E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:53

C_arola schreef:
Maar is het lampje niet hinderlijk wanneer je ook een gewoon schemerlampje aan kunt doen? En met een e-Ink scherm kun je gewoon buiten lezen.
arabella2000; daar dacht ik ook aan maar volgens consumentenbond kun je niet verschillende bestandsformaten erop zetten of de lettergrootte aanpassen waardoor ik twijfel.

Ik gebruik calibre en dan kun je gewoon alle bestandsformaten erop zetten. Ook kun je gewoon pdf erop zeten en word (en .epub dus).

De lettergroote kun je wel gewoon aanpassen. Alleen niet bij pdf files volgens mij, maar dat kan eraan liggen dat mijn lesboeken allemaal ingescant waren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:05

Ik heb op internet gelezen dat je de grootte alleen kunt aanpassen wanneer het om legale versies gaat. Ik heb gekeken naar ervaringen met de Kobo Aura en deze spreekt me ondanks het bedrag aan. Waarschijnlijk aankomende zaterdag proberen in de winkel en dan word het misschien dit.
Bedankt voor jullie hulp en tips!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:08

k heb nauwelijks legale versies van boeken en ik pas altijd de lettergroote aan.
Ik kan namelijk niet lang lezen als de letters zo klein zijn.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:30

Ik kan ook gewoon de lettergrootte aanpassen hoor! Bij alle boeken.

En lampje zou ik echt wel doen, is heel erg fijn.

Kobo Glo is wel eens een beetje traag, dat heb ik ook. Een tablet is een stuk sneller en gevoeliger met pagina's omslaan. Maar het went wel. Of de Aura op dat punt beter is weet ik niet.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:53

Ik las op internet dat een aantal e-readers moeilijk deden over niet legale boeken. Volgens veel reacties is Aura sneller omdat er een beter processor in zit.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:35

Nou de kobo doet daar iig niet moeilijk over... ik heb het iig nog niet meegemaakt, gewoon met calibre werken :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:40

Ok

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:49

sony doet daar ook niet moeilijk over.
Alleen klopt de pagina nummering niet. Die staat soms midden in een blz ofzo. Al zegt mijn vader dat ik hem dan met calibre om moet zetten naar het sonyformaat.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:05

Ik ben erg blij met mijn sony :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:17

Lettergrootte en type wel of niet kunnen aanpassen hangt vooral samen met bestandstype en niet met de legaliteit van dat bestand. Met epub kan je echt alle kanten op terwijl bijv pdf bestanden veel lastiger zijn vaak. En met calibre kan je elk bestand omzetten naar epub.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:35

Bedankt troi, heb ik dat verkeerd onthouden.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 00:07

Ik zou ook voor de aura gaan!
Ik heb de aura net twee dagen in mn bezit nadat ik hier de goede reacties had gelezen.
Ik had hiervoor al jaren een bebook (prima ereader verder hoor) maar die is in vergelijking met de aura megasloom!
Ik vind het licht ook erg fijn en zet hem overdag vaak uit, maar als het iets donkerder is of schemert is dat licht echt perfect!
Ook leuk vind ik dat ie zegt hoeveel boeken je gelezen hebt en hoeveel uur je aan het lezen bent geweest.
Zou niet meer zonder kunnen en ga zo lekker beginnen aan mn tweede boek!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:28

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:50

amazon heeft vandaag de nieuwe versie van de Kindle Paperwhite bekend gemaakt, en kan voorbesteld worden. *\o/* Heb een exemplaar voorbesteld bij amazon Duitsland, eta 11 oktober. Ben benieuwd!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:05

C_arola schreef:
Ik las op internet dat een aantal e-readers moeilijk deden over niet legale boeken.

Dat heeft met de DRM te maken lijkt me? Of er is iets mis met het bestand, want je kan vrij makkelijk zelf epubs maken (zowel via converteren met bv Calibre als met een speciaal epub maak programma als sigil). Als een ereader specifiek daar moeilijk over doet moet er een manier in zitten om van drm ontdane files te spotten en dat kost meer capaciteit dan zo'n apparaat heeft.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:33

Heb ik nog een vraagje, ik lees dat veel mensen zweren bij calibre, heb je dit progamma nodig om ebooks op de ereader te zetten of om bestanden te wijzigen? En kun je makkelijk ebooks op een Aura zetten? dmv slepen bv als bij een ipod op de computer.

ShilohJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:53

Je kunt calibre voor beide gebruiken. Voor bestanden op de ereader te zetten zal je ereader ook wel een eigen specifieke programma hebben, maar het voordeel van calibre is dat het vrijwel elk bestandsgrootte aankan en naar het benodigde formaat kan omzetten. Je kunt er ook bestanden mee wijzigen n de vorm van de metastase veranderen.

Ik heb bijvoorbeeld ook bokken op de ipad, maar sommige van mijn bestanden hebben een rare of geen boek cover. Met calibre zet ik een andere foto in de metadata, laat er een nieuw bestand van maken en voilà, ik heb een cover. Ideaal.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:59

Je kan ook prima slepen naar je ereader, callibre is meer een boeken beheer programma. Zoiets als iTunes voor je muziek. Dus je kan heel makkelijk je boeken bekijken, ik houd bij welke ik gelezen heb en wat ik ervan vond. Ook zoek ik van te voren uit welke ik op mijn ereader wil zetten en maak ik boekenplanken aan. Daardoor kan ik op mijn ereader makkelijker boeken vinden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:28

Wat is een metadata en metastase? Houdt calibre ook bij hoever je in boeken zit? En kun je makkelijk boekenplanken aanmaken? Is er een handleiding voor calibre of verwijst het zichzelf?

ShilohJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:44

Haha metastase is iets in de biologie, mijn ipad weigert metadata te herkennen en blijft het veranderen naar metastase. De metadata is de data die dingen bevat als titel van het boek, de auteur en dergelijken en hoe deze op je ereader verschijnt in je boekenlijst, inclusief het cover pictogram. Als je daar iets anders mee wilt kun je dat veranderen door in calibre de metadata aan te passen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:46

Ah, bedankt!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:50

Wees maar blij als je niet wat een metastase is! ;)

Overigens is Calibre echt makkelijk, geen handleiding nodig!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:11

lieveli schreef:
Overigens is Calibre echt makkelijk, geen handleiding nodig!

Alleen boekenplanken maken is wat lastiger, dat moet je wel even opzoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:41

Bij de aura wel ja, mijn vorige sony t1 was dat veel makkelijker.

Trouwens een vraagje aan de aura mensen, ik heb nu boekenplanken en geef in calibre ook de volgorde aan maar hoe sorteer ik dat dan op die volgorde op mijn apparaat? Bij mijn sony was dat datum toegevoegd maar bij de aura werkt dat niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:42

My name is hase, ik heb nog niks "ingewikkelds" ermee gedaan. Calibre zelfs nog niet gebruikt :P
Hopelijk weet een ander Aura-iemand het :)