Smartwatch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Re: Smartwatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:45

Oh wow dank voor de tip. Al jaaaaren een ignite (nu de 3e) en ik wist dit niet en stoorde me altijd aan de gekke zones, maar inmiddels aangepast voor het fietsen.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 17:38

Hoi hoi. Een vraagje onder de kenners. Vroegah had ik een Fitbit en daar kon ik dan instellen wanneer ik begon met sporten, en stopzetten als ik klaar was. In die tussentijd nam hij dan continu de hartslag op en kon ik na de tijd zien hoeveel calorieën ik verbrand had, hoogte hartslag, etc. Ik neem aan dat dit nog steeds op alle smartwatches zit of niet? :’)
Ik wil niet hoeven invoeren, deze oefening heb ik 10x gedaan. Ik kijk nu naar de Garmin watches maar ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Help?

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 18:45

Siamsmeesje schreef:
Ik heb ze gistermiddag gevonden, en inderdaad zelf willen instellen, maar toen kwam de volgende vraag.... Hoe hard gaat een paard in stap-draf-galop-rengalop?? Ik heb het voor nu even gelaten, maar ga wel proberen uit te zoeken hoe hard een paard gemiddeld gaat om dat dan in te vullen.

Echt bedankt! Kan nu voor een aantal andere dingen ook wat veranderingen maken.

Geen dank! Ik kwam er zelf ook per toeval achter :)
Ja dat is een beetje gokken, ik rijd een haflinger, stap gaat meestal tussen de 4,6 en 5 km/h, als ie heel snel stapt omdat ie enthousiast is richting de 6. Dus zone 1 is bij mij alles onder de 7 km/h.
Een normale arbeidsdraf zit vaak tussen de 12 en 15 dus voor een langzame jog heb ik zone 2 ingesteld tussen de 7 en 12 km/h. Draf is dan zone 3 tussen de 12 km/h en 19 km/h. Zone 4 een arbeidsgalop tussen de 19 en 25 km/h (vaak zit het rond de 20/21) en zone 5 alles boven 25 km/h is snelle galop / rengalop.

Als je je snelheidsgrafieken van een aantal ritten bekijkt krijg je denk ik wel redelijk een idee welke piek een bepaalde gang is en hoe snel dat gemiddeld is over een aantal ritten.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:36

Jiskaa schreef:
Hoi hoi. Een vraagje onder de kenners. Vroegah had ik een Fitbit en daar kon ik dan instellen wanneer ik begon met sporten, en stopzetten als ik klaar was. In die tussentijd nam hij dan continu de hartslag op en kon ik na de tijd zien hoeveel calorieën ik verbrand had, hoogte hartslag, etc. Ik neem aan dat dit nog steeds op alle smartwatches zit of niet? :’)
Ik wil niet hoeven invoeren, deze oefening heb ik 10x gedaan. Ik kijk nu naar de Garmin watches maar ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Help?

Ja dat zal eigenlijk op vrijwel alle smartwatches kunnen!

Er zijn volgens mij veel kenners en fans van Garmin hier. Dus die kunnen je daar vast mee helpen.

Zelf heb ik een apple watch en daar ben ik erg tevreden mee. Toen der tijd uitgebreid onderzoek naar gedaan en de 7 serie die ik heb (dus niet de SE!) kwam er net zo goed uit qua accuraatheid als de garmin! :)

Daar kan je alles mee wat je net benoemt. Als je buiten sport kan je ook nog de route zien, hoogteverschillen, gemiddeld tempo, hartslagzones (ook tijdens je workout interessant) en nog veel meer met verschillende inzichten per workout.

Ik weet natuurlijk niet wat je andere wensen zijn, maar ik vind een apple watch dus ook zeker een aanrader en het overwegen waard.

Laat maar weten als je wat wilt zien of vragen hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:44

Desireeeee schreef:
Jiskaa schreef:

Help?

Ja dat zal eigenlijk op vrijwel alle smartwatches kunnen!

Er zijn volgens mij veel kenners en fans van Garmin hier. Dus die kunnen je daar vast mee helpen.

Zelf heb ik een apple watch en daar ben ik erg tevreden mee. Toen der tijd uitgebreid onderzoek naar gedaan en de 7 serie die ik heb (dus niet de SE!) kwam er net zo goed uit qua accuraatheid als de garmin! :)

Daar kan je alles mee wat je net benoemt. Als je buiten sport kan je ook nog de route zien, hoogteverschillen, gemiddeld tempo, hartslagzones (ook tijdens je workout interessant) en nog veel meer met verschillende inzichten per workout.

Ik weet natuurlijk niet wat je andere wensen zijn, maar ik vind een apple watch dus ook zeker een aanrader en het overwegen waard.

Laat maar weten als je wat wilt zien of vragen hebt.

Het grote nadeel van de Apple is dat je ze veel vaker moet opladen dan een smartwatch die echt voor sporten ontworpen, wat de Apple dus niet is.
Bovendien zijn ze in verhouding echt wel duur.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:02

@Achterom,

Daarom geef ik ook aan dat ik niet weet wat haar andere wensen zijn. :) Ik leg namelijk mijn apple watch tijdens het douchen savonds of sochtends tijdens werk (als ik weet dat ik toch stilzit) aan de oplader. Ik denk dat het nog geen half uurtje kost voor die helemaal is opgeladen. Ik vind dat dus geen nadeel.

Daarnaast draag ik mijn smartwatch dagelijks (en snachts!) en vind ik het dus ook fijn dat die er mooi uit ziet. Ik vind persoonlijk (dat is puur mijn smaak) dat de apple watch er mooier uitziet. Minder massief en veel vrouwelijker. Maar dat is natuurlijk mijn smaak en mening.

Ook voor alles wat ik doe qua sport voldoet het aan al mijn wensen. Ik zou ook niet weten waarom een apple watch in vergelijking met garmin voor de “normale” sporter niet zou voldoen eerlijk gezegd. Dus als je op zoek bent naar een sportwatch is de apple watch nog steeds het overwegen waard.

En voor mij heeft het nog een boel andere waardevolle functies. Ik vind het dus een enorm voordeel dat het voor mij een sportwatch én meer (smartwatch) is.

Een apple watch is inderdaad wat duurder, maar dat hangt er dus ook af wat je belangrijk vindt. En Garmin is dan een goed merk, maar bijvoorbeeld een fitbit (daar heb ik toen ook uitgebreid onderzoek naar gedaan), is goedkoop maar zou ik nooit kopen door alle reviews van hoe snel ze kapot gaan.

Dus zo is de keuze voor iedereen persoonlijk en afhankelijk van de wensen! Budget, uiterlijk, wat wil je ermee, etc. Ik snap waarom veel mensen voor Garmin kiezen en waarom er veel fans zijn. Het is gewoon een goed merk :D

Maar dat betekent niet dat het de enige optie is óf voor iedereen de juiste optie :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:08

Zeker niet, en daarom heb ik bewust ook geen merk genoemd in mijn post, maar juist gerefereerd aan een smartwatch dat specifiek is ontwikkeld voor sporters. Want juist die smartwatches hebben andere eigenschappen zoals een (veel!) langere accuduur. Mijn polar ging altijd ruim een week mee. Helaas wordt de accu nu wat minder, dus moet ik met 5 dagen genoegen nemen :+
Ik vind dat fijn :j (en heb een pokkehekel aan alles dat Apple is, maar das een mening).

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:13

Ik begrijp zeker dat dat fijn is! :D

En ik ben juist fan van Apple (behalve de macbooks). Maar vind Garmin ook heel tof haha (fitbit dus niet zo, maar kan een optie zijn met een kleiner budget). Dus zo voor iedereen zijn eigen smaak! :)

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:24

Ik heb een IPhone dus een Apple Watch zou kunnen. Bedankt voor jullie reacties, heel fijn! Goede aanvulling ook nog. Route enzo is ook wel prettig. We wandelen veel.
Verder niet veel wensen. ‘s nachts dragen lijkt me niet fijn, en ik hoef er ook niet mee te bellen of iets dergelijks. Ik vind notificaties van whatsapp en weet ik wat veel te afleidend haha.
Accu duur is mooi meegenomen maar als ik hem ‘s nachts niet draag, kan ie dan opladen.

Mooi uiterlijk vind ik dan weer wel belangrijk. Dus een grote, logge smartwatch is niks voor mij.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 07:52

Ik heb juist een fitbit omdat die smallere modellen hebben. Doet wat die moet doen, blijft heel en hoeft naar 1x per week opgeladen ( klaar in uur). Is nu mijn 3e.
Gewoon gaan kijken online en in winkel met je wensen. Meeste horloges doen eerder meer dan je nodig hebt.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:03

Ik heb mijn notificaties voor whatsapp en mails etc ook uitstaan. Ik gebruik mn apple watch zodat ik mijn telefoon minder hoef te gebruiken. Dat ik smsjes en telefoontjes wél binnen krijg vind ik dan weer ideaal. Kan je telefoon ergens anders liggen.

Ook top vind ik dat je muziek van spotify op je apple watch kan downloaden. Dan hoef je je telefoon niet bij te hebben voor muziek. Echt ideaal! Een grote plus voor mij :)

Maar de apple watch zal dus waarschijnlijk meer kunnen dan je nodig hebt. En ik zet het dus gewoon uit :P Ik draag hem ook naar wat chiquere gelegenheden, behalve gala’s of bruiloften.

Wat betreft fitbit zou ik de reacties onder dit artikel eens lezen: https://tweakers.net/nieuws/193876/fitb ... evaar.html

@Tiahastrona, ik ben bijvoorbeeld benieuwd in hoeveel tijd je je 3e hebt gekocht?

Ik ben nu al ruim 2 jaar erg tevreden en bijv accu duur is bij mij ook (nog) niet minder geworden.

Maar opnieuw, budget, wensen, stijl etc is geheel persoonlijk. Ik doe liever een iets grotere investering voor lange termijn, maar niet iedereen hoeft dat te willen :D En ook niet iedereen hoeft pech te hebben met fitbit.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 14:37

Heb elke keer na paar jaar nieuwe gekocht. 1x oude aan vriendin gegeven, 1x verkocht. Deden het nog, maar wilde andere. Ik heb geen ionic. Nu charge 5, hiervoor 4. Daarvoor een vierkante, geen idee welk model

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:42

8nnemiek schreef:
De Apple watch heeft altijd valdetectie, ook binnen. Daar heb ik mijn Apple watch SE ook voor gekocht. Hij kan inderdaad ook de tijd oplezen, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

Dank je wel, die ook bekijken dan. Ze heeft geen iphone, maar moet eigenlijk wel ook een nieuwe telefoon.

BeFunny schreef:

Dank je wel. De eerste heeft geen valdetectie. Tweede in ons lijstje gezet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:32

O joh daar had ik niet goed naar gekeken dan. Eigenlijk best gek voor een senioren horloge.

Maar er zijn meer modellen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:12

BeFunny schreef:
O joh daar had ik niet goed naar gekeken dan. Eigenlijk best gek voor een senioren horloge.

Maar er zijn meer modellen.

Ja, klopt. We hebben ook overleg met de neuroloog en verzorgende wat de beste optie is.

Ik dacht ook op Bokt te kijken, omdat mensen misschien voor valdetectie kiezen als ze veel alleen rijden bijv.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:53

Ik heb toch gekozen voor een Apple Watch. De SE. Als het goed is komt ie dinsdag binnen :) ben benieuwd.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 20:13

Leuk! Veel plezier ermee. Hopelijk blijf je er enthousiast over :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 20:16

Jiskaa schreef:
Ik heb toch gekozen voor een Apple Watch. De SE. Als het goed is komt ie dinsdag binnen :) ben benieuwd.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Nice! Nog een speciale kleur en bandje?

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:56

De lichte versie, starlight met crèmekleurig bandje. Je kan andere bandjes bestellen toch?
Als ie bevalt ga ik me daar eens in verdiepen :)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 11:48

Lisa_22 schreef:
Ja dat is een beetje gokken, ik rijd een haflinger, stap gaat meestal tussen de 4,6 en 5 km/h, als ie heel snel stapt omdat ie enthousiast is richting de 6. Dus zone 1 is bij mij alles onder de 7 km/h.
Een normale arbeidsdraf zit vaak tussen de 12 en 15 dus voor een langzame jog heb ik zone 2 ingesteld tussen de 7 en 12 km/h. Draf is dan zone 3 tussen de 12 km/h en 19 km/h. Zone 4 een arbeidsgalop tussen de 19 en 25 km/h (vaak zit het rond de 20/21) en zone 5 alles boven 25 km/h is snelle galop / rengalop.

Als je je snelheidsgrafieken van een aantal ritten bekijkt krijg je denk ik wel redelijk een idee welke piek een bepaalde gang is en hoe snel dat gemiddeld is over een aantal ritten.

Dit klinkt niet verkeerd gegokt. Ik denk dat ik jouw instellingen maar overneem. Ik rij meestal met van alles en nog wat (Ijsjes, PRE, trekpaard, kruisingen) en veel harder dan draf ga ik nog niet (angst na een paar valpartijen met veel fysieke schade). Maar daar wordt wel aan gewerkt, en inmiddels op een heel braaf paard weer een paar pasjes galop gedaan. En dan is het ook wel leuk om dat in de trainingsresultaten zo terug te kunnen zien <3

En mocht het toch anders lijken, dan kan ik het altijd nog opnieuw aanpassen :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:45

Jiskaa schreef:
De lichte versie, starlight met crèmekleurig bandje. Je kan andere bandjes bestellen toch?
Als ie bevalt ga ik me daar eens in verdiepen :)

Ik geloof het wel. :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:46

Siamsmeesje schreef:
Lisa_22 schreef:

Dit klinkt niet verkeerd gegokt. Ik denk dat ik jouw instellingen maar overneem. Ik rij meestal met van alles en nog wat (Ijsjes, PRE, trekpaard, kruisingen) en veel harder dan draf ga ik nog niet (angst na een paar valpartijen met veel fysieke schade). Maar daar wordt wel aan gewerkt, en inmiddels op een heel braaf paard weer een paar pasjes galop gedaan. En dan is het ook wel leuk om dat in de trainingsresultaten zo terug te kunnen zien <3

Doe je ook tölt met jouw IJslanders? Dat is dan weer lastig te onderscheiden qua tempo. Geloof dat Equilab op je telefoon wel poging doet tussen het onderscheiden van de verschillende gangen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:46

Lisa_22 schreef:

Edit: Inmiddels aangepast, en inderdaad de les van gisteren staat er nu perfect op +:)+

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:50

Soms tölt ik ermee, maar dat vind ik zelf nog wel lastig om ze daar precies voor aan te sturen. Maar dat bekijk ik dan wel, en pas het eventueel later nog aan als een extra eigen zone. Telgang is dan ook zoiets, maar dan kom ik zones tekort. Dus tegen die tijd maar eens kijken of tölt/telgang mogelijk samen in een zone kunnen :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 13:06

Niet dat ik vaak telgang rijd. := Telgang heeft meer overlap met galop en tölt meer overlap met draf.