Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 23:13

Dorus schreef:
listiglistje schreef:
Heb je dan geen slimme meter?
Ik kan alle details bij beide nu zien, hier een slimme meter.

Je vat hem nog steeds niet hè?

Dat ligt dan aan jou want mijn ouders komen er gewoon in bij Eneco.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 23:18

Dorus schreef:
listiglistje schreef:

Je had het zelf in het bericht over de app dus zo gek is het niet er vanuit gegaan wordt dat je het probeert via de app. De rest geeft aan dat ze gewoon kunnen zien en downloaden. Er wordt geprobeerd je te helpen he?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 06:59

Dorus schreef:
listiglistje schreef:

Lekker vriendelijke reactie richting mensen die je proberen te helpen :')

Misschien kun je dan het probleem nog eens uitleggen, want volgens mij 'vat' niemand het helemaal..

verootjoo

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:03

Jeetje jongens.

Het probleem is dat Dorus niet kan inloggen op de site van Eneco om haar verbruik te zien. Dat staat er toch?

Ik overigens ook al dagen niet, krijg steeds melding dat het te druk is. Zowel in de app als op de site.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:30

Tweede Kamer: 'ruimhartig' prijsplafond energie, ook voor verduurzaamde huizen (bron RTL Nieuws)

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... duurzaamde

Ik ga heel hard hopen dat ze hier nog aangaan sleutelen. In mijn huis is die 1200 m3 denk ik niet haalbaar, ik probeer wel te besparen maar 500m3 besparen is ongeveer niet te doen vrees ik. En ook voor de mensen die al bijna van het gas af zijn zou dit goed nieuws zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:48

Eerst zien en dan geloven Muronia!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:03

Muronia schreef:
Tweede Kamer: 'ruimhartig' prijsplafond energie, ook voor verduurzaamde huizen (bron RTL Nieuws)

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... duurzaamde

Ik ga heel hard hopen dat ze hier nog aangaan sleutelen. In mijn huis is die 1200 m3 denk ik niet haalbaar, ik probeer wel te besparen maar 500m3 besparen is ongeveer niet te doen vrees ik. En ook voor de mensen die al bijna van het gas af zijn zou dit goed nieuws zijn.

Het is echt mogelijk om veel te besparen, maar dan lever je wel (veel) comfort in. Heb het jaren geleden om andere redenen moeten doen en het kon (was wel lastig en zwaar). Aan de andere kant, zelfs als je nog wat boven het plafond uitkomt betaal je in ieder geval voor het grootste gedeelte de lagere plafond prijs.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:20

Er waren vorige keer nog wat reacties op jouw situatie muronia, om mee te denken qua besparen? Vooral kijken waar je de verwarming allemaal aan hebt, hoe lang en hoe warm bijvoorbeeld

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:37

Ja daar ben ik ook druk mee bezig hoor, dus ik denk ook wel dat het goed komt, maar het zou toch heel mooi zijn als er iets meer ruimte kwam.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:04

Dorus schreef:
Ik kwam vandeweek een (premium) artikel tegen waarbij het voor iemand voordeliger was z'n huis op gas te verwarmen dan met de elektrische warmtepomp. Ik heb het nog niet kunnen lezen, maar het zet me wel aan het denken.

Nu zitten wij qua gemiddeld elektriciteitsverbruik net iets boven het genoemde prijsplafond van 2400 kWh, maar qua gemiddeld gasverbruik ruim onder het prijsplafond van 1200 kuub en ben ik benieuwd waar voor ons het omslagpunt zou liggen. Hoe kom ik erachter of het voor ons interessant is elektrisch te (bij)verwarmen of juist gewoon lekker de kachel te laten draaien?

Overigens probeer ik de details van mijn verbruik van de laatste maand nu binnen te halen via mijn eneco, maar kom er niet door. Meer mensen hier last van? De app doet het al de hele week niet.

Wat interessanter is is afhankelijk van de efficiëntie van je apparaten (hoeveel kWh of m3 gas is nodig om je huis 1 graad op te warmen) en je tarieven.

Je kan dit testen/uitproberen:
Voor gas:
verwarmingen in verblijven die je niet wil bijverwarming dicht; gasmeter aflezen; verwarming aan en thermostaat 1 graad hoger zetten; als het is opgewarmd gasmeter weer aflezen. Goed opletten dat je in tussentijd niet meer gas verbruikt (warm water pakken, douchen ed)

Electra werkt ietsjes anders. Daar moet je eerst je basisverbruik bepalen. Noteer de meterstand van de electra, en noteer deze een uur later nog eens. Dan heb je je basisverbruik.

Zet vervolgens de electrische verwarmer aan (noteer bij de meterstand dan ook de tijd!) en wacht tot de kamer 1 graad warmer is. Noteer vervolgens weer de meterstand en tijd.

Om een eerlijke vergelijking te hebben moeten in ieder geval de vertrekken die je verwarmt met deze test dezelfde zijn.

Nu kun je gaan rekenen wat de kosten zijn voor het electrisch verwarmen en het verwarmen met gas. Daar nog hulp bij nodig: roep maar/pb maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:24

Muronia schreef:
Ja daar ben ik ook druk mee bezig hoor, dus ik denk ook wel dat het goed komt, maar het zou toch heel mooi zijn als er iets meer ruimte kwam.

Dat doen ze bewust niet om mensen te stimuleren te bezuinigen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:41

@Spenk, dat denk ik ook.
Betrap mezelf ook op gemakzucht merk ik.

Dacht van de week, toch eens kijken of we hier nog iets kunnen doen met beter isolerend glas :)*
Kom ik erachter dat er al HR++ glas inzit.
Had ik natuurlijk ook al ietsje eerder naar kunnen kijken :o?

Vraag me dan achteraf nog meer af hoe de vorige bewoner aan een gasverbruik van 3300 kuub/jaar kon komen.

Wij hebben nieuwe CV en slimme thermostaat, nog 2 buitendeuren vervangen, zonnepanelen en airco.
Moeilijk voor te stellen dat je daarmee op veel minder als de helft kunt uitkomen.
Dit jaar tot nog toe 985 kuub gas.
Maar blijkbaar is dat toch zo, of die mensen hebben ipv de cv lager te zetten de ramen opengegooid :=

Die mevrouw des huizes destijds ging wel iedere dag in het (megagrote) bad, dat doen wij niet, we douchen kort, en heel af en toe in bad. Zal ook wel een pak schelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:49

Het meeste zit toch in het verwarmen dus misschien hadden zij de verwarming ook wel hoog en snel/vaak aan.

Ik zit tot nu toe dit jaar nog onder de 300m3. Met gedeeltelijk enkel glas, oud dubbel glas en slechte isolatie haha. Wel bad ipv douchen, helaas kan dat niet anders. Maar het valt me dus mee.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:04

MwM, dat is heel erg weinig.
Wij hadden vorig jaar de verwarming door het hele huis continue op 15 graden, en dmv een weekprogramma hoger als dat nodig was. Zal zeker zo zijn dat het meeste in verwarming zit.
Maar elke dag een megagroot bad laten vollopen, als er ook een goeie douche is vind ik best decadent.

Gaan we dit jaar nog eens anders doen, kwestie van uitproberen wat werkt.

Afgelopen winter ben ik al niet meer op mijn werkkamer gaan zitten, maar heb in de keuken gewerkt, daar kan ik de airco aanzetten, scheelde ook al een heel stuk aan gas.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:06

Ja elke dag in bad is echt wel erg luxe :') dat deed ik zelfs vroeger niet. Nu 2 keer per week, maar als ik kon douchen zou dat ook minder zijn. Het is wel heel lekker, maar douchen wel zuiniger.

Tenzij je zoals hier in huis gebeurde een uur onder de douche staat. Toen was ik goedkoper met mijn bad haha

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:40

Zou het misschien nog helpen als je het bad met koud water vult en aanvult met water uit de waterkoker of zeg ik dan iets heel raars? Omslachtig wel, dat absoluut

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:50

Telpeva, dat denk ik niet, uiteindelijk is gas nog steeds de goedkoopste manier van verwarmen lijkt me.
En dat zal ook van je formaat bad afhangen, ben bang dat dat hier niet zal werken als je het bad vol wil krijgen, kun je vlgs mij met 3 personen in :D
Afbeelding

Buiten het gas, is dat gewoon ook te veel verspilling van water.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:11

Denk de enige manier om goedkoper dan te zijn is ouderwets een grote pan boven hout of kolen vuur. Maar vraag me af of dat het echt goedkoper gaat zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:12

Met de houtprijs van nu ook niet.
Plus te weinig liters, voordat je dan wat bij elkaar hebt is het eerste wat je er in hebt gegoten ook aleer koud.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:31

MyWishMax schreef:
Ja elke dag in bad is echt wel erg luxe :') dat deed ik zelfs vroeger niet. Nu 2 keer per week, maar als ik kon douchen zou dat ook minder zijn. Het is wel heel lekker, maar douchen wel zuiniger.

Kan je ook niet douchen met een douchestoel?

Heel vroeger hadden wij bij onze oppas een soort kunststof blokken die legde je in bad en dan ging er minder water in maar was het water toch diep. Toen was ik ook wel een stuk kleiner dus evengoed ruimte genoeg. Nu heb je badverkleiners. Als je niet zo lang bent zou je er naar kunnen kijken.

Ik heb overigens mijn badkamer beneden en er komt een hoop kou van die vloer. Dus in de winter ligt er een xxl-badmat op die hem bijna helemaal afdekt. Scheelt een stuk.

En de ruimte om de ketelbuis die naar buiten gaat dichtgepurd. Toen ik een nieuwe ketel kreeg is er blijkbaar een kleinere afvoer in gegaan dan er zat. Daar zat een metaalen ringplaat voor maar toen ik die wegschoof bleek er gewoon langs de nieuwe buis een open verbinding met buiten te zijn. Wel de moeite om dat soort dingen even te checken.

Mijn brievenbus heb ik ook dicht gezet. Hangt een bus buiten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:34

Hm, ik zit nu een poosje op de Eneco site dingen bij te houden, maar wat mij opvalt is dat het verbruik wat je op de site ziet (en wellichtin de app, die heb ik niet) anders is dan wanneer je het energierapport download van diezelfde maand...

Bijv:
Mijn verbruik in juli is op de website 75,80 kwh stroom en 6.29 M3 gas'
Dan download ik het energierapp en dan staat er voor juli 81 Kwh en 6 m3 gas

Het gas is wellicht afgerond, maar het kwh stroom verschil snap ik niet.
Wat lees ik dan niet goed?

Mei is op de website 58,69 kwh en 18 m3
en op het energierapp 80kwh en 8m3.
De website geeft een lagere hoeveelheid voor stroom, maar een hogere hoeveelheid voor gas
(en 10m3 is toch even 27 euro hoger zeg maar :+ )

(ik denk dat het energierapport klopt, omdat mn gasverbruik zeer laag geweest is... Ik lees dat ze de getallen voor de website/app schatten.. wat heb je daar dan aan?)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:47

Telpeva schreef:
Zou het misschien nog helpen als je het bad met koud water vult en aanvult met water uit de waterkoker of zeg ik dan iets heel raars? Omslachtig wel, dat absoluut

Zeg het bad is 80l, en wil je graad of 40 hebben.

Als we kraanwater op 10 graden zetten en kokend op 100 (al krijg je het nooit echt kokend naar je bad)
Dan heb je net geen 30 l kokend water nodig.

Zeg dat je een waterkoker van 2l hebt dan zijn dat 15 waterkokers vol, en dan hebben we het nog niet over de tijd die dat kost en dat je nog een paar waterkokers meer nodig hebt ivm afkoelen in de tijd dat je water aan het koken bent. Uiteindelijk heb je tegen de tijd dat je op die manier je bad klaar hebt geen tijd meer om in bad te zitten :') :') :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:10

Ik moest al 3x een waterkoker vullen voor warm afwaswater in de gootsteen :+ Vond ik ook niet de moeite.. (ik had stroomkosten vs gas nog niet vergeleken)

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:26

Cer schreef:
Hm, ik zit nu een poosje op de Eneco site dingen bij te houden, maar wat mij opvalt is dat het verbruik wat je op de site ziet (en wellichtin de app, die heb ik niet) anders is dan wanneer je het energierapport download van diezelfde maand...

Bijv:
Mijn verbruik in juli is op de website 75,80 kwh stroom en 6.29 M3 gas'
Dan download ik het energierapp en dan staat er voor juli 81 Kwh en 6 m3 gas

Het gas is wellicht afgerond, maar het kwh stroom verschil snap ik niet.
Wat lees ik dan niet goed?

Mei is op de website 58,69 kwh en 18 m3
en op het energierapp 80kwh en 8m3.
De website geeft een lagere hoeveelheid voor stroom, maar een hogere hoeveelheid voor gas
(en 10m3 is toch even 27 euro hoger zeg maar :+ )

(ik denk dat het energierapport klopt, omdat mn gasverbruik zeer laag geweest is... Ik lees dat ze de getallen voor de website/app schatten.. wat heb je daar dan aan?)

Kan het zijn dat je de app toestemming moet geven om je slimme meter uit te lezen?
Laatst bijgewerkt door McGregor op 23-09-22 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:38

Hihi waardeloos idee van mij dus, die met de waterkoker :D beter maar snel weer vergeten!