Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:20

Wij hadden thuis de regel dat we alles moesten eten, hoe vies we het ook vonden. Al was het maar één hap, eten moesten we het. Wel mochten we ieder seizoen een gerecht kiezen dat we echt niet hoefden te eten. Voor mijn jongste zusje heeft dat helaas niet gewerkt, want die lust nog steeds bijna niks. :')

Anway... de aanbiedingen van deze week vielen me weer vies tegen. Alleen het fruit bij de Lidl meegenomen, helaas was de hummus op. Alles bij elkaar heb ik vandaag exact 8 euro uitgegeven aan de boodschappen. 5,25 bij de Lidl en 2,75 bij de AH.

2kg Elstar appels
1kg wortels
paprikamix
champignons
1L melk
crème fraîche
olijven
5 kiwi's
mozzarella
uien

Verderop in de week moet ik nog een keer heen voor brood en wil ik kijken of de hummus alweer aangevuld is. Voor 1,29 kan ik die niet aan mijn neus voorbij laten gaan. :D

Weekmenu:
- penne met groenten en champignons
- zuurkoolstamppot met een saus van crème fraîche, mosterd en rode ui
- pizza met olijven, mozzarella, paprika en rode ui
- wraps met iets...?
- restant pizza

Zaterdag is mijn tante jarig, dus eet ik daar mee en zondag ben ik een dagje bij mijn ouders.

Olympia

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:50

Vandaag niet naar de markt geweest, omdat ik onverwachts moest werken. Dus net even boodschappen lijstje gemaakt. Kan drie dagen lang uit voorraad eten. En vrijdag eet mijn wederhelft niet thuis. Dus eet ik iets simpels. En zaterdag eet vriendje iets simpels En ik een salade. En zondag eten we iets van pasta. Hoef dus alleen naar drinken, melk, vla en eten voor het weekend te halen. Wil proberen om naar max 15 euro uit te geven voor deze week. :)

Dit doe is trouwens omdat ik het gewoon een uitdaging vind en niet omdat we het geld niet hebben

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:16

Net de lasagnette gemaakt van de lidl, Neem volgende keer zeker die van een A merk of maak hem zelf.
Hij is errrrug zoet, en het klopt gewoon niet helemaal.

Niet echt een aanrader.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:58

3 grote bio mango's
16 sharonfruit/kaki's
1 ananas
5 paprika's
700-800 gram mini paprika's. (om te snoepen)
800 gram witlof
Een kilo pepers
5 komkommers

Kosten, 6 euro

Pepers worden deels gesneden ingevroren, van de rest maak ik sambal
Ananas ga ik lekker snijden en samen met mango in een fruitsalade eten. Banaan heb ik nog liggen, sinasappel ook. Doe gaan er ook doorheen.
deze week eten we gevulde paprika, witlof met ham en kaas, rodekool (uit de vriezer) specieboontjes (vriezer), pasta en taco's

ijsbergsla is bij de digros in de aanbieding, die haal ik morgen even. (en dan we zaterdag nog een keer)

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:14

Nooit eerder die kruidvat actie gezien.De kast is nu volgebouwd met toiletpapier had nog een paar losse rollen en vorige week net een 8 pak gehaald in Duitsland bij de Lidl.. Ik kan een half jaar vooruit.
Vanavond heerlijk bij moeders gegeten zusje en vriendje hadden tapas menu gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:43

Dimple schreef:
O:) bijt om haar tong om maar niet off topic te gaan over kinderen en eten.............. :x :x

Nu weer ontopic, zijn de hagels van de Lidl dezelfde als Venz? Weet iemand dat toevallig? Of komen de producten van de Lidl niet uit bekende merken vandaan??

Ik vind die van de Lidl heel anders smaken :) dus denk zelf niet dat het dezelfde zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:51

Mijn vriend vind Venz niet eens lekker, die heeft het liefste Thijsje van de hoogvliet, een blauwe doos.

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:30

Deze week goedkoop voor mij. Veel van vorige week over, omdat ik onverwachts veel bij me ouders gegeten heb. Ga morge even hier na de markt kijken of ik ook goedkoop groente en fruit kan kopen :D.
Mijn week ziet er als volgende uit.
Vandaag op wedstrijd iets makkelijks gegeten
morge aardappelpuree met snijbonen
woensdag soep
donderdag macaroni
vrijdag wraps met veel groente en iets van kip of gehakt
zaterdag aardappel groente vlees
zondag soep

Verder deze week alleen brood nodig en een fles aanmaak limonade

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:54

Thijsje hebben ze ook bij Dirk. Ik eet het allemaal niet. Vriendlief eet wat ik meeneem (geen venz)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:46

ChantalSmook schreef:
Hoe weet je nou eigenlijk wat je in kan vriezen? Sommige dingen weet ik echt niet hoe het eruit komt!
Ik wilde dus couscous maken met kikkererwten en chorizo. Maar kan ik dat invriezen en is dat dan nog lekker? Maar aangezien ik een hele pot kikkerwerten en een hele chorizo worst heb wilde ik gewoon een pan maken ook als het de vriezen in kan.

Er kan heel veel worden ingevroren, scheelt ook erg veel in je kosten. Wat NIET kan: rauwe bladgroenten en taugé, die worden helemaal slap; rauwe aardappels, die worden zoet en fruit wordt ook helemaal slap (voor jam of saus nog wel bruikbaar). Voor de rest kun je bijna alles invriezen. Hoe vetter de dingen zijn die je invriest, hoe korter je ze kunt bewaren. Verder moet je alles goed inpakken, zodat er geen lucht bij kan; anders krijg je snel last van vriesbrand; een soort uitgedroogde, harde plekken.

Wist je dat kaas prima in te vriezen is? (Heel leuk bij aanbiedingen). Brood gaat ook goed, maar moet eigenlijk wel binnen 1 maand op.

Jouw gerecht kan prima worden ingevroren. Dat wat je wilt invriezen zo snel mogelijk koelen (ik zet de pan of bak altijd in een bak koud water), (in porties) in een goed sluitend doosje of zakje doen en op de invriesstand invriezen of in elk geval op een koude plek in je vriezer. (voor kleine hoeveelheden heb je de invriesstand echt niet nodig, scheelt stroom).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:53

Bij mij komt kaas (blok) echt verlept uit de vriezer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:55

Brood kan ik beamen, dat is niet heel lekker meer als het langer in de vriezer heeft gelegen. Eetbaar is het nog wel, maar dan alleen geroosters/als tosti. Zo hebben wij zaterdag tosti's gegeten van brood dat vanaf 5 september in de vriezer lag :o
Ik had al het oude brood uit de vriezer gehaald (vooral kapjes) en in een tas gedaan voor mn schoonouders (voor de vogels). Schoonmama zei dat er gewoon og tosti's van gemaakt konden worden. Savonds dus aangeschoven bij de tosti's. Waren gewoon lekker :j

Melk is trouwens ook in te vriezen :j
Als kaas er verlept uit komt is het niet snel genoeg ingevroren (als je begrijpt wat ik bedoel, het bevries proces duurde dan te lang)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:23

Jeetje Mri, ik ben echt jaloers op jou lijstjes van de markt! Volgens mij moet ik ook maar in de buurt van Den Haag gaan wonen. :Y)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:39

Grunn woont wel weer wat goedkoper dan Den Haag, dat kun je ook zien als een bezuiniging :D

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:45

__Leonie schreef:
Net de lasagnette gemaakt van de lidl, Neem volgende keer zeker die van een A merk of maak hem zelf.

Niet echt een aanrader.

Mmmm....wou hem zelf ook gaan halen omdat hij goedkoper is.
Maar naar aanleiding van je berichtje zie ik er toch maar vanaf.
Dan toch maar weer de dure mee...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:04

Je kunt ook zelf proeven. Misschien vind jij hem wel lekker!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:49

Ik vind de lasagnette van Knorr (wereldgerechten) ook veel te zoet. Dus wie weet scheelt het niet zo veel. Je zou ze eens naast elkaar moeten testen eigenlijk haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:02

blik tomatenblokjes, kruiden en lasagnebladen al dan niet in stukken gebroken en je bent klaar :D
(plus natuurlijk het groen en vlees wat je er in wil hebben )

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:22

Lasagnebladeren in stukken breken werkt bij mij nooit, uiteindelijk plakken ze allemaal aan elkaar in de schaal :P. De lasagnette hebben ook altijd ribbeltjes, waarschijnlijk om dat te voorkomen... hoe krijg jij ze dan los van elkaar? Ik roer ze al in olie en dat soort dingen, maar het lukt me gewoon niet!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:25

Hahahaha geen idee. Ik heb het laatst eenmalig gegeten als test, maar hou het gewoon bij lasagne. Zie de toegevoegde waarde van lasagnette niet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:53

Ik ook niet ... ik maak er op mijn bord wel lasagnette van :+ Maak het ook altijd zelf .. tomatenpuree/saus, bechamelsaus, kruiden, gehakt en/of veel groenten en gerapste kaas voor bovenop.

Vandaag naar de appie geweest, schade was 33 euro en 7 euro bonuskorting. Voorlopig heb ik genoeg voorraad ... vanavond shoarma en dan 2 porties de vriezer in. Een verpakking wokgroente ligt al in de vriezer en de ander eet ik van de week de helft van en dan ook de vriezer in. Verder nog een berg fruit, optimel, knackebrod, sate, sausen en tomatenblokjes gehaald. Niet veel meer nodig de rest van de maand. De vriezer gaat denk nog net dicht als ik de shoarma erbij stop :')

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:36

nientje78 schreef:
__Leonie schreef:

Niet echt een aanrader.

Mmmm....wou hem zelf ook gaan halen omdat hij goedkoper is.
Maar naar aanleiding van je berichtje zie ik er toch maar vanaf.
Dan toch maar weer de dure mee...

Lasagne kun je veel lekkerder en goedkoper zelf maken. (4 personen)

Ingrediënten:
1/2 Pak lasagnevellen
1/2 zakje geraspte kaas

Tomatensaus (sugo):
2 eetl. olijfolie, 1 pond rundergehakt of 2 pakjes vegagehakt, 4 tenen knoflook (geperst),
1 gesnipperde ui, 2 dubbele blikjes tomatenpuree, 1 runder/groentebouillonblokje, ½ eetl. Italiaanse keukenkruiden, 1 theel. oregano,
 2 decil. rode wijn + 1 eetl. suiker (als je de wijn weglaat, laat dan ook de suiker weg)

Bechamelsaus: 60 gram boter of margarine, 60 gram bloem, 6 dl. melk,
½ theel. zout, beetje nootmuskaat, eventueel wat champignons en plakjes of prei

Tomatensaus: De olijfolie verhitten en het gehakt met een vork rul en bruin bakken. Als dat gaar is de gesnipperde ui en de knoflook erbij doen. Voeg de tomatenpuree toe, even bakken en roeren; het bouillonblokje en de kruiden erbij en tot slot de eventuele suiker en de wijn. Laat alles zo’n 20 minuten sudderen. Als het te droog wordt een beetje water erbij.

Bechamelsaus: Op laag vuur de boter smelten, als de boter gesmolten is beetje bij beetje de bloem erdoor roeren. Gebruik een garde! Ongeveer 2 minuten, onder voortdurend roeren laten garen. Dan scheutje voor scheutje de melk erbij, goed roeren met de garde. Als alle melk in de pan zit doen we de kruiden en het zout erbij. De saus ongeveer 10 minuten zachtjes laten koken

Lasagnabladen even afspoelen onder kraan, ze zijn daarna makkelijker te breken.
Een ovenschaal of cakevorm invetten en een laag sugo erin scheppen, een laag lasagnebladen erop en dan een laag bechamelsaus, weer lasagnabladen, sugo, enzovoort. Strooi de geraspte kaas erover.
Het geheel gaat ongeveer 1 uur in de oven op 200 graden (dek de bovenkant af als hij te bruin wordt).

*Ik weet dat er een receptentopic is, maar het gaat hier zo over lasagne, dat ik mijn recept toch maar even heb ingetypt.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:43

Ah dankjewel!, alleen houd ik zelf niet zo van bechamel saus.
Of de vorige was gewoon heel mislukt :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:33

Je moet er idd van houden, ik vind alleen de bechamel uit pot (van GrandItalia) lekker. Pakjes en zelfmaak vind ik niet dus niet lekker...

Zelf maak ik de lasagne altijd met lekker veel groente!

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:20

Ja die ik laatst een keer had gemaakt, smaakte erg bloemig, en daar houd ik helemaal niet van.
Weet niet of dat hoorde?
Net ook extra groenten bij het restje lasagne van gister bij gegooid.