Fun-da deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:32

Citaat:
Omdat je er dan niet mag wonen zonder (de meeste) inkomsten uit de agrarische sector te hebben.
Je moet dus iets agrarisch gaan doen.
Daarom zijn ze goedkoper dan een huis met alleen woonbestemming.
Maar uit 2,5 hect en 15 stuks rundvee en wat paarden kun je toch nooit een hoofdinkomen halen. Mijn hectare land heeft ook een agrarische bestemming, de bebouwde kavel 0,50 hect niet. Is nooit naar gevraagd of daar ook een inkomen uit komt

Ibbel

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:48

Huis van de buren is net verkocht, heeft agrarische bestemming, zat geen agrarisch bedrijf (man van in de 80 woonde er, lag op een ochtend dood), was binnen no time verkocht aan mensen die echt geen agrarisch bedrijf hebben of willen beginnen.
En er werd 6 ton voor gevraagd (wat echt wel aan de maat was gezien de staat van de woning) en ik neem aan dat de nieuwe bewoners dat niet ergens in een la hadden liggen en dus ook een hypotheek ervoor gekregen hebben.

Kortom, het zou ook nog wel eens aan de gemeente kunnen liggen of er moeilijk wordt gedaan over wonen op een agrarische bestemming.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:59

Gemeenten handhaven vaak ook niet. Maar het mag niet en het kan dus wel (ook later).
Je kan wel hypotheek krijgen, maar vaak voor max zo'n 70% en tegen hogere rente en niet bij elke bank.

Sommige gemeentes handhaven de agrarische bestemming en geven het nevenbestemming "voormalig agrarisch bedrijf" of "plattelandswoning". Dan mag je er als particulier wonen en ook gewoon financieren.

Agrarisch grondkaveltje bij woonkavel kan gewoon. Daar kan je ook gewoon beesten op laten lopen en hoeft geen bedrijf te zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:32

Daarnaast is "bedrijf" niet hetzelfde als "inkomen" je kunt prima je land maaien en het hooi verkopen, ook bedrijfsmatig, zonder dat het je hoofdinkomen is.

Ik heb de vrachtwagen bij een boer in de schuur staan. Die man heeft land (hooi), kippen (voor de eieren), een caravanstalling, en verricht loonwerk bij collega's. Daar kan ie stuk voor stuk niet van leven, maar alles op een hoop is het een goed, risicogespreid, inkomen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:37

Ja maar voor agrarisch land hoeft het vaak niet eens wat iets op te leveren.
De eis van agrarisch bedrijf zit doorgaans op de bebouwing.

Dus als je een huis hebt met woonbestemming en agrarisch weiland is het geen probleem als je het hobbymatig gebruikt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:28

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:34

Pfff en dan nog 158 euro per maand voor de Vve

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:35

en daarnaast nog even 158 euro per maand aan servicekosten.
Douche, toilet en keuken is allemaal gemeenschappelijk, dus als je etagegenoten een stel varkens zijn ( 1 of 2 is al genoeg) is dat echt niet tof.

Schandalig hoe er zo misbruik wordt gemaakt van de kamernood onder studenten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:38

Er zitten nog gemeenschappelijke ruimtes bij. Als je het geld hebt is dat wel interessant als je kinderen studeren. Zelfs bij een hypotheek. 125000 tegen 2% is 2500 euro per jaar. Daar huur je geen kamer voor in een studentenhuis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:02

pillow schreef:
Citaat:
Omdat je er dan niet mag wonen zonder (de meeste) inkomsten uit de agrarische sector te hebben.
Je moet dus iets agrarisch gaan doen.
Daarom zijn ze goedkoper dan een huis met alleen woonbestemming.
Maar uit 2,5 hect en 15 stuks rundvee en wat paarden kun je toch nooit een hoofdinkomen halen. Mijn hectare land heeft ook een agrarische bestemming, de bebouwde kavel 0,50 hect niet. Is nooit naar gevraagd of daar ook een inkomen uit komt

Je kunt ook opbrengsten hebben uit verbouwen (mais/hooi ed).
Agrarische grond bij een burgerwoning is meestal geen probleem.
Sommige hypotheekverstrekkers doen wel wat moeilijk om een hypotheek te verstrekken (voor particulier gebruik van agrarische grond).

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:12

manzano schreef:
Er zitten nog gemeenschappelijke ruimtes bij. Als je het geld hebt is dat wel interessant als je kinderen studeren. Zelfs bij een hypotheek. 125000 tegen 2% is 2500 euro per jaar. Daar huur je geen kamer voor in een studentenhuis.

Met die negatieve rentestand die in opkomst is red je het wel met 1,1% rente momenteel. Zit je toch mooi voor een prikkie in Amsterdam :j
Ik zou er best voor in zijn voor mijn kids later. Al vind ik het jammer dat het nowadays nodig is.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:30

Als ik die flat in Amsterdam bekijk staat er ook nog in de advertentie dat de verkoper een offerte heeft aan gevraagd voor afkoop erfpacht. Dus denk dat die kosten er ook nog overheen komen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:29

manzano schreef:
Ibbel schreef:
Dat is een flutfotograaf geweest zeg... Een die het verschil tot creatief fotograferen en registrerend fotograferen niet begrepen heeft. There is a place and a time for both...

Internetmakelaar dus misschien hebben de mensen ze zelf gemaakt. Wel heel schattig ding.
Dit topic is wel goed voor je topografische kennis trouwens haha. Sommige plaatsen had ik echt nog nooit van gehoord.

Haha en deze kende ik juist voor het eerst wel :D. Is bij mij om de hoek. Meeste huizen in het topic zijn Amsterdam of juist helemaal het noorden/oosten :P. Dit is een uithoek, maar de Belgen kopen hier alle huizen, dus de prijzen blijven relatief hoog.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:43

Urona447 schreef:
Als ik die flat in Amsterdam bekijk staat er ook nog in de advertentie dat de verkoper een offerte heeft aan gevraagd voor afkoop erfpacht. Dus denk dat die kosten er ook nog overheen komen.

Dat is pas aan de orde als de huidige erfpacht afloopt en dat is pas in 2041. Het is juist een goed teken dat er al een offerte ligt en die voor 1 januari 2020 is aangevraagd, dan wordt die offerte opgesteld naar gunstige voorwaarden. Gezien de buurt waar dit pand in ligt zal de eeuwigdurende erfpacht niet heel hoog zijn. Overigens zitten in de service kosten alle utitilities en ook wifi al verrekend, dat scheelt al heel wat centjes. De rest van de tekst is hilarisch te noemen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:01

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:01

Esplendido schreef:
https://www.funda.nl/koop/soest/huis-41 ... traat-148/

Dit is ook een hondenkennel, wel met flink wat grond, maar het lijkt wel alsof er nog het een en ander aan moet gebeuren.

Aaaah wat leuk, staat die te koop!
Je weet als je daar in de buurt gaat wandelen (stukje erachter hoort al bij de Soesterduinen maar is nog voornamelijk bos) in ieder geval precies waar je bent want je kunt je op 't geblaf oriënteren de hele wandeling. _O-

Het zit daar al heel lang, zo te zien niet al die tijd even goed onderhouden... :=

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:49

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:00

Er staat in Ruinerwold ook een boerderij te koop, maar ik durfde m niet te plaatsen omdat ik de overzichtsfoto's van het buitengebeuren wat ongelukkig genomen vond. En bovendien, is er nog een plek in Nederland te vinden waar het niet baggernat is? https://www.fundainbusiness.nl/agrarisc ... ijweg-110/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:10

Pipodipo schreef:
Urona447 schreef:

Dat is pas aan de orde als de huidige erfpacht afloopt en dat is pas in 2041. Het is juist een goed teken dat er al een offerte ligt en die voor 1 januari 2020 is aangevraagd, dan wordt die offerte opgesteld naar gunstige voorwaarden. Gezien de buurt waar dit pand in ligt zal de eeuwigdurende erfpacht niet heel hoog zijn. Overigens zitten in de service kosten alle utitilities en ook wifi al verrekend, dat scheelt al heel wat centjes. De rest van de tekst is hilarisch te noemen.

Amsterdam is bezig iedereen de mogelijkheid te geven de erfpacht af te kopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:14

Ik mag zometeen voor het eerst sinds november weer naar mijn nieuwe huis :D :D . De huidige eigenaren zijn zo lief om ons binnen te laten met de aannemer en de zonnepanelen boer, zodat er dingen bekeken/ingemeten kunnen worden en we zodra ik over 26 dagen de sleutel krijg, we direct aan de slag kunnen.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:31

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:08

Wat goed van Amsterdam! Ik bedoel, dat hele erfpacht gebeuren had allang in het hele land afgeschaft moeten zijn... -O-

Die in Ruinerwold is echt ook heel stijlvol ingericht, past goed bij de buitenkant! :j

Vind de buitenfoto's van de boerderij ook niet heel vervelend trouwens. Het is nu eenmaal zo dat het een modderige rotzooi wordt in Nederland inderdaad. :=

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:27

Amsterdam wil het stelsel van erfpacht veranderen en heeft tot het einde van het vorige jaar de aanbiedingen gedaan met korting op de kosten bij het ingaan van het nieuwe stelsel. Alle lopende erfpachtcanons mogen uitgediend worden en de eeuwigdurende erfpacht gaat pas daarna in. Bij de woning die hier eerder voorbij kwam, was de erfpacht al afgekocht tot 2041, pas daarna wordt het nieuwe stelsel van toepassing. Er ligt al een aanbieding tegen gunstige voorwaarden en dat is dus heel positief en genereert tot 2041 geen extra kosten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:11