[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:13

Fee_ schreef:
Ik denk dat Lifaya 40.000 zelf moet ophoesten omdat ze met haar salaris niet meer dan 90.000 mag lenen.
In ieder geval, dat maak ik op uit haar post. Dat is toch niet heel gek?

Dit bedoelde ik inderdaad meer. Het is heel vervelend, maar ik vind het eigenlijk alleen maar een goede zaak.

Rennie89

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:56

Nouja vind het wel gek want er zijn gewoonweg geen woningen van die prijs :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:12

In deze regio wel hoor :) Maar daar moet je net willen wonen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:14

Ik (en heel mijn familie) woon in de randstad (regio leiden en den haag) en ik werk op Schiphol. Gaat hem dus niet worden... Hoe leuk ik het ook zou vinden, ik krijg maar 30km reiskosten betaald en daar moet ik het mee doen :)

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:22

Nee voor dat geld, zal er heel weinig te koop zijn. En zo wel, dan zal het zo weg zijn. Zeker nu de markt zo aantrekt.

Gaat er nog iemand bezichtigen?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:00

Dan nog vind ik het niet gek. Ik snap dat het echt heel vervelend is, maar als je niet genoeg verdient voor een hypotheek, dan verdien je gewoon niet genoeg. En je bent daar echt niet de enige in.
Ik heb geen top baan en verdien dus ook niet veel. Alleen had ik inderdaad ook geen hypotheek kunnen krijgen, maar gek vind ik dat niet. Het is vervelend, maar dat is nou eenmaal zo.
Snap ook dat het lastig is, aangezien de huren zo hoog zijn. Waarom wil je weg uit het huis waar je nu zit?

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:31

De huren stijgen wel steeds erg, als ik dat zo hoor. Lijken toch dan daar misbruik van te maken. Of ligt dat gewoon vast, hoeveel het mag stijgen elk jaar. Sorry geen verstand van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:51

Er zijn wel regels voor huur en het stijgen daarvan ,
Als je huurt mag die huur echt niet grenzeloos stijgen , sociaal en vrij zijn daarin gebonden aan regels
Maar bij een leeg huis verhuren , dus nieuw huurcontract dan kan de huur aardig opgehoogd worden.
En dat is wat je veel ziet gebeuren
Doordat de regels en wachtlijsten zijn zoals ze zijn
Dat de vrije sector huur aardig op kan lopen qua prijs en de wachtlijsten van sociale huur nog steeds flink zijn

Huis wat wij huurden is toen wij er uit gingen flink opgeschroefd voor de volgende (toen verhuist naar een hoekhuis wat onze vorige woning was )

Maar ook zittende huurders hebben de afgelopen jaren flinke verhogingen kunnen krijgen.
Als je net over de grens gaat qua inkomen , mochten de verhuurders van sociale huurwoningen 6,5% verhogen per jaar
Wij zijn in 3 jaar tijd van 600 p/m gestegen naar 725 P/m
Vraag me serieus af hoe gezinnen met 3 kinderen en exact ons inkomen doen :=

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:32

Pfff dat is een flinke stijging zeg.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:58

lifaya schreef:
Haajj allemaal ik meld mij ook aan. Ik wil graag verhuizen, maar het word mij wel erg moeilijk gemaakt. If de huur is te hoog of ik kan gewoonweg niet zoveel geld lenen om een woning te kopen.

Ik ben alleen, woon in leiden in een huurwoning van 46m2 met een tuin. Huur is 550 euro. Ik zoek een huurwoning met huur tot 600 euro of een koopwoning maar het lijkt haast onmogelijk om als alleenstaande een woning te kopen, zeker als starter... Ik heb een leuke woning gezien van 130.000 euro, goede buurt, maar ik moet dan 40.000 euro inleggen als extra geld }:0 welke 26 jarige heeft dat in godsnaam?

Zo herkenbaar. De bank wil je op jouw salaris alleen een hypotheek geven met een brutolast van 300 euro per maand. Maar voor dat bedrag kun je echt nergens huren. Dus je betaalt wel het dubbele aan huur, maar een bank wil het risico voor een hypotheek niet nemen. Ik zit in hetzelfde schuitje en dan zit je gewoon vast zonder externe hulp. :(:)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:25

Die gang van zaken is momenteel erg normaal helaas Lifaya.
Van veel mensen hier in de omgeving hoor ik toch dat ze een deel bij hun ouders lenen of dat ze eerst veel gespaard hebben voor ze gaan kopen.
Al moet ik zeggen dat ik voornamelijk stellen ken die een huis kopen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:42

Ik betaal nu ook meer aan huur dan dat ik strax aan hypotheek zou gaan betalen.
Hier zijn gelukkig wel nog huizen te krijgen tussen de 75.000 en 90.000.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:53

Het is allemaal krom geregeld.
Je zou dan nu op een hogere huur zitten alsdat je aan hypotheek zou kwijt zou zijn, waardoor je dus geen geld kan wegleggen om te sparen.
Het zou toch beter zijn dat er gekeken werd naar de financiële ruimte die er is om een hypotheek op te kunnen hoesten .

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:26

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:27

lifaya schreef:
Nouja vind het wel gek want er zijn gewoonweg geen woningen van die prijs :+

Die zijn er dus wel ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:41

Nogmaals nee die zijn er niet. Tenzij ik besluit mijn katten weg te doen en de helft van mijn inboedel en in net zon "fantastische". Wijk wil gaan wonen als waar ik nu al woon...

Ik wil minstens 60m2 en een balkon/tuin erbij in een rustige wijk.

Waar ik nu woon is in een wijk waar ik mij niet geheel prettig voel en daarbij ook erg gehorig waardoor ik met moeite overdag kan slapen (draai nachtdiensten) en omdat ik aan een drukke straat woon en mijn tuin niet decent af is gesloten kunnen mijn katten niet buiten komen, enkel aan een lijn.

Als ik een huis ga kopen moet het het wel waard zijn en moet ik er noet nog meer op achteruit gaan :) dan kan ik beter hier in de Kooi blijven wonen in mijn 1 slaapkamer benedenwoning... Is misschien dat ik teveel eissen heb wat het moeilijk maakt maar daarom is er dus niks in mijn budget. Ik hoef niet in leiden te wonen, leidsendam, Oegstgeest, warmond, Voorhout, Rijnsburg , Sassenheim, Lisse, Noordwijk, Voorschoten en Wassenaar etc mogen van mij ook

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:45

Maar Lifaya, het is niet reëel om te bedenken dat je voor jouw budget
erop vooruit gaat :) Sorry als dit niet leuk overkomt, maar dat gaat niet :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:48

Oftewel, zoals ik al zei, er is niks te vinden binnen het budget wat ik aan hypotheek zou kunnen lenen zonder een fortuin zelf bij te leggen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:51

lifaya schreef:
Oftewel, zoals ik al zei, er is niks te vinden binnen het budget wat ik aan hypotheek zou kunnen lenen zonder een fortuin zelf bij te leggen.

Jawel, die zijn er wel degelijk, ze voldoen alleen niet aan jouw eisen ;)

Je kan dan imo toch beter kopen, ook als je daarin concessies moet doen, want
dan zit je voor een schijt hypotheek, en kan je de rest wegleggen om eigen
vermogen te gaan creëren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:52

Tja, als je het anders ziet voor mijn budget is er ook niks waar ik mijn paardjes aan huis kan houden en wat lekker ruim is.

Soms moet je keuzes maken en dat is inderdaad óf kopen wat je kan kopen óf toch blijven huren en op je gemakje verder zoeken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:54

Als ik op basis van jouw inkomen een berekening maak voor 10 jaar vast ( á 1,8% rente )
dan betaal je voor een aankoopbedrag van €90.000,- nog geen €300,- per maand ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:57

Nee ik kan niet er op achteruit gaan want dan moeten mijn katten weg en slaap ik helemaal niet meer van de herrie en voel ik mij nog steeds niet veilig. Kan ik beter hier op loopafstand van het centrum met een tuin wonen en hebben mijn katten nog een beetje de ruimte om hun benen te strekken als ze in de tuin aan een lijn zitten.

Ik neem mijn verantwoordelijkheid richting mijn katten erg serieus :) en ik moet ook aan mijzelf met oog op mijn gezondheid denken.

Ik wil erg graag meer lenen. Ik kan met gemak 550-600 euro per maand aan hypotheek betalen maar ik krijg dat bedrag gewoonweg niet. Waarom? Omdat ik alleen ben...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:00

lifaya schreef:
Nee ik kan niet er op achteruit gaan want dan moeten mijn katten weg en slaap ik helemaal niet meer van de herrie en voel ik mij nog steeds niet veilig. Kan ik beter hier op loopafstand van het centrum met een tuin wonen en hebben mijn katten nog een beetje de ruimte om hun benen te strekken als ze in de tuin aan een lijn zitten.

Ik neem mijn verantwoordelijkheid richting mijn katten erg serieus :) en ik moet ook aan mijzelf met oog op mijn gezondheid denken.

Ik wil erg graag meer lenen. Ik kan met gemak 550-600 euro per maand aan hypotheek betalen maar ik krijg dat bedrag gewoonweg niet. Waarom? Omdat ik alleen ben...

Wij kunnen met gemak ook een veel hoger bedrag betalen, dan wat je los krijgt
aan hypotheek. Oneerlijk maar waar, en als je dat wilt, zal je dus met eigen geld op de proppen moeten komen.

Waarom voel jij je niet veilig in de Kooi?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:04

Ik snap de frustratie wel hoor, het is niet leuk als je elke maand makkelijk 500 euro aan huur betaalt maar als dezelfde hypotheeklast als te riskant wordt beschouwd. Ik vind het goed dat ze strenger zijn met hypotheekverstrekking, maar dat heeft nu wel als gevolg dat er een groep buiten de boot valt omdat de woningprijzen wel weer stijgen. Als jij net in die groep zit is het gewoon schijtirritant.

Lifaya, heb je wel een gesprek met een hypotheekadviseur gehad, of kijk je nu alleen naar die online calculators?

Ondertussen hebben wij ons droomhuisje al gezien terwijl ons appartement nog in de verkoop moet. Heel handig. Wij willen per sé een klushuis en daar staan er niet zoveel van te koop hier, veel huizen zijn juist helemaal af en modern. Dus we hopen nu heel erg dat deze nog even te koop blijft en dat ons appartement snel weg is.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:45

Hahaha Dani, wij hadden graag een huis gehad, welke af was. Maar verliefd geworden op een huis waar aardig wat aan mag gebeuren :D