Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:25

Daarom zijn er energiebedrijven om gevallen, die hadden juist nog niet ingekocht voor de vaste contracten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:28

Ik hoorde vandaag het bericht dat energiebedrijven de mogelijkheid hebben om lopende contracten open te breken/te beeindigen. Dit zou in de kleine lettertjes staa.

Men verwacht dat als deze hoge prijzen nog langer duren ze hiertoe genoodzaakt zijn om niet over de kop te gaan. Vooral de kleinere bedrijven.
Wellicht dat voor hen de surplus subsidie boven die 1.50 helpt om dat niet te doen.

Maar ook mensen met vaste contracten moeten dus oppassen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:36

Ja en daar vrees ik al langere tijd voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:08

EllyC schreef:
Ik hoorde vandaag het bericht dat energiebedrijven de mogelijkheid hebben om lopende contracten open te breken/te beeindigen. Dit zou in de kleine lettertjes staa.

Men verwacht dat als deze hoge prijzen nog langer duren ze hiertoe genoodzaakt zijn om niet over de kop te gaan. Vooral de kleinere bedrijven.
Wellicht dat voor hen de surplus subsidie boven die 1.50 helpt om dat niet te doen.

Maar ook mensen met vaste contracten moeten dus oppassen.

Ja dat is wel langer al bekend en in mijn ogen logisch. Nu liggen andere mensen er krom voor

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:45

Dat andere mensen nu krom liggen voor mijn vaste contract is echt dikke onzin. Ik heb destijds een hoger tarief afgesloten vanwege de lange looptijd, dus in eerste instantie meer betaald dan iemand die een kortlopend contract afsloot; dat is hoe die markt ook werkt, net als bijv. hypotheekrente. Dat er vervolgens een oorlog uitbreekt waardoor de prijs zo omhoog schiet, is niet mijn schuld.

Overigens mogen vaste contracten gewoon worden uitgediend:

Citaat:
Wat als je een vast contract met een laag vastgesteld tarief hebt?
Het prijsplafond van de overheid garandeert een maximumprijs. Ben je een van de gelukkigen die nog een vast contract met een laag tarief heeft met prijzen die onder de 1,50 euro per m3 gas en onder 0,70 per kWh elektriciteit liggen, dan blijft je energierekening wat-ie is tot het moment dat je contract afloopt. Daarna krijg je waarschijnlijk een contract met een variabel tarief en betaal je dus ook de marktprijs voor alle energie die je meer verbruikt dan het gemiddelde.

https://nos.nl/artikel/2445471-wat-bete ... ierekening

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:49

mylittlejoy schreef:
Dat andere mensen nu krom liggen voor mijn vaste contract is echt dikke onzin. Ik heb destijds een hoger tarief afgesloten vanwege de lange looptijd, dus in eerste instantie meer betaald dan iemand die een kortlopend contract afsloot; dat is hoe die markt ook werkt, net als bijv. hypotheekrente. Dat er vervolgens een oorlog uitbreekt waardoor de prijs zo omhoog schiet, is niet mijn schuld.

Citaat:
Het prijsplafond van de overheid garandeert een maximumprijs. Ben je een van de gelukkigen die nog een vast contract met een laag tarief heeft met prijzen die onder de 1,50 euro per m3 gas en onder 0,70 per kWh elektriciteit liggen, dan blijft je energierekening wat-ie is tot het moment dat je contract afloopt. Daarna krijg je waarschijnlijk een contract met een variabel tarief en betaal je dus ook de marktprijs voor alle energie die je meer verbruikt dan het gemiddelde.

Klopt, ik hoop alleen dat onze leverancier niet weer failliet gaat en dus het contract eenzijdig opgezegd wordt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:05

er werden toch juist dikke winsten gemaakt? geloof niet zo dat faillissement nabij is

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:08

fokfanaat schreef:
er werden toch juist dikke winsten gemaakt? geloof niet zo dat faillissement nabij is

Dat hadden we vorig jaar ook niet verwacht en toch is het gebeurt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:18

Ze bedoelen met vaste contracten denk ik de contracten voor onbepaalde tijd. Er waren van oudsher ook contracten met een vast tarief voor onbepaalde tijd. De buren van mijn moeder hadden deze. En die is nu opengebroken. Zij moeten nu toch ook de marktprijs gaan betalen.
Ik wist niet dat dit bestond maar vroeger kon je blijkbaar ook een onbepaalde tijd contract afsluiten voor een vaste prijs.
Tegenwoordig heb je contracten voor bepaalde tijd. Ik voor 3 jaar bijvoorbeeld. Langer dan 5 jaar is er niet meer voor zover ik weet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:20

dikke winsten worden gemaakt bij exploitanten windmolens etc. Maar de energiebedrijven zelf moeten hun energie ook gewoon duur inkopen en bij dus de oudere contracten goedkoop doorverkopen.
Los van plafond regering zouden zij dus het recht hebben de overeenkomst te beeindigen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:54

Maar ik heb een vraag, ik weet het namelijk echt niet.

Stroom wordt nu ook 50% duurder.
Maar wat heeft stroom nu met Rusland en de oorlog te maken?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:56

Stroom is afhankelijk van de gasprijs. Vanwege het net en de (mogelijke) overbelasting, wordt met gas het laatste beetje wat nodig is 'aangevuld'. En dat gas is duur en bepaald dus hoeveel stroom kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:11

daantjuhhh schreef:
Maar ik heb een vraag, ik weet het namelijk echt niet.

Stroom wordt nu ook 50% duurder.
Maar wat heeft stroom nu met Rusland en de oorlog te maken?

Stroom wordt voor een groot deel opgewekt met gas.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:33

Ik kwam vandeweek een (premium) artikel tegen waarbij het voor iemand voordeliger was z'n huis op gas te verwarmen dan met de elektrische warmtepomp. Ik heb het nog niet kunnen lezen, maar het zet me wel aan het denken.

Nu zitten wij qua gemiddeld elektriciteitsverbruik net iets boven het genoemde prijsplafond van 2400 kWh, maar qua gemiddeld gasverbruik ruim onder het prijsplafond van 1200 kuub en ben ik benieuwd waar voor ons het omslagpunt zou liggen. Hoe kom ik erachter of het voor ons interessant is elektrisch te (bij)verwarmen of juist gewoon lekker de kachel te laten draaien?

Overigens probeer ik de details van mijn verbruik van de laatste maand nu binnen te halen via mijn eneco, maar kom er niet door. Meer mensen hier last van? De app doet het al de hele week niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:19

Dorus schreef:
Ik kwam vandeweek een (premium) artikel tegen waarbij het voor iemand voordeliger was z'n huis op gas te verwarmen dan met de elektrische warmtepomp. Ik heb het nog niet kunnen lezen, maar het zet me wel aan het denken.

Nu zitten wij qua gemiddeld elektriciteitsverbruik net iets boven het genoemde prijsplafond van 2400 kWh, maar qua gemiddeld gasverbruik ruim onder het prijsplafond van 1200 kuub en ben ik benieuwd waar voor ons het omslagpunt zou liggen. Hoe kom ik erachter of het voor ons interessant is elektrisch te (bij)verwarmen of juist gewoon lekker de kachel te laten draaien?

Overigens probeer ik de details van mijn verbruik van de laatste maand nu binnen te halen via mijn eneco, maar kom er niet door. Meer mensen hier last van? De app doet het al de hele week niet.

Staat in de app, ook waar je je verbruik wel kan zien :)
Inloggen op mijneneco.nl

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:28

Ik heb het toch al over mijn eneco?
Ik weet waar ik mijn verbruik gegevens kan downloaden, maar daar schiet ik weinig mee op als ik er niet in kom.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:30

Ik kon het wel weer zien in mijn Eneco.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:49

prompter schreef:
Daarom zijn er energiebedrijven om gevallen, die hadden juist nog niet ingekocht voor de vaste contracten.

De leverancier die mij anders een flink pak geld gekost heeft bij zijn faillissement had dat aan eigen mismanagement te danken. Niks van doen met vaste contracten hoor.
Die bewuste meneer had al twee keer een energiebedrijf op de klippen laten lopen op kosten van een heleboel gedupeerden :(

En een ACM grijpt niet in, een consumentenbond verlakt de mensen door dreigende taal vanwege geen incasso storneren.
Dat heeft klanten van zulke maatschappijen meer geld gekost dan had gehoeven.

Heb ik het nu over drie jaar geleden, dus niet eens met de energie crisis van nu.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:51

Dorus schreef:
Ik weet waar ik mijn verbruik gegevens kan downloaden, maar daar schiet ik weinig mee op als ik er niet in kom.

Je hebt de app en je hebt de site
Op de site inloggen en je kan het zien.
Dat bedoel ik, staat ook zo in de app vermeld dat je het op de site wel kan zien

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:01

mylittlejoy schreef:

Citaat:

Kun je zeggen inderdaad, maar helaas was het met de pensioenen ook niet zo...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:38

listiglistje schreef:
Dorus schreef:

Je hebt de app en je hebt de site
Op de site inloggen en je kan het zien.
Dat bedoel ik, staat ook zo in de app vermeld dat je het op de site wel kan zien

Voor mij is mijn Eneco de site, niet de app. Ik kwam dus op de site niet ingelogd. Details downloaden kan niet via de app, alleen via de site.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:41

Heb je dan geen slimme meter?
Ik kan alle details bij beide nu zien, hier een slimme meter.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:43

Wat raar Dorus!
Ik heb het niet op de site geprobeerd maar ik kan wel nu in de app van Eneco mijn verbruik zien.
Deze maand tot nu toe 15 euro verbruikt voor gas en licht.

Edit, wat hierboven gezegd wordt, ik heb wel een slimme meter.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:46

lukka63 schreef:
SunnyHorse schreef:
Wij zitten sinds het aflopen van ons vaste contract bij de ANWB. :+ zitten blijkbaar tegenwoordig ook in het gas & elektra.
Het is super variabel.
Stroomprijs varieert iedere dag per uur.
Gas prijs kan per voor 24 uur variëren.

Stroomprijzen vandaag
0,27 goedkoopste en piek op 0,62

[ [url=m/ctxAM3.png]Afbeelding[/url] ]

Gasprijs vandaag, 1,81

[ [url=m/kxUMhs.png]Afbeelding[/url] ]

We zijn tot nu toe tevreden over de prijzen als ik soms hoor over wat andere variabele contracten berekenen.

Interessant, hoe gaat het met terugleveren zonnepanelen?

Dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.
Maar zou me niets verbazen dat dit tegen de op dat moment geldende tarief is.

Heb even wat foto’s:

Afbeelding
Wat we hebben opgeleverd tussen 13:00- 14:00
Incl allerlei kosten.

Afbeelding
Wat je moet betalen voor stroom op hetzelfde moment. Incl btw.

Kan dat niet 1 op 1 herrekenen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 23:06

listiglistje schreef:
Heb je dan geen slimme meter?
Ik kan alle details bij beide nu zien, hier een slimme meter.

Je vat hem nog steeds niet hè?