Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:15

Ik ben benieuwd hoe ze dat zouden meten... mijn thermostaat geeft een veel hogere temperatuur aan dan in werkelijkheid..
Ik ga denk een losse kamerthermometer aanschaffen :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:19

BigOne schreef:
In Engeland worden de prijzen bevroren, niet meer dan 2000 pond per jaar aan energie, de rest betaald de regering. Lijkt mooi maar dan is er dus geen enkele rem om te bezuinigen op energie want de regering betaald wel. Hoe fijn dat ook is, dat is niet de weg. Zorgen voor een lagere gas en elektra prijs wel.

Lijkt me wel behoorlijk ideaal zeg! Met normale prijzen zoals vorig jaar ben ik ongeveer 2000 euro per jaar kwijt, dus ik zou er voor tekenen!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:20

Cer schreef:
Ik ben benieuwd hoe ze dat zouden meten... mijn thermostaat geeft een veel hogere temperatuur aan dan in werkelijkheid..

De mijne wijkt óók af. Zeker 1 graad. Naar kouder. Dus thermostaat geeft 19 aan, werkelijke temperatuur dan 18. Is koud zat trouwens, die 19,5 op de thermostaat/ 18,5 in het echt.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:26

Mijn man heeft zo'n P1 splitter gekocht, nu kunnen wij alleen de electra op NU zien wat er gebruikt wordt, voor gas kan dat alleen per dag(5 uur). kan dit bij niemand op NU?

Snappen diegene die ook zo'n splitter hebben wat ik bedoel ?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:26

Ik weet dat ik hier in huis een man heb met een enorm probleem als de temperatuur onder de 21 graden moet gaan komen. Die verkrampt volledig, met heftige pijnen door een kapot zenuwstelsel. Gelukkig kunnen we het betalen, al is het ook hier in Spanje niet leuk meer. Maar de reacties van sommigen hier, maken me heel verdrietig. Niet iedereen heeft een gezond functionerend lichaam.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:28

Ouderen (en vooral vrouwen) hebben wetenschappelijk bewezen meer behoefte aan warmte. Als ze verpleeghuizen op 19 graden zetten denk ik dat er een winter vol oversterfte aan zit te komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:29

Je hebt toch een dekbed wat je steeds aanraadt aan anderen? Dat het onzin is om elektrische dekens enzo te kopen? Dan gebruik je zelf toch ook een dekbed als je 19 graden te koud vindt. En helemaal met die andere kachels kan je met jouw eigen redenering toch makkelijk de cv kouder, andere kachel aan en dekbed?
Of geldt dat alleen voor anderen en moet jij alles maar kunnen precies zoals je wilt?

Man, ik zou maar in handen knijpen dat je gewoon de cv op 19 kan blijven zetten en nog steeds bijstoken...

Moniqur, dat herken ik, maar het moet wel te betalen blijven. En dat is het niet meer helaas

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:32

elnienjo schreef:
Ouderen (en vooral vrouwen) hebben wetenschappelijk bewezen meer behoefte aan warmte. Als ze verpleeghuizen op 19 graden zetten denk ik dat er een winter vol oversterfte aan zit te komen.

Nja, gek genoeg begrijpen ouderen deze maatregelen veel beter, zeker als ze de hongerwinter hebben meegemaakt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:33

En als je het koud krijgt, een paar extra rondjes wandelen als dat kan. Paar keer meer met de hond buiten lopen.
Ik ben zelf ook wel verwend hoor met de kachel aan. Ga dit jaar proberen om hem maar een uurtje per dag aan te zetten in de winter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:36

verootjoo schreef:
elnienjo schreef:

Nja, gek genoeg begrijpen ouderen deze maatregelen veel beter, zeker als ze de hongerwinter hebben meegemaakt.

Nou, mijn moeder van 81 wil absoluut niet in de kou gaan zitten (zou voor haar ook niet gezond zijn). Denk juist ik als verwend nest de noodzaak harder zie van proberen te besparen, ik doe de rekeningen namelijk afhandelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:40

Heb ik vorig jaar en het jaar daarvoor gedaan, purny! En als je goed oplet met hoe snel het afkoelt kan die echt sneller uit als je denkt! Vroeger ging hier de kachel uit als het bedtijd was, maar met een uurtje stoken kon ik redelijk een avond volhouden. Ja, dekentje erbij, maar het was iig niet meer aan het stoken terwijl je naar bed gaat.

Gewoon wat uitproberen! Soms had ik zelfs wat dagen niks aan, bezuiniging maar het was soms ook niet nodig.

Elnienjo, dan snap je toch ook dat je wel kan willen dat het zo warm gestookt wordt maar dat gewoon lang niet altijd kan? Zelfs als er maatregelen zouden komen zoals in de Uk moet je alsnog besparen want er zit gewoon een plafond aan wat de overheid kan betalen. Als iedereen maar lekker doorstookt kan de overheid dat gewoon niet betalen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:41

Wij hebben inmiddels groen licht van de hypotheek, dat we verder kunnen, dus nu door met de installateur. Ons plan: 44 zonnepanelen, all electric warmtepomp en 2 airco’s.
Hopelijk horen we snel wat hun plannen zijn qua planning!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:44

Volgens mij is het ook een kwestie van afbouwen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:50

verootjoo schreef:

Leuk gevonden maar zo zwart wit is het niet. Diegenen die echt bewust de hongerwinter hebben meegemaakt, die zijn er niet meer zoveel.
Mijn vader (80) met al zijn kwalen heeft het in de woonkamer rond de 26 graden....vindt ie niet eens warm -O-

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:58

MyWishMax schreef:
Je hebt toch een dekbed wat je steeds aanraadt aan anderen? Dat het onzin is om elektrische dekens enzo te kopen? Dan gebruik je zelf toch ook een dekbed als je 19 graden te koud vindt. En helemaal met die andere kachels kan je met jouw eigen redenering toch makkelijk de cv kouder, andere kachel aan en dekbed?
Of geldt dat alleen voor anderen en moet jij alles maar kunnen precies zoals je wilt?

Man, ik zou maar in handen knijpen dat je gewoon de cv op 19 kan blijven zetten en nog steeds bijstoken...

Moniqur, dat herken ik, maar het moet wel te betalen blijven. En dat is het niet meer helaas

Dekbed is prima voor op de bank inderdaad!

Ik had het net alleen over werken achter de laptop aan de eettafel. Dan wordt een dekbed al snel minder handig....

Gelukkig wonen wij in Nederland en niet in Zwitserland. Hier geld de max 19 regel niet.

Toch ga ik proberen deze winter zo zuinig mogelijk te doen, tot op bepaalde hoogte, zodat ik flink geld overhoudt en terug krijg, zodat ik een potje heb voor volgende winter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:00

In Zwitserland zullen veel mensen ook gewoon houtkachels hebben neem ik aan? Dus die kunnen gewoon stoken wat ze willen. In Oostenrijk zie je in elk geval bij veel huizen de buitenmuren helemaal volgestouwd met kachelhout.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:09

Klopt Kinke!
Mijn opa was 90 en woonde nog op zichzelf maar als je binnenkwam liep je tegen een muur op van warmte :')
Niemand kan voor een ander beslissen wat warm of koud genoeg is!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:10

mvdende schreef:
MyWishMax schreef:

Ik had het net alleen over werken achter de laptop aan de eettafel. Dan wordt een dekbed al snel minder handig....

Gelukkig wonen wij in Nederland en niet in Zwitserland. Hier geld de max 19 regel niet.

Toch ga ik proberen deze winter zo zuinig mogelijk te doen, tot op bepaalde hoogte, zodat ik flink geld overhoudt en terug krijg, zodat ik een potje heb voor volgende winter.

Dekbed aan/over de tafel kan ook, warmtebron er onder en soort rok/tent om je benen en heupen. Is oude methode om warm te blijven.
https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... ottle.html
Warm willen zijn ook buiten, buiten bed, of wat verder van het vuur af is al veel langer een wens van mensen dan er centrale verwarming is. Er is dus al zat uitgevonden om uit te proberen.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:15

karrij schreef:
Mijn man heeft zo'n P1 splitter gekocht, nu kunnen wij alleen de electra op NU zien wat er gebruikt wordt, voor gas kan dat alleen per dag(5 uur). kan dit bij niemand op NU?

Snappen diegene die ook zo'n splitter hebben wat ik bedoel ?

Dat ligt aan wat voor slimme meter je hebt. Wij hebben p1 van homewizzard. Die heeft aan als je slimme meter SMR 5.0 (of hoger?) is dat het gas dan elke 5 min en stroom elke seconde bijwerkt. Bij lagere SMR (wij hebben 4.2) doet hij stroom per 10 sec en gas per uur

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:16

mvdende schreef:
MyWishMax schreef:

Er bestaan ook nog wollen truien of fleece vesten.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:20

Als wij in Nederland nog in de korte broek lopen, stoken onze benedenburen (tachtigers) ons er al uit en dragen ze zelfs al een truitje met fleecevest. Oude mensen zijn echt kouwelijk.

Een rondje met de hond lopen om warm te worden, Purny? Ik heb je altijd best hoog zitten, maar nu sla je de plank echt mis. Op dagen dat mijn man écht veel pijn heeft (als het koud en nat is buiten dus), kan hij zich amper bewegen. Toen we nog in Nederland woonde, kwam hij soms weken niet buiten en stond ik met de paarden bij de achterdeur voor een contactmomentje. Dát is dus de reden dat wij naar Spanje verhuisd zijn, huis, haard en kinderen achterlatend. Echt geen luxe destijds, al is het best goed uitgepakt.

Sommige mensen kúnnen dat gewoon niet. Het begrip voor bepaalde chronische ziektes ontbreekt dus weer.

Ik vind het verschrikkelijk voor degenen die het echt niet kunnen betalen, daar moeten gewoon oplossingen voor komen. Juist de chronisch zieken en gehandicapten die de hele dag thuis zitten, zijn nog extra de dupe.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:21

Cer schreef:
Ik wacht eerst even verdere berichtgeving af... zo op het eerste gezicht komt t ietwat ongeloofwaardig over...

Waarom omdat ik deze post plaats? :D
Is gewoon te vinden op Google

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:22

Cer schreef:

Daarvoor hebben ze de slimme thermostaat uitgevonden

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:22

MoniqueT schreef:
Als wij in Nederland nog in de korte broek lopen, stoken onze benedenburen (tachtigers) ons er al uit en dragen ze zelfs al een truitje met fleecevest. Oude mensen zijn echt kouwelijk.

Een rondje met de hond lopen om warm te worden, Purny? Ik heb je altijd best hoog zitten, maar nu sla je de plank echt mis. Op dagen dat mijn man écht veel pijn heeft (als het koud en nat is buiten dus), kan hij zich amper bewegen. Toen we nog in Nederland woonde, kwam hij soms weken niet buiten en stond ik met de paarden bij de achterdeur voor een contactmomentje. Dát is dus de reden dat wij naar Spanje verhuisd zijn, huis, haard en kinderen achterlatend. Echt geen luxe destijds, al is het best goed uitgepakt.

Sommige mensen kúnnen dat gewoon niet. Het begrip voor bepaalde chronische ziektes ontbreekt dus weer.

Ik vind het verschrikkelijk voor degenen die het echt niet kunnen betalen, daar moeten gewoon oplossingen voor komen. Juist de chronisch zieken en gehandicapten die de hele dag thuis zitten, zijn nog extra de dupe.

Zieken en ouderen zouden extra warmtetoeslag moeten krijgen idd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:31

Wanneer de regering echt in wil grijpen laten ze dan de eerste 1500 kuub gas en de eerste 2500 mw electriciteit tegen lage prijs leveren en alles erboven tegen geldende prijzen. Dan is er nog steeds grote noodzaak om verstandig met energie om te gaan maar komen mensen niet zo snel in de problemen.