Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:33

Winged schreef:
Klinkt niet alsof je persee haast hebt Elin. Als in 'Je móet nu om reden xyz'.

Hier uiteindelijk ook niet de droomwoning (jaren '30 huisje, minimaal hoekwoning, liever 2 onder 1 of vrijstaand, eigen oprit). (is nu jaren 50 woning, auto recht voor de deur, rijtjeswoning). Maar ik ben tenminste uit mijn zeer gehorige huurappartement weg :D

edit: als jouw aanbod er wel is en je kan het betalen...

Nee klopt, geen haast hierzo. Meer de afweging hoe snel wil ik. Ik sta heel hoog voor nul op de meter woning waar ik per juni in zou kunnen bij wijze van, maar dat is dus wel een tussenwoning in een echte wijk wijk (dus waar je allemaal in een blok zit en vanuit ene slaapkamer de tuinen in staart, niet helemaal wat ik gewend ben). En zo vaak komen die woningen niet vrij, dus het voelt een beetje van 'pak je kans', anderzijds door het garant kunnen staan kan ik meer lenen en zou ik het prima nog halfjaar tot jaar kunnen uitzingen thuis met het perspectief te gaan kopen.

En idd dat laatste argument van jou is dus ook de weerstand voor de nul op de meter woning. Ze zijn gasloos, maar verder niet aangepast dus aan beide zijden gehorig :=

Doubtless schreef:
Oh sorry, verkeerd gelezen!

Geeft niet! Wellicht was ik wat onduidelijk, sorry.

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:13

knabbelgirl schreef:
Nowiexx schreef:
Een jaar later met bezichtigingen nog steeds geen huis gevonden jammer genoeg. Gister maar besloten om ons zoek gebied flink te verbreden en vanmiddag hebben we een bezichtiging bij onderstaande woning. Ben heel nieuwsgierig en ik hoop dat ik door sommige dingen kan heen kijken (badkamer bijvoorbeeld :+ ). Jullie succes verhalen geven mij wel hoop.

https://www.funda.nl/koop/marknesse/hui ... nweg-35-b/

Oef die is wel in slechte staat op een aantal punten zeg :o Ben benieuwd hoe hij in het echt is!

Hij was echt geweldig. De plek was heerlijk, huis was heerlijk. Alleen ja.. de badkamer en de aanbouw moet echt aangepakt worden. De badkamer is wel heel erg klein maar dat is ergens wel fijn om het eruit te slopen haha.

We willen zeker een bod doen, niet te gek overbieden in verband met de verbouwing wat er dan aankomt. Plus ik ben over 2 maand uitgerekend dus ergens heb ik geen zin in een verhuizing maar dit plekje is geweldig

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:21

Nowiexx schreef:
Hij was echt geweldig. De plek was heerlijk, huis was heerlijk. Alleen ja.. de badkamer en de aanbouw moet echt aangepakt worden. De badkamer is wel heel erg klein maar dat is ergens wel fijn om het eruit te slopen haha.

We willen zeker een bod doen, niet te gek overbieden in verband met de verbouwing wat er dan aankomt. Plus ik ben over 2 maand uitgerekend dus ergens heb ik geen zin in een verhuizing maar dit plekje is geweldig

Hee dan zou je relatief dicht bij mij in de buurt komen! :-D

MarjanB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:05

Ik zou dr wel een bouwkundig rapport oid van willen. Aan alle vochtproblemen te zien zit je daar al snel aan meer kosten dan je vooraf denkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 17:58

Ik zou idd ook wel een bouwkundige keuring doen.
Ben benieuwd

Hier is de financiering rond.
De week dat we de sleutel hebben komen ze gelijk kijken voor zonnepanelen.
Morgen nog even contact met degene van de dakkapellen, dan kan die ook de vergunning aan gaan vragen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:59

Hier wordt dinsdag de koopakte getekent en de kopers zitten die dag ook bij de hypotheekadviseur om alles in gang te zetten.
Weer een stap verder...moet mezelf echt knijpen :D
Toch spannend dit hele proces....

31 mei krijg ik de sleutel en 29 juli de overdracht van mijn eigen huis.

Tja daar zie ik ook wat zaken die ik niet vertrouw. Zou er ook een bouwkundige keuring op loslaten.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:08

Ik heb de hypotheek getekend.
1 september naar de notaris voor de sleutel

Vandaag zijn de foto’s bij mij gemaakt.
Voor de 360 graden foto’s moet echt alles weg. Dus had er alsnog veel werk aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:08

Elin_ schreef:
Winged schreef:
Klinkt niet alsof je persee haast hebt Elin. Als in 'Je móet nu om reden xyz'.

Hier uiteindelijk ook niet de droomwoning (jaren '30 huisje, minimaal hoekwoning, liever 2 onder 1 of vrijstaand, eigen oprit). (is nu jaren 50 woning, auto recht voor de deur, rijtjeswoning). Maar ik ben tenminste uit mijn zeer gehorige huurappartement weg :D

edit: als jouw aanbod er wel is en je kan het betalen...

Nee klopt, geen haast hierzo. Meer de afweging hoe snel wil ik. Ik sta heel hoog voor nul op de meter woning waar ik per juni in zou kunnen bij wijze van, maar dat is dus wel een tussenwoning in een echte wijk wijk (dus waar je allemaal in een blok zit en vanuit ene slaapkamer de tuinen in staart, niet helemaal wat ik gewend ben). En zo vaak komen die woningen niet vrij, dus het voelt een beetje van 'pak je kans', anderzijds door het garant kunnen staan kan ik meer lenen en zou ik het prima nog halfjaar tot jaar kunnen uitzingen thuis met het perspectief te gaan kopen.

En idd dat laatste argument van jou is dus ook de weerstand voor de nul op de meter woning. Ze zijn gasloos, maar verder niet aangepast dus aan beide zijden gehorig :=

Doubtless schreef:
Oh sorry, verkeerd gelezen!

Geeft niet! Wellicht was ik wat onduidelijk, sorry.

Ik zou wel nu gaan kopen denk ik.
Er is een reëele kans dat de huizenprijzen wat gaan zakken dit jaar vanwege de stijgende rentes en de economische gevolgen van alles wat er in de wereld gebeurt.

Maar er is ook een kans dat alles de komende 10 jaar gaat stijgen, en dan kom je dus helemaal nooit meer weg uit je huurhuis als starter. Ben je je wachttijd kwijt, en de prijzen zijn dan misschien zo gigantisch dat je er zonder opgebouwde overwaarde niet eens tussenkomt.
Anderszijds kan je huis ook onder water komen te staan als je nu koopt.
Maar de kans dat je uiteindelijk overwaarde opbouwt is toch groter op de lange termijn. En dat betekent dus ook dat het op de lange termijn steeds moeilijker wordt om vanuit je huurwoning naar koop te gaan.

Desondanks zit je momenteel wel vaak met lagere lasten bij iig sociale huur dan bij koopwoningen voor vergelijkbare woningen. Je kunt alleen niet zo makkelijk meer switchen - woningruil is vrij weinig animo voor - . Als je dan, net als ik, 's wereld meest luidruchtige buren hebt en het is allemaal toch net wat krapper dan je dacht.. Dan baal je wel enorm. Doorgroeien vanuit een koopwoning is veel makkelijker/waarschijnlijker dan vanuit (sociale) huur.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:12

Ik denk niet dat de huizenprijzen gaan zakken, wel dat ze veel minder zullen stijgen. De hypotheekrente kan wel flink gaan stijgen en dat maakt nu kopen veel interessanter dan wachten. Dan profiteer je nog jaren van een lagere rente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:50

Dat is ook nog eens zo. De rente gaat hoe dan ook stijgen, dus zelfs als de prijzen zakken zul je met dezelfde maandlasten zitten als bij een duurder huis. Het enige is dat je op een goedkoper huis meer overwaarde opbouwt :) . Maar niet als de huizenprijzen mee naar beneden gaan met de hogere rente.

Uiteindelijk zou ik gewoon altijd kopen boven huren verkiezen, tenzij je je foreverhome op de huurmarkt vindt (want dan is het gebrek aan onderhoudskosten wel lekker).

.1 omdat je vanuit een gunstig geprijsde huurwoning bijna niet meer kunt doorgroeien. De huurmarkt is nog verziekter dan de koopmarkt. Dus als je een leuk huisje vindt voor een goede prijs bij een woning corporatie, kun je eigenlijk bijna niet meer weg. Helemaal niet als de huizenprijzen voor koop gaan stijgen (of de rente hard stijgt waardoor je minder kunt lenen) waardoor dat niet meer tot de optie behoort. Dat is echt een rotgevoel (been there).

.2 omdat je het zelf niet kunt aanpassen als het idd te klein is of niet meer aan je wooneisen voldoet. Dan zit je dus met het feit dat je niet meer weg kunt maar ook geen uitbouw of iets kunt aanpassen.

Ik zou alleen huren als je wat ouder bent, geen zin meer hebt in het onderhoud van een huis, het niet meer relevant is om overwaarde op te bouwen omdat je ergens altijd blijft wonen. Of puur omdat kopen financieel geen optie is.

verder: [HTT] Verhuis- en verbouw topic 2022 :D

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 11:57

Doubtless schreef:
We hebben een bod geaccepteerd :D dus officieus is ons huis verkocht *\%/*

Gefeliciteerd!!

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 16:03

Hier zijn de bezichtigingen allemaal geweest en dinsdag sluit de mogenlijkheid voor het bieden.
Ik ben benieuwd :D

En dan krijgen we vrijdag de sleutels al van ons nieuwe huis *\%/*

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 08:53

Gefeliciteerd Doubtless!

Ginger even op het wachtbankje dus, maar ik hoop dat je mooie biedingen krijgt. :)

Voor ons huis zijn er 16 bezichtigingen ingepland. Ik begreep dat er wel meer aanvragen zijn, maar die komen op de reservelijst. Donderdag en vrijdag moet het gebeuren en dan hoop ik dat er een mooi bod (of meerdere natuurlijk) uitrolt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:01

Wel fijn om te horen dat het bij iedereen voortvarend gaat!

Huizen worden toch nog snel verkocht tegen een mooie prijs!

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:06

Flew schreef:
Gefeliciteerd Doubtless!

Ginger even op het wachtbankje dus, maar ik hoop dat je mooie biedingen krijgt. :)

Voor ons huis zijn er 16 bezichtigingen ingepland. Ik begreep dat er wel meer aanvragen zijn, maar die komen op de reservelijst. Donderdag en vrijdag moet het gebeuren en dan hoop ik dat er een mooi bod (of meerdere natuurlijk) uitrolt.

Spannend! Succes met het klaar maken!

Hier zitten de bezichtigingen er ook op, bieden kan tot woensdag 12 uur.
Ik hoop zo dat er een bod binnenkomt... Duimen :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:35

Ik duim voor je Irisje!

Spannend Flew, ik hoop dat het goed verloopt :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:53

Spannend! Het aanbod lijkt betaalbaarder te worden alleen je weet natuurlijk niet of ze voor de funda prijs of meer over de toonbank gaan. Ik merk wel dat ik echt een huizen dummie nog ben. Zag een tof huis (dacht ik). Collega zag binnen 3 foto's direct allerlei horizontale scheuren. Daar let ik (nog) helemaal niet op :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:48

Ik ga donderdag bij een huis kijken. Waarschijnlijk te duur.. maar iedereen zei ga toch in ieder geval kijken.
Aankoopmakelaar heeft dat in onze prijsklasse ook aangeraden, die zei dat lang niet altijd er een geweldig bod meer komt. Dus toch maar kijken, kan geen kwaad.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:36

De makelaar heeft de foto’s gezien en wil mijn huis iets hoger in de markt zetten.

Maar dat betekent wel dat het huis net zo moet zijn met bezichtigen als op de foto’s.
Dat betekent 1) dat alle zooi die ik verschoven en weggemoffeld had nu tijdelijk weg moet en 2) ik de katten ergens onder moet brengen (een deel van de zooi is van hen).

Ik kan geen boxen vinden voor korte huur voor mijn spullen (1) en de opvang hier in de buurt heeft geen plek voor de poezen (2).

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:39

Hoeveel spullen zijn het? Kan je niet een busje/aanhanger huren en daar alles in doen?

Wij hopen dat er veel in een trailer past :D

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:40

Hoeveel dozen zou je nodig hebben? Ik heb hier nog lege dozen van de verhuizing staan, ik denk dat die nog wel goed zijn. Weet alleen niet hoeveel het er zijn, maar kan even kijken voor je. En ik ben zondag in Den Bosch. Of anders kan ik ook zaterdag langs rijden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:48

Luxorvalkje schreef:
De makelaar heeft de foto’s gezien en wil mijn huis iets hoger in de markt zetten.

Maar dat betekent wel dat het huis net zo moet zijn met bezichtigen als op de foto’s.
Dat betekent 1) dat alle zooi die ik verschoven en weggemoffeld had nu tijdelijk weg moet en 2) ik de katten ergens onder moet brengen (een deel van de zooi is van hen).

Ik kan geen boxen vinden voor korte huur voor mijn spullen (1) en de opvang hier in de buurt heeft geen plek voor de poezen (2).

De poezen naar een pension voor de bezichtigingsdagen? Mss bij iemand tijdelijk de dozen met spullen kwijt kunnen? Of in een trailer mits het geen grote waarde heeft.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:01

Heb je meerdere pensions gebeld? Het is nou geen piek moment zou je denken?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:42

Ik heb alles tijdelijk in mijn auto (suv) en trailer gestopt :D

Kat heb ik 1 dag naar mijn broer gebracht, de overige 2 dagen in de tuin gelaten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:24

@Luxorvalkje: Als je geen zin hebt in gedoe zou ik het niet doen. Maar je kan op deze manier mogelijk wel snel veel verdienen. Dus dan loont het wel om het gedoe aan te gaan. Opslag en opvang moet te regelen zijn...