Motorrijbewijs, wie ook?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:01

Snoevie schreef:
Gefeliciteerd! Welke oefeningen heb je gehad? Succes met de theorie

Iedereen bedankt, ik vond het gewoon leuk om te doen.
Ik heb gedaan: langzame slalom, lopen met de motor, precisiestop, noodstop, uitwijkproef, halve draai en snelle slalom. Beide remmingen en de halve draai heb ik 2 keer moeten doen, maar uiteindelijk was alles voldoende. Ik ben helemaal blij!!
Morgen weer aan de studie voor m'n theorie.

@annepanne...ik snap je gevoel wel, dat was bij mij ook de reden om het steeds uit te stellen. Maar ik ben verslaafd hoor, ik ben stiekem wl aan t bedenken of ik van de zomer niet zelf een motor wil.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:37

annnepannne schreef:
Ik kom ook even binnenvallen hier haha.
Ik heb een motorrijles gewonnen met een sinterklaasactie :)
Ik ga alleen die les volgen en niet mijn motorrijbewijs halen ondanks het begint te kriebelen, m'n vriend heeft zijn rijbewijs dus kan bij hem achterop :).
Durf het zelf niet aangezien mijn vriend in september afgelopen jaar een motorongeluk gehad heeft en dat bijna niet heeft overleefd, het was totaal niet zijn schuld, laat wel weer zien hoe kwetsbaar je bent..

He wat heftig zeg :(:) ik heb ze (mensen welke door motorongeluk) ook in het ziekenhuis zien liggen en behandelt. Best confronterend.
Echter waren de meeste letsels van wielrenners, die hebben geen beschermende kleding aan op hoge snelheid.
Toch geniet ik hierdoor niet minder van het rijden, het gevoel van vrijheid vind ik belangrijk. En altijd beschermende kleding aan.

Anneert

Re: Motorrijbewijs, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:42

Proficiat Nadia!

Morgen ga ik naar de motorrijschool hier in de buurt even bespreken hoe het zit met lessen met een eigen motor.
Daarvoor gaan we een motor bekijken voor een vriend van mij, een Yamaha MT 07

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:51

Jammer dat je niet bij mij in de buurt woont, mijn instructeur heeft echt een hele lage motor voor ons ukkies :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:38

Waar ik heb gelest zijn 2 lage motoren. Ik had de laagste (de oranje honda) altijd. Heb ook nog even op de andere gereden maar vond de laagste toch fijner.

Als ik nieuwsberichten zie dat er een motorrijder onderuit is gereden en naar het ziekenhuis is vervoert of zelfs dood is, slik ik toch wel even maar dat weerhoud me niet om niet meer op mijn motor te stappen. Vind het veels te leuk daarvoor.

Ik heb wel jaren gewacht voordat ik ging lessen. Wilde namelijk al motorrijden toen ik net 20 was en ook perse een racer onder mijn kont. Maar ben toen heel hard gaan nadenken en besloten om het toch niet te doen ivm jong/wild/geen ervaring en ik wist zeker dat ik mezelf ergens om een boom had gevouwen. Dus toen niet gedaan. Maar nu een stukkie ouder en "wijzer" :') en niet meer dat racegedrag en heb ik mijn rijbewijs gehaald op mijn 33ste.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:07

Goldie schreef:
Jammer dat je niet bij mij in de buurt woont, mijn instructeur heeft echt een hele lage motor voor ons ukkies :)

Ja, dat is jammer inderdaad!

Rij instructeur is vanmorgen bij ons thuis langs geweest om het een en ander te bespreken. Moet de motor extra verzekeren en zorgen dat het ding bij de rijschool is als ik ga lessen, maar dat kan mijn vriend doen.

Heb een Gladius gevonden mét valbeugels en die al 3 cm verlaagd is. Heb gemaild en ga vanavond bellen, klinkt bijna to good to be true :) Fiets komt uit 2013.. wel erg nieuw voor een beginner..

Verstandig blackstar! Mijn schoonbroertje van 20 wil ook gaan lessen, maar vind eigenlijk dat hij nog niet verantwoord genoeg auto rijdt (al paar keer op een ander gereden), hoop dat hij ook zo verstandig is.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:57

pluche_pluus schreef:
annnepannne schreef:
Ik kom ook even binnenvallen hier haha.
Ik heb een motorrijles gewonnen met een sinterklaasactie :)
Ik ga alleen die les volgen en niet mijn motorrijbewijs halen ondanks het begint te kriebelen, m'n vriend heeft zijn rijbewijs dus kan bij hem achterop :).
Durf het zelf niet aangezien mijn vriend in september afgelopen jaar een motorongeluk gehad heeft en dat bijna niet heeft overleefd, het was totaal niet zijn schuld, laat wel weer zien hoe kwetsbaar je bent..

He wat heftig zeg :(:) ik heb ze (mensen welke door motorongeluk) ook in het ziekenhuis zien liggen en behandelt. Best confronterend.
Echter waren de meeste letsels van wielrenners, die hebben geen beschermende kleding aan op hoge snelheid.
Toch geniet ik hierdoor niet minder van het rijden, het gevoel van vrijheid vind ik belangrijk. En altijd beschermende kleding aan.

Geloof me, beschermende kleding kan niet alles opvangen. Mijn vriend heeft gelukkig nooit bezuinigd op zijn bescherming en was erg strikt in het dragen van zijn rugprotector, jas met bescherming, broek met bescherming, motorrijlaarzen en helm. Daardoor had hij geen schrammetje, maar wel 3 gebroken ruggenwervels, 5 gebroken ribben, een gebroken pols, zijn been stond in een hoek waarin die niet hoort te staan dus die is met een pin vastgezet en puntbloedinkjes in zijn hersenen. Toch zag je aan de buitenkant nog geen blauw plekje of schrammetje en aan de kleding was ook bijna niks te zien (behalve hier en daar een klein krasje, en natuurlijk de schade van de vernietigende schaar van de ambulance :Y) )

Ik wil jullie niet bang maken, maar dit laat wel zien hoe belangrijk die bescherming is. :)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:06

Als je goed leest, zie je dat ik nergens beweer dat beschermende kleding alles opvangt. ;)
Echter is het wel een verschil of een vol in motorpak met 50 de bocht uitvliegt of een wielrenner met enkel een helm op. Intern letsel kun je nooit voor zijn :j het feit blijft dat je geen kreukelzone heb op een tweewieler -O-

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:21

pluche_pluus schreef:
Als je goed leest, zie je dat ik nergens beweer dat beschermende kleding alles opvangt. ;)
Echter is het wel een verschil of een vol in motorpak met 50 de bocht uitvliegt of een wielrenner met enkel een helm op. Intern letsel kun je nooit voor zijn :j het feit blijft dat je geen kreukelzone heb op een tweewieler -O-

Nee klopt, maar veel mensen beseffen het te laat dat beschermende kleding erg belangrijk was, vooral in de zomer... Mijn vriend had dat ongeluk zonder die kleding misschien wel niet overleefd. Dus vond dit wel een ''mooi'' voorbeeld.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:25

Ik heb ook ALTIJD mijn volledige pak aan als ik ga rijden :j

Je bent heel kwetsbaar op de motor, maar je bent er wel voor een groot deel zelf bij. Ik ga er altijd van uit dat andere weggebruikers mij niet zien, dat scheelt al de helft.
Hier zijn echter ook wel dingen gebeurd die erg dichtbij komen. Goede vriend van mijn ex is met 30km per uur van de motor afgereden en hartstikke dood. Andere kennis had ook een stom ongelukje waarbij hij zelf zo ongeveer stapvoets reed; dwarsleasie :\

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:56

Een oud klasgenootje van m'n vriend is vorig jaar verongelukt... Op t rechte stuk van de weg geraakt... Had een dag z'n rijbewijs, dus die zal echt wel te mans hebben gedaan..

Een van de artsen op t werk noemt 't steevast een donorfiets :+

Ik ga er ook vanuit dat ze mij niet zien, net wat je zegt liselot :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:09

Net als iedereen hier. Ik ga er ook van uit dat ze me niet zien en ver vooruitdenken en vooruitzien.
En altijd volledig in pak ook al is het 30 graden.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:25

Zo, zondag naar een motor kijken :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:21

Gefeliciteerd Nadia!

Anneert: aha, wat leuk! Wat voor iets ga je bekijken?

Goldie: Mijn moeder (hoofd spoedeisende hulp) vind het ook Donocycles :D

Ik heb m'n rijbewijs nog niet (morgen 2 urige intake en dan kan het feest beginnen) maar achterop bij vriend ben ik ook nooit zonder pak gegaan. Moet er niet aan denken!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 08:51

@ Krissis ik ga kijken naar een al verlaagde Suzuki Gladius mét valbeugels, bijna te ideaal om mee te gaan lessen, omdat ik er dan niets meer mee hoef te doen :) hopen dat t past

Ik ga daarom ook nooit achterop bij mijn vriend, heb nog geen pak

Wat raden jullie aan qua pak? Leer of textiel?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:51

Dat is persoonlijk. Ik heb textiel, ik heb een iets grotere maat en vind leer in mijn ogen te tekenend. En ik draag nu gewoon kleding onder m'n textiele pak, met leer wordt dat lastig.
Ik wil op de motorbeurs kijken naar een spijkerbroek in mijn maat, dat lijkt me ideaal. Mits de bescherming voldoende is....

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:01

Gaaf anneert, mijn instructeur had mij die toen ook aangeraadde!

Ik heb zelf textiel, maar ik vind een leren pak wel gaaf om te zien. Alleen geen idee hoe het rijd/zit!

Iemand tips voor een helm? Is het enige wat ik nog mis, wil het liefst een mat zwarte, maar wil er geen 700 euro voor betalen :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:06

Wat voor soort opties moet de helm hebben? Zoek je een intergraalhelm of systeemhelm? Met ingebouwd zonnevizier?
Voor zo'n 200 euro heb je al hele goede helmen die ook leverbaar zijn in het mat zwart :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:24

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:12

Ik heb zelf een textiel pak, ik vind leer mij niet staan. Ik heb een pak van Dane en ben erg tevreden, lekker warm!!

Anneert: klinkt als een geweldige motor om de eerste km's op te maken!! Lekker!

Qua helm, geen idee welke ik heb. Een zwarte :D Maar fijne pasvorm.

Vandaag 2 uur les gehad (m'n eerste 2 uur) met langzame slaom, aanrijden met 50 en stoppen en de uitwijk oefening. Die laatste viel me enorm tegen :=
Desalniettemin was de meneer tevreden en denkt hij dat ik afkan met de spoedcursus. Valt me niet tegen van mezelf, ik heb nooit scooter of brommer gereden.

Wel ben ik op Valentijnsdag opnieuw verliefd geworden... Op het motorrijden <3

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:19

Ik heb een metallic witte helm van hjc, wilde perse geen zwart. Verder een textiel pak en leren handschoenen van revit en racelaarzen van alpinestars. Ik wil voor de zomer nog wel een kevlar broek en een leren jas

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:56

Wat een weertje!! Ik spring zo lekker even op de motor voor een mooi rondje *\o/* *\o/*

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:30

Ik heb wel leer! Ik vind textiel altijd zo lomp ogen en maakt me vaak dikker dan ik werkelijk ben. Het zit als een tweede huid terwijl ik er nog steeds een spijkerbroek en een shirt onder aan kan :) Vaak gewoon thermo ondergoed eronder, maar toen ik regelmatig met de motor naar mijn werk ging (en te lui was voor een rugzak :') ) trok ik gewoon mijn kleding eronderaan. Zat prima :D Tuurlijk is textiel vaak beter waterdicht dan leer, maar als ik mijn pakkie gewoon goed verzorg en soms een beetje ledervet erover uitsmeer blijft de miezerregen/lichte regen er buiten.

Edit: ik heb trouwens een Arai chaser-V in rood/grijs/zwart/wit. Nu ben ik echt een powerranger :')

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:39

Ik heb textiel en als ik het aanheb voel ik me door die jas net een bodybuilder :')

Wil ooit nog wel leer... Maar om te beginnen is dit financieel wat aantrekkelijker ;) Collega'tje van me had net der pak verkocht, zo jammer :=

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:44

Goldie schreef:
Ik heb textiel en als ik het aanheb voel ik me door die jas net een bodybuilder :')

Wil ooit nog wel leer... Maar om te beginnen is dit financieel wat aantrekkelijker ;) Collega'tje van me had net der pak verkocht, zo jammer :=

Hahah ik heb mijn pak tweedehands op mp gekocht voor 5 tientjes :p Ik was van een maatje 42 (woog toen 75kg) naar maatje 38 gegaan. Opgezocht, bekeken/gepast en gekocht. Superfijn :D Al ben ik wel gewoon op zoek naar een pak met rugbescherming vanwege circuittraining ambities enzo :')