Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:43

daantjuhhh schreef:
Spenk schreef:
1,5 is voor gas he niet voor stroom. 70 cent voor stroom

Het stond eerst verkeerd in het artikel wat ik las.
Nu staat inderdaad 70 cent stroom.
1,5 gas.

Ik weet niet waar ik met mijn hoofd zit.
Maar met 70 cent kom ik op 145 per maand.
Ik zit op 2500 per jaar plus 125 voor gas.
Zit ik op 270 euro. Nog best veel.

Bellex

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 19:06

Maar hoe zit het met de mensen met een vast contract en/of contracten voor lagere prijzen zoals de stroom hier bij sommigen? Gaat dat allemaal gelijk getrokken worden of is het max dit bedrag , eronder prima. Ik dacht het laatste maar omdat hier iemand aangeeft dat zijn stroom nu onder dat bedrag zit twijfel ik even

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:12

knabbelgirl schreef:
Maar hoe zit het met de mensen met een vast contract en/of contracten voor lagere prijzen zoals de stroom hier bij sommigen? Gaat dat allemaal gelijk getrokken worden of is het max dit bedrag , eronder prima. Ik dacht het laatste maar omdat hier iemand aangeeft dat zijn stroom nu onder dat bedrag zit twijfel ik even

Ik heb begrepen dat dit de Max is.
Dus als jouw contract nog loopt tot bijvoorbeeld april 2023. Dan blijf je dat tarief betalen tot dan.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:02

Hier zijn de nieuwe energie prijzen ook bekend.. benieuwd wat het maandbedrag gaat wordenAfbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:11

Oh my… ik zit ook bij Eneco, ben echt bang voor dit :=

Wat een dramabedragen joh…

Maar de energieleveranciers moesten toch al deze laatste maanden van 2022 de bedragen laten zakken?
Ook echt niet te doen om voor de winter zulke absurde bedragen te rekenen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:17

Ik heb vorige maand mn tarieven ontvangen.. gaan ze iedere maand nu de tarieven omhoog gooien?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:37

Het plafond is een maximaal bedrag, dus als de marktprijs 60 cent is betaal je ook 60 cent.

Maar zou de marktprijs 80 cent zijn, dan betaal je dus de maximale 70 cent.

Er zit wel een maximaal verbruik aan vast, gebruik je meer dan gemiddeld dan betaal je over het meerdere de volle prijs, zodat er wel een stimulans is om energie te blijven besparen.

De marktprijzen zakken momenteel iets, het gaat weer de goede kant op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:39

Eneco variabel staat hierboven voor € 3.39.. ik vind dat nog best pittig hoog?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:49

Cer schreef:
Eneco variabel staat hierboven voor € 3.39.. ik vind dat nog best pittig hoog?

Hun inkoopprijzen zakken nu:
Afbeelding

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:01

Jannickee schreef:
Hier zijn de nieuwe energie prijzen ook bekend.. benieuwd wat het maandbedrag gaat worden[ [url=m/zTAbB8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Allemachtig. Zijn dat de prijzen die bestaande klanten gaan betalen? Of is dit van het modelcontract voor nieuwe klanten?

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:28

Ik heb inmiddels de nota binnen van September tot September. Heb een 1 persoons huishouden in een nieuwbouw tussenwoning. 1845 kwh en 616 m3 verbruikt. Betaal 100,- per maand en krijg er 550 van terug *\o/*

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 00:59

Afbeelding
Mijn verbruik afgelopen jaar.

Huishouden, 1 persoon.
Hoekhuis uit 1899.
Niet geisoleerd, enkel glas.
2 Verdiepingen.

Er draaiden tot deze maand 2 tropische aquaria mee.
Ik werk veel vanuit huis en heb dan 2 of 3 beeldschermen aan staan.
Ik mocht graag lang douchen.

Het besparen bij mij is ingegaan in Augustus. De aquaria staan uit sinds een paar dagen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:14

knabbelgirl schreef:

Dat neem ik aan van niet. Ik zit tot 2024 nog gebakken met m'n 0,80 voor gas en zit qua verbruik boven het gemiddelde. Dat zou betekenen dat ik ineens 1,5 zou gaan betalen tot 1200 kuub en daar boven de huidige prijs, dat lijkt me niet de bedoeling. -O-

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:17

mylittlejoy schreef:
knabbelgirl schreef:

Dat neem ik aan van niet. Ik zit tot 2024 nog gebakken met m'n 0,80 voor gas en zit qua verbruik boven het gemiddelde. Dat zou betekenen dat ik ineens 1,5 zou gaan betalen tot 1200 kuub en daar boven de huidige prijs, dat lijkt me niet de bedoeling. -O-

Nee, dat is ook niet zo.
De mensen met een vast contract die onder het plafond blijven hebben er niks mee te maken.
(Je gaat er dan netto wel iets op achteruit, omdat de belastingverlaging eraf gaat in ruil voor het plafondsysteem)

Het is een ingesteld plafond, alles wat daarboven zit dus.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:19

mylittlejoy schreef:

nou idd, dat hoop ik toch ook echt niet.

ik tot begin 2027, 0,82 cent hoop dat ik dat contract gewoon mag uitdienen

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:35

Het is een prijsplafond met een maximale prijs voor de eerste xxxx kuub en xxx kWh. Dus als je daar nu minder voor betaalt, dan blijft natuurlijk zo. Met een vast contract boeit het dus ook niet of je meer dan die xxx kuub of kWH gebruikt. Met een variabel of modelcontract scheelt het wel enorm.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:31

Wij zitten sinds het aflopen van ons vaste contract bij de ANWB. :+ zitten blijkbaar tegenwoordig ook in het gas & elektra.
Het is super variabel.
Stroomprijs varieert iedere dag per uur.
Gas prijs kan per voor 24 uur variëren.

Stroomprijzen vandaag
0,27 goedkoopste en piek op 0,62

Afbeelding

Gasprijs vandaag, 1,81

Afbeelding

We zijn tot nu toe tevreden over de prijzen als ik soms hoor over wat andere variabele contracten berekenen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:46

Vanaf wanneer gaat dat plafond eigenlujk in?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:53

Prijsplafond zou vanaf 01-2023 gelden, ipv de nu geldende belastingverlaging tm eind dit jaar.

Men zou proberen al vanaf nov/dec dit jaar de voorschotten lager te krijgen.
Afhankelijk van hoe/wat er op zo korte termijn te regelen is met de energie maatschappijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:19

fokfanaat schreef:
mylittlejoy schreef:

nou idd, dat hoop ik toch ook echt niet.

ik tot begin 2027, 0,82 cent hoop dat ik dat contract gewoon mag uitdienen

Wat wel zou kunnen is dat wannee4 de situatie onhoudbaar wordt alle vaste contracten opengebroken worden. Want die zijn het probleem. De mensen met variabele tarieven moeten nu betalen voor de vaste contracten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:21

nou ja de hogere gasprijzen door de oorlog die Rusland voert is volgens mij vooral het probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:23

fokfanaat schreef:
nou ja de hogere gasprijzen door de oorlog die Rusland voert is volgens mij vooral het probleem

Gas is sowieso al een eindig product dus dit kwam er sowieso aan. Maar de extreme tarieven komen nu voort uit hogere inkoopprijzen maar die moeten ze veel goedkoper verkopen aan alle vaste contacten. En dat verschil betalen de variabelen nu dus.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:04

Spenk schreef:
Wat wel zou kunnen is dat wannee4 de situatie onhoudbaar wordt alle vaste contracten opengebroken worden. Want die zijn het probleem. De mensen met variabele tarieven moeten nu betalen voor de vaste contracten.

Dat lijkt me niet, want de energie voor de vaste contracten is als het goed is al lang en breed (voor de oude prijs) ingekocht.
Citaat:
Energiebedrijven kopen energie in op groothandelmarkten. Voor het inkopen van gas moeten ze zijn op de TTF (Title Transfer Facility) en voor stroom op de EPEX (voorheen APX (Amsterdam Power Exchange)). Energiebedrijven hebben voor de inkoop de keuze uit verschillende soorten contracten. Zij kunnen tarieven voor de toekomst vastleggen (future-contracten). Dit wordt ook wel termijnmarkt genoemd. Een andere mogelijkheid is het inkopen op de dagmarkt. Hier worden afspraken gemaakt voor het leveren van energie nog op dezelfde dag.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:38

SunnyHorse schreef:
Wij zitten sinds het aflopen van ons vaste contract bij de ANWB. :+ zitten blijkbaar tegenwoordig ook in het gas & elektra.
Het is super variabel.
Stroomprijs varieert iedere dag per uur.
Gas prijs kan per voor 24 uur variëren.

Stroomprijzen vandaag
0,27 goedkoopste en piek op 0,62

[ [url=m/ctxAM3.png]Afbeelding[/url] ]

Gasprijs vandaag, 1,81

[ [url=m/kxUMhs.png]Afbeelding[/url] ]

We zijn tot nu toe tevreden over de prijzen als ik soms hoor over wat andere variabele contracten berekenen.

Interessant, hoe gaat het met terugleveren zonnepanelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:39

mylittlejoy schreef:
Spenk schreef:

Dat lijkt me niet, want de energie voor de vaste contracten is als het goed is al lang en breed (voor de oude prijs) ingekocht.
Citaat:
Energiebedrijven kopen energie in op groothandelmarkten. Voor het inkopen van gas moeten ze zijn op de TTF (Title Transfer Facility) en voor stroom op de EPEX (voorheen APX (Amsterdam Power Exchange)). Energiebedrijven hebben voor de inkoop de keuze uit verschillende soorten contracten. Zij kunnen tarieven voor de toekomst vastleggen (future-contracten). Dit wordt ook wel termijnmarkt genoemd. Een andere mogelijkheid is het inkopen op de dagmarkt. Hier worden afspraken gemaakt voor het leveren van energie nog op dezelfde dag.

Maar dat is dus in de huidige situatie niet meer zo :)

Dat is absoluut één van de grootste redenen dat het nu zo mega duur is. Er is een schaarste en de vaste contracten moeten ze leveren voor een lage prijs.