Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 00:42

Nefertarie schreef:
Astilbe is inderdaad een plant die tegen schaduw kan. Soms wel wat somber van kleur.
Mooi voor het najaar, als kleurbrenger.

Wat dacht je van herfst/japanse anemonen?
http://www.tuinen.nl/artikel/562/
Echt een geweldige plant in rose en wit.

Clematissen zou je ook op een soort pyramide vorm in je border kunnen laten groeien.
Zoiets als dit, maar dan niet zo enorm natuurlijk!
http://www.hgtv.com/landscaping/make-an ... index.html

Heucheras zijn ook altijd mooie kleur brengers.
Akelei zou het ook goed doen in de schaduw en zorg eerder in het jaar voor wat kleur.

Bedankt voor de tips, ik had ze allemaal al op het lijstje staan alleen die japanse anemoon nog niet, wist niet dat die ook goed in de schaduw kan. Is een erg mooie plant, ga ik zeker onthouden!
Alleen het meeste wat ik nu heb staan is voor halfschaduw, nog wat tips voor echte schaduwplanten?
Want het meest linkse stuk, tegen de oprit aan, komt echt maar heel weinig zon.

anneliesdj

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 01:10

@ Michelle; de Ploxen die jij in het veilingkiste hebt gezet hebben wel meer ruimte nodig, die zou ik eind van de zomer uitplanten in de tuin.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:10

@annelies, thanx! Was ik.al wel half van plan, nu zeker :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:41

Witte lavendel gescoord!!!!!

*\%/*

(Sorry voor de ego post # blij)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:47

:D Klinkt gaaf! Ik heb het volgens mij nog nooit in het wit gezien?!

Vandaag weer even bij de Intratuin geweest. Hadden nog steeds 25% korting op de tuinplanten!!
Hebben o.a. 3 Hortensia's gekocht! 2 endless summers. Daar hadden we er bij ons vorige huis ook 1 van en die deed het super! Nu hebben we voor de roze gekozen. En nog 1 roze met wit die super lang zou bloeien. Ze waren flink afgeprijst omdat ze in staat van snoeien waren :) Het werd daar gelijk voor ons gedaan en ik heb de koppen mee naar huis genomen. Die staan super leuk in een vaas nu :D
Nog een aantal stuks zomer hei.Leuk om er wat van tussen te plaatsen.
Iedere keer denken we dat we met aardig wat naar huis gaan, maar als het dan geplant is, hebben we toch steeds nog kale plekken :+

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:53

Klinkt goed Kentaro! Altijd fijn , korting :j

Deze witte heet Edelweiss volgens het kaartje.

Ik was naar de bloemen winkel om iets te kopen om morgen mee te nemen op visite toen ik ze onderweg terug naar de auto zag staan. Eigenlijk moet ik ook gewoon oogkleppen opdoen als ik daar ben :=
Er stonden er nog drie, ik heb ze er echt achter vandaan moeten vissen. Voelde me echt iemand die het onderste uit de kan wil hebben.
Maandag even een mand meenemen dan kunnen ze daar in.

En ook nog even bij de Intratuin geweest. Ik had nog een cadeaubon en echt heel hard steunringen nodig voor m'n Annabelle's. Die hebben me toch een partij bloemen, geweldig.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:00

Dat zijn we dus weer vergeten.... steunringen.... We hebben een paar pioenrozen geplaatst. Zaten al heel snel knoppen in. Maar ze beginnen al aardig om te hangen ook :+

Vind ik juist leuk, als ze niet overal te krijgen zijn en je net de laatste hebt!! :D

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:09

Ik hoop dat het helpt. Vorig jaar waren er een paar geknakt en dat vond ik zo jammer.

Dat is wel snel al bloem in de pioen. Je hoort wel eens dat ze een tijd nodig hebben om aan te slaan voordat ze gaan bloeien. Ik vind ze wel super mooi. Ik heb ze rond deze tijd altijd in de vaas staan. (Liefst witte natuurlijk :+ )

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:57

De witte lavendel (nog in de knop) ik kan niet wachten tot ze open gaan.

Afbeelding

De Annabelle's met de steunringen. Ze vallen bijna niet op. Maar wat zijn die dingen hoog dit jaar zeg.

Afbeelding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:28

<3 Die zijn allebei mooi zeg!!
Wij wilden ook graag de annabelle's, maar met de achtertuin op de polder is het niet normaal hoe veel en hard het waait. We hebben de keuze maar laten vallen op lager spul :P Toen onze dakplataan er net stond, waren we wel eens bijna in staat om hem vast te gaan houden.... Dat arme ding heeft al heel wat te verduren gehad :P
Vandaag bij de Intratuin stond die jongen er ook van te kijken dat de pioen al met knoppen was!! Nu maar hopen dat alles zo goed aan slaat dan :D
Alleen de Campanula plantjes blijken verbrand -O- Nu hadden we keurig nieuwe kunnen krijgen, maar hij gaf aan het best ze af te knippen en dan kwamen ze wel weer op. Dan ook gelijk sterker, omdat ze dan onder de omstandigheden van hoe ze nu staan op komen. Jammer dat we bij de aankoop aangaven wat we zochten (moest goed tegen wind en zon kunnen) en deze geschikt zou zijn, maar nu we ons 'vaste mannetje' hadden had hij hier niet voor gekozen, maar voor een sterker soort :P
We gaan even kijken of ze het opnieuw gaan doen, anders krijgen we alsnog andere plantjes!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:09

O dat is wel heel netjes Kentaro.

Het blijft toch lastig om uit te vissen welke planten het goed zullen doen in de omstandigheden van je tuin. Ik heb er ook al zoveel in gehad wat het niet heeft gered.
Je wilt ook niet weten hoeveel pogingen ik heb gedaan om sneeuwklokjes te krijgen maar ze komen gewoonweg niet op.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:11

Ik verwaarloos jullie ernstig dames, maar lees nog wel mee hoor. Ik heb nog maar 2 hortensia's in bloei, de rest zit echt nog in de knoppen.
Zal vanmiddag even wat foto's maken en dan kom ik uitgebreid terug.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:14

Druk Margreet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:44

Gaaf die witte Lavendel! Campanula kan je beter niet op het zuiden zetten,de mijne staan op het Noord-Oosten en staan volop in bloei [zolas je op de foto kon zien].
Wat is de tuin droog zeg,gister gesproeid,water bleef gewoon staan ,zo droog.
Ik heb de Clematissen ook in bloei staan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:36

gohya, wij hadden de vorige keer iemand anders dan ons 'vaste mannetje' en daar specifiek aan gevraagd wat we best konden nemen voor een tuin met erg veel zon (zuiden dus :P ) en veel wind. Maar we gaan nu even kijken wat het doet als het opnieuw op komt, anders mogen we alsnog iets anders uitzoeken! (vind zulke service wel super!)

Ik heb gisteravond water gegeven. Best een tijd bezig geweest, kijk je even later en is de onderlaag gewoon nog helemaal droog }:0

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:38

Meestal komt het wel weer op hoor,Campanula is best sterk.
Ik ben in de voortuin bezig,het tuinpad werd te smal,dus flink wat gesnoeid.Maar wat is het warm zeg op het Zuiden! wat ben ik blij met de achtertuin op het Noorden!
Ja je moet echt heel veel water geven hoor,anders is alleen het bovenste laagje vochtig.
Met dit droge weer zou je élke dag flink moeten sproeien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:55

Ik heb voor op het schaduwstuk bij de voordeur nu een Akebia die op een rek langs de voordeur komt, 2 akelei in rood en blauw, 2 gebroken hartje, een heucera en 2 kogeldistels. Heb ik gekregen omdat ik mijn broer en schoonzusje van de week 2 dagen in de tuin heb geholpen! Alleen die distels moeten ws aan de andere kant van het huis in de zon, maar met de rest ben ik heel erg blij.
Herfstanemoon hadden ze niet, dus die ga ik over 2 maanden maar halen.

Alleen, moet mijn hosta snoeien/scheuren? Dat is echt een behoorlijk lomp groot ding en hij bloeit niet zo goed, zou het helpen hem een keer te scheuren?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:00

De Hosta kan je heel makkelijk scheuren.Maar of het helpt hem zo beter te laten bloeien? dat weet ik niet.Miss. heeft die wat mest nodig?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:08

Ja kan ook, hij wordt ook best verdrongen door de Skimmia en hulst die ernaast staat dus die laatste gaat eruit en de skimmia ga ik snoeien, misschien helpt dat genoeg met een beetje mest erbij.
Hij is best groot en vol, maar dat vind ik juist wel mooi. Alleen zou hij nu vol in bloei moeten staan en er zitten maar 2 bloemstelen in. Zie ik hem elders in de tuin staan dan zijn ze vaak maar half zo groot en zitten er makkelijk 10 tot 12 bloemstelen in.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:41

Nou alles ligt 4 weken achter in bloei he.Mijn Hosta begint ook nog maar pas te bloeien,staat ook nog niet in volle bloei.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:44

Als ik naar Hosta's bij anderen kijk zijn die allang vol in bloei...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:14

Nou hier niet hoor,ik heb ze op het Zuiden staan en op het Noorden en beide staan nog niet vol in bloei.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:42

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:07

Spaanse Margriet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:23

Nee die zijn niet meerjarig.
Ik heb al wat zitten zoeken en denk dat het zonneogen zijn, maar die willen graag veel zon, verklaart dus waarom hij het bij mij niet zo goed doet. Verplaatsen naar de zonnige voorkant dus.