stuk het weiland in. En dan ben ik wel weer heel erg blij met het flinke hoogteverschil waardoor de andere kant dus wel goed bleef!

Deze foto heeft mijn man gemaakt terwijl hij op de track stond naast de poel :+
Afbeelding

Terug naar de voerbakken.
Ik heb naar een heleboel opties en mogelijkheden gekeken. Zoals ik volgens mij in het topic al eerder had aangegeven wil ik liever niet betegelen omdat ik al een keer een paard ben verloren aan het (heel naar) uitglijden op verharding. En aangezien mijn merrie nogal een vuurpaard is zie ik het daar ook wel mis mee gaan. Je hebt wel ook een heleboel leveranciers van prachtige speciale matten, maar ook dat is erg aan de prijs als je meerdere voerplaatsen wilt maken die ruim genoeg zijn. We hebben nu eerst een pilotprojectje gedaan. Namelijk het ingraven van 4 kunststof pallets (kunnen met 1.000kg per stuk belast worden) en deze afgevuld met zand. Het kan zijn dat ik er in het najaar nog een stuk vloerbedekking overheen leg ook, maar dat ga ik tegen die tijd even bekijken.

Nadat het een paar dagen droog was geweest afgraven van de bovenlaag. Na de laag blubber was het het al vrij snel kurkdroog (denk na 15 a 20cm)
Afbeelding

De pallets er in en zijkanten weer afgevuld .
Ze zijn overigens 1.10 * 1.10 per stuk.
Afbeelding

En gevuld met zand! Tussendoor een paar keer flink de tuinslang erop gezet zodat het zand goed in de pallets is gelopen. Vermoed dat we nog wel een keer moeten aanvullen als het flink gaat regenen weer, maar ook dat zien we dan wel weer.
Afbeelding

En Dailey helpt ook graag mee met het verder aandrukken van het zand :D :D Schijnbaar al echt en favo plekje inmiddels ook, want hij ligt er bijna elke ochtend op het moment haha!
Afbeelding

En inmiddels begint alles weer mooi groen te worden en uit te lopen. Bonusfotootje van hier uit het kleine raampje van de woonkamer net. En dan kan ik alleen maar heeeeel erg veel zin hebben in tig stappen verder wanneer we hopelijk onze woonkamer aan de andere kant van het huis hebben en grote openslaande deuren daar zodat we vanaf de bank een groot deel van de track kunnen overzien <3
Afbeelding

Na zo een stiekem toch wel best angstige winter is het echt een cadeautje om weer meer ruimte te krijgen qua kunnen en voorzichtig weer toekomstplannen te kunnen en durven maken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:42

Wat een fijn bericht Marlies!
Top dat je je weer een stuk beter voelt. Hopelijk zet de stijgende lijn zich voort.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:42

Wat fijn weer wat van jullie te lezen. Balen dat de gezondheid zo'n issue is ( hier ook..) ik wens je kracht moed en natuurlijk heel veel gezondheid vanuit oost-vlaanderen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:52

Wat een heerlijke plaatjes :+:

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 08:57

Wat ziet het er heerlijk uit zeg, gaaf dier die vos. Ik hoop dat het je heel vlug lichamelijk nog beter afgaat...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:44

Haha Dailey helpt goed mee!
Mooie foto’s en goed om te horen dat je die stijgende lijn te pakken hebt! Voorzichtig mee zijn hè!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:02

Oh jeetje Marlies het was ook wel een best ongeluk, ik hoop dat het snel beter gaat!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:34

Fijn dat het nu weer een beetje beter gaat.
En een fijne droge voerplek, heel fijn. Hopelijk werkt dit systeem prima.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 12:59

Bedankt iedereen <3

Gisteren zelfs even weer te paard gezeten :D :')
Altijd zo fijn als ze zoveel vertrouwen hebben. Even heerlijk met hem geknuffeld!

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:15

:+:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:16

Op een liggende, door de zon verwarmde dikbips :+:

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:11

Da's helemaal niet verkeerd.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 20:38

Vandaag werd de mestbult eindelijk weer leeggehaald. Daardoor even de paarden aan 1 kant van de track "opgesloten". En toen ik ook nog bezig ging om een weilandje ondertussen vrij te maken van JKK (halve kruiwagen vol al weer -O- ) was dat meer dan genoeg prikkel voor de paarden voor Zoomies :D :D

Ze hadden al meerdere rondjes gedaan, dus dacht dat filmen niet zoveel zin meer zou hebben. Maar ze crosten nog mooi even door :D Zie bollie ook de bochten door crossen :+ :D :D :D . En dan te bedenken dat hij toen ik hem net had gekocht en hier thuis had, elke bocht terug ging naar stap omdat hij het gewoon niet redde in galop :') . Wel echt genieten zo'n track!

En man heeft ondertussen nog de rest van het lakwerk aan de uitbouw afgemaakt en het raam van wat vroeger de slaapkamer was (op dit moment 'opslag' en uiteindelijk waarschijnlijk keukenraam).
Afbeelding

Blijft leuk als je het naast de 'voor' zet haha :D
Afbeelding

Helaas nog steeds niks weer gehoord van de aannemer, dus deze week gaan we zelf maar even weer contact opnemen.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:01

Geweldig! Zie ze rennen. Heerlijk om naar te kijken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:26

Lekkere zoof zoofjes!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:17

Hoi TS, ik kan het niet meer terugvinden in je topic maar jullie hebben toch hooi de zolder op gesleept via een trap? Wij zitten nl in een vergelijkbare situatie (wel een ruime zolder, nog geen handige toegang om hooi te lossen). Ben heel benieuwd hoe jullie dat toen precies opgelost hebben.