Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blackje

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:42

Oh graag manz!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:18

O wat erg dat zevenblad.
Wij hebben last van heermoes. Vorig najaar tuin opnieuw gedaan met nieuwe grond, maar het schiet weer de grond uit met dit weer. Pffffffff......

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:26

Nicolletje schreef:
ik schreef:
Gewoon bij de intratuin hadden ze bij ons een hoek met 'zonnig' 'schaduw' 'herfstbloeiers' enz. het assortiment was inderdaad beperkt.
Wat het in de schaduw altijd wel doet is Plox. (blijft laag)
En gisteren heb ik in de schaduw een Japanse ehhh... (bij de intratuin vandaan) geranium ? neergezet. (wordt 80 cm)
En Kaukasische vergeetmenietjes doen het ook goed in de schaduw. Elfenbloem doet het ook goed (Epimedium?) en Helleborus.
En varens.
Hier is een lijst schaduwplanten:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/2249 ... -stad.html
http://www.tuinhulp.com/2010/03/14/schaduwplanten/

Ik kom met dit lijstje + google telkens uit op: Baldur, Esveld en Bakker-Hillegom met het meeste aanbod.
Vinca is overal wel verkrijgbaar en doet het ook goed in de schaduw.
Er is er nog eentje die het goed doet in de serie Rhodondendron: moerasrodondentron/ moerasrozemarijn maar die kan ik haast nergens vinden.

Oh dank je! Heb de vorige pagina wel gelezen, maar kennelijk over je bericht heen gelezen.
Ga je linken even bekijken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:27

Heermoes is vreselijk. Heb het in onze tuin nog niet gespot, maar wel in de kruipruimte onder het huis :))
Nou als het op zo'n donkere plek kan groeien....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:29

anneliesdj schreef:
Goof schreef:
Die vibernum heb ik inmiddels ook in mijn tuin staan.

Ben nog steeds op zoek naar planten die het goed doen in de schaduw, intratuin heeft niet een heel groot aanbod. Hier mensen die tips voor me hebben?
Mogen ook bodembedekkers zijn!

Vinca minor/major, bergenia, akelei, dicentra, varens doen het ook goed in de schaduw.

Ajuga reptans is een erg mooie bodembedekker, zowel blad als bloem zijn mooi, bloeit hier heel royaal en krijgt amper een straaltje zon.
Hemerocallis schijnt ook prima te kunnen als hij maar een paar uurtjes zon per dag krijgt, helemaal zonder is denk ik geen goed idee.
Akelei is een van mijn favorieten, de bloemen zijn prachtig en hij bloeit altijd, zaait zichzelf uit.

En ik heb geraniums in de tuin staan, die stonden hier al. Staat op een plek met veel schaduw maar tot nu toe lijkt hij het goed te doen, de bloei moet nog komen. Edit; ik bedoel dan de winterharde enkelbloemige soorten, niet de soorten die je als zomerbloeier koopt (die ik overigens spuuglelijk vind vergeleken met de winterharde variant)
Edit; google ooievaarsbek ;)

Dank je, ik ga even kijken.
Het gaat overigens niet om 'veel schaduw', maar om 'alleen maaar schaduw', er komt geen zon op deze plek.
Oh en geraniums vind ik lelijkkkkkkk :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:51

Nou, mijn hortensia gaat het binnen niet overleven met die watergeefbollen.... In 4 dagen is zo'n bol helemaal leeg!
Ik zet hem wel buiten neer en hoop dat het veel regent! Y;( alvast voor jullie :D

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:01

Breng ze maar even bij mij Mootje, ik verzorg ze met liefde. Kom je vrijdag, gaan we met Noor iets leuks doen en wie weet <3

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:04

Mootje schreef:
Nou, mijn hortensia gaat het binnen niet overleven met die watergeefbollen.... In 4 dagen is zo'n bol helemaal leeg!
Ik zet hem wel buiten neer en hoop dat het veel regent! Y;( alvast voor jullie :D

Flink water voor je weggaat...... 3 bollen erbij prikken en je bent zo 2 weken verder :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:05

MargreetW schreef:
Breng ze maar even bij mij Mootje, ik verzorg ze met liefde. Kom je vrijdag, gaan we met Noor iets leuks doen en wie weet <3

En wie weet wat???? O:) :D

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:11

Mijn Oleander....

Afbeelding

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:12

manzano schreef:
MargreetW schreef:

En wie weet wat???? O:) :D

Hahaha, spannend he.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:15

Manz, een jongen.... O:)
Ik ben vrijdag niet vrij -O- Ik heb nog maar twee vakantiedagen!

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:17

Van heermoes heb ik ook al jaren last van in mijn tuin.. echt vreselijk!

Ik heb mijn tuin vorig jaar groot deels op nieuw bestraat en mijn oude bestrating laten liggen met een worteldoek erover en dan
stenen of grind en zelfs daar komt het met gemak door heen.

Het enigste wat helpt bij ons is puur Round Up te smeren met een kwastje.. maar dat is een prima klusje voor mijn vriend :')

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:30

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:35

Michelle77 schreef:
Graaaag :)

Buddleja davidii 'White Ball' is de meest compacte (in drie jaar 'n 50 cm) die daardoor in onderhoud veel eenvoudiger is. Dit maakt dat hij zeer goed bruikbaar is zowel in een grote als in een kleine tuin. In potten en bakken voor op het balkon en terras is hij een zeer goede aanvulling bij het assortiment. Als je regelmatig zorgt voor een beetje meststof en water, af en toe de uitgebloeide bloemen verwijdert kun je gerust van juni tot einde september van zijn bloei genieten. 'White Ball' is een gepatenteerde cultivar en niet courant verkrijgbaar. De planten is o.a. te vinden bij Kwekerij Geert De Vriese.

Dit vond ik wel ergens, er is dus schijnbaar wel een dwergvorm van de echte vlinderstruik.
Die ik bedoelde is denk ik geen echte, het blad is donkergroen, steviger en gladder, ik heb hem tot nu toe alleen gezien met donkerblauwe bloemtrossen. Ik ga nog eens rondkijken ;)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:56

Dank je voor deze informatie tot zover!! thanx!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:05

Volgens mij worden die kleinblijvende vlinderstruiken evengoed wel 1.50 meter hoor. Maar in een pot kan dat toch prima?

Edit : heb computer al uitgezet dus zal morgen even de vlinderborder scannen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:03

Ik heb net bij Karwei Oosterhout een beetje zielige planten in de regen voor 50% korting meegenomen, stonden buiten.
Ik weet niet of er bij de andere Karweien in NL ook 50% op de overgebleven planten is.
Er stond magnolia, clematis (2 euro!) oleander geloof ik, en bougainville op stam, die heb ik meegenomen voor 7.50 :Y)

Afbeelding

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:39

Niet de enige met heermoes dus. Het groeit ook overdadig in de gemeentetuin, dus niet zo raar dat het bij mij ook weer terecht komt helaas. Ook maar round up proberen, wieden helpt niet.

Leuke aanbieding nicolletje, ik had vorige week zielige lavendel stoechas voor een euro bij de Intratuin.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:41

Mooie deal, Nicole!
Zielige plantjes zijn niet aan mijn bijna-geen-groene-vingers besteed :')

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:47

Nou ja, ze staan hier buiten in de regen en we zien wel waar het schip strandt.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:57

ahhh mijn zorgvuldig opgekweekte zaadjes gingen zooo super goed! Al best groot intussen (zouden kleine snijbloemen moeten worden). Maar sinds een giga stortbui vanmiddag zijn het waterplantjes geworden! Heb de bak maar afgegoten met veel moeite maar...... ik denk niet dat het nog goed komt hahaha Had zelfs nog een flinke laag hydrokorrels onderin gestopt..... maar die zwommen ook aardig haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:07

Ach als er maar gaten onderin de bak zitten loopt het wel weer weg.
Zet de bak gewoon tegen de muur dat hij nu wat minder regen vangt en dan komt het wel weer op hoor.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:20

Hij stond tussen 2 uitbouwen in hahaha hopelijk komt het nog goed en anders is de pot te leuk om er niets mee te doen haha Maar nu mag hij even in de schuur een dagje opdrogen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:40

Mootje schreef:
Manz, een jongen.... O:)
Ik ben vrijdag niet vrij -O- Ik heb nog maar twee vakantiedagen!

Ooooooh....... Damn, we zijn geen HK en mogen zeker niet offtopic O:)