Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 14:52

Sizzle super bedankt. We hebben inmiddels al contact via pb.
Prairy lief. Zaden van de omgeving en inmiddels ook uit eigen tuin heb ik zeker al verzameld en ga ik gebruiken. Alleen het wordt nu wel wat meer dat ik nodig heb als van te voren bedacht.
Lizy geweldig de artisjokken planten. Ik hou me aanbevolen, super bedankt. Ik wil binnen kort toch komen naar Polie als ze op de nieuwe weide te bezoeken is. TEvens pluk ik graag voor jullie dus app maar als je dat op prijs stelt. Het was geen grapje. En nog een vraagje, mocht het zo zijn dat jullie ergens op jullie terrein een hoekje hebben waar (bos) grond gehaald kan worden dan hou ik me zeker aanbevolen. Grond hier is zo duur. En mest voor weideplanten is niet goed.
Wilde venkel lijkt me erg lekker. Heb ik nog niet.
Jeetje bedankt. Klopt, fijne herinnering.
Cruydhoek ben ik al aan het kijken en misschien willen ze rechtstreeks naar Frankrijk sturen anders kan ik van het aanbod van Prairy gebruik maken.

Citaat:
Maar ik maak me zorgen om de boodschap die kiezers geven:..... Geen earth care, geen people care en ook geen fair share. De drie ethische principes die de leidraad zijn voor permacultuur (en naar mijn mening fundamenteel voor een eerlijke en gezonde wereld). Dat er zo veel mensen zijn die andere mensen willen uitsluiten en niet bezig zijn met gevolgen voor de natuur.

Dit is dus precies waar ik me zoveel zorgen om maak.
En ik begrijp dat ik gemakkelijk praten heb, in mijn groene bubbel op het platteland, in mijn fijne boerderijtje met mijn lieve man. Ik heb geen armoede, we leven gewoon zuinig zoals we altijd gedaan heb, maar de tuin doet het goed en we hebben alles wat ons hartje begeerd. En nu we nog meer bezuinigd hebben op energie is zelfs met zwembad onze energie rekening het zelfde gebleven/ iets verhoogd ondanks de grote prijs stijging vanaf augustus hier.
Ook heb ik gemakkelijk praten als het om immigratie gaat en het asielzoekersbeleid. De vluchtelingen zijn hier zo schaars, dat ik voor hulp werd gevraagd (ik praat goed engels) en er een leuke Oekraïense vriendin aan heb overgehouden. Zo ook als het gaat om een Afghaanse vluchteling waar ik een leuke vriendschap mee heb vanwege een leuke click. Onlangs in Parijs bij haar gelogeerd en we hadden het zo tof. Dus al die ellende van bendes, nare vluchtelingen enz. dat kennen we hier helemaal niet. Het is een ver van mijn bedshow ook al weet ik van mijn zoon, die veel tussen Brussel -Amsterdam pendelt dat het te vaak enorm bal is met allerlei bendes in de trein.
Ondanks dat vind ik het toch heel heftig dat mensen dan zo massaal op (uiterst) rechts stemmen waar bij vooral bij de PVV jouw genoemde perma cultuur principes ontbreken. Wel doet dit topic me heel erg goed. Fijn dat we elkaar en jullie mij nu willen helpen!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:12

Ik woon dus in een dorp met een van de grootste asielzoekerscentra van NL, ik woon gelukkig aan de andere kant en heb er niet zo veel mee te maken. Maar de bus stopt er niet meer (zelfs met beveiligers in de bus), bij het treinstation staan permanent beveiligers, er was zelfs sprake dat de trein er ook niet meer zou stoppen en een supermarkt eigenaar is er mee gestopt door de ongein die uitgehaald wordt. Zoals zo vaak lijden de goeden (asielzoekers) onder de kwaden. Ik heb er niet op gestemd, maar ik kan me zo voorstellen dat veel mensen uit mijn gemeente wel PVV gestemd hebben.

Ik heb het partij programma gelezen tijdens een slapeloze nacht na de stem dag, werd er niet vrolijk van. Ik hoop alleen wel dat ze hun plannen voor ouderenzorg kunnen doorzetten, daar kon ik me wel in vinden.

Anyway, we zijn vandaag lekker druk bezig geweest met het aanleggen van het eerste bed, van de week de planten erin zetten en dan gestaag verder met de rest van de bedden. Planning is om het dit jaar klaar te hebben. En dan nog 200 bomen bij planten in het bos en het oude voedselbos uitbreiden met de planten die we nog over hebben.

JudithO

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:17

Gisteren een poging gewaagd om hekjes te vlechten voor rond de moestuinbedden. Wat een drama. Veel te weinig geschikte takken dus dat plan laat ik maar varen.
Nu voor de winter even op elke hoek van elk bed een stok in de grond geprikt zodat ik niet met sneeuw per ongeluk over de bedden loop.

Iemand nog ideeën voor goedkope randen voor rond de bedden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:17

In Nederland zou ik zeggen gratis af te halen stoeptegels. Maar geen idee of dat in Frankrijk ook "een ding" is :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:20

Nee, hier in de regio is gratis afhalen sowieso zeldzaam voor wat dan ook.
Ik bedenk me wel dat er vorige week nog een dikke hazelaar omgegaan is, ik zal zo eens kijken of die takken wat geschikter zijn.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:44

Wat maakt het dat het niet geschikt is Judith? Want normaal is hazelaar zacht genoeg om tussen paaltjes te buigen.

Zelf heb ik om de bedden gewoon douglashouten palen en planken. Dus dat is geen goedkoop alternatief. Ik vind het verder wel fijn werken omdat het een hoop overzicht geeft :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 09:45

Judith wij hebben van die zware grijze stenen gekocht, die Gaten hebben. Was het goedkoopste en ziet er keurig uit. Als je geïnteresseerd bent dan maak ik een foto voor je.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:58

Ik ben sowieso eigenlijk wel benieuwd naar jullie tuin Pien, het klinkt zo mooi voor elkaar :+:

Hebben jullie ook in de winter nog een beetje leuke verse aanvoer of vooral wat je al eerder verwerkt hebt...?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:19

loveslimpie schreef:
Wat maakt het dat het niet geschikt is Judith? Want normaal is hazelaar zacht genoeg om tussen paaltjes te buigen.

Zelf heb ik om de bedden gewoon douglashouten palen en planken. Dus dat is geen goedkoop alternatief. Ik vind het verder wel fijn werken omdat het een hoop overzicht geeft :j

Het is wilg en de takken zijn niet recht genoeg en bij rechte stukken niet lang genoeg. Dat is echt frustratie kan ik je vertellen ;)

Dank voor de tips allen. Pien, ik heb inderdaad wel eens een foto gezien van die stenen. Ik ga even kijken wat we gaan doen, komt goed :)

pmarena, momenteel hebben we in de tuin nog spruiten en wortels staan. De spruiten gaan er wel binnenkort uit want met zware vorst vinden de planten dat niet tof. De boerenkool heb ik afgelopen week ook geoogst om dezelfde reden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:34

Wij hebben onze bomen in planken gezaagd voor de moestuin. Maar goed, hebben een bomen zaag en bomen, dat is niet voor iedereen weggelegd :+

Voor de nieuwe voedselbos bedden gebruiken we ook in de lengte gehalveerde bomen, kun je niet wat jonge boompjes vinden, van zeg 10cm hoog, en evt 2 op elkaar?
Het gaat er uiteindelijk maar om dat je een rand hebt, toch? Perfect recht hoeft toch niet?

En als je wel een tafel zaag hebt, zou je 1 kant vlak kunnen zagen.

Hazelaar wordt vaak gebruikt als staken, je zou er wel paaltjes mee kunnen maken om de boompjes op vast te zetten. En bewaar de rest voor bonen tipi's.

Je zou trouwens misschien ook even bij een zagerij in de buurt kunnen checken of ze nog schaaldelen hebben liggen. Dat is vaak afval voor ze (de eerste plank om de boom recht te maken).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:07

Goeie prairy. Dank voor de tip.

Ik ben weer lekker aan de knutsel, een nieuwe dag geeft nieuwe mogelijkheden.
De eerste is zo wel af. Niet strak maar functioneel :D
Afbeelding

En als we dan toch bezig zijn, even een overzichtje van de tuin. Witte stokjes zijn jonge struiken, wederom handig bij sneeuwval.
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 11:17

Mooi hoor Prairy!!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:06

Toch lekker bezig Judith.

Pmarena, wij hebben nog bladkool, Oca en Crosne in de tuin. En gisteren heb ik nog frambozen geplukt. In huis heb ik al geoogste ui, knoflook en pompoen.

Niet denderend veel dus. Maar we hebben ook nog geen goede keuken en opslag. Dus een goede voorraad aanleggen is echt iets voor de toekomst.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:12

Hier heb ik nog wat vergeten groenten, palmkool, aardappel, aardpeer in de grond zitten. Ben aan het kijken wat ik eventueel in deze tijd van het jaar in het raam / boven de vensteerbank kan laten groeien :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:24

Ah aardpeer inderdaad ook nog!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:25

Die blijft hier zitten omdat we er niet zo fan van zijn :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:28

Niet iedereen kan tegen aardpeer. En als veevoer is advies pas gaan voeren vanaf februari, vorst veranderd iets in de knollen en dan verteren ze beter als ze gegeten worden. Dus ook voor mensen misschien pas vanaf februari gaan oogsten en proberen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:31

In Zwitserland staan ze op de zwarte lijst van invasieve schadelijke soorten. Tenzij je ze in een kuip houdt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:38

Invasief zijn ze wel ja := komen ook gewoon door een pad heen.

Ik heb nog palmkool, selderij staan, en de zoete aardappel ligt binnen.

Ik heb een pressure canner besteld, die komt helaas pas half maart binnen. Ik heb ook een recepten boek besteld.

Voor de moestuin ga ik kijken of ik kan kweken wat er in de potten gaat, plus uiteraard dingen die we vers eten.

Mijn doel is uiteindelijk om een jaar vooruit te kunnen met wat ik aan voedsel kweek, vers plus opslag. En dan wel dingen die we ook daadwerkelijk eten. Augurk eten we bijv niet, dus dat ga ik ook niet kweken/maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 15:05

Heerlijk genieten van jullie verhalen.
Pmarena had paar vragen gesteld. De tuin is ibjna op zijn einde. We zullen in januari wat spruiten krijgen (voor 3x denk ik), we hebben nu nog Egyptische ui, bietjes die we in de tuin laten zitten want we hebben ontdekt dat ze dan langer bewaard kunnen worden, sla en cichorei hebben we, nog 1x broccoli, nog een keer een soort paksoi, paar keer prei die is mooi groot, de mosterdplant doet het goed en doen we in de sla. Dan is hij aardig leeg als het om het eten gaat.
Voor volgend jaar staan de knoflook erin, de rode uien.
In de voorraad in potten en in de vriezer hebben we veel jam, bietjes, wortelen, boontjes, kant en klaar rijke pastasauzen, curry saus en tomatenpuree. Tevens nog 2x appelmoes, mirabellen, 1x aardappeltjes (die hebben het goed gedaan en waren erg lekker), paprika, komkommer op zuur, en ik denk nog wel wat. Dus we hebben het goed gedaan deze zomer.

Nu is het zodra het kant schapen kak halen om de tuin mee af te dekken en dan gaan we hem in maart weer opstarten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:09

Hoe lang groeien kolen eigenlijk nog door in de tuin? Ik heb nog best een aantal planten die ofwel nog geen kool hebben gevormd ofwel mini spruitjes hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 15:17

De spruitjes zijn bij ons altijd wat laat. Ze zijn nu nog erg klein, net als vorig jaar, en toen hebben we ze in januari gegeten en waren ze mooi gegroeid en erg lekker.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:21

Mijn boerenkool staat al 3 jaar, zeker degene waar je het blad van eet kun je de onderste bladeren oogsten en dan blijft de plant groeien.
Ik heb nog best wel wat staan. Broccoli laat ik staan voor het blad, witte kool, bleekselderij, de laatste paar bietjes, paarse boerenkool, worteltjes, tot aan de nachtvorst een Aziatische salade mix en ik heb eind september nog een aantal groenten onder vlies doek gezaaid zoals spinazie, koriander, veldsla, meiraap en winterpostelein. Vaak overleven die de milde winter en beginnen vroeg in het seizoen al te groeien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:07

Pandora2 schreef:
Ik hou jullie op de hoogte van mijn pompoenkwekerij :D
Zag net dat 1 stengel al over de houtwal tot bij de buren gaat piepen :')

De stand vandaag : 5 groene pompoenen (klein en minder klein ) rond de mesthoop en 1 bij de buren. :D
Nu wordt het echt te koud, dus einde verhaal voor mijn aangewaaide zaadjes.

Volgend jaar maar eens een serieuze poging doen met gekocht zaad.
Die planten schijnen het reuze naar hun zin te hebben op die plek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 18:10

Leuk hoor en 5 pompoenen kun je echt wel flink van eten.