Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:32

1500 kuub dat is wel veel toch
Ik bv gebruik max 150 per jaar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:35

Denk dat je de maximalen moet bepalen op de hoeveelheid bewoners per adres.

Ik zit met mijn rijtjeswoning dit jaar waarschijnlijk op 900m3 aan gas. De vorige bewoner zat op ruim 1450... Mijn doel voor de komende ronde is om onder de 800 te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:36

Echwel schreef:

Dan heb jij zeker geen verwarming op gas? 1500 is een gemiddeld normaal verbruik.

150 per jaar lijkt me zeer onwaarschijnlijk als je doucht en verwarmt op gas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:38

Winged schreef:

Ik zit met mijn rijtjeswoning dit jaar waarschijnlijk op 900m3 aan gas. De vorige bewoner zat op ruim 1450... Mijn doel voor de komende ronde is om onder de 800 te komen.

Niet perse alleen op hoeveelheid bewoners maar ook op het huis.

Als ik een tussenwoning verwarmen moet dan kost mij dat een stuk minder dan onze grote 2 onder 1 kap of een vrijstaande.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:38

Winged schreef:

Oh dan ook kijken of een huis vrijstaand is of hoek?
En als je dan heel zuinig bent krijg je dan ook een beloning?

per jaar is ons gasverbruik 600m3
Vrijstaand oud huis uit 63
ik de hele dag thuis dus niet alleen de avond warm willen zitten...
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-09-22 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:39

BigOne schreef:
Wanneer de regering echt in wil grijpen laten ze dan de eerste 1500 kuub gas en de eerste 2500 mw electriciteit tegen lage prijs leveren en alles erboven tegen geldende prijzen. Dan is er nog steeds grote noodzaak om verstandig met energie om te gaan maar komen mensen niet zo snel in de problemen.

Dat lijkt me een prima plan, daarmee kunnen de meeste mensen prima uit de voeten lijkt me zo.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:40

DuoPenotti schreef:
Winged schreef:

per jaar is ons gasverbruik per jaar 600m3
Vrijstaand oud huis uit 63
ik de hele dag thuis dus niet alleen de avond warm willen zitten...

Vorig jaar zonder ergens naar te kijken had ik 1700 gas en 3100 kWh. Nu ben ik zuiniger dus gas gaat wel naar beneden. Hooguit neemt elektra toe wegens de airco die ik ook als bijverwarming ga gebruiken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:40

Spenk schreef:
Winged schreef:

Niet perse alleen op hoeveelheid bewoners maar ook op het huis.

Als ik een tussenwoning verwarmen moet dan kost mij dat een stuk minder dan onze grote 2 onder 1 kap of een vrijstaande.

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Ik hoop dat mijn buren maar fanatiek gaan stoken O:) (rijtjeswoning) In mijn appartementje had ik rondom buren. Daar hoefde ik amper wat te stoken, dat deden zij wel voor mij.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:41

Spenk schreef:
Echwel schreef:

Dan heb jij zeker geen verwarming op gas? 1500 is een gemiddeld normaal verbruik.

150 per jaar lijkt me zeer onwaarschijnlijk als je doucht en verwarmt op gas.

Ja hoor gewoon een ketel op gas maar douchen en af en toe verwarmen dus gewoon op gas

Elektra gebruiken we rond de 2500kWh

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:41

Winged schreef:

Nee het huis moet verwarmt of je daar nu alleen of met 4 personen woont. Verwarmen is de grootste kostenpost, douchen en koken valt daarbij in het niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:42

DuoPenotti schreef:

Hoezo moet er direct een beloning aanhangen?

Je kan het ook zo doen: Basisbedrag per M3 tot maximale hoeveelheid. Zit je boven die maximaal? Dan betaal je extra.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:45

elnienjo schreef:
Winged schreef:

Nee het huis moet verwarmt of je daar nu alleen of met 4 personen woont. Verwarmen is de grootste kostenpost, douchen en koken valt daarbij in het niet.

Gedeeltelijk eens.
Maar heb je kinderen die bijvoorbeeld studeren op hun kamer is daar ook vaak de verwarming aan.
Terwijl bij ons tweetjes boven niet gestookt word (douche is onder)

Winged schreef:
DuoPenotti schreef:

Hoezo moet er direct een beloning aanhangen?

Je kan het ook zo doen: Basisbedrag per M3 tot maximale hoeveelheid. Zit je boven die maximaal? Dan betaal je extra.

Waarom niet?
Dat geeft toch een extra stimulans?

Waarom alleen maar beboeten?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:47

DuoPenotti schreef:
Waarom niet?

Omdat die beloning linksom of rechtsom ook weer betaald moet gaan worden. Dus die beloning betaal je wel weer via een andere weg weer terug. Sigaar uit eigen doos.

edit: beloning zit hem ook al in het niet over de max te gaan, Waardoor je dus een lager tarief betaalt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:51

Vorig jaar in m'n eentje, 2 onder 1 kap, maar grotendeels aanbouw dus vrijstaand 770m3 gas verbruikt en 2700kwh aan elektra. De kwh is vrij hoog voor één persoon, maar hem meerdere terraria die natuurlijk verbruiken.

Dus met 1500m3 en 2500kwh zit ik aardig safe.

De laatste slangen nakweekjes van dit jaar ga ik maar verkopen, dan kan er 1 terra compleet uit. Dat scheelt z'n 2kwh per dag ongeveer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:54

Winged schreef:
DuoPenotti schreef:
Waarom niet?

Omdat die beloning linksom of rechtsom ook weer betaald moet gaan worden. Dus die beloning betaal je wel weer via een andere weg weer terug. Sigaar uit eigen doos.

edit: beloning zit hem ook al in het niet over de max te gaan, Waardoor je dus een lager tarief betaalt.

die krijg je dan terug via de mensen die wel veel verbruiken.

Maar idd het zal niet veel nut hebben, maar ben wat dwars van alleen maar beboeten.

Van mij mag er best een systeem komen van hoe vaak vlieg je, hoeveel gebruik je de auto, hoeveel kinderen heb je enz enz

Maar goed dat is nogal ingewikkeld.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:59

[quote="DuoPenotti"

Van mij mag er best een systeem komen van hoe vaak vlieg je, hoeveel gebruik je de auto, hoeveel kinderen heb je enz enz

Maar goed dat is nogal ingewikkeld.[/quote]
Gelukkig maar, want dat is een hele hoop privacy die ineens verdwijnt.

Overigens kunnen heel veel dingen al worden ingezien. En met rekeningrijden gaat het niet veel beter worden :+ (huilt in plattelandswezen)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:01

mvdende schreef:
Vorig jaar in m'n eentje, 2 onder 1 kap, maar grotendeels aanbouw dus vrijstaand 770m3 gas verbruikt en 2700kwh aan elektra. De kwh is vrij hoog voor één persoon, maar hem meerdere terraria die natuurlijk verbruiken.

Dus met 1500m3 en 2500kwh zit ik aardig safe.

De laatste slangen nakweekjes van dit jaar ga ik maar verkopen, dan kan er 1 terra compleet uit. Dat scheelt z'n 2kwh per dag ongeveer.

Mijn nieuwe woning 278 m3
Mijn oude woning 238 m3

Nieuwe woning is zuiniger, oude woning zat boven een parkeergarage en enkel glas.

huidige verbruik 253 m3 in 9 maanden

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:03

Maar goed dat is nogal ingewikkeld.[/quote]

Dit systeem gaat er ook komen en dat moet je echt niet willen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:04

Ja ik moet dat wel echt willen, want ik ga daar beter uit komen.
En privacy wie daar nog in geloofd?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-09-22 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:04

Echwel schreef:
Echwel schreef:

Ja hoor gewoon een ketel op gas maar douchen en af en toe verwarmen dus gewoon op gas

Maar appartement toch waar de anderen ook flink stoken?

Ik woon in een hoekhuis en zit op 900m3 per jaar maximaal. Daarvan wordt gezegd dat het vergelijkbaar is met het verbruik van een flat. Wat ik dan weer noet helemaal snap, want in appartement verbruikte ik idd veel minder door warmte van de onderbjren.
En dat is dus met af en toe een uurtje de verwarming aan en 2 tot 3 keer per week in bad omdat douchen niet kan.

150 zou ik zonder die 19 graden alsnog niet aankomen, want verwarming moet op 15 graden blijven en die springt in de winter alsnog regelmatig aan. Maar anders slecht voor het huis en krijg ik problemen met verhuurder. Zelfs met alleen douchen kom ik hoger uit.

Rondje lopen om op te warmen werkt hier isd ook niet, want in rolstoel is het niet zo warm :') juist nog kouder
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-09-22 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:05

Niet voor niets wordt stroom berekend obv de gezinssamenstelling en gas obv het huis.

Ik krijg nu ook vergelijkingen wat normaal is voor gelijke situaties dus het lijkt me dat ze ook een norm kunnen bedenken op basis daarvan. Dan vind ik de eerste X goedkoper en dan duurder nog niet eens zo gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:08

MyWishMax schreef:
Echwel schreef:

Maar appartement toch waar de anderen ook flink stoken?

Ik woon in een hoekhuis en zit op 900m3 per jaar maximaal. Daarvan wordt gezegd dat het vergelijkbaar is met het verbruik van een flat. En dat is dus met af en toe een uurtje de verwarming aan en 2 tot 3 keer per week in bad omdat douchen niet kan.

150 zou ik zonder die 19 graden alsnog niet aankomen, want verwarming moet op 15 graden blijven en die springt in de winter alsnog regelmatig aan. Maar anders slecht voor het huis en krijg ik problemen met verhuurder. Zelfs met alleen douchen kom ik hoger uit.

Rondje lopen om op te warmen werkt hier isd ook niet, want in rolstoel is het niet zo warm :') juist nog kouder

Dan is het een heel ander verhaal ja! Ik wou al zeggen ik kom daar niet aan hoor met mijn aardig grote 2 onder 1 kap waarvan de buren ook amper stoken. Maar zit je in een appartement waar naast boven en onder je flink gestookt wordt ja dan kan je zelf de verwarming permanent uit laten ja.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:08

MwM idd appartement en 2 personen
Ik heb het altijd rond de 18 of 19 graden en duik lekker onder deken op de bank.
En snachts altijd slaapkamer raam open.
Terwijl ik heel kouwelijk ben, maar red het prima zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:09

Echwel schreef:
MwM idd appartement en 2 personen
Ik heb het altijd rond de 18 of 19 graden en duik lekker onder deken op de bank.
En snachts altijd slaapkamer raam open.
Terwijl ik heel kostelijk ben, maar red het prima zo

Maar als er om jou heen gestookt wordt dan hoef je dat dus niet zelf te doen om het 18/19 graden te krijgen.

Als ik het altijd rond de 18 graden heb dan verstoken we dus een 1400 kuub per jaar. Want wij zullen het echt zelf warm moeten maken. Komt niet van wat anders.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:10

Hier is het ook heel goed geïsoleerd dus dat scheelt ook.