[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:14

Lifaya, vergeet je niet dat je als eigenaar ook hogere vaste lasten hebt en dat het onderhoud er ook behoorlijk in hakt?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:34

Liezel1 schreef:
Lifaya, vergeet je niet dat je als eigenaar ook hogere vaste lasten hebt en dat het onderhoud er ook behoorlijk in hakt?

Daar ben ik mij zeker van bewust al zal dit best mee kunnen vallen als je met een goed onderhoude woning begint.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:41

Hier ook op zoek naar een koophuis, nu een huurhuis. Hebben een leuk huis gezien, maandag 2e bezichtiging.

Hebben jullie bij het aankopen van een huis een aankoopmakelaar in de arm genomen?
Zeker met het oog op onderhandelingen etc ?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:11

Eydis schreef:
Hier ook op zoek naar een koophuis, nu een huurhuis. Hebben een leuk huis gezien, maandag 2e bezichtiging.

Hebben jullie bij het aankopen van een huis een aankoopmakelaar in de arm genomen?
Zeker met het oog op onderhandelingen etc ?

Ja, wij wel. Zij had slimme biedingen waardoor we naar onze mening het huis hebben gekregen :) Het spande er echt om zegmaar. Daarnaast zag zij dingen die wij niet zagen, stelde zij de betere vragen.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:39

Wij hebben beide huizen zonder aankoop makelaar gekocht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:52

Hier ook zonder , huis bouwkundig laten inspecteren en zijn idee qua waarde kwam exact overeen met het onze
Onderhandelen ook gewoon zelf gedaan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:21

Wij ook zonder. We hadden een goed idee wat het huis waard was. Dus bieden ook zelf gedaan. En niks teveel betaald.
Het hangt er ook erg vanaf welke kennis en kunde je in je omgeving beschikbaar hebt

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:28

Ik ben mij in alles aan het verdiepen voor de juiste volgordes en procedures.
Onderhandelen alleen al, hoe hoog je bod etc etc :P

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:17

Wij hebben altijd gekocht zonder aankoopmakelaar.
Volgens mij bestond dit voorheen ook niet.
Omdat wij al meermalen een huis gekocht hebben, en ook verschillende soorten huizen, zijn we zelf wel in staat om door eventuele makelaarspraat van de verkoopmakelaar heen te kijken.
Wij gaan nu dus ook niet op stap met een aankoopmakelaar.
Maar als het je eerste keer is, je van nature misschien wat onzeker bent, is het misschien niet zo gek om een aankoopmakelaar in de arm te nemen.
Persoonlijk zou ik het zonde van het geld vinden, maar dat kan voor ieder anders liggen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:31

Ik ben heel slecht in onderhandelen, dus daarom een aankoopmakelaar ingehuurd.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:03

Hoi,
Ik meld me ook in de topic. Voorzichtig aan zijn mijn vriend en ik aan het kijken voor een koophuis. Helaas zijn we niet de enige met dit idee en lijkt het wel of het om warme broodjes gaat ipv huizen. We willen graag in Haarlem (of directe omgeving) wonen.
De huizenmarkt lijkt wel hysterisch, een huis dat vanochtend op funda stond kan ik al niet meer bezichtigen omdat er al teveel kijkers waren. Maandag gaan we wel ergens anders kijken.

We gaan nu maar een oriënteren op een aankoopmakelaar, misschien komen we er dan makkelijker tussen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:21

Pff eventjes... Ik heb de 25e juli mijn verkoopsovereenkomst getekend. Alles ging netjes naar de notaris gaan en die ging ons contacteren. Nog geen week erna had ik een brief in de bus in verband met klein beschrijf, zelfde dag ingevuld en opgestuurd. Maandag vraagt mijn vriend: Heb je nog niks gehoord, anders bel ik de notaris wel even. Blijkt, makelaar had nog geen enkel document opgestuurd! Dus hij belt naar makelaar, zij bied excuses aan en zegt dat het een missing was omdat zij toen ziek was en ze dacht dat haar baas dat gedaan had (hij had met ons de verkoopsovereenkomst doorgenomen). Volgende dag belt ze terug dat alles opgestuurd is, maar ineens zegt ze dat eigenlijk al wel alles via mail doorgestuurd was en dat het dus hun fout niet was..
Nu, wij zijn 4x daar geweest voor de sleutel. Mevrouw van het huis is 1x daar geweest om de vragen in te vullen want ze is oud en snapte dat allemaal niet zo goed. Mevrouw van het huis belt ook na 2 weken nog eens om te zeggen dat ze geopereerd moet worden in september en of ze eens kunnen bellen naar de notaris of dat ervoor nog lukt omdat ze best een tijdje in het ziekenhuis moet blijven. Notaris belt om te zeggen dat ze nog niets ontvangen hadden van hun, en wou de dag dat wij belde nog eens bellen omdat het toen alweer 2 weken geleden was dat zij belde. En toch, is terwijl dit alles gebeurd, er niemand die eraan dacht "he, zouden we die papieren niet eens opsturen??"
Hierdoor staan we dus een maand achter... Iemand een idee of wij hier iets mee kunnen?

Makelaars waren eigenlijk ook helemaal niet leuk, zo vertelde ze dat de weide erachter van de mevrouw van het huis was en het zelfs leuk zou vinden moest het verhuurd worden. Deze weide blijkt van de buurman te zijn die er niets mee gaat doen maar ook niet wil verhuren (staan kersenbomen op). Ook is er een raar stukje grond bij ons wat een hoekje uit ons perseel maakt maar het gebouw erop is van de buurman. Hangt vast aan onze garage. Hiervan zeiden ze dat deze man voor 40m2 90.000 euro vroeg! Uiteraard veel te veel (hij heeft ruzie met de eigenaars van ons huis, dus hij wou dwarsliggen), maar ze zeiden dat ze bij hem hadden nagevraagd en dat hij er niets mee van plan was, dus dat hij misschien wel na een paar jaar zou zeggen dat we het voor een pak minder mochten kopen. Nu blijkt dat hij dit gebouw gaat platgooien om zijn vrachtwagen te zetten... blijkbaar had hij dit ook tegen het immokantoor gezegd. Zij zullen dat we achter gehouden hebben wantja, wie wil er nu een vrachtwagen op de koer. Nu er komt wel een muur/schutting tussen, maar deze zal geen 4m hoog zijn.

Nu dit waren stukjes grond die voor ons niet noodzakelijk waren, maar wel leuk mocht het kunnen. Maar er dan een compleet ander verhaal rond vertellen vind ik wel niet kunnen.
Ook hadden we een aannemer laten komen, deze had ongeveer de kosten gezegd voor de renovatie. Toen we de keer erop gingen zei de makelaar tegen mij dat er nog een koppel geweest was, en ze had ongeveer de prijzen gezegd die onze aannemer zei en die mensen vonden dat te veel. Ik vind het heel onbeschoft om iets waar wij voor betaald hebben, door te vertellen aan andere mensen. Dat zij zelf een aannemer vragen om te kijken, niet?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:23

Onze hypotheek is helemaal rond. Erg snel allemaal gegaan.

Wij hebben ook geen aankoopmakelaar.
Voor omgeving Haarlem moet je eigenlijk proberen de eerste kijker te zijn en meteen een bod uitbrengen tijdens de eerste bezichtiging. Het lukte ons ook niet totdat het ziekenhuis ging. Zodra hij op funda kwam meteen gebeld en we konden alleen vroeg in de ochtend ivm werk bezichtigen. Tijdens de bezichtiging geïnformeerd naar hoeveel kijkers er al geweest waren en nog kwamen etc.

Hiervoor hebben we zelfs op 2 huizen boven de vraagprijs geboden en was het ook niet gelukt... erg lastig in deze omgeving!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:13

@Leen, wat een raar verhaal. Heeft de verkopende mevrouw nu iets getekend of niet?
En heb je papieren van het kadaster gezien, wat je nu eigenlijk precies aan grond gaat kopen?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:56

Dammie schreef:
@Leen, wat een raar verhaal. Heeft de verkopende mevrouw nu iets getekend of niet?
En heb je papieren van het kadaster gezien, wat je nu eigenlijk precies aan grond gaat kopen?

Uiteraard, het is gewoon het stuk grond waar de garage van de buren op staat en dat loopt nog 1m verder naar achteren. Hij had dit al uitgezet omdat er een schutting komt te staan bij die 1m en het gebouw gaat weg. Daar is op zich geen probleem mee, het had gewoon leuk geweest moest dit ook ooit van ons kunnen worden maar enes als dit gebouw gesloopt is kan je er niets meer terug zetten omdat het te dicht bij de straat is. En dan heeft het voor ons geen waarde meer.

De vrouw van het huis zelf heeft gewoon alles al getekend, behalve de akte natuurlijk, wantja die is nog niet rond. Met haar ook absoluut geen probleem. Alleen de makelaar is het probleem.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:11

Lieke schreef:
Hoi,
Ik meld me ook in de topic. Voorzichtig aan zijn mijn vriend en ik aan het kijken voor een koophuis. Helaas zijn we niet de enige met dit idee en lijkt het wel of het om warme broodjes gaat ipv huizen. We willen graag in Haarlem (of directe omgeving) wonen.
De huizenmarkt lijkt wel hysterisch, een huis dat vanochtend op funda stond kan ik al niet meer bezichtigen omdat er al teveel kijkers waren. Maandag gaan we wel ergens anders kijken.

We gaan nu maar een oriënteren op een aankoopmakelaar, misschien komen we er dan makkelijker tussen.

Hee, een stadsgenoot. Nou echt heel erg hysterisch idd! Wij zijn nu maar aan het kijken in de Velserbroek, want alle stukjes waar we dolgraag hadden willen wonen in haarlem zelf zijn in korte tijd ineens enorm boven budget voor ons en verkopen als gekken binnen no time, en nog boven de vp ook...
Zelfs velserbroek is al een hele uitdaging, maar iets minder hysterisch... Daar zouden we met een beetje geluk nog net terecht kunnen. Hoewel er ook steeds minder binnen ons budget te koop staat.
Daarom heb ik me al een tijdje niet meer laten horen in dit topic, er was vanuit hier gewoon een tijd niets te melden.
Nu staat er echter eindelijk weer een huisje op wat ons wat lijkt en ook heeft mijn vriend mondelinge toezegging op een loonsverhoging, wat weer wat meer kansen voor ons bied.
Maandag gaan we de makelaar bellen voor een bezichtiging. Het wordt verkocht door een makelaarskantoor waar ook een oude vriend van mijn vriend werkt. Wie weet kan die nog een extraatje regelen (gaan we niet vanuit hoor, maar zou wel leuk zijn natuurlijk).
Ook meteen de hypotheker maar weer even bellen, kunnen we eindelijk dat abnonnement wat we toch maar genomen hebben gaan gebruiken (we zagen het al helemaal voor ons dat we dat hadden afgesloten, maar dat er daarna nooit meer een bereikbaar huis voor ons op zou komen...)
Ik zal zelf niet mee kunnen naar de bezichtiging waarschijnlijk, omdat ik vanmorgen ben bevallen van ons tweede kindje. Zou hem zo graag een echt huisje met eigen kamertje en tuintje gunnen (niet dat een babietje daar überhaupt weet van heeft, en ons appartement is eigenlijk best ideaal op die twee dingen na, maar dat heeft eigenlijk niet heel erg haast...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:49

Mag ik me hier melden?

We zijn aan het uitzoeken of we het huis van de oma van mijn vriend kunnen kopen. Ze is onlangs overleden.

Het gaat om een hoekhuis op een gewilde locatie in het dorp.

Helaas zit er 30 jaar achterstallig onderhoud aan en moeten we goed uitzoeken wat er moet en kan.

Vandaag de makelaar voor ons huis geweest en die ziet goede mogelijkheden in de verkoop van ons huis.

Vanavond komt de elektricien naar het huis van oma om te kijken hoe het er daar voor staat. Aankomende week de aannemer om te kijken wat de kosten zijn voor 2.5 meter uitbouwen naar achter en eventueel opzij.

Dinsdag en woensdag hebben we 2 hypotheekgesprekken.

Wat een geregel ;)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:50

Een tip - kijk of dit telt als binnen de familie verkopen. Scheelt een hoop overdrachtskosten! Geen idee of dat alleen geld voor kinderen van, of ook kleinkinderen. Maar het is het uitzoeken waard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:54

Dat is zeker uit uitzoeken waard! Dat neem ik mee bij de hypotheekgesprekken!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:55

Top, succes!!!
En vergeet niet te genieten van de voorpret..

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:33

Ook wij kunnen ons melden, hebben nu ons eerste koophuis maar willen meer tuin. Volgende week komt de makelaar langs dus ben benieuwd!

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:01

Von, als eerste gecondoleerd.
Ik kan me nog herinneren, dat jullie het huis al zo leuk vonden. Spannend allemaal.
Huizenmarkt trekt heel goed aan, ons huis was zo snel verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:06

Thanks. Tis allemaal snel gegaan ineens.

Ik hoop ook dat het snel verkocht is
We kunnen best gunstig prijzen. Dat scheelt.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:33

Eliana, gefeliciteerd met je verjaardag. Spannend.

Dat scheelt wel Von.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:48

Dat scheelt inderdaad, buren van ons waren hun huis in 2 dagen kwijt..