Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:10

Het is zeker niet de oplossing maar geeft gewoon lucht en duidelijkheid. Er zitten natuurlijk haken en ogen aan maar zoals nu gaat het gewoon fout. Dan kun je het als regering fiks ingewikkeld maken met allerlei regelingen maar ook gewoon simpel. Verbruik je meer zal je bij moeten betalen , verbruik je minder dan krijg je ook naar dat lage bedrag terug. In ieder geval blijven mensen opletten maar kunnen ze wel gewoon eten, douchen en redelijk verwarmen. Ik heb vorige week nog iemand een pakket gestuurd, op mijn vraag waar ze het meeste behoefte aan had kwam het antwoord, nieuwe washandjes. Ze doucht nog eenmaal per week samen met haar dochtertje , de rest gaat via water wat ze kookt voor de thee en met de rest wassen ze zich bij de wasbak. Ze heeft ms en suikerziekte, klaagt nooit en bespaart waar ze kan maar dit is toch te triest voor woorden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:12

Ons hoekappartement blijft op 19 graden, al zijn we er maanden niet. Benedenburen stoken.

Ons huis in Spanje daarentegen ... we gaan het zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:13

Ik zat dus aan die 900 met 15 graden en af en toe een uurtje op 19.
Nu is bad wel iets hoger qua verbruik als douche, dus dat doe ik sit jaar maar 2 keer en verder met warm water wassen wat ik in de waterkoker heb gedaan :') ,maar hier is het dus vooral verwarmen wat het zo hoog maakt. En dus niet meer naar 19 graden maar op 15 laten. Gaat die alsnog aan.

Jouw verbruik per jaar was bij mij al hoger toen ik het gewoon wat langer op 19 liet staan in 1 maand :+

Maar slecht geïsoleerd huis ook
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-09-22 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:13

DuoPenotti schreef:
Ja ik moet dat wel echt willen, want ik ga daar beter uit komen.
En privacy wie daar nog in geloofd?

Komt neer op het plan wat Barbara Baarsma opperde.
Privacy, tja als de overheid je volgt. En bestraft als je teveel gebruikt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:15

purny schreef:
mvdende schreef:
Vorig jaar in m'n eentje, 2 onder 1 kap, maar grotendeels aanbouw dus vrijstaand 770m3 gas verbruikt en 2700kwh aan elektra. De kwh is vrij hoog voor één persoon, maar hem meerdere terraria die natuurlijk verbruiken.

Dus met 1500m3 en 2500kwh zit ik aardig safe.

De laatste slangen nakweekjes van dit jaar ga ik maar verkopen, dan kan er 1 terra compleet uit. Dat scheelt z'n 2kwh per dag ongeveer.

Mijn nieuwe woning 278 m3
Mijn oude woning 238 m3

Nieuwe woning is zuiniger, oude woning zat boven een parkeergarage en enkel glas.

huidige verbruik 253 m3 in 9 maanden

Werk / ben je de gehele dag thuis?

Want dat heeft natuurlijk óók invloed op je verbruik. Ik was de afgelopen winter de gehele dag thuis en dan staat de verwarming dus hoger dan bij iemand die de hele dag van huis is.

En ik geloof dat jij werkt op kantoor?

En hoe is jouw huis? Als in, een gewoon rijtjeshuis is zuiniger met stoken dan een vrijstaand huis.

Mijn huis is officieel 2 onder 1 kap, maar eigenlijk vrijstaand. Ik deel één muur van het huis met de buren en de buren hebben aan die kant van de muur een logeerkamer/ werkkamer waar ze zelden tot nooit zijn. Dus ook niet verwarmd. Dus wat betreft verwarming heb ik één muur grenzend aan een onverwarmd ander huis en voor de rest zijn het allemaal buitenmuren. Gelukkig is het huisje wél goed geïsoleerd!

purny

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:20

Mijn huis is tussen andere woningen. Boven en onderburen zijn pensionado's dus die stoken wel heel erg veel heb ik het idee. Naast me een gewoon gezin en een stel.
Ik heb dubbelglas, dus dat is al een vooruitgang met mijn oude huis.
In mijn oude woning zat ik over de 500 m3 bij elkaar, nu nog niet eens de helft meer. En dan loopt mijn vaste contract nog 3 maanden.
En ik werk 4 dagen in de week, hopelijk in de toekomst 5 dagen. Maar moet wel meer gaan werken anders kan ik niet meer rondkomen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:27

Hmm. Als ik mijn verbruik over de afgelopen tijd uitreken en dat door trek naar een heel jaar, met de tarieven van 1 oktober dus de hoge, zou ik te veel betaald hebben. Dus het verbruik tot nu toe ook al met die hoge tarieven.

Ze verwachten waarschijnlijk dat ik veel meer gas ga gebruiken en richting de 150m3 of 180m3 per maand ga in de winter, maar dat ga ik dus niet doen :') Zal echt wel meer worden, maar heb gekeken wat ik in maart verbruikte en dat iets naar boven afgerond. Hopelijk klopt dat een beetje. Dan kan ik nog wat meer elektra verbruiken en alsnog genoeg hebben om afrekening te betalen. Ik was heel bang dat spaarrekening niet genoeg zou zijn. Ze zijn al de hele tijd aan het roepen dat maandbedrag omhoog moet, maar het lijkt nu te betalen te zijn als ik niet ga stoken.

Dan nog wat extra dingen vervangen zodat elektra ook lager wordt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:32

purny schreef:
Mijn huis is tussen andere woningen. Boven en onderburen zijn pensionado's dus die stoken wel heel erg veel heb ik het idee. Naast me een gewoon gezin en een stel.
Ik heb dubbelglas, dus dat is al een vooruitgang met mijn oude huis.
In mijn oude woning zat ik over de 500 m3 bij elkaar, nu nog niet eens de helft meer. En dan loopt mijn vaste contract nog 3 maanden.
En ik werk 4 dagen in de week, hopelijk in de toekomst 5 dagen. Maar moet wel meer gaan werken anders kan ik niet meer rondkomen

Appartement dus. Als je onder en boven buren hebt en 2 zij buren.

En dat is dus absoluut niet te vergelijken met vrijstaand!

In het appartement waar ik voorheen woonde, zat de ketel op de 13e verdieping, ik woonde op de 12e, dus als er één iemand in de 11 appartementen onder mij de verwarming aan deed, kon ik daarvan mee genieten. Dat scheelt ontzettend in het verbruik en dus de kosten.

Nu vrijstaand en 770m3 is dan echt héél weinig. Gemiddeld vrijstaand huis verbruikt 2200m3 had ik net opgezocht. Ik 1/3 en ben dan óók nog eens de gehele dag thuis.

Ik ga kijken of het nog wat naar beneden kan. Want alsnog 770x €2,5 is géén bedrag waar je vrolijk van wordt als ik dat volgende winter moet gaan betalen. Hopelijk zijn de gasprijzen dan wat genormaliseerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:35

Daar heb je ook die energietoeslag voor gekregen. Juist omdat jij nog oude tarieven hebt heb je de mazzel hem niet nodig te hebben. Zou hem dus opzij zetten en alvast gaan wennen aan niet de hele dag de verwarming aan laten staan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:39

MyWishMax schreef:
Hmm. Als ik mijn verbruik over de afgelopen tijd uitreken en dat door trek naar een heel jaar, met de tarieven van 1 oktober dus de hoge, zou ik te veel betaald hebben. Dus het verbruik tot nu toe ook al met die hoge tarieven.

Ze verwachten waarschijnlijk dat ik veel meer gas ga gebruiken en richting de 150m3 of 180m3 per maand ga in de winter, maar dat ga ik dus niet doen :') Zal echt wel meer worden, maar heb gekeken wat ik in maart verbruikte en dat iets naar boven afgerond. Hopelijk klopt dat een beetje. Dan kan ik nog wat meer elektra verbruiken en alsnog genoeg hebben om afrekening te betalen. Ik was heel bang dat spaarrekening niet genoeg zou zijn. Ze zijn al de hele tijd aan het roepen dat maandbedrag omhoog moet, maar het lijkt nu te betalen te zijn als ik niet ga stoken.

Dan nog wat extra dingen vervangen zodat elektra ook lager wordt.

Ipv naar maart, kan je beter kijken naar de maanden december, januari en februari. Die zijn het duurste.

Zo verbruikte ik in december 145m3, in januari 146m3, en februari 114m3 en in maart maar 48m3 gas. Scheelt gewoon bijna 100m3! Omdat de temperatuur in maart al snel gaat stijgen en met een sterker wordende zon, warmt het huis ook sneller op.

Oktober vorig jaar ging de verwarming aan met 34m3 die maand. November was al 102m3.

Dus reken je aub niet rijk door het gemiddelde van maart te nemen!

En pas op met de verwarming helemaal niet aanzetten, dat de leidingen niet bevriezen! Dus een beetje stoken is wél noodzakelijk....

Edit: in april had ik nog 26m3, maar vanaf mei was mijn verbruik hoogstens 7 a 8m3 per maand. Dus totaal niet te vergelijken met de wintermaanden!
Laatst bijgewerkt door mvdende op 09-09-22 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:41

Maart is inderdaad niet echt vergelijkbaar. Maart was afgelopen jaar relatief warm. Daar hebben wij ook maar 1/3 verbruikt tov december/januari/februari.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:42

Vergeet niet dat de hele winter zacht was.
Het jaar daarvoor was een stuk meer winter.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:45

DuoPenotti schreef:

Ja, afgelopen winter was niet al te koud en verschrikkelijk nat. Écht z'n winter waar ik een gruwelijke hekel aan heb.

Ik snap dat héél veel mensen hopen op nog z'n warme natte winter, maar ik heb toch liever koud en zonnig!

Jaar ervoor in februari echt wel genoten van de sneeuw en het schaatsen!

En jammer voor mij, maar gelukkig voor de mensen die een variabel contract hebben, ziet alles ernaar uit dat we inderdaad weer een winter krijgen gedomineerd door een westcirculatie, dus behoorlijk nat, maar geen al te lage temperaturen. Eigenlijk gewoon weer 6 maanden herfst...
Laatst bijgewerkt door mvdende op 09-09-22 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:46

DuoPenotti schreef:

Heb je ook zeker gelijk in. Het kan ook wekenlang -10 worden... Dan zal de verwarming ook bij 15 graden aanslaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:51

Spenk schreef:
Maart is inderdaad niet echt vergelijkbaar. Maart was afgelopen jaar relatief warm. Daar hebben wij ook maar 1/3 verbruikt tov december/januari/februari.

Die andere maanden kan ik niet gebruiken, want toen stond de verwarming dus ook op 19 graden af en toe. Ik heb verschillende jaren maart, april, oktober en november vergeleken en daar het gemiddelde van genomen en omhoog afgerond. Ja, dat is minder als december tot februari, maar daar stookte ik dus wel. Daarom ook alles wat ik al wel verbruikt heb nu met nieuwe tarieven berekend wat dus ook een stuk hoger is. Zit ook februari nog bij waar ik al wel minder stookte maar hem nog wel aanzette af en toe.

Bij mij is maart dus altijd vergelijkbaar met oktober en november en elk jaar dat ik alleen woon ook al. Dus ik heb vergeleken met maart, omdat die hetzelfde is als oktober, november en dan wat erboven gaan zitten.

Daarom zeg ik, zelfs met wat stoken zou ik het moeten kunnen redden met spaarrekening. December tot februari zijn juist totaal niet te vergelijken als je dit jaar niet gaat stoken en minder onder de douche staat/warm water gebruikt.. Mijn verbruik is het jaar daarvoor hetzelfde geweest als afgelopen jaar, bij mij zie je dus niks van warmere of koudere winters. Behalve in hoeveelheid medicatie dan. Dus zelfs als de verwarming aanslaat zou het moeten kunnen met wat ik opzij heb staan aan toeslag. Maar dus wel zonder verwarming op 19.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:26

Heeft iemand hier ervaring met losse deur (glas) voor een openhaard? Ik heb dus een openhaard waar veel warmte verliest. Heb gekeken naar houtkachel erin maar koste rond de 4500, dan neem ik liever zonnepanelen. Maar nu kwam ik deze oplossing tegen losse deur die je in openhaard kan plaatsen waardoor je meer rendement behaalt.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:18

MoniqueT schreef:
Ons hoekappartement blijft op 19 graden, al zijn we er maanden niet. Benedenburen stoken.

Ons huis in Spanje daarentegen ... we gaan het zien.

Gaan jullie niet overwinteren in Nederland Monique?
Lopen de energieprijzen in Spanje gelijk met Nederland?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:50

Wij overwinteren zelden helemaal in Nederland. Ons huis in NL is wel warmer, we hebben nog oude tarieven en een vast contract tot 2024. Dus voor het geld zou je het nu wel moeten doen. Maar vergeet niet dat Albert vooral heel veel last heeft van het vocht, hij voelt regen al een dag van tevoren aankomen. Hij komt ook maar zelden een winter zonder longontsteking door als we in Nederland zijn.

Misschien een aantal weken, ik wil graag ons gezin zien, we zijn al vanaf half juli terug hier. November wellicht, maar we moeten ook even kijken hoe de griepprik- en Covidcampagne hier gaat lopen. En vorig jaar wilden we komen, maar zat Nederland in een vette lockdown en was hier alles gewoon open. Dus hier gebleven. Onze jongste heeft toen drie maanden in ons huis gewoond tot haar appartement klaar was. Na de lockdown werkte ze in de horeca, hoge coronacijfes, dus onder een dak zagen we niet zitten.

Ik weet dus nog niet wat we doen. We go with the flow :-) Meestal is Spanje in januari het koudst. We hebben hier geen gas, wel stroom, maar vast tot juni of zo. Ik denk dat Spanje voor ons nu sowieso duurder wordt dan Nederland.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:55

MoniqueT schreef:
Wij overwinteren zelden helemaal in Nederland. Ons huis in NL is wel warmer, we hebben nog oude tarieven en een vast contract tot 2024. Dus voor het geld zou je het nu wel moeten doen. Maar vergeet niet dat Albert vooral heel veel last heeft van het vocht, hij voelt regen al een dag van tevoren aankomen. Hij komt ook maar zelden een winter zonder longontsteking door als we in Nederland zijn.

Misschien een aantal weken, ik wil graag ons gezin zien, we zijn al vanaf half juli terug hier. November wellicht, maar we moeten ook even kijken hoe de griepprik- en Covidcampagne hier gaat lopen. En vorig jaar wilden we komen, maar zat Nederland in een vette lockdown en was hier alles gewoon open. Dus hier gebleven. Onze jongste heeft toen drie maanden in ons huis gewoond tot haar appartement klaar was. Na de lockdown werkte ze in de horeca, hoge coronacijfes, dus onder een dak zagen we niet zitten.

Ik weet dus nog niet wat we doen. We go with the flow :-) Meestal is Spanje in januari het koudst. We hebben hier geen gas, wel stroom, maar vast tot juni of zo. Ik denk dat Spanje voor ons nu sowieso duurder wordt dan Nederland.

Geniet dan nu nog lekker van de zon die kost niets.
Groetjes aan Albert ook.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:37

Wel balen monique zo. Beste keuze qua gezondheid, maar duurder, of bij familie en goedkoper. Even los van corona. Mijn vader heeft ook zoveel last in de winter hier, ook met longontsteking enzovoorts, dat is echt naar.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:46

Yep, maar anderzijds is het hebben van een keus ook wel weer heel luxe hoor!

Groetjes terug van de grote brombeer, Lukka!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:04

Nou, de P1 meter is binnen gekomen en hij doet het.

Jammer dat het nodig is deze kosten te maken, had liever gezien dat Enexis gewoon mijn slimme meter was komen repareren. Maar in ieder geval kan ik nu weer op een makkelijke manier zien wat mijn verbruik is, zonder met exell te moeten gaan klooien.

Huidig verbruik is 300w continu. Eens kijken hoe en wat ik daar eventueel aan kan veranderen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:04

Wat is er aan de hand met je slimme meter? Die van ons is al 10 maanden ofzo stuk maar er zijn geen materialen beschikbaar.. bij buurman net zo

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:06

Pinacolada schreef:
Wat is er aan de hand met je slimme meter? Die van ons is al 10 maanden ofzo stuk maar er zijn geen materialen beschikbaar.. bij buurman net zo

Uitleesstoring. Het is nu een domme meter. Stuurt geen gegevens meer door naar zowel enexis als mijn energiemaatschappij Oxxio.

Moet waarschijnlijk een nieuwe meter komen, maar Enexis maakt daar geen haast mee .....

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:16

mvdende schreef:
Uitleesstoring. Het is nu een domme meter. Stuurt geen gegevens meer door naar zowel enexis als mijn energiemaatschappij Oxxio.

Moet waarschijnlijk een nieuwe meter komen, maar Enexis maakt daar geen haast mee .....

Huh? Echt waar? Ik heb gisteren gebeld dat mijn slimme meter kapot is en woensdag komen ze en nieuwe installeren. Van enexis…..