pmarena tussen de woonkamer en de slaapkamer zit nog het halletje maar als we de deuren open zetten warmt de slaapkamer wel iets op.
In ons vorige huis stookten we meest turfbriketten, dan staken we de kachel aan in september en dan bleef die gloeien tot maart/april, helaas wil dat met met het hout wat we nu stoken niet. Een aantal uur, geen probleem maar over de nacht gaat hij uit. Het is niet anders en zoveel zal het vast niet veranderen aan de temperatuur...
JudithO geweldig zo lang! Wat voor hout stoken jullie? Hebben jullie ook een klep in de schoorsteenpijp die je dan dicht doet?
schransmuren engrobbebollen, deel2
24 juni
Oost, West, thuis best.
De deuren sluiten achter mij met een sissend geluid. Ik voel mij als een sardientje in een blik. Met mijn ene hand stevig om mijn tas geklemd, gebruik ik mijn andere hand om mij tussen de mensen door te bewegen, op zoek naar een zitplaatsje. Een schel gefluit klinkt boven het geroezemoes uit en met een schok komt de trein in beweging. Sander heeft al een plekje gevonden en opgelucht laat ik mij op de stoel voor het raam zakken.
Dat is lang geleden, dat ik met de trein heb gereisd. Dat moet nog geweest zijn voordat ik getrouwd was en dat ben ik alweer 17jaar…

Het landschap schiet voorbij als we richting het zuiden reizen. Het was niet mijn eerste keuze om te reizen zo midden onder de drukste tijd van het jaar, maar onze paspoorten moesten worden vernieuwd en er was zo’n lange wachttijd bij de ambassades. De ambassade in stockholm had helemaal geen plaats maar gelukkig konden we nog een plaatsje boeken in Kopenhagen 3 maanden geleden. Zo daarheen gaat de reis.
Een apart gevoel, vandaag zat ik voor het eerste in 4 jaar weer eens in de auto en ga ik verder dan 25 km van huis en kom ik voor het eerst in 8 jaar weer eens in het buitenland. Van een leven waarbij we constant onderweg waren ben ik helemaal gewend geraakt aan altijd thuis te zijn en mis het onderweg zijn/reizen helemaal niet.

De trein vermindert vaart en even later rijden we een klein dorpstationnetje binnen. Passagiers zeulen grote reistassen en koffers achter zich aan en zijn nauwelijks binnen als het schel gefluit weer klinkt en de trein weer vaart maakt.
Ik had een boek meegenomen maar die kan wel in mijn tas blijven. Het is veel interessanter om de mensen in de trein te bestuderen. Het is vakantietijd en dat kun je horen. Hier hoor je mensen Duits met elkaar praten, daar fluisteren mensen in het Engels en dan nog veel meer vreemd aandoende talen, misschien uit de balkan?
De stations die we aandoen zijn meestal klein en hebben een duidelijk pragel uit de begintijd van het spoor. Hoe leuk was deze reis niet geweest met een stoomtrein? In ieder geval gaat het met deze stroomtrein een stuk sneller, ondanks dat hij zijn uiterlijk niet helemaal mee heeft.

Na 3 uur rondwandelen in Kopenhagen zitten we eindelijk weer op het centraal station te wachten op de trein voor de terugreis. Ook dit is een prachtig oud gebouw, met zulke mooie gewelven. Een paar brutale duiven strijken vlak naast ons neer en bedelen om een stukje brood. Wat ze dan ook krijgen natuurlijk. De reis naar huis verloopt snel en nu heb ik meer oog voor het prachtige uitzicht als we over de brug gaan. De diepblauwe zee strekt zich aan beide zijden uit en bootjes dobberen op de golven en zo zijn we ons thuisland weer binnengekomen.

Wat een heerlijk moment om thuis weer uit te stappen. De stilte is bijna oorverdovend. Ik snuif de heerlijke boerderij lucht diep op. Hier hoor ik echt thuis. De tassen zet ik binnen en dan eerst de dieren verzorgen. In het kippenhok steken een paar hele dunne pootjes onder de kloek uit. De stiekemert! Hebben we dat even gemist met ons dagje uit. Het leven van alledag gaat weer zijn gang en de doorboorde paspoorten zijn het enige bewijs dat onze reis niet voor niets is geweest.