Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:26

Goof schreef:
Die vibernum heb ik inmiddels ook in mijn tuin staan.

Ben nog steeds op zoek naar planten die het goed doen in de schaduw, intratuin heeft niet een heel groot aanbod. Hier mensen die tips voor me hebben?
Mogen ook bodembedekkers zijn!

Als klimmer en klimhortensia,die heeft even tijd nodig, maar doet het goed en geeft heerlijk geurende bloemen.
Kaukasische vergeet mij niet doet het goed in de schaduw en heeft mooi blad. En als bodembedekker mansoor. Klein glanzend blad en wintergroen volgens mij.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:27

Ik heb hem ook niet zo groot gekocht (denk 10 cm) en na 2 maanden was het al een gigant!
Nu is hij ook weer aardig aan het uitlopen :j

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:30

Destino, dat schrijf ik apart op. Dus per plant bv. de kleur, bloeitijd, hoogte en hoeveel planten per m2. Plaatje erbij, dan maak je daar een eerste selctie en vervolgens maak je met de plaatjes een border op schaal. Zo kun je eindeloos van plaatjes wisselen totdat het je ideaal lijkt.
En zo kun je dan ook de bloemen wisselen die vroeg opkomen en later in het seizoen.
't Is even puzzelen maar heel leuk. En als er later dan toch iets niet goed opkomt of niet leuk is dan kun je met je lijstje en plaatje zo iets opzoeken.
Ik zie bv. ook vaak op sites zoals Bakker Hillegom.

Maar mijn tuin is na de strenge winter ook niet helemaal zoals ik het wil hebben. Eerst maar weer eens een jaar groeien, dan zien we volgens voorjaar wel eer.

Destino

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:38

MargreetW, misschien dat ik mijn pauze straks eens een beginnetje maak, kan ik vanavond plaatjes opzoeken van de paar stekjes die we gekocht hebben :D
Wij hebben van heel veel plantjes maar 1 of meestal 2 stekjes gekocht, omdat je ze minstens30 cm uit elkaar moet planten en ik dus 'verwacht' dat ze dan wel 30 cm worden. Is mijn redenering dan goed?

Wij gaan trouwens dit weekend de planten in de border zetten. Hebben jullie nog tips qua water geven de eerste paar dagen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:40

Op den duur wel, Destino!
Ik prak in mijn bakken alles tegen elkaar aan, want dat gaat toch maar 1 seizoen mee :')

Qua water geven, als het overdag regent zou ik er niets aan doen... Als je ze net geplant heb zou ik tegen schemering ze vol water geven! Verder krijgen ze bij mij pas water als ze gaan hangen!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:41

Mootje schreef:
Op den duur wel, Destino!
Ik prak in mijn bakken alles tegen elkaar aan, want dat gaat toch maar 1 seizoen mee :')

Qua water geven, als het overdag regent zou ik er niets aan doen... Als je ze net geplant heb zou ik tegen schemering ze vol water geven! Verder krijgen ze bij mij pas water als ze gaan hangen!

:')

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:43

Blackje schreef:
Ik heb hem ook niet zo groot gekocht (denk 10 cm) en na 2 maanden was het al een gigant!

De vlinderstruik?
Misschien dat ik 'm aan het einde van het seizoen koop voor volgend jaar. Wil nu eigenlijk meteen iets en niet weer een tijd wachten. Het is al zo groen, wil juist bloemen.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:44

Haha, ik doe ook vaak als ik iets zie hangen, alles een scheut water geven :+
Vooral violen zijn een goede meter wat dat betreft :D

Heb gisteren lavendel voor mijn moeder gekocht (nog voor moederdag, waren beide een weekend weg) en voor mezelf een Campanula voor in een bak aan de muur, staat heel leuk :j
Afbeelding

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:46

Michelle77 schreef:
Blackje schreef:

De vlinderstruik?
Misschien dat ik 'm aan het einde van het seizoen koop voor volgend jaar. Wil nu eigenlijk meteen iets en niet weer een tijd wachten. Het is al zo groen, wil juist bloemen.

Ja, heb hier wel eens foto's gepost ervan, zal ze eens opzoeken:

Blackje schreef:
Ik heb ook een vlinderstruik, zo heb ik hem begin vorig jaar geplant:
Afbeelding

En na een paar maanden zag hij er al zo uit:
Afbeelding

Nu staat hij in een grote pot, hij was veels te groot om in dat stukje te laten staan, ik moet er nog een goede plek voor vinden.

Had hem daar nog opgebonden aan de muur ook, anders werd ie helemaal zo breed :=
Ga hem nu in de voortuin zetten :j

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:50

Oeps, das flink!!

Misschien toch wat groot voor het balkon hahaha

Maar die ze nu hadden staan waren veeel kleiner. Denk 1/3e van zoals jij 'm hebt geplant.

Ik ga eens zoeken op de postorder bedrijven, voor een dwergstruikje :)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:53

Destino, dat kun je gewoon aanhouden maar ik zou, beetje afhankelijk van de grootte, van je border, niet te kleine groepjes maken.
Eventuele gaten die ontstaan doordat de planten nog niet zijn gegroeid zijn kun je vanzelf ook opvangen door er wat eenjarig spul in te zetten.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:58

Campanula's zijn 1 van de weinige planten die ik met geen mogelijkheid levend kan houden. Iemand tips?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:00

Vraagje, ik ben bang dat mijn Oleander het niet gaat redden. Dus ik wil daar iets anders (meerjarigs) voor terug.
Ik zoek een plant (niet groter dan mijn Oleander, misschien zelfs iets kleiner/smaller) die vol bloeit. Liefst paars/paarsblauw/paarsroze bloemen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:02

Wow Blackje, die is snel groot gegroeid!

Margreet W, oke dan zal ik dat eens gaan proberen! :)

Zijn er hier mensen die clematissen als klimplant tegen een schutting of iets aan hebben?
Hoe zorg je dat hij daar echt tegenaan gaat groeien, moet je dan met touwtjes of iets gaan werken?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:11

Ik heb idd met touwtjes! Mijn vader heeft t met n soort "hekwerk". Dat aan de muur bevestigd en daar de clematis aan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:16

Voor clematis heb je inderdaad wel iets nodig tegen de schutting waar hij zich omheen kan slingeren. Klimhortensia's en hedera zetten zich vast met van die kleine voetjes op iets, maar dat doet clematis, kamperfoelie, passiebloem, etc. bijvoorbeeld niet. Je kunt van die rekjes kopen daarvoor, touwtjes spannen, of gaas gebruiken. In mijn vorige woning had ik gaas gespannen tegen de schutting (groen gaas met openingen van ongeveer 10 x 5cm) en daar groeide de kamperfoelie prima tegen. Nu hebben we houten trelly's.

Michelle, heb je de oleander al gesnoeid? Wij dachten ook dat de onze dood was vorig jaar, maar dat viel toch reuze mee. Je moet wel wat geduld hebben.

Lovingtweety, campanula die het niet doet? Wij krijgen ze hier juist niet uitgeroeid. := Overal in het terras, en zelfs vanuit het ventilatierooster van het huis kwam het gegroeid. Wij hebben round-up moeten gebruiken om het weg te krijgen. :+ In de tuin en in sommige bakken hebben we ook staan, zelfs die in bak heeft de strenge winter overleefd en staat nu vol knop. En ik doe er eigenlijk helemaal niets aan.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:16

Ja en om hem nou in bloei steeds terug te snoeien is ook weer zo wat _O-
Hij is nu half zo groot (terug gesnoeid), ben benieuwd wat hij dit jaar gaat doen!

Campanula heb ik ook in de vaste grond staan, alleen een wat andere soort. Die verdwijnt in de winter compleet en komt dan in het voorjaar weer helemaal op heel gaaf. Ben benieuwd of het in pot ook gaat lukken :)
Tips heb ik niet echt, je moet ze alleen wel echt voldoende water geven in potten :j

@Neonlight: haha ja bij mij komt de campanula ook op de meest vreemde plekken tevoorschijn _O-
Laatst bijgewerkt door Blackje op 15-05-12 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:17

In pot lukt het mij in ieder geval niet, ik heb ze nu in de aarde gezet en hoop dat dat wel lukt. Ik probeer het nu al 3 jaar op een rij :+

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:22

@neonlight, ik heb m al wel wat gesnoeid. De iig dode takken weggehaald, maar t lijkt net of er meer dode takken bij gekomen zijn. Zal vanmiddag eens een foto maken. Miss hebben jullie tips.

@blackje idd in bloei terugsnoeien is zonde.

Heb helaas maar 1bak voor de deur waar ik wat kwijt kan en daar staan den hele mooie hortensia (vind ik mooi maar vond mn moeder ook, dus die gaat er niet uit...)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:31

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:28

Neonlight schreef:
Ooievaarsbek doet het altijd goed, sterker nog, is bijna niet meer uit te roeien als je er vanaf wilt. :+
Het is wel een behoorlijke woekeraar.

Deze woekert enorm

Afbeelding
Hij ziet er heel schattig uit, maar als het aan dit plantje had gelegen, had mijn tuin alleen maar hieruit bestaan :7

Maar er zijn ook soorten die niet woekeren.
http://www.esveld.nl/~laur/index.php?la ... cp=vastepl

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:31

Oh oh, wij hebben een woekerende soort :=
Hoe gaan we dat beperken :') ?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:45

Geen idee, echt niet :') die hierboven heb ik er met bossen tegelijk, met geweld eruit moeten trekken, soms ten koste van de andere plantjes (had ie helemaal overwoekerd), gelukkig wortelt hij heel oppervlakkig tot bijna niet.

Welke heb je dan?
Die hierboven is Robertskruid, Geranium Robertianum. Die herken je aan de geur als je over de blaadjes wrijft of de stengels plukt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:50

Ik dacht deze: Geranium 'Dilys'
Maar nu ik zie dat ze op rotsen groeien ga ik twijfelen..
Het was iig een korte naam volgens mij en ze waren roze :+

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:56

Geranium phaeum <-- volgens mij heb ik hier een plantje van in de tuin staan. Of 1 die dr verrekte veel op lijkt :P Hele mooie diepe kleur paarse bloemetjes zitten er in!