Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:55

Ik denk dat je naar mate je ergens woont ook beter weet wat je wil. Zo zijn mijn eisen voor een volgende woning:
- Vrijstaand met vrij uitzicht achter, perceel minimaal 300M2
- Minimaal 150 m2 met garage of kleiner met uitbreiding mogelijk
- Max 30 minuten reistijd naar het werk
- Treinstation met goede verbinding naar centrale plekken in NL
- Niet aan een drukke doorgaande weg van de woonwijk of bij de snelweg in de buurt (ik word nu echt knettergek van het lawaai)
- Niet in een woningblok waarbij je aan de zijkant- en achterkant buren hebt
- Eigen oprit voor minimaal 2 auto's

Dit zouden potentiële woningen zijn:
1. https://www.funda.nl/koop/oss/huis-4270 ... straat-15/
2. https://www.funda.nl/koop/verkocht/oss/ ... aarde-168/
3. Bouwkavel

Aan beide woningen moet nog het eea gedaan worden om het naar de zin te maken maar ze voldoen wel aan de eisen/wensen en vallen binnen budget. Op dit moment zijn we nog niet aan het zoeken, komt pas over een jaar of 2 aan bod.

edit: 2 dingen toegevoegd
Laatst bijgewerkt door lucifertje op 17-05-22 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:09

Elin_ schreef:
eilleen333 schreef:
Vooral omdat ik echt het perfecte huis had gezien. Is vandaag onder bod gegaan, maar ik ga het wrs niet redden. Stond al wel een tijdje te koop, dus ik waag toch een belletje aan de makelaar. Je weet het niet. Voor hetzelfde geld biedt iemand zwaar onder de vraagprijs en maak ik toch nog een kansje. Maar het gat is wel vrij groot. Te groot vrees ik

Balen :( Wat ik me dan afvraag, wanneer weet je wanneer het 'jouw' huis is? Ik zie nu huizen en dan denk ik.. dit vind ik wel tof, maar dat komt meer omdat het aanbod niet groot is en ik persoonlijk merk dat je dan wat sneller het oke genoeg vind.

Hoe doet de rest dat? Ik merk dat een zoektocht vaak door ervaring beter wordt (met paarden in ieder geval en met huurhuizen keek ik ook heel anders. tegen aanbod 1 aan tov aanbod 5 na periode)

Niet. :') Het blijft hier een drama qua aanbod maar ook qua eisen van mijn man. Die blijft nogmaals liever gaan voor een veel te klein vervallen hok met charme dan een praktisch huis waar hij de charme bij mist. Gaat echt top dus. hahaha.
Onze lijst:
- Minimaal 180 m2.
- 5 slaapkamers of mogelijkheid deze te realiseren.
- Ruime en praktische tuin.
- Woonkeuken of keuken aan het eetgedeelte vast.
- Bepaalde buurten, voorkeur voor het centrum.
- En dus voor mijn man: het absolute wauw gevoel. *\o/*

Je zou denken dat is te vinden maar niet dus.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:21

listiglistje schreef:
MarjanB schreef:
Wij wilden vooral geen klushuis :+

Verder vooral een mooie plek en grond, dat is wel gelukt

hoe dan :') dat wat jullie nu hebben is heel erg drastisch

Iets met verliefd worden op de plek :')

Doubtless

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:50

Toevallig lucifertje, naar dat 2e huis hebben wij ook gekeken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:26

Wat gaan jullie allemaal voor grote huizen zeg :D ! Ik vond mezelf al decadent met minimaal 100 m2 :oo Ons nieuwe huis is nu 113 + 16 m2 zolder die net niet als woonruimte gerekend mag worden, maar je kunt er lopen en er is een vaste trap. Woon nu op 55 m2, en hier zijn voor ons 2 kinderen grootgebracht door onze voorgangers (hebben er 50 jaar gewoond) :oo .

Groot perceel lijkt me heerlijk met de doggos :D Is de ruimte vanwege kids of iets anders voor jullie?

Hoop dat dit nu wel eens genoeg is voor ons qua ruimte :D Had hiervoor 33 m2, en toen dachten we dat 55 m2 een zee van ruimte op zou leveren :') Huurhuis van 90 m2, waar we op nummer 1 van de wachtlijst stonden, afgeslagen omdat we dachten dat zoveel ruimte onzin zou zijn :') .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:36

Ik zoek juist iets kleins. 55m2 is voor mij prima. 75 mag ook, maar met 100 heb ik geen idee wat ik met de ruimte moet. De hond en kat hoeven echt niet een eigen slaapkamer :')
Maar in het buitengebied staan weinig kleine huizen. En ik ga sowieso niet betalen voor wat ik niet nodig heb.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:44

Ik houd niet van kleine ruimtes en misschien omdat ik in een groter huis ben opgegroeid? Ik heb veel dieren dus ik wilde meer mijn eigen leefruimte terug.

Ik vond mijn vorige huis 129 m2 best krap worden met een deel m2 op de zolder waar je niks mee doet. Maar het ene huis is het andere niet met dezelfde m2. Ik heb nu een te groot huis maar beter teveel dan te weinig ruimte voor mij. Hier heb ik mooie hoge plafonds en veel licht.

Heerlijk dat ik nu in de woonkamer een puppy ren kan neerzetten en een aparte kamer heb voor de moederpoezen met kittens.

Ik zie mezelf niet op 100m2 wonen. Misschien als ik oud ben en geen dieren meer heb. En 100m2 appartement is al anders dan een huis met 3 lagen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:48

Ik heb op zich ook niet extreem veel nodig, maar vind de ruimte wel prettig. Ik heb nu 84m2 in mijn eentje. Toen mijn zus 1,5 jaar bij mij woonde ging dat opzich prima, maar het was eigenlijk wel echt te klein.

Nu hebben we zo samen 141m2 geloof ik. Best veel, maar niet perse als je je bedenkt dat we in principe 2 onafhankelijke volwassen vrouwen zijn. Uiteraard had ik liever nog groter gehad, maar in het nieuwe huis hebben we voldoende zowel gedeelde als privé ruimte.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 05:44

Wij zochten een huis rond de 250m2 en hebben een huis gekocht van 350m2 als je kijkt naar de begane grond en eerste verdieping. Maar het is ook nog onderkelderd (met daglicht) en de zolder is helemaal casco. Alleen de zolder is al 160m2 met een nok van ruim 4 meter. Volgende stap van de verbouwing wordt een vaste trap naar zolder en de boel daar afbouwen, zodat het als woonruimte mee gaat tellen. Daarna is de kelder aan de beurt. Als alles af is en officieel als woonruimte kan worden bestempeld, dan zitten we op ruim 600m2 woonoppervlak. Belachelijk groot natuurlijk en compleet onnodig, maar in de praktijk echt heerlijk! Alleen qua verbouwingskosten gaat alles bij ons dus keer 6 en dat doet vaak wel pijn.
En ik ben benieuwd of we ooit met goed gevoel de stap naar een kleiner huis kunnen maken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:00

Tjezus....dat is echt bizar groot Plukje.
Ik dacht dat ik al een baas was met 260m2 woonoppervlakte en 130m² bijgebouwen, en dat voor mezelf alleen :+

Ik heb nu maar 81m² en dat is ook prima hoor. Alles went!

Ik heb trouwens wel een kleine kelder, echt zoeen die heel erg middeleeuws aandoet.
Wordt vast een mooie wijnkelder :))

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:15

Bedankt voor alle reacties! Hier gaat het om een starterswoning. Mijn "echte" wooneisen zijn nog niet te betalen :+ (bij het bos, met ruimte voor de paarden, vrijstaand)

Voor nu heb ik vooral qua huurwoningen gemerkt dat ik geen tussenwoning wil. Ik wil graag achterom kunnen lopen. Eigen inrit of genoeg parkeerplaatsen. 2, liefst 3 slaapkamers. En een tuintje voor de hond. Ik moet elke dag naar het paard dus ook niet tever van stal is ook wel prettig :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:07

Groot hoeft van mij ook niet. Heb nu een huisje van 100m2 en is prima. Je moet het allemaal maar schoon houden en onderhouden. Ik zou wel meer perceeloppervlak willen. Nu iets van 125 m2 dus niet veel tuin. Zou leuk zijn om ooit iets vrijer te zitten, uitkijken over de weilanden, klein beetje grond erbij.
Maar goed, dat zal misschien ooit als ik met pensioen ben pas werkelijkheid worden.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:30

Ben ik de enige die juist kleiner wil gaan wonen? :D
Ik ben op zoek naar een tiny house <3 Ik denk dat ik op 20-30m2 kom dan. Maar wel het idee met veel buitenruimte en het liefst in een natuurrijke omgeving.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:35

Jemig wat een groot huis Plukje. Ik denk niet alleen aan schoonhouden. Ik denk in deze tijd vooral aan warm houden. Pfoe! Wel gaaf hoor, maar niet voor mij.

Ik ga dan wel groter, maar in de praktijk wordt het toch kleiner. Heb nu 84m2 helemaal voor mezelf en straks 141m2 samen. Ik heb nu een kamer puur voor opslag bijvoorbeeld. Ach. Zal wat wennen zijn. En er moeten wat spullen weg, maar komt vast goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:45

Moet ik inderdaad ook niet aan denken, een enorm huis. Kost gewoon heel veel aan alles. Gemeentelijke belastingen maar ook verwarming en stroom inderdaad. Huis schilderen en andere onderhoudskosten. En schoonmaken doe je ook niet in 1 ochtend per week.
Als geld geen rol speelde dan zou ik er nog over denken maar dan neem ik wel een huishoudhulp. Maar eigenlijk heb ik die ruimte gewoon niet nodig.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:46

Wij hebben gisteren na het bezichtigen gelijk een bod gedaan. Er waren maar 5 geïnteresseerd, waarvan 1 iemand voor de 2e keer kwam. Er is geen uiterste biedingsdatum en ruimte om te onderhandelen.

We denken dat we een goed bod gedaan hebben. dus nu afwachten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:57

Elin_ schreef:
Bedankt voor alle reacties! Hier gaat het om een starterswoning. Mijn "echte" wooneisen zijn nog niet te betalen :+ (bij het bos, met ruimte voor de paarden, vrijstaand)

Voor nu heb ik vooral qua huurwoningen gemerkt dat ik geen tussenwoning wil. Ik wil graag achterom kunnen lopen. Eigen inrit of genoeg parkeerplaatsen. 2, liefst 3 slaapkamers. En een tuintje voor de hond. Ik moet elke dag naar het paard dus ook niet tever van stal is ook wel prettig :+

Herkenbaar hoor :)) Ooit heb ik mijn kleine woonboerderijtje :))

Ik ben mijn zoektocht ook met andere eisen begonnen. Uiteindelijk voor mijn huidige (75m2, rijtjeswoning) gevallen vanwege deze redenen
- Locatie 1: Ik zit aan de rand van het wijkje en heb geen overburen, maar een groenstrook en daarachter begint een nieuw wijkje. Die woning zie ik alleen het dak van.
- Locatie 2: ik zit 500 meter van het bosje af hier. En 10 minuten lopen van het stadscentrum.
- Locatie 3: Goed te bereiken en gemakkelijk uit te rijden
- Tuin: Ruime tuin op het zuiden
- Auto: voor de deur
- Ruime voortuin, dus mensen lopen niet recht voor het raam langs
- Privacy: Geen tot minimale inkijk in de achtertuin, dus heel veel privacy

Verder waren de badkamer en keuken al verbouwd, dat scheelde ook veel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:01

Elin_ schreef:

Koop je alleen of samen? Want alleen lijkt dit me ook nogal een uitdaging, of vergis ik me?

EmptyWords schreef:
Wij hebben gisteren na het bezichtigen gelijk een bod gedaan. Er waren maar 5 geïnteresseerd, waarvan 1 iemand voor de 2e keer kwam. Er is geen uiterste biedingsdatum en ruimte om te onderhandelen.

We denken dat we een goed bod gedaan hebben. dus nu afwachten

Gaaf, duimen dus!

De kopers zijn gisteren het koopcontract komen tekenen, dus nu zijn de 3 dagen bedenktijd ingegaan.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:02

Winged schreef:
Elin_ schreef:

Herkenbaar hoor :)) Ooit heb ik mijn kleine woonboerderijtje :))

Ik ben mijn zoektocht ook met andere eisen begonnen. Uiteindelijk voor mijn huidige (75m2, rijtjeswoning) gevallen vanwege deze redenen
- Locatie 1: Ik zit aan de rand van het wijkje en heb geen overburen, maar een groenstrook en daarachter begint een nieuw wijkje. Die woning zie ik alleen het dak van.
- Locatie 2: ik zit 500 meter van het bosje af hier. En 10 minuten lopen van het stadscentrum.
- Locatie 3: Goed te bereiken en gemakkelijk uit te rijden
- Tuin: Ruime tuin op het zuiden
- Auto: voor de deur
- Ruime voortuin, dus mensen lopen niet recht voor het raam langs
- Privacy: Geen tot minimale inkijk in de achtertuin, dus heel veel privacy

Verder waren de badkamer en keuken al verbouwd, dat scheelde ook veel.

Jouw plekje klinkt perfect (alleen wil ik dan perse een hoekwoning in het geval van een rijtjeswoning), maar voor de rest exact wat ik ook prettig vind. Ik heb geen idee wat reeel is. Aanstaande maandag hoor ik wat ik maximaal erbij kan lenen wbt garantstelling ouders, dus dat geeft ook meer perspectief waar ik naar mag / kan kijken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:06

Elin_ schreef:
Jouw plekje klinkt perfect (alleen wil ik dan perse een hoekwoning in het geval van een rijtjeswoning), maar voor de rest exact wat ik ook prettig vind. Ik heb geen idee wat reeel is. Aanstaande maandag hoor ik wat ik maximaal erbij kan lenen wbt garantstelling ouders, dus dat geeft ook meer perspectief waar ik naar mag / kan kijken.

Tja, hoekwoning had ik ook graag gewild. Maar budgettechnisch ging dat hem niet worden. Die van mijn buren heeft onlangs te koop gestaan voor 249.000 en ik weet niet wat mijn nieuwe buren ervoor hebben gegeven. Zit in de Drentse hoofdstad.

Wel hoekwoningen bekeken, maar die moesten allemaal nog een hele vernieuwingsslag maken en hadden heel veel TLC nodig.

Ik kom zelf uit een huurappartement. In de buurt waar ik zat werd tijdens de pandemie heel veel gedeald. En het is hier heerlijk rustig :+: (terwijl ik maar 1km ben verschoven qua woning locatie :)) )

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:44

T is vooral lastig als je alleen bent. Je niet eigenlijk meteen samenwonen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:49

eilleen333 schreef:
T is vooral lastig als je alleen bent. Je niet eigenlijk meteen samenwonen

In m'n eentje kan ik echt geen huis kopen

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:50

Wij wonen nu in een huurappartement van 70 m2 voor een goede prijs. Dat is samen prima te doen, maar zodra we bezoek hebben merk je hoe klein het eigenlijk is. Ook hebben we geen prettige buitenruimte om bezoek te ontvangen en lekker buiten te zijn.

We wonen wel op een perfecte locatie op loopafstand van de binnenstad. Voor een koopwoning is het geen must om in de stad te wonen. Liever in een dorp zelfs.

Wat onze zoektocht lastig(er) maakt zijn onze wensen.
- Huis met karakter, geen 13 in een dozijn woning met bijv. de standaard L vormige leefruimte beneden of dichte keuken.
- Aardige buurt, goede ontsluitingswegen. Huis moet goed herverkoopbaar zijn na een aantal jaar.
- Goed onderhouden en verduurzaamd of de mogelijkheid om dat te doen als de prijs ernaar is.
- Fatsoenlijke tuin met achterom.
- 100m2 leefruimte of meer.

Vooral dat stukje karakter brengt het aantal potentiële woningen drastisch naar beneden.
Ons einddoel is een huisje met grond voor de paarden, maar dat valt nu nog niet onder de mogelijkheden in onze regio.

Uiteindelijk zit ie er wel tussen :')

@doubtless, spannend. Hopelijk feest over drie dagen!
@Emptywords, duimen! Dat je snel goed nieuws mag horen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 10:34

Jeetje plukje, dat is enorm groot.

Hier nu 90 M2 en twee verdiepingen en we gaan naar 126 en twee verdiepingen maar er komt wel Hopelijk een flinke aanbouw.

Doubtles, spannend .fijn dat het getekend is.

Emptywords, duimen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:20

Jemig plukje wat een joekel van een huis, hoe houd je het schoon.

Wat ik zocht. Gewoon een woonruimte in een enorme straal. Enige eisen beneden slapen/gelijkvloers moet mogelijk zijn, dan wel mogelijk gemaakt worden. Mijn scootmobiel moet een plekje kunnen krijgen en bij voorkeur in de achtertuin of een berging. En liefst buitenruimte voor mij en de honden en als het in de buurt van wandel gebied zou zijn ideaal maar geen must. En schimmelvrij en waterdicht huis. Bij voorkeur geen heel erg buitenlawaai ivm mijn nachtrust en iets schonere lucht ivm mijn longen. Maar een budget van max 160000 euro dus veel keuze was er niet. Grootte van het huis deed er niet toe, niet te groot het liefst. Klussen geen bezwaar.

Verder maakte het me niet uit waar in het heel ruime zoekgebied.

Wat heb ik gevonden eenvoudig rijtjes huis, maar wel 120 m2 :+ en vier slaapkamers met mogelijkheden voor een vijfde :') . Twee bergingen beneden dus slaapkamer kon idem badkamer kan gemaakt worden. Nu dus 5 slaapkamers met een mogelijkheid voor een zesde. Tjsa _O- daar ga ik met mijn niet te groot graag.

Tuintje voor en achter, met wat gewurm kan scootmobiel achterom. keuken was eenvoudig maar nieuw. Wc en douche waren ook al nieuw betegeld en aangelegd. *\o/* zeker rustig. Geen snelweg spoorlijn of vliegveld dichtbij. Schone lucht jazeker geen fabriek in de wijde omgeving. Wandelgebied meer dan ik aankan zelfs op loopafstand.