Zo te lezen heb je niet veel op te knappen in je nieuwe huis?
Is het bij jullie niet gebruikelijk om voor het tekenen nog een inspectie te doen in het huis samen met de verkopers en makelaar?
Patriciavt
Geplaatst: 30-07-10 11:27
Jawel 9 uur inspectie in het huis, 10 uur bij de notaris
idd niet zoveel op te knappen. Zitten wat verticale plinten in die geverft moeten worden, wat plafond-wit-klusjes en de slaapkamer moet wel helemaal (plafond en muur)
Ik ga alleen nog even bellen over het samenlevingscontract, wij hoefden namelijk niets te doen daarin terwijl ik lees van anderen dat het naar je persoonlijke wensen en behoeftes moet worden 'gemaakt'.
Dan gaat het denk ik over die gezondheidsverklaring, het is in elk geval iets wat de verzekering na moet checken. Maar snap niet dat er minimaal 4 weken voor staan, als de makelaar dat wist zet hij de termijn tot de overdracht toch niet zo scherp?
Patriciavt
Geplaatst: 30-07-10 11:37
Maar rowo, dan moet ik daar zelf achteraan denk ik?
Bij ons was het sneller dan 4 weken hoor Denk dat het een richtlijn is Waar wij onze hypotheek hebben geregeld proberen ze een termijn van 6 weken te stellen ipv 4 weken, omdat dat eigenlijk altijd te kort is zei ze
Notaris gebeld. Samenlevingscontract is een 'standaard' contract alleen je kan dmv aanhechtbare delen je eigen wensen/behoeftes er nog bijvoegen. Maar dat kan in ons geval gewoon de 12e, hoef me dus geen zorgen te maken gelukkig
Laatst bijgewerkt door Patriciavt op 30-07-10 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik kom ook binnen vallen bij jullie. Ook ik ben bezig samen met mijn vriend om een huis te kopen. Mijn vriend heeft op dit moment een huis in den haag en deze komt aankomende week in de verkoop. We zijn op zoek naar een eensgezinswoningen in de omgeving maarssen. as woensdag gaan we een aantal huizen bekijken. Vind het ontzettend spannend!
Vraagje aan jullie hebben jullie ook een aankoopmakelaar in de arm genomen en waarom wel of niet?
Wij niet Marlinde. Ik heb ook een huis in de verkoop en ben naar een nieuw huis aan het kijken. Verwachten jullie je huis snel te verkopen omdat jullie nu al meteen gaan kijken? Niet bang voor dubbele lasten?
rowo
Geplaatst: 30-07-10 11:45
Wij als makelaar maken niet heel vaal mee dat mensen een aankoopmakelaar in de hand nemen. Dit gebeurd wel als mensen bijv. vanuit het westen deze kant op komen of omdat ze bijv. totaal geen kaas hebben gegeten van de aankooop en niet weten waar ze op moeten letten. Als je echt iets specifieks zoekt, weet een makelaar dit beter te vinden dan jullie. Dan kun je gerust eens met een makelaar bellen.
Hou er wel rekening mee dat een aankoopmakelaar ook een bepaalde courtage vraagt van de aankoopprijs en je (afh. van de prijs) meestal ruim over de 1000euro gaat.
Haha, wij behoorde dus onder rowo's catagorie van mensen die totaal geen kaas hebben gegeten van aankoop en niet weten waar ze op moeten letten Nu met het 1e huis was dat goed, wellicht als we straks over een paar jaar een ander huis kopen, doen we het zelf
Marlinde
Geplaatst: 30-07-10 11:51
Wij willen ook eerst onze eigen woning verkopen, maar zitten gelukkig in een redelijk populaire wijk in den haag, daarnaast verwacht onze makelaar het in 3 maanden te verkopen. Maar goed eerst zien dan geloven. Waarom we al gaan kijken.....eigenlijk hebben we nog niet echt een idee wat we precies willen qua huis, verder is onze eis dat het echt een heel leuk huis moet zijn. We geven beide ons "leven hier" op. Klinkt heel dramatisch, maar zo bedoel ik het natuurlijk niet. We nemen de tijd en zeker geen overhaastte beslissingen.
Hoe gaat het eigelijk met courtage met de verkoopmakelaar, wat zijn de richtlijnen?
Marjolein
Geplaatst: 30-07-10 11:53
Wij hebben een aankoopmakelar gehad. Een voetbalvriend van Stephan. Door zijn connecties met verkopende makelaar, waren wij nog beter op de hoogte van de situatie van de verkoper. Onze makelaar heeft het fantastisch gedaan. Wel was dit een eenmanszaak en een bekende. Ik denk dat dat toch voor je vertrouwen een heleboel scheelt.
Door hem hebben we denk ik ruim 10.000 euro verdient. Maar dit was een huis waar ook flink wat onderhandelingsruimte was.
Patriciavt
Geplaatst: 30-07-10 11:54
Wij betaalden bij de aankoopmakelaar een pakket, geloof dat we 1295.- kwijt zijn. Dit zijn kosten die worden meegenomen in je hypotheek en waarvan nog een deel (begreep ik) belastingsaftrekbaar is bij je aangifte volgend jaar. Ik heb er geen spijt van dat we een aankoopmakelaar hebben genomen. Ze hebben ons goed begeleid en we hebben het huis ik denk wel 3000.- goedkoper (en het gaat hier om een appartementje in startersprijsklasse) dan wanneer we zelf hadden geboden. Dan heb je je kosten er dus al dik weer uit
Onze tussenpersoon voor de hypotheek (ja die hadden we ook ) vraagt wel een percentage van het totale aankoopbedrag. Maar ook dit wordt meegenomen in de hypotheek en is deels belastingsaftrekbaar. Het heeft ons een hoop stress uit handen genomen zo de 1e keer en ook hier heb ik geen spijt van
Weet niet waarom, maar het wil volgens mij niet helemaal zoals ik had gehoopt. Ben nu gewoon aan het werk, maar probeer tussendoor zoveel mogelijk te regelen
Wat loopt er niet dan?? Ik merk zelf dat ik ook van alles wil regelen Heb vandaag écht een dagje vrij (oke, net alleen de notaris aan de telefoon gehad) en vriendlief de opdracht gegeven achter een energiemaatschappij en tv/internet aan te gaan Ik heb echt al héél veel gedaan. Ennu al het noodzakelijke gekocht is, ga ik vandaag even helemaal niets meer doen met nog het hele weekend werk in het verschiet
Mizoan
Geplaatst: 30-07-10 12:18
minka schreef:
Weet niet waarom, maar het wil volgens mij niet helemaal zoals ik had gehoopt. Ben nu gewoon aan het werk, maar probeer tussendoor zoveel mogelijk te regelen
Ik ken het gevoel heel goed..... ik voelde het als een paarse krokodillen maatschappij...... Hou de lijntjes gewoon kort en neem zelf contact op nee ik werd er continu voor lastig gevallen..... Heb het nu ook even uit handen gegeven aan vriendlief
Enige waar ik gek van werd is een of ander nutsbedrijf die in opdracht van de verkopende makelaar ons belt om onze energiemaatschappij te regelen Ze bellen áltijd ongelegen en dan bellen ze terug op ongelegen momenten Plus dat ik dat niet alleen wil beslissen, dat moet samen
Voor degenen die een starterslening hebben aangevraagd, hoe lang duurde het bij jullie voordat het geregeld was?
Manjafiek
Geplaatst: 01-08-10 18:03
Hoi ik zwaai vanaf mijn nieuwe huisje! Heel klein stukje ego: echt zo ontzettend blij, gelukkig, dol enthousiast over ons nieuwe huis. We moeten nog heel veel opknappen maar gaan er gewoon lekker wonen (het is groot genoeg). Gisteren verhuisd, vandaag oude huis helemaal schoongemaakt, morgen inspectie van ons oude huis, dinsdag sleuteloverdracht. Het is een beetje plannen maar dan lukt het wel .
Morgen gaan we zelf beginnen met behang krabben. De hele eerste etage gaan we aanpakken. We beginnen in de slaapkamer zodat die als eerste af is. Badkamer is al af dus dat is mooi. Morgenavond komt mijn oom (hij heeft een eigen klusbedrijf yehhh ). Hij gaat de benedenverdieping aanpakken over een maandje of 2 voordat de keuken geleverd wordt.
Tussenpersonen en aankoopmakelaars etc zijn heel fijn zodat je niet alles zelf hoeft te regelen. Maar kost ook geld. Bij ons was wel alles in 4 weken geregeld. Van overlijdensrisico (NHG), bankgarantie (die kost het meeste tijd!), verzekeringen opzeggen en afsluiten blablabla. Wij hebben het samenlevingscontract getekend op de dag van de sleuteloverdracht en hebben daar idd een staat van aanbrengsten bijgevoegd. Dat is een lijst met de verdeling van de inboedel. Die kan je er los bijdoen.
Huizen rondkijken zijn wij ook twee jaar geleden mee begonnen. Ons huis was na 8 maanden verkocht maar wij wisten toen precies wat we wilden. Ik raad het echt aan. Ga vooral veel rondkijken (wordt NIET verliefd op een huis), zoek uit wat je wel en niet wilt en dan als de tijd daar is (je eigen huis is verkocht) dan kan je direct in actie komen.
Moest weer achter van alles aanbellen, samenlevingscontract zat niet in concept Notaris, blijkt dat dat helemaal niet is doorgegeven door de aankoopmakelaar??
En Notaris belde zelf al, 12 aug is er 's ochtends geen notaris aanwezig en de verkopende partij kan ook niet.. nu wordt het óf woensdag 11 aug (en daar gaat ivm de planning mijn voorkeur naar uit, maar het is wel kijken of vriendje eerder vrij van z'n werk kan krijgen) of vrijdag, maar als het vrijdag is dan hebben we een probleem omdat dan 's middags al onze meubels al worden gebracht en het bed..
Waarom kan het niet gewoon gaan zoals het moet gaan
Nou, mijn werk is geregeld, vriendje kan ook een dag eerder naar huis (zit intern bij de luchtmacht) dus onze sleuteloverdracht en tekenen bij de Notaris wordt woensdag 11 aug. om 16.50 uur.