Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:mvdende schreef:Vorig jaar in m'n eentje, 2 onder 1 kap, maar grotendeels aanbouw dus vrijstaand 770m3 gas verbruikt en 2700kwh aan elektra. De kwh is vrij hoog voor één persoon, maar hem meerdere terraria die natuurlijk verbruiken.
Dus met 1500m3 en 2500kwh zit ik aardig safe.
De laatste slangen nakweekjes van dit jaar ga ik maar verkopen, dan kan er 1 terra compleet uit. Dat scheelt z'n 2kwh per dag ongeveer.
Mijn nieuwe woning 278 m3
Mijn oude woning 238 m3
Nieuwe woning is zuiniger, oude woning zat boven een parkeergarage en enkel glas.
huidige verbruik 253 m3 in 9 maanden
purny schreef:Mijn huis is tussen andere woningen. Boven en onderburen zijn pensionado's dus die stoken wel heel erg veel heb ik het idee. Naast me een gewoon gezin en een stel.
Ik heb dubbelglas, dus dat is al een vooruitgang met mijn oude huis.
In mijn oude woning zat ik over de 500 m3 bij elkaar, nu nog niet eens de helft meer. En dan loopt mijn vaste contract nog 3 maanden.
En ik werk 4 dagen in de week, hopelijk in de toekomst 5 dagen. Maar moet wel meer gaan werken anders kan ik niet meer rondkomen
MyWishMax schreef:Hmm. Als ik mijn verbruik over de afgelopen tijd uitreken en dat door trek naar een heel jaar, met de tarieven van 1 oktober dus de hoge, zou ik te veel betaald hebben. Dus het verbruik tot nu toe ook al met die hoge tarieven.
Ze verwachten waarschijnlijk dat ik veel meer gas ga gebruiken en richting de 150m3 of 180m3 per maand ga in de winter, maar dat ga ik dus niet doenZal echt wel meer worden, maar heb gekeken wat ik in maart verbruikte en dat iets naar boven afgerond. Hopelijk klopt dat een beetje. Dan kan ik nog wat meer elektra verbruiken en alsnog genoeg hebben om afrekening te betalen. Ik was heel bang dat spaarrekening niet genoeg zou zijn. Ze zijn al de hele tijd aan het roepen dat maandbedrag omhoog moet, maar het lijkt nu te betalen te zijn als ik niet ga stoken.
Dan nog wat extra dingen vervangen zodat elektra ook lager wordt.
DuoPenotti schreef:Vergeet niet dat de hele winter zacht was.
Het jaar daarvoor was een stuk meer winter.
Spenk schreef:Maart is inderdaad niet echt vergelijkbaar. Maart was afgelopen jaar relatief warm. Daar hebben wij ook maar 1/3 verbruikt tov december/januari/februari.
MoniqueT schreef:Wij overwinteren zelden helemaal in Nederland. Ons huis in NL is wel warmer, we hebben nog oude tarieven en een vast contract tot 2024. Dus voor het geld zou je het nu wel moeten doen. Maar vergeet niet dat Albert vooral heel veel last heeft van het vocht, hij voelt regen al een dag van tevoren aankomen. Hij komt ook maar zelden een winter zonder longontsteking door als we in Nederland zijn.
Misschien een aantal weken, ik wil graag ons gezin zien, we zijn al vanaf half juli terug hier. November wellicht, maar we moeten ook even kijken hoe de griepprik- en Covidcampagne hier gaat lopen. En vorig jaar wilden we komen, maar zat Nederland in een vette lockdown en was hier alles gewoon open. Dus hier gebleven. Onze jongste heeft toen drie maanden in ons huis gewoond tot haar appartement klaar was. Na de lockdown werkte ze in de horeca, hoge coronacijfes, dus onder een dak zagen we niet zitten.
Ik weet dus nog niet wat we doen. We go with the flowMeestal is Spanje in januari het koudst. We hebben hier geen gas, wel stroom, maar vast tot juni of zo. Ik denk dat Spanje voor ons nu sowieso duurder wordt dan Nederland.
Pinacolada schreef:Wat is er aan de hand met je slimme meter? Die van ons is al 10 maanden ofzo stuk maar er zijn geen materialen beschikbaar.. bij buurman net zo
mvdende schreef:Uitleesstoring. Het is nu een domme meter. Stuurt geen gegevens meer door naar zowel enexis als mijn energiemaatschappij Oxxio.
Moet waarschijnlijk een nieuwe meter komen, maar Enexis maakt daar geen haast mee .....