Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:11

Dan is idd wel alles opgesoupeerd voor die 600-700. Maar dat willen we bewust niet, dus vandaar 100 eigen inbreng (van ons samen) en samen 1500 aflossen. Als ik 30u werk en hij zijn Full-Time op Belgisch loon zoals hij nu heeft, is dat voor ons eigenlijk nog prima leefbaar. Moest hij terug offshore gaan werken dan is dat helemaal peanuts := maar we willen eigenlijk iets vinden wat haalbaar is qua aflossing met een normaal inkomen. Je weet iig nooit of je ooit ontslag krijgt of het ooit met minder moet doen, dat calculeren we mee in

tita

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:38

Wat heeft het voor zin om aannames te maken voor iets wat er niet is.

Je werkt niet fulltime….. dus niet gaan kijken wat je dan zou kunnen lenen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:51

De huizen markt is idd echt geschift nu. Ik vind het mentaal ook lastig om ‘al’ het geld in een huis te steken. Reizen, lekker uit eten, leuke dingen: daar wil ik ook genoeg geld voor. Ma goed, ik ben overtuigd dat mijn loon positief zal evolueren en dat onze kans wel komt :j het huidige huis is over enkele jaren afbetaald.

Wie vroeg om die app: ik gebruik goodbudget.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:54

Ik ben blij dat ik maar een goeie 600 euro per maand aflos en dat mijn spaarrekening niet leeg is als ik dat hoor. 700K voor een huis ... Halleloeja .... Maar ik zit er wel nog 18 jaar aan vast ofzo :s

Die app ga ik ook eens installeren! Budgetair blijf ik een ramp :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:55

Goh Tita als dat voor ons het nodige verschil zou kunnen maken dan solliciteer ik zo voor een fulltime hoor. Nu hoeft het niet, maar als het ons kan op weg helpen richting droomwoning? Dan wil ik dat gerust doen.

@belsje: dat is dan wel voor huisje met land om paarden aan huis te hebben, op een toplocatie. Dus dichtbij werk, familie maar rustiger dan waar we nu zitten.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:56

Jamaar ja, ik heb ook een huis (met 5 slaapkamers) en land en stallen, welliswaar op een poedersuiker :+. Maar zoveel geld extra zou ik er niet voor overhebben om wel in bewoond gebied te wonen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:03

Dat bedrag is vaak omdat er een hyper modern kasteel op staat :') terwijl wij liever een gewoon huis hebben maar dan met extra grond. We zitten ook niet ver van Brussel en tegelijk op een scheet van Gent. Dat tikt ook aan natuurlijk.

Nuja, dat soort bedragen willen we ook niet leggen. Als we iets vinden met een leuke tuin op leuke plek voor pakweg 300 zijn we ook meer dan happy, zeker als dat vlakbij mijn huurweides ligt bijvoorbeeld.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 21:03

Wijze raad van deze oudere dame van het gezelschap ga echt nooit op je max zitten }:0 als tweeverdieners dan. Stel er komt een kind, of iemand raakt ziek, kun je op termijn je huis uit gaan. Want neem van mij aan niets in het leven is zeker en niets zo onzeker als gezondheid of gezinssamenstelling. Nog afgezien van scheidingen :roll: :+

Er is wel weinig keus op de woningmarkt dat zie ik ook wel maar aan de andere kant heb ik ook wel zoiets van ja jeetje wat wil je allemaal... wat moet allemaal... op minder m2 is het ook prima leven, of met een ouderwetse keuken, in eerste instantie pies-straaltje uit een aftandse douche... kun je later altijd veranderen.

En ja, alleen is het erg lastig maar niet onmogelijk. Maar ook daarbij geldt kijk wat wel mogelijk kan met een woning en verwacht niet dat alles er al is. Kies voor een goede locatie en minder m2, dat brengt altijd op.

En al je spaargeld in je huis stoppen voor de KK of de het overbieden.... heb het ook gedaan, eerlijk is eerlijk, maar dan moet je het jaar erop wel behoorlijk flink sparen wil je weer een beetje bijkomen. Gelukkig lukt dat mede dankzij dit topic :o :D

Ik hou mijn geld bij in een soort 'dagboek', dus elke of om de dag, soms drie dagen schrijf ik op wat ik nog heb aan vrij besteedbaar saldo en wat dat betekent voor de rest van de maand. Werkt erg goed voor mij.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 09-06-21 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:04

Er zijn zoveel mensen die zich uit de naad werken voor een hoop stenen. Kan ik me zo weinig bij voorstellen.

Mensen die nog geen kinderen hebben, een dikke hypotheek hebben voor 30 jaar en een kinderwens... Hoe ga je dat doen als je kinderen pubers worden etc. Heb je dan nog geld 'over' of moet je op alles beknibbelen?

Wij hebben veel geluk gehad met het huis van oma. Hebben een bijzonder fijne aankoopprijs, waardoor we het af kunnen lossen in 20 jaar en een relatief laag maandbedrag betalen.
We hebben er wel al veel geld in gestoken, maar dat wisten we vooraf.

Nu liggen de plannen klaar om de gehele breedte uit te bouwen. Eerste tekenaar is al langs geweest!
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 09-06-21 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:05

Ons huidige huis is eigenlijk perfect, maar staat op verkeerde plek :))

Nou, morgen 40km met de fiets. Goed voor de lijn, strakke billen maar iets minder voor mijn humeur.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:06

Varekaj schreef:
Ons huidige huis is eigenlijk perfect, maar staat op verkeerde plek :))

Nou, morgen 40km met de fiets. Goed voor de lijn, strakke billen maar iets minder voor mijn humeur.

Heb je geen elektrische fiets?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 21:07

Ik ook niet hoor PSvanLot. Wilde graag mijn spaarrekening weer wat upgraden en natuurlijk die keuken = die er nu nog niet komt :+ = maar ga echt voor meer dan alleen m'n bakstenen. Maar ... vind het wel heel fijn dat ik bakstenen heb met een fikse overwaarde en dat ik er niet tot mijn nek in zit vwb de hypotheek. Moet er niet aan denken die stress elke maand om het rond te breien (jaren wel gehad, weet hoe het voelt, wil het nooit meer).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:08

Met mijn salaris zou ik 100.000 kunnen lenen. Maar als ik iets zou kopen dan zou het waarschijnlijk een ouderen flatje zijn.
Ik zit wel eens te kijken naar wat er aangeboden wordt maar dat zou ik er niet voor neertellen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 21:10

Ik zit ook met mijn (vaste) salaris op zoiets Purny. Verdien echt geen wereldsalaris. Ja maak wel klappen met extra werk of projecten maar dat telt voor een bank niet. En dat is ook niet iets wat elk jaar gebeurt (heb daar gewoon geen zin in vind het erg fijn beetje onafhankelijk van bank of werk te zijn, zelf te kunnen bepalen wat ik wanneer doe, wil of wat dan ook). Dus hier ook echt geen 50K :+

Oja, en mbt huizen, denk in klushuizen. Wel goed huis (in principe), maar gedateerd en met vrij simpele klussen als kozijnen, dak, hier en daar een muurtje doorbreken voor mooie ruimtes, schilderwerk. Heel veel mensen zien dat niet zitten. En een huis komt dan echt naar je toe. Kun je vrij veel zelf aan doen. En laten doen als je weer wat heb gespaard. Maar dan zit je niet maandelijks tot aan je max in de vaste lasten. Plus je maakt het zoals je zelf wilt.

Natuurlijk is alles 'af' mooi, maar dan moet het ook wel 100% je smaak zijn en tja... daar betaal je dan wel de hoofdprijs voor.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:31

VanHuisUit schreef:
Ik ook niet hoor PSvanLot. Wilde graag mijn spaarrekening weer wat upgraden en natuurlijk die keuken = die er nu nog niet komt :+ = maar ga echt voor meer dan alleen m'n bakstenen. Maar ... vind het wel heel fijn dat ik bakstenen heb met een fikse overwaarde en dat ik er niet tot mijn nek in zit vwb de hypotheek. Moet er niet aan denken die stress elke maand om het rond te breien (jaren wel gehad, weet hoe het voelt, wil het nooit meer).

Wij kochten vier jaar geleden en door de gekte en ons lage aankoopbedrag is de overwaarde 1.5x zo hoog dan de aankoopprijs.
Maar heel eerlijk heb ik daar niks aan, want ik koop er niks fatsoenlijks voor terug.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:36

Het slimste blijft om een opknapper te kopen, er gaan wonen en opknappen, paar jaar wachten tot de volgende high en verkopen. Als je dat een paar keer goed doet, leveren die stenen ook nog wat op.

Ik heb liever een huis van 100m2,dat is meer als zat, maar inderdaad, de meeste stukken grond groter zijn, hebben ook een groot huis erop staan.

We zijn nu dus in Frankrijk aan het kijken. Dat is ook een aparte ervaring overigens :') daar koop je vaak namelijk 2 of meer woningen als je een flink stuk grond wil hebben :+ wat moet ik in vredesnaam met 3 huizen, 8 joekels van schuren en 3 garages?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:40

Over investeren en ouderenflats gesproken. Waar ik vroeger woonde werd een volledige nieuwbouw rustoord gebouwd met assistentiewoningen (seniorenflats). Die flatjes waren te koop aan best aantrekkelijke prijs. De adder onder het gras: na 30 jaar werd die flat terug eigendom van de verkopende maatschappij. Dacht je een flatje te kopen als investering om te verhuren en daarna voor jezelf, kon dat weleens heel lelijk uitdraaien.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:52

Prairy schreef:
Het slimste blijft om een opknapper te kopen, er gaan wonen en opknappen, paar jaar wachten tot de volgende high en verkopen. Als je dat een paar keer goed doet, leveren die stenen ook nog wat op.

Ik heb liever een huis van 100m2,dat is meer als zat, maar inderdaad, de meeste stukken grond groter zijn, hebben ook een groot huis erop staan.

We zijn nu dus in Frankrijk aan het kijken. Dat is ook een aparte ervaring overigens :') daar koop je vaak namelijk 2 of meer woningen als je een flink stuk grond wil hebben :+ wat moet ik in vredesnaam met 3 huizen, 8 joekels van schuren en 3 garages?

Maar als je dan een nieuw bouwval moet kopen voor een veel te hoog bedrag, wat momenteel zo is. Dan is er niet zo gek veel op te verdienen.

Ben samen met mijn broer al 2 jaar op zoek naar een opknap/verkoophuis. Maar er is weinig rendement nu de opknapper al helemaal bovenin geprijsd is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:56

Ik snap sowieso niet zo goed hoe mensen met kinderen dat doen, kleding, cadeaus, uitjes, etc ik zie zoveel gegeven worden maar ook alleen al extra eten enzo dan denk ik ik heb nou niet het idee dat ik heel veel extra overhoud zonder kinderen hoe doen anderen dat :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:02

moonsparkle schreef:
Ik snap sowieso niet zo goed hoe mensen met kinderen dat doen, kleding, cadeaus, uitjes, etc ik zie zoveel gegeven worden maar ook alleen al extra eten enzo dan denk ik ik heb nou niet het idee dat ik heel veel extra overhoud zonder kinderen hoe doen anderen dat :')

Tja niet iedereen kan het ook. Ik werk op een school in een slecht postcodegebied en we hebben veel leerlingen die op of onder de armoedegrens leven. Heel erg triest.

En deze gezinnen zijn er helaas veel meer dan de meeste in de gaten hebben.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:12

Ik heb dan kinderen, maar snap soms bij anderen met kinderen ook niet hoe ze het doen.
Ken een stel waarbij alleen de man werkt, lasser volgens mij. Wonen in groot huis wat ze echt helemaal gestript hebben en helemaal opgeknapt. Wel de hoofdprijs voor betaald want het is gewoon duur hier.
En ze gaan elk weekend ergens eten, dagjes weg. Op vakantie all in met 3 kinderen in het hoogseizoen naar luxe resort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:16

In het zwart bijklussen? Kan je als lasser makkelijk, werk zat

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:24

Waar wij willen wonen is het stervensduur. Tegen centrum Gent maar wel nog makkelijk met de wagen in en uit kunnen. Garages gaan hier al 35.000 à 50.000 euro… begin maar. Wij willen graag een oud herenhuis, op te knappen of al gerenoveerd. Het vorige dat we gaan zien zijn was gewoon perfect. Maar alles bijeen kwam het net op onze Max. Dat moet je niet willen. Ook al hebben we alles heel ruim berekend en had het mss goedkoper gekund uiteindelijk. Ik ken ons: we hebben nogal een dure smaak haha. En als je zoiets prachtig koopt, moet je het ook in al zijn glorie herstellen vind ik. Maar ik ben er echt een beetje niet goed van snif haha :+ :D plus het was niet bewoonbaar dus je moest echt gelijk beginnen en dus geld hebben voor de verbouwing en dat moest ook echt zo goed als in 1 keer anders blijf je ook bezig.

We wonen nu heel simpel. Huis is al twee keer zoveel waard als toen we het kochten. Er zijn wel enkele grote investeringen gedaan. Maar idd je koopt voor dat extra geld gewoon niets terug. We zijn nu 35 en de gedachte om tegen je Max te lenen voor 25 jaar: nee. Dat is gekkenwerk. Dat had ik 10 jaar geleden gedurfd omdat je dan weet dat je sowieso nog gaat werken en je nog jong bent en je loon nog gaat stijgen. Nu durf ik echt niet zeggen hoe alles gaat zijn over enkele jaren. Mss moet ik maar weer eens op de Lotto spelen :D

Wij willen verder geen kinderen dus al het geld mag op. Alleen ziet mijn man dat niet zo :/

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:30

Varekaj schreef:
In het zwart bijklussen? Kan je als lasser makkelijk, werk zat

Maar van zwart werken koop je geen groot huis en van het loon van een lasser ook niet.

Maar ze kunnen prima andere inkomsten gehad hebben in het verleden waar wij geen weet van hebben. Erfenis, schenking etc.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 09-06-21 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:32

Herenhuizen vinden we ook prachtig, helaas vind je dat weinig met een mooi stuk grond aan of in onze regio. Of je betaalt je écht blauw :') Weet er een paar te koop staan... Man man man, die zijn zooooo mooi!
Maar de locaties vallen tegen of het is een beschermd monument. Moet je ook maar net zin in hebben.

@psvanlot:maar betaal je wel die uitjes van.