Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:18

Hoe gaat het met je/ jullie? Het is wat stilletjes hier. Is het al lente.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 21:21

Hallo allemaal!

Het is al een tijdje stil geweest maar er waren gewoon zoveel andere dingen te doen dat ik prioriteiten moest stellen. Alles gaat goed hier en de voorjaar/zomer is in volle gang. Het zal de komende tijd waarschijnlijk meer zelden zijn dat ik schrijf maar ik hoop jullie zo nu en dan te kunnen verblijden met een update. Hierbij weer een nieuw stukje met random foto's van de afgelopen tijd.

Op hoop van regen

De slingerende weg naar zelfvoorziening in tijden van droogte.

Afbeelding

Ik zit op mijn knieën op de vloer met een uitgeknepen dweil in mijn handen en luister naar het onweer wat gromt en rommelt op een afstand. De wind suist door de bomen en het openstaande raam klappert heen en weer maar er is nog steeds geen druppel regen gevallen. Mijn kleren voelen bijna net zo klam als mijn dweil. Hoewel er nog geen reden is tot paniek maalt de droogte de hele tijd door mijn hoofd. Wat ben ik dankbaar voor de natte herfst en winter!

Afbeelding

Afbeelding

Altijd had ik Scandinavië in gedachten, als een koel land. De vakanties bleven meestal verregend en hoge temperaturen bleven meestal achterwege maar hoe fout kun je het hebben! Als de Scandinavische strak blauwe hemelen zich tonen wordt het ook gelijk heel heet. Hoeveel dagen met temperaturen boven de 25 graden hebben we de afgelopen maand wel niet gehad!?
En droogte, zo noordelijk, nee, dat was helemaal nog nooit in mijn hersenen opgekomen. Kijk naar de eindeloze meren, hier kan het toch nooit te droog zijn!? Nee, toen we hier kwamen wonen 12 jaar geleden was dit ook niet aan de orde. De eerste jaren was het nat, natter, natst. We speelden met ideeën hoe we ons land droog zouden kunnen pompen zodat de paarden niet zoveel kapot zouden lopen. Sloten liepen buiten hun oevers en in de winter zwommen de eenden in ons weiland. De regen viel met zulke hoeveelheden dat het regelmatig over de stalvloer naar de andere kant van de schuur liep… Tot 2018.

Afbeelding

Het jaar waarin alles veranderde, weken/maanden zonder water in de put, gras wat veranderde naar hooi op de weiden en sindsdien hebben we elk jaar wel momenten waarin het heel lang droog is. Niet zo lang als 2018, gelukkig! maar genoeg om aan je geweten te blijven knagen, het is al 10 dagen droog, wanneer komt er weer een bui? Ze voorspellen regen voor het einde van de week, maar als het zover is ligt de regen nog steeds 5 dagen voor je uit.

Afbeelding

Toch twijfel ik wel eens aan mijzelf. Ik herinner me het misschien verkeerd. Was het een 20 jaar geleden wel droger dan nu? Of was het net zo droog maar was ik niet afhankelijk van de weergoden en het grondwaterpeil in de put? Ik had toen geen tuin en kon de kraan open draaien en net zoveel water tappen als mij lief was. Of het nu een emmer was of, zeg, een zwembad.

Afbeelding

Gelukkig zit er dankzij de natte winter nog voldoende water in de put, maar toch wil ik geen water verspillen. Je weet maar nooit wat er nog komen gaat. Elke druppel water wordt zorgvuldig bewaard en hergebruikt als het kan. Zoals de vloeren dweilen kan prima met water waarin je gisteren gebadderd hebt (let op de volgorde, andersom is niet zo geslaagd ;) ) , water van de vaat, het omspoelen van de koffiepot, het water van de was, alles wordt verzameld in een emmer buiten de deur, om ‘s avonds verdeeld te worden onder de planten in de tuin. Alleen pas gezaaide zaadjes krijgen elke dag een scheutje schoon water tot ze gekiemd zijn en daarna zijn ze aan zichzelf en de weergoden overgeleverd.

Afbeelding

Het rommelen van de donder wordt steeds vager en de lucht klaart weer op, nog geen druppel gevallen…. Zou het maar gewoon een beetje regenen, gewoon zodat ik weet dat het nog kan… Of gewoon een lekker buitje, dan zouden mijn zorgen voor de komende weken weer even bedaard zijn. We klampen ons vast aan het gezegde:

Mei droog, juni nat.

Was het bij jullie ook droog of juist heel nat?

jeetje77

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:28

Oh jeetje wat een verschil. Hier is het zo nat dat we een gigantische naaktslakken plaag hebben. Alles wat ik zaai, ontkiemd uitplant, is een dag later volledig kaalgevroten. Daarnaast zijn alle landerijen zo nat dat er nauwelijks landbouwverkeer op kan rijden. Dit is de stand van zaken in noordwest Friesland. Op de klei.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:56

Hier ook vooral veel nattigheid, verlang echt naar een stabiele droge periode.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:06

Mooie foto's. Jullie wonen leuk
Bij ons was het afschuwelijk nat!!!

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:23

Ohja genoeg water gehad hier! Ook wel mooie en warme dagen en dan is de bui heel fijn. Ik lig nu ook tevreden te luisteren naar de regen op t dakraam en ben blij dat t niet zo warm is dat de paardjes meteen weer een vliegendeken op moeten, maar al mijn plantjes zijn opgegeten door de slakken die uit t natte gras komen. De bonen, sla, wortels, radijs, zonnebloemen... eerst maar investeren in loopeenden denk ik!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:23

Hier viel in 3,5 dag tijd ruim 10cm.. en was het de zoveelste stortbui deze maand. Dus, de wolken richting Zweden blazen? ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:31

Nederland zit nog steeds (was heel 2023 ook) op zo'n 125-130% van normale neerslag.
Lang groei rassen aardappelen zijn flinke stukken niet van gerooid wegens onder water staan. Hier achter ook en ik zit iets van 8m boven NAP en op zandgrond.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:47

Fijn om weer van jullie te horen.
Het klimaat wordt steeds extremer, zowel in droge als natte tijden. En dan niet alleen meteorologisch. :\
Schoon en drinkbaar water wordt hier ook een steeds groter probleem, dus zuinig en verstandig daarmee omgaan, is voor iedereen goed.
In die zin zijn jullie weer voorlopers in deze tijd :+
Plezier en succes gewenst met het vervolg van het groeiseizoen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:31

Ik zit op een 'berg' (hogere gedeelte van de gemeente), op zandgrond waar normaal alles verdwijnt aan water. We hebben al weken zo niet langer bijna permanent plassen staan. Ik heb deze week eindelijk mijn moestuin ingezaaid, het was (en eigenlijk is) veel te nat voor mijn gevoel, zowel voor de grond en zaden die dan verrotten als AL DIE SLAKKEN. En mijn moestuin is nog in verhoogde bedden ook.

We zullen zien of er iets van oogst gaat zijn om te bewaren.

Maar wat fijn wat van je te horen :)

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 00:17

Oh ja, 2018, wat een verschrikking was dat. Ik was dat jaar op bezoek bij een Zweedse vriend van me en in het huis waarin ik verbleef hingen overal briefjes om mensen te herinneren zo weinig mogelijk water te verbruiken. Het waterpeil in die vriend van me hun waterput stond zo laag dat ze hun kleding niet meer konden wassen in de wasmachine, en toen we door de heuvels reden waren de bladeren in de bomen geel en rood alsof het herfst was ipv midzomer

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 00:25

2018 was idd een ramp.
Hooi bestellen uit NL.
De waterput van ons huurhuis was droog, dus met een 1000l tank naar de gemeente om water te halen.
Nu zijn we gelukkig aangesloten op het gemeentewater

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:14

Hier ook zeiknat en dat is voorlopig ook niet voorbij. Mijn voorjaarsknoflook is voor een groot deel gewoon verrot, dat heb ik nog niet eerder gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:24

Ja hier ook erg nat. De boeren klagen dat ze het land niet op kunnen. Hier achter zijn er toch wel mooie ruggen gemaakt op de akker dus er zullen wel aardappelen gaan komen :)

In mijn moestuinbakken wordt alles opgevroten door de naaktslakken. Tuin / gras / beplanting liggen er ook vol mee. Elke avond en ochtend kan ik een hele lading weg plukken, het lijkt nu eindelijk minder te worden.

Toch liever nattigheid dan droogte :) Want na zo'n te lange natte periode komt er meestal wel een te lange droge periode.

Hopelijk openen de rare weersomstandigheden steeds meer mensen de ogen dat we de hele boel echt uit evenwicht aan het helpen zijn en we hier ècht iets aan moeten doen.

Ik duim dat je snel een paar goede buien krijgt :j

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 19:56

*\o/* Jippie we hadden vannacht een beetje regen, nauwelijks genoeg om de grond nat te maken, maar toch *\o/*

jeetje77 Klei is vreselijk als het zo nat is -O- . Weet er alles van. Ik hoop dat het nog wat word met je tuintje :knuffel:

Sharani Misschien kunnen we een tijdje van weer wisselen :P Krijg je een beetje droogte van mij

pien_2010 Dank je wel. Je had wel wat water deze kant op kunnen sturen :P

Lucia88 Konden we het water en de warmte maar een beetje met elkaar delen :knuffel: Je zou er mismoedig van worden met al die slakken, ik hoop dat je tuin nog bijtrekt voor de zomer.

Ethelate Dat is wel een beetje veel van het goede ;) maar blaas maar eens een paar wolken deze kant op :P

tamary Vreselijk voor de boeren ook. Maar hadden we de jaren hiervoor niet een te lage hoeveelheid neerslag gehad? In Zweden waren alle grondwaterpeil beneden of ver beneden gemiddeld niveau sinds 2018. Ik geloof dat we nu richtig normaal gaan.

senna21 Het lijkt wel zo, dat het klimaat steeds extremer word. -O-

Prairy Brrr, ook al de tuin vol slakken, je zou er nachtmerries van krijgen. Ik hoop dat je tuin toch nog wat word, het is gelukkig nog vroeg in het jaar. In midden en noord Zweden moeten ze ook alles nog zaaien en dat is ook oogstbaar voor de zomer. Er is nog hoop :)

Vikaviek Dat moet voor jouw ook een aparte belevenis geweest zijn. Hier werden de bomen ook heel vroeg kaal toen.

noordje Ja hooi was moeilijk aan te komen toen. Apart idee toch, dat je zelf water moet halen bij de gemeente omdat de put droog staat... Dat verwacht je eigenlijk niet. Maar nu komen jullie hopelijk niet meer voor nare verassingen te staan met gemeente water :)

JudithO zonde van je knoflook. Dat het bij jullie ook zo nat is, je zou toch zeggen, Frankrijk, het land van de {:}

pmarena: Ah nee, wat vervelend met de slakken. Het zijn zulke veelvraten en kunnen zoveel schade aanrichten in een korte tijd. Ik hoop dat je moestuin nog een beetje herstelt.

Ik heb ook liever wat te nat als te droog. En laten we hopen dat steeds meer mensen inderdaad inzien dat het zo niet langer kan....

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:59

Nou ja, die heb ik dus wel echt gehad, die nachtmerries :') Avond flink sauna gedaan, toen een halve kilo slakken geraapt, nog te warm gaan slapen + volle maan, ik heb de hele nacht slakken gezien in mijn dromen :+ Dat was geen goede nachtrust kan ik je vertellen, ik heb ze daarna ook niet meer geraapt _O-

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 23:24

Ja dat was zeker een gekke gewaarwording. Ik dacht "ik ga lekker naar Zweden, daar is het wat koeler". Ik kwam van de koude (of eerder warme :+ ) kermis terug

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 06:53

Wat super leuk dat je weer een stukje hebt geschreven! Moest een aantal dagen geleden nog aan je denken dat het alweer even geleden was dat je een stukje gepost had en dat ik hoopte dat er snel weer een stukje zou komen en zie daar! Leuk weer!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:17

vikawiek schreef:
Ja dat was zeker een gekke gewaarwording. Ik dacht "ik ga lekker naar Zweden, daar is het wat koeler". Ik kwam van de koude (of eerder warme :+ ) kermis terug

Nou, ik heb die gedachtes ook wel eens, van goh het wordt hier toch wel steeds warmer, zouden we een beetje naar omhoog op moeten schuiven....? Maar dat is de oplossing dan ook niet echt blijkbaar :P

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:14

*Stille meelezer meldt zich*

Hoe gaat het daar? De zomer waarschijnlijk gevuld met genieten en ook met alles klaarmaken weer voor de winter, oogsten, inmaken, hooien enzoverder?
Ben benieuwd!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:23

Ik denk ook heel regelmatig aan jullie TS.
Wil dan ook steeds even informeren, maar vergeet dat dan vervolgens weer. :o

Ga er ook vanuit dat jullie heel erg druk zijn met oogsten en alles winterklaar maken. :)

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:43

Ik ben ook een stille meelezer en ook benieuwd! :) ik vind je schrijfstijl erg leuk en al zou ik zelf nooit kiezen voor zo’n leven, toch is het interessant om er vanuit jouw oerspectief over te lezen. Dat komt denk ik vooral omdat je je niet afzet tegen ‘onze manier van leven’. Je houdt het positief en toegankelijk.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 20:01

Hej, we zijn in de afronding fase van de zomer. Heb al wat stukjes klaar staan maar nog geen tijd gehad om ze te posten. Even geduld nog, zo komen eraan

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:12

Wij wachten in spanning :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:24

Leuk! Ik kijk er naar uit. :)