Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nicolletje schreef:ik schreef:Gewoon bij de intratuin hadden ze bij ons een hoek met 'zonnig' 'schaduw' 'herfstbloeiers' enz. het assortiment was inderdaad beperkt.
Wat het in de schaduw altijd wel doet is Plox. (blijft laag)
En gisteren heb ik in de schaduw een Japanse ehhh... (bij de intratuin vandaan) geranium ? neergezet. (wordt 80 cm)
En Kaukasische vergeetmenietjes doen het ook goed in de schaduw. Elfenbloem doet het ook goed (Epimedium?) en Helleborus.
En varens.
Hier is een lijst schaduwplanten:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/2249 ... -stad.html
http://www.tuinhulp.com/2010/03/14/schaduwplanten/
Ik kom met dit lijstje + google telkens uit op: Baldur, Esveld en Bakker-Hillegom met het meeste aanbod.
Vinca is overal wel verkrijgbaar en doet het ook goed in de schaduw.
Er is er nog eentje die het goed doet in de serie Rhodondendron: moerasrodondentron/ moerasrozemarijn maar die kan ik haast nergens vinden.
anneliesdj schreef:Goof schreef:Die vibernum heb ik inmiddels ook in mijn tuin staan.
Ben nog steeds op zoek naar planten die het goed doen in de schaduw, intratuin heeft niet een heel groot aanbod. Hier mensen die tips voor me hebben?
Mogen ook bodembedekkers zijn!
Vinca minor/major, bergenia, akelei, dicentra, varens doen het ook goed in de schaduw.
Ajuga reptans is een erg mooie bodembedekker, zowel blad als bloem zijn mooi, bloeit hier heel royaal en krijgt amper een straaltje zon.
Hemerocallis schijnt ook prima te kunnen als hij maar een paar uurtjes zon per dag krijgt, helemaal zonder is denk ik geen goed idee.
Akelei is een van mijn favorieten, de bloemen zijn prachtig en hij bloeit altijd, zaait zichzelf uit.
En ik heb geraniums in de tuin staan, die stonden hier al. Staat op een plek met veel schaduw maar tot nu toe lijkt hij het goed te doen, de bloei moet nog komen. Edit; ik bedoel dan de winterharde enkelbloemige soorten, niet de soorten die je als zomerbloeier koopt (die ik overigens spuuglelijk vind vergeleken met de winterharde variant)
Edit; google ooievaarsbek
Michelle77 schreef:Graaaag